Gå til innhold

Hvilken side skal man gå på?


Anbefalte innlegg

På gang-og-sykkelveien til jobb kan det inniblant være smått plagsomt å sykle slalom. Kvir meg litt for å plinge og det er ikke alltid det gir effekt heller (folk i alle generasjoner går med ørepropper). Mener å huske at jeg ble opplært til å gå på venstre side, men stemmer dette? Ser flere fordeler med det ihvertfall🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal alltid gå på venstre side, også om det er en dedikert gangvei.

Noen er svaksynte/blinde og har førerhund. En førerhund er trenet til å gå på venstre side, førerhunden skiller ikke på om det er moroisertp trafikk eller ikke.
Den vil alltid holde seg mot venstre side.

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gangvei (som noen kaller gang og sykkelvei? Ren og uforstyrret sykkelvei er det ihvertfall ikke), så ser jeg iallfall fordelen med å møte fotgjengere som går på venstre side. Då far man lett blikkontakt, og det er enkelt å legge sykkelen over til venstre for å sykle forbi, etter å ha sjekket at det er klart foran og bak. 
 

Når gående går på høyre side ser de meg ikke, og kan sjangle ut mens jeg skal sykle forbi.. eller bli overrasket og irriterte. 
 

Men når jeg går selv føles det mer "naturlig" å gå på høyre side, merkelig nok .. Kanskje det føles tryggere å snu ryggen til faren, kontraintuitivt nok?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Plankepetter.
Hender også at en møter "venstre-velgere" stående i rulletrapp og rullebånd fordi de tror at venstre er det som gjelder.
(Og på G/S-vei har en som syklist langt større oppmerksomhet enn hvilken som helst gående uansett, ansikt til ansikt eller ansikt mot rygg).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle enige da om at det er best å gå på venstre side på kombinert gang- og sykkelvei? (Synes det er litt forvirrende hva som menes med gangvei, men jeg tenkte altså mest på kombinert sykkel og gangvei, ikke særskilt gangvei)

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (2 timer siden):

Er alle enige da om at det er best å gå på venstre side på kombinert gang- og sykkelvei? (Synes det er litt forvirrende hva som menes med gangvei, men jeg tenkte altså mest på kombinert sykkel og gangvei, ikke særskilt gangvei)

Hvem er ‘alle’ her?

Jeg har en klar tendens til å gå på høyre side. De fleste jeg ser gjør også det (løslig empiri).

Det med førerhund var jo et godt innspill, som fikk meg til å tenke litt mer. Har ingen konklusjon så langt. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente de som har svart i tråden (er bare 1 stk trådstarter som sliter med å henge med i alle logikksvingene 🫢 )

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvorfor, men jeg tenderer definitivt til å gå på høyre side på gsv. Men det skal sies at jeg foretrekker når jeg kommer på sykkel å møte gående i mot som holder seg på sin venstre. 
Mye hadde vært gjort om folk bare i det hele tatt holdt seg på én side, og ikke vinglet frem og tilbake eller bruker midten. Og ikke få meg til å begynne om hundeluftere…!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er venstregjenger og ønsker at andre også er det når jeg sykler. Mye enklere å møtes når man har øyekontakt med de som ferdes på samme side som en selv.

Men selvfølgelig ingen regel uten situasjonsbestemte unntak. Se for deg følgende situasjon. Du sykler på en GS-sti og ser at du er i ferd med å møte en fotgjenger som går på sin venstre side, altså samme side som deg. Bak hen kommer det en annen syklist og hvis alle fortsetter i samme fart så vil du møte begge to på omtrent samme sted og det er det ikke plass til. Altså sakter du farten og venter på at den motgående syklisten skal passere fotgjengeren. Men hvordan tolker fotgjengeren din nedbremsing? Jo, som at du har tenkt å holde deg på kanten og vil at hen skal flytte seg mot midten. Så fotgjengeren tar et skritt inn mot midten akkurat i det den andre syklisten skal passere.

Dette problemet ville ha vært non-existing hvis alle hadde det innprogrammert i seg at fotgjengere skal holde seg lengst til sin venstre og innenfor der skal syklister komme på sin høyre og innenfor der igjen (hvis det i tillegg er på veien) skal biler kjøre på sin høyre.

Som innflytter har jeg aldri skjønt logikken med at «man skal gå på venstre side av veien, unntatt i marka, da skal man gå på høyre side skjønner du vel, og ellers kan man gå der man vil».

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til høyre, som jeg gjør på fortau, unntatt på vei uten fortau. Da den etablerte regel venstre.
Ved en inngang til en grusvei i Nydalen, Oslo, sto det i mange år skilt "Hold til høyre". Av en eller annen årsak er det blitt borte. På nevnte grusvei er det nå anarki. Høyre, venstre og par++ som kommer i møte og velger hver sin side. Og som RoyE var inne på, hundeluftere. Kan legge til folk med støydempende hodetelefoner og blikket rettet ned på mobilen.
Derfor er min egen oppmerksomhet som syklist større enn både høyre- og venstre-velgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg researchet dette sist gang, var uttalelsen til Vegvesenet at vanlige regler gjaldt på G/S, og at fotgjengere dermed skulle gå på venstre side for å kunne se møtende trafikk. Men de la også til at det egentlig var irrelevant, siden syklister uansett har vikeplikt for fotgjengere og skal gjøre forbikjøring i gangfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at jeg alltid sykler på høyre side av en gang- og sykkelvei, og derfor går jeg allltid på motsatt side. Har lært som liten at jeg alltid skal gå på venstre for da kan jeg se de som kommer nærmest meg.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (3 timer siden):

Dere som går på venstre side på gangvei, hvilken side av skiløypa går dere på?

Jeg går i løypa, og da den lengst til høyre, dersom det er flere.

Har til gode å møte kjørende eller skiløpere med førerhund...

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (14 timer siden):

Jeg og flere andre sykler en god del i skiløyper😉

Det er jo noen syklister her og der, det er sant. Men de aller fleste sykler vel midt mellom skisporene. Dessuten kommer de aller fleste skiløpere i sporet til venstre, så da syns jeg det er best å holde meg til høyre. 

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fortau går jeg på høyre side.

På gang- og sykkelstier går jeg på venstre side. Møtende syklsiter kommer da på "min" side og syklister som kommer bakfra holder da forhåpentligvis litt mer avstand. Som fotgjenger opplever jeg mye hensynsløs sykling på gang- og sykkelstiene, de færreste bruker ringeklokke eller gir beskjed på annen måte. Hvilket er ganske så kjedelig når de passerer på kloss hold i 40 km/t.

Når jeg som gående møter syklister strekker jeg alltid ut en arm i styrehøyde og de fleste syklistene skjønner hva jeg mener med det...
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff. Blir daglig vitne til stygge forbikjøringer av syklister i 25-30 km/t. Dette er ofte på gangvei hvor det er en og annen fotgjenger, mange syklister i hver retning, og syklister som tar igjen andre syklister - av en eller annen merkelig grunn pleier alle disse tre tingene skje samtidig (fotgjenger + sykkel hver retning + syklist som skal forbi syklist), rett etter en liten bakketopp som stjeler sikten!

Har flere ganger vært ufrivillig nært vitne til "kald" forbikjøring hvor syklist i motgående retning sneier styret mitt idet hen (oftest han) foretar en forbikjøring. Tror ikke folk skjønner hvor nær de egentlig er å tryne i asfalten. Hold hodet kaldt! Det er ikke mange minutter man sparer på vei hjem. Akkurat som man kjører bil bør man vente med forbikjøring til man har god sikt, ser at det er ledig og vet at man har rikelig med god nok hastighet til å kjøre raskt og effektivt forbi. 2 km/t ekstra er liksom ikke nok i 25 km/t.

Skal ikke påstå at jeg er noen engel akkurat selv, men holder på å roe meg litt etter at jeg har begynt å tenke litt mer konsekvens med årene. Det er ikke til å stikke under en stol at elastan og bukkehornstyre er en risikofaktor for slik kjøring uansett alder. Merker jeg sykler mye tryggere med elsykkel, skivebremser og oppreist sittestilling.

 

Lånte en fixie en dag, da kjente jeg "road rage" bygge seg opp for hver nedbremsing i hvert kryss, fordi jeg visste at det ville bli blytungt å tråkke opp igjen nok fart til å klare neste bakke..

Kanskje ikke den mest aggressive sittestillingen, men i forhold til hva jeg er vant til føltes det som en superaggressiv banesykkel. Stiv nakke kom krypende, sekken ble tyngre og tyngre, jeg ble etterhvert lei og ville bare komme meg hjem. 😋

 

Slår et slag for å bruke ringeklokke. Det er ikke noe å være flau over, og jeg tenker man heller bør bruke den for mye enn for lite. Husker godt at jeg fikk kjeft en gang fordi jeg plinget på noen skolebarn som gikk på gangsti, da ble jeg fulgt etter av en familiefar (på sykkel) som kjeftet huden min full og mente jeg hadde vært frekk mot ungene! Skal jeg sykle i veien i stedet da, spurte jeg.

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...