Popular Post andersar Posted June 6 Popular Post Share Posted June 6 Lettere inspirert av innlegget om å få med flere kvinner på sykling, men også fordi det kanskje oppfattes vanskelig å arrangere fellesturer, så tenkte jeg en egen guide til hvordan man gjør det, kanskje kunne være en fin ting. Disclaimer: Dette er selvsagt bare mine erfaringer og meninger, og listen er selvfølgelig hverken offisiell, uttømmende eller komplett. Har du andre synspunkter til hva/hvordan, så kom med dem 🙂 Litt historie: Jeg flyttet til Oslo i 2008. Da tok det knapt noen måneder før jeg fant noen å sykle med. Tilhørigheten til konseptet Tirsdagsklubben™ var etablert. For de uinvidde så startet Tirsdagsklubben som et i hovedsak Østmarka-Sørmarka-fenomen, med den harde kjernen av seiglivede entusiaster som bestemte rute og oppmøtested. Som oftest startet vi ut fra Østmarksetra eller Skullerud. Men navnet var hellig - i starten var det Plenum™ som stod for innkalling og ellers alt administrativt. Men nåde de som prøvde å appropriere navnet og innholdet! For å ikke komme på kant med disse, ble Tirsdagsforeningen etablert, den mer sofistikerte nikkers-versjonen. Dette var da primært for sykling i Nordmarka, med start fra Grinda, Riks'n, men også avstikkere i Lillomarka. Lignende initiativ har senere dukket opp over hele landet, og jeg startet selv med akkurat samme opplegg da jeg flyttet ut av byen i 2015. Selv om intensiteten i innkallinger er lavere nå enn i glansdagene, så holdes Tirsdagsklubben fortsatt i hevd av @DesmoSkier, @Garpen m.fl. i våre dager. Jeg tenkte å lage en tråd tilsvarende @ventle sin tråd om møter med andre forumgjengere, men så langt har jeg ikke kommet. Men jeg har en bildebank fra starten, og bildet under er fra den første turen jeg tok med speilreflekskamera. Vi dro ut en onsdagskveld, nærmere bestemt 24-09-2008. Om jeg husker rett så startet vi nok ut fra Riks'n, nærmere bestemt den bittelille snuplassen ved Risbekken, på nedsiden av Rikshospitalet. Ruta gikk da opp Geologistien, videre på Seniorløypa før man traff på Måneskinnsløypa, før man krøket seg ut på kanten av Vettakollen. Både Måneskinnsløypa og Seniorløypa vekker minner som svært steinete og fuktige partier, men det har nok skjedd en del her i senere år. Under har vi @Altabjørnog @baronKanon mens i forgrunnen er det Eva og Silje, begge fast inventar på gamleforumet. Fellesturene rundt Oslo var, utenfor jobb, en vesentlig del av det sosiale nettverket mitt - og er det fortsatt. Og jeg treffer fortsatt regelmessig mange av de som jeg begynte å sykle med da jeg flyttet til byen. Så hvordan holder man denne stolte og viktige forumtradisjonen i hevd, og hvordan bygger man nye bånd? Vel, noen tips følger. Innkalling: Noen må gjøre jobben. Det er ingen vei utenom. "Bare møte opp ved xx kl 18" leder ofte til diskusjoner om rutevalg og endeløs venting på noen som "snart kommer". Så noen må ta ansvar. Og den som gjør det, er den som i grove trekk bestemmer opplegget. Jeg har ofte outsourcet selve ruteplan til noen seniorer, og det går fint. Innkalling må være klar og tydelig på hvor oppmøtested er. Bruk kartverktøy som Norgeskart, Gulesider o.l. og sett en prikk der. Evt nøyaktig gateadresse. Navn som man må være kjentmann for å forstå er mindre bra. Antall: 10 stykk er den kritiske massen etter min erfaring. Under 10 stykker blir tempo høyere, og det er som oftest beskjedent med brekkasje. Over 10 stykker går tempo gjerne ned, eller trekkspilleffekten blir for stor. Da bør man ha alliert seg med minst en guide til som både kan ruta/kjenner området og som kan ta ansvar for en baktropp. Jeg tror rekord på Tirsdagsklubb var tett på 40 stykker en gang rundt 2011-2012. Her kan sikkert @DesmoSkier supplere! Tid: Det bør på ukedager være etter normal arbeidstid, helst etter at alle har spist middag, så typ start 18-19. Og nok margin til at man rekker å møte opp, og at turen kan gjennomføres i dagslys, eller at lyktene holder hele turen. Skill mellom oppmøtetid og avreisetid; noen skal alltid skru litt før start... Avstand: Det bør gis indikasjon på lengde og antall høydemeter før start. (Plott en ca-rute i Strava eller bruk Trailguide) For typiske kveldsturer i mitt nåværende nabolag snakker vi vanligvis 15-20km, 2,5 timer varighet og alt fra 400-800 høydemeter. YMMV Regler: Ingen etterlates i skogen. Det er en No-Drop ride. Tempo MÅ og SKAL tilpasses sosial sykling. Er du usikker på hastigheten, så kan man spesifisere f.eks forventet km/t. For en normal tirsdagstur vil et snitt på 10km/t være høyt. 15km/t helt utopisk. 6-8km/t mer "normalt". O2-snappere må holde seg i skinnet! Da jeg begynte var antagelig tempo vesentlig lavere, men både sykler og dekk har blitt vesentlig bedre. Men skal nye inkluderes, må tempo være deretter. Hjelm er påbudt. Ingen unntak. Den risikoen som måtte hefte får du ikke lov til å overføre til resten av gruppa. Det ventes på toppen av alle klatringer, og ved alle vesentlige stikryss. Om man skal gasse på litt, må det kommuniseres ved start på toppen. Da er regelen at man ser seg over skuldra så man får kontakt med nestemann bak, ved hvert stikryss. Da mister man i teorien aldri noen. Jeg har blitt frasyklet og etterlatt på en fellestur en eneste gang, og vil for alltid huske Son som et skummelt hillbilly-sted etter det... 😄 Den som er minst kjent bør ikke ligge bak, men du vil heller ikke presse ferskinger til å ligge foran, da føler de seg forpliktet til å jekke opp tempo over eget ferdighetsnivå og så starter problemene... Allier deg med de mer erfarne, og plasser de mer usikre/ferskere i midten av gruppa. Rute: Ruta bør legges slik at man har "exit-muligheter" underveis. Selv om sykler og utstyr har blitt bedre er det alltid noe som skjer. Om turen skal legges langt avgårde, bør man oppfordre til å ha med utstyr deretter. Som bringer meg til neste punkt: Utstyr: Fungerende sykkel fra start. Ikke baser deg på at du skal fikse noe smågruff underveis. Det skaper bare irritasjon i gruppa, og enda verre om du blir h*n som måtte stoppe hver 500m for å justere noe, eller enda verre, skader seg pga noe som ikke virker skikkelig. Er du ikke klar rent teknisk, så bli med neste gang. Du bør ha dekk som fungerer i terrenget dere skal sykle. På en tørr sommerdag er "alt" greit, mens på vår og høst kan mer knaster og mykere gummi være påkrevd. Spør om tips om du er usikker. Medbrakt utstyr kan være; Slange/rep sett/dekkplugg, hurtinglink til kjede, multiverktøy, vann, mat. Ekstra jakke/trøye, tørre hansker, alt etter vær og føre. For min egen del har jeg alltid med litt ekstra som "turleder". Sag for vindfall. Vindsekk. Smertestillende, plaster/bandasje, strips. Dorull. En (drikke)sekk er derfor praktisk, så kan du drikke når det passer deg, og få med alt utstyret samtidig. Bekledning: Husk at det kan bli mye start og stopp på en fellestur, og uten unntak en del venting. Særlig ut på høsten kan det gå fra varmt og fint i sola, til ganske så kjølig både på fingre og tær så vel som overkropp. Svett rygg og venting kan forekomme. Ha overtrekksjakke liggende klar, evt tørr trøye for å bytte når man begynner å spise av høydemetere nedover. Noen er kaldere enn andre og tar et lag ekstra. Noen kjører med mer beskyttelse enn andre. Noen har baggy, noen har lycra. Noen har joggesko og flate pedaler, andre har klikk. De færreste orker (eller trenger) helhjelm, men noen har hjelm med avtagbar hakebeskyttelse. Kne- og albuebeskyttere er valgfritt men ofte kjekt. Rustning er nok overkill, men mange kjører "light" utgaver av slike, eventuelt en enkel ryggskinne i sekken. Post-ride: Del sporlogger og bilder. Gi andre rapporter og fortell hvor dere var, hva som var fint og kanskje ta med noen andre på samme rute om de ikke føler for å bli med en stor gruppe. Kanskje du blir turleder neste gang? Til slutt, en sosial merknad; I våre tider har det lett for å bli at man låser seg inn i chatgrupper, meldingstråder og andre kanaler. Husk hvor du kom fra, pay it forward. Ikke alle turer må være fellesturer. Men gjør det du kan - sett deg som mål å ta med en eller to nye per sesong. Kall inn til tur. Få nye venner. Bygg et hyggelig miljø. 22 11 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan77 Posted June 6 Share Posted June 6 Veldig bra innlegg Anders (som jeg ble kjent med på tirsdagsklubb i østmarka)! Forslår følgende tillegg i første setning av Bekledning; husk at det ofte blir kaldere utover kvelden og at fellesturer kan bli mye start stopp. Svett rygg og 10 minutters stillstand kan bli kaldt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted June 6 Author Share Posted June 6 Bra påpekning Stefan - jeg har heldigvis historisk sett vært baktropp og sjelden ventet på andre 🙂 Men det kan bli skikkelig grøssent når man står i 3-4 m/s høstvind og venter på andre. 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted June 6 Share Posted June 6 2 hours ago, andersar said: eg tenkte å lage en tråd tilsvarende @ventle sin tråd om møter med andre forumgjengere, men så langt har jeg ikke kommet. Men jeg har en bildebank fra starten, og bildet under er fra den første turen jeg tok med speilreflekskamera. Vi dro ut en onsdagskveld, nærmere bestemt 24-09-2008. Om jeg husker rett så startet vi nok ut fra Riks'n, nærmere bestemt den bittelille snuplassen ved Risbekken, på nedsiden av Rikshospitalet. Ruta gikk da opp Geologistien, videre på Seniorløypa før man traff på Måneskinnsløypa, før man krøket seg ut på kanten av Vettakollen. Både Måneskinnsløypa og Seniorløypa vekker minner som svært steinete og fuktige partier, men det har nok skjedd en del her i senere år. Under har vi @Altabjørnog @baronKanon mens i forgrunnen er det Eva og Silje, begge fast inventar på gamleforumet. Den turen var legendarisk. Var det ikke du, jeg og Silje som kjørte en vei go Alta og Eva som kjøre en annen vei? Kan nevne at fellesturer og bekjentskaper gjennom disse har gjort at jeg har samboer, rekkehus og to barn. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted June 6 Author Share Posted June 6 Du har skremmende mye bedre hukommelse enn meg! Jeg er ikke sikker - det ble ganske mange turer over Vettakollen i denne perioden. Jeg må grave litt mer i bildearkivet! Jeg lurer på om dette var den turen der jeg stilte med svært begrenset lys foran og knotesyklet meg ned halvveis i blinde. Mulig jeg har fortrengt avslutningen ut av ren PTSD. 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted June 6 Share Posted June 6 Det er et viktig innlegg du har der @andersar. Selv har jeg sjelden vært den mest aktive på fellesturer etter omtrent 2007, men har gode minner likevel. Nå om dagen er det enten egentrening eller tur med de faste. Jeg setter meg et mål om å sykle fellestur litt oftere i sommer. Mitt favorittminne fra Tirsdagsklubben er den gangen jeg ble forsøkt overbevist av en alvorlig ung mann med albu- og knebeskyttere og hjelm med hakebeskytter, og autoriserte five-10 sko at det ikke var en god ide å sykle i Trulsrunden med min Bontrager hardtail. Det var visst både teknisk og farlig der ute. Farene unngikk vi ved at det tok 90 minutter å komme gjennom runden den ettermiddagen. LarsB 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ventle Posted June 6 Share Posted June 6 Fellesturer var gull for meg og min fødsel som stisyklist. Det sosiale, det å lære om nye plasser å sykle (lenge før noen begynte å tegne inn og gradere dem i OSM), og det å se folk som var mye flinkere enn meg sykle vanskelige crux både opp og ned, slik at jeg lærte at det var mulig og turte å prøve. God stemning! ...og først nå innser jeg hvem du er i det virkelige liv @andersar, jeg så ikke koblingen til brukernavnet ditt på gamleforumet før jeg leste denne tråden. Vi har jo til og med vært på tur sammen, tilbake i 2012 😁 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arve Posted June 7 Share Posted June 7 Jeg husker jeg var med på en giga-fellestur fra Grinda, over til Fagervann. Ca 60 fremmøtte eller deromkring, veldig fin tur (jeg stilte i nybestillt T-skjorte med Terrengsykkel.no-logo). Kan ha vært perioden 2002-2005 men hvem vet? Artig å feste navn og nicks til ansikter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garpen Posted June 7 Share Posted June 7 andersar skrev (På 6.6.2024 den 12.14): ... For de uinvidde så var Tirsdagsklubben et utelukkende Østmarka-fenomen, med den harde kjernen av seiglivede entusiaster som bestemte rute og oppmøtested. Som oftest startet vi ut fra Østmarksetra eller Skullerud. Men navnet var hellig - i starten var det Plenum™ som stod for innkalling og ellers alt administrativt. Men nåde de som prøvde å appropriere navnet og innholdet! ... For de uinnvidde så inviteres det fortsatt til Tirsdagsklubb i Østmarka med litt ujevne mellomrom på herværende forum, så bruken av fortidsformer vil jeg ha meg frabedt. @DesmoSkier og jeg er vel de to som inviterer oftest. Oppmøte er ikke like stort som i glansdagene, men vi har gjennomført masse gøy siden du flyttet fra byen! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted June 8 Share Posted June 8 andersar skrev (På 6.6.2024 den 12.14): For de uinvidde så var Tirsdagsklubben et utelukkende Østmarka-fenomen, med den harde kjernen av seiglivede entusiaster som bestemte rute og oppmøtested. Som oftest startet vi ut fra Østmarksetra eller Skullerud. Men navnet var hellig - i starten var det Plenum™ som stod for innkalling og ellers alt administrativt. Men nåde de som prøvde å appropriere navnet og innholdet! For å ikke komme på kant med disse, ble Tirsdagsforeningen etablert, den mer sofistikerte nikkers-versjonen. Dette var da primært for sykling i Nordmarka, med start fra Grinda, Riks'n, men også avstikkere i Lillomarka. Det er ikke helt riktig, mitt første møte med Tirsdagsklubben var trolig i 2008. Da møtte jeg de over Grønliåsen og ble invitert til å sykle resten av turen sammen med dem. Jeg har vært med en del Tirsdagsklubber i dette området siden og også guidet siden det var min bakgård den gang, oppstarten var som regel fra Hurlumhei-huset på Sofiemyr. For uinvidde så ligger Grønliåsen i Sørmarka, rett nok så henger den sammen med Østmarka, og er sammen med Truls-området også det beste vintersyklingsområdet når det er mye snø. Tirsdagsforeningens etablering husker jeg godt, klarer ikke helt å tidfeste den, men den var nok i landet rundt 2009/2010. Det passet egentlig ganske fint, da Tirsdagsklubben til tider hadde veldig mange folk på tur og folk kom også fra andre miljøer, f.eks Son og Fredrikstad for å delta. Det var noen kule opplevelser med 40+ deltakere på mørkesykling, men fort gikk det ikke. For meg betydde Tirsdagsklubben mye både ift. å henge på andre ift. teknikk som var mye bedre enn meg, men også å lære om nye områder som var mulig å sykle. Den gangen var ikke marka så kartlagt som den er nå, GPS-teknologien var i sin spede begynnelse, så det å ligge på hjul med f.eks @Altabjørn var en sann oppdagelsesreise. I dag muliggjør teknologien at det er lettere å dra ut på tur og enten dra i andres gpsspor, eller utforske nye muligheter som åpenbart har påvirket deltakelsen og interessen. Det sagt så er det alltid trivelig å være med på en slik tur. Jeg har selv vokst opp ved Lillomarka før jeg i en periode på 25 år var bosatt i Follo, så da jeg flyttet tilbake til Oslo i 2016 så var det med mye kunnskap om steder å dra på tur i Østmarka takket være Tirsdagsklubben. Da hadde også Pioneren åpnet sånn ca. ett år tidligere. Pioneren som sådan har nok bidratt til å øke tilgjengeligheten for mange til Østmarka i kombinasjon med en GPS. Den er et fint utgangspunkt som senere kan brukes om base for å utvide horisonten. Her et bilde fra selve åpningen i 2015 med Øyvind Rørslett og Steinar Saghaug (som var stand-in for Lan Marie Berg som var Byråd): 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simenf Posted June 8 Share Posted June 8 Flott artikkel, Anders! 1 Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted June 9 Author Share Posted June 9 Lars-Erik skrev (På 8.6.2024 den 9.55): Det er ikke helt riktig, mitt første møte med Tirsdagsklubben var trolig i 2008. Da møtte jeg de over Grønliåsen og ble invitert til å sykle resten av turen sammen med dem. Jeg har vært med en del Tirsdagsklubber i dette området siden og også guidet siden det var min bakgård den gang, oppstarten var som regel fra Hurlumhei-huset på Sofiemyr. For uinvidde så ligger Grønliåsen i Sørmarka, rett nok så henger den sammen med Østmarka, og er sammen med Truls-området også det beste vintersyklingsområdet når det er mye snø. Ah, jeg burde tatt forbehold om "ingen nevnt, ingen glemt" 🙂 Grønliåsen var selvfølgelig også populær og definitivt del av Tirsdagsklubbens utvidede aksjonsområde. Jeg var også med på noen turer fra den kanten de første årene. Prinsdal var også et bra utfartssted for Grønliåsen. Husker at vi krysset E6 ved det som nå er beredskapssenteret for å sykle Taraldrudåsen og videre østover også. Mange flotte områder der. Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted June 9 Author Share Posted June 9 Garpen skrev (På 7.6.2024 den 15.38): For de uinnvidde så inviteres det fortsatt til Tirsdagsklubb i Østmarka med litt ujevne mellomrom på herværende forum, så bruken av fortidsformer vil jeg ha meg frabedt. @DesmoSkier og jeg er vel de to som inviterer oftest. Oppmøte er ikke like stort som i glansdagene, men vi har gjennomført masse gøy siden du flyttet fra byen! Jeg ber ydmykt om forlatelse og har korrigert eventuelle språklige avvik i hovedinnlegget, og håper intensjonen med å fokusere på gleden og nytten ved fellesturer kan veie opp for eventuelle avvik fra faktum. Det er godt å se at Plenum™ fortsatt holder stand 😄 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts