msteiro Posted May 11 Share Posted May 11 Det er sesong for båt og bilpuss, og jammen skal kajakken få gjennomgå med litt polering og voksing i dag. Hva er normen på dette for sykler? Type våtvoks er enkelt, men beskytter ikke særlig mye. Tenker noe mild polering med enten pads eller liten maskin, og så voks. Alternativet er å stjele litt av keramiske forseglingen til naboen når han legger på bilen sin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted May 11 Share Posted May 11 Sykler får selvfølgelig kjærlig omsorg og får etter grundig renhold et beskyttende lag Fusso på ramme, gaffel og det av hjulene som ikke berører felt for felgbrems. Møkk og skitt fester seg ikke så godt etter behandling med Fusso coating og kan som regel enkelt spyles av. Er forøvrig ikke hentet fra naboen, da den inngår i bilpleieproduktene her i huset. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted May 11 Author Share Posted May 11 Er jo deilig med lukten av carnubavoks fra ren sykkel 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted May 11 Share Posted May 11 (edited) msteiro skrev (3 timer siden): Er jo deilig med lukten av carnubavoks fra ren sykkel 🙂 ulempen med carnubavoks er at den ikke er særlig slitesterk. vanlig voks er helt ok, så er det mange produsenter som parfymerer voksen på ymse måter Edited May 11 by Lucky Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted May 13 Author Share Posted May 13 Lucky skrev (På 11.5.2024 den 15.01): ulempen med carnubavoks er at den ikke er særlig slitesterk. vanlig voks er helt ok, så er det mange produsenter som parfymerer voksen på ymse måter Mulig det, men en del Meguiar Pure Wax liggende fra båtpuss. Men kan være en type coating ala Fusso eller keramisk spray kan handles til både bil og sykkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted May 13 Share Posted May 13 Jeg har mengder med gammel bilvoks og kvier meg litt for å handle det nyeste nye føre det gamle er brukt opp. Er de nye keramiske vidundervoksene så bra som reklamen sier ? hmmm dumt spørsmål, er de nye keramiske vidundervoksene mye bedre enn tradisjonell bilvoks/polish? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hen9ng Posted May 13 Share Posted May 13 Her poleres rammer med liten maskin før det legges keramisk coating. Typisk ganske milde kombinasjoner, sykkellakk er ikke som tysk premiumlakk. Litt varierende type, men de siste rundene har jeg brukt opp noe rester av CARPRO C.QUARTZ GLISS jeg hadde liggende etter forrige bil. Coatingen holder ganske mye bedre enn en voks, og så gøy er det ikke å polere sykler med vinkler, og kroker. Holder meg derfor til coating.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted May 13 Share Posted May 13 Wax is dead bike! Keramisk behandling 9H hardhet. Muc-Off har også lansert noe tilsvarende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted May 13 Share Posted May 13 da er det bare å trekke kortet raskere enn sin egen skygge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petterthebetter Posted May 13 Share Posted May 13 Bruker også noen bilpleieprodukter som er laaangt drøyere i bruk en rengjøring fra MucOff, Peatys o.l. Ramme får 1-2 ganger i sesongen en runde med Gyeon Wet Coat. Sprayer da én(!) dusj på ren mikrofiberklut som brukes ved tørking av nyvasket ramme. Vann perler av, og det er knapt behov for berøringsvask andre steder enn på kjedestag, kontaktpunkter(styre, sete, krank) og omkring baknav. Bruker da pensel ved påføring av avfetting av drivverk og en nøytral snowfoam i et 1:100-forhold på sprayflaske ellers. Etter avspilling blåses kroker og kriker tørt med en håndholdt "turbovifte". Ellers har jeg lagt en glassforsegling på skjermen til garmin'en😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petterthebetter Posted June 4 Share Posted June 4 Glemte å fotodokumentere prosessen, men fikk et greit resultat med 2-stegspolering på en eldre Klein Attitude i en nydelig 2-tone grønn/lilla. Brukt som vinter-pendler i mange år og hadde et godt lag med olje, skitt og salt på seg, samt merker og riper fra skjermer, lykter etc. Grundig nedvask med sitrusavfetting, forvask, shampo. Fikk bort det aller meste av overflateriper og kabelgniss ved hjelp av litt forsiktig puss med 800-papir og grov compound etterfulgt av medium og fin polish. Gyeon Wet Coat på toppen. 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted June 5 Share Posted June 5 Mye avhenger av kvaliteten på lakken, men selv billigsykler fra nederste hylle kan se ut som nye etter flere års bruk hvis man bruker litt tid slik som trådstarter. Kan i tillegg anbefale å bruke gummifornyer på all sort plast samt på dekksidene, wire, slanger mm. Så er det ett poeng i å bruke såpe med voks og ikke oppvasksåpe som zalo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arve Posted June 5 Share Posted June 5 Gubben skrev (1 time siden): Så er det ett poeng i å bruke såpe med voks og ikke oppvasksåpe som zalo Av interesse: har brukt Grønnsåpe i flere år. Synspunkter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted June 5 Share Posted June 5 2 hours ago, Arve said: Av interesse: har brukt Grønnsåpe i flere år. Synspunkter? Grønnsåpe er snillere enn zalo på lakken, men zalo tar "alt" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lucky Posted June 5 Share Posted June 5 Grønnsåpe er ikke fettløsende på same måte som zalo. Bruksområdet er oljede og voksede treoverflater innendørs. Kan også brukes på andre vaskbare flater som lakkerte gulv, stein, vinyl og mer. Straffen for å bruke grønnsåpe på bil, mc eller tråsykkel er ti slag med kald øse på pungen. Ikke gjør det og ikke si at du har gjort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted June 5 Share Posted June 5 Grønnsåpe er brillefint for sykler, brukte det lenge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arve Posted June 5 Share Posted June 5 Lucky skrev (1 time siden): Straffen for å bruke grønnsåpe på bil, mc eller tråsykkel er ti slag med kald øse på pungen. Ikke gjør det og ikke si at du har gjort det. Det var da veldig strengt! Hvorfor har du og @baronKanon så ulik oppfatning, og hva mener du konsekvensene for selve sykkelen blir (hva du mener bør skje (!) med mine edlere deler har du gjort rede for)? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petterthebetter Posted June 5 Share Posted June 5 Grønnsåpe er svært alkalisk og kan skape nærmest permanente skjolder i eksponert metall, "alkalisk brann". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syklist1 Posted June 5 Share Posted June 5 Grønnsåpe er produktet man ikke trenger til noe. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furu Posted June 6 Share Posted June 6 Syklist1 skrev (6 timer siden): Grønnsåpe er produktet man ikke trenger til noe. Her hjemme blir det sagt at det lukter så godt… Ja, da kan vi sette ut en skål med grønnsåpe…sa jeg. Helt for døve ører. 1 Quote /Stig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted June 7 Share Posted June 7 Syklist1 skrev (På 6.6.2024 den 1.20): Grønnsåpe er produktet man ikke trenger til noe. ikke sant, det er veldig bra på å trekke puss ut av overflateinfeksjoner 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.