Gå til innhold

Gnagsår av løpesko


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å klikke snart og begynner å bli drittlei. Hver gang jeg tester nye løpesko så får jeg gnagsår på siden av tåballen. Bildet er tatt etter dagens tur.
Eneste skoen som har fungert og som jeg har brukt de siste 5 årene er Adidas Solarglide ST, og jeg har brukt opp 1 par i året.

Dessverre så har jeg pga litt problemer med legger og akilles blitt nødt til å gå over til sko med større drop. Da kommer gnagsårproblemene igjen. 😡
Nå dristet jeg med ut på en løpetur med de gamle Adidas skoene en tur, men fikk gnagsår der også.

Jeg bruker spesialsokker fra Wrightsock, det hjelper en del. Har også testet alt mulig av sokker og liners, men lite hjelper.
Har kjøpt sko ulike steder, testet ulike modeller (begynne å bli dyrt å kjøpe nye sko og selge de på Finn etter 5 turer), bedt om råd på steder som Löplabbet. Men nei...

Er det noen her som har noen gode forslag til meg?
Er det f.eks. en løsning å få spesial støpte såler, evt hvor får man det?

IMG_5912.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en slik(Temu) og som har reddet både fjellsko og tursko fra å bli parkert tidlig. En kan "sprenge ut" både bredde og lengde. Finnes i både plast og tre. Kjøpte tre fordi jeg da kunne bore nye hull på egne steder i stedet for å måtte sette de svarte dingsene i bare forhåndsborete hull i plast-varianten. 

Sko-1.PNG

Sko-2.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett er sånne gnagsår oftere pga for store sko enn for små. Tipper du småglir inne i skoene hver gang du lander. Typiske tekniske sokker kan gjøre ting verre siden e gjerne er ganske glatte. Litt ruglete bomull eller ull kan være bedre. Pass også på å stramme skoene veldig godt over vrista for å minimere skliing. 

Formstøpte såler kan hjelpe siden de vil gi støtte under fotbuen og fordele friksjonen du åpenbart får inne i skoen. Forsøkt noe ala Footbalance fra Foss Sport. De er tynne og passer inn i alle sko. XXL har noen som støtter mye, men de blir litt voldsomme. 

Evt kan du også teste med en mindre glatt innleggssåle. Det verste er som sagt hvis du blir liggende å skli fremover i skoen. Totalt sett har nok dette en del med løpesteget å gjøre. Kommer du over kneika i begynnelsen bygger du nok opp hud som tåler en støyt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeepFu skrev (2 timer siden):

Mitt go-to gnagsårplaster er kinesiotapen fra Biltema. Billig, sitter godt, og veldig formbar. 

Jeg har prøvd mange forskjellige gnagsårplaster og teiper gjennom årene, fellesnevneren er at alle faller av når jeg blir svett eller våt på beina. 

sls skrev (10 minutter siden):

Normalt sett er sånne gnagsår oftere pga for store sko enn for små. Tipper du småglir inne i skoene hver gang du lander. Typiske tekniske sokker kan gjøre ting verre siden e gjerne er ganske glatte. Litt ruglete bomull eller ull kan være bedre. Pass også på å stramme skoene veldig godt over vrista for å minimere skliing. 

Formstøpte såler kan hjelpe siden de vil gi støtte under fotbuen og fordele friksjonen du åpenbart får inne i skoen. Forsøkt noe ala Footbalance fra Foss Sport. De er tynne og passer inn i alle sko. XXL har noen som støtter mye, men de blir litt voldsomme. 

Evt kan du også teste med en mindre glatt innleggssåle. Det verste er som sagt hvis du blir liggende å skli fremover i skoen. Totalt sett har nok dette en del med løpesteget å gjøre. Kommer du over kneika i begynnelsen bygger du nok opp hud som tåler en støyt

 

Mulig det blir en tur på Foss Sport for å se på såler.

Jeg har testet smale sko og brede sko, og opplever at brede sko er litt bedre enn smale sko. Ved smale sko synes jeg at kanten på sålen stikker mer inn i foten og det skaper ubehag over tid. I vinter gikk det ganske bra, men da løp jeg alltid med 2 par sokker på meg. Wrightsokk innerst og ullsokk utenpå, mulig skoen ble tightere om foten da og det reduserte friksjonen. Kanskje teste litt med det igjen.

Jeg har slitt med dette problemet i så mange år at jeg kan si at huden vil nok ikke herdes her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Tensoplast som preventivt gnagsårplaster når jeg frykter at det kan bli skavanker i forbindelse med langturer. Den sitter veldig bra og puster godt, men du må være nøye med å klippe og klistre den på, om det blir et lite hjørne eller en liten brett som sokkene kan få tak i, så blir det gjerne et dårlig resultat. Nøye med å være varm og tørr når jeg klistrer den på, og så forsiktig med å dra på sokkene, så blir resultatet ofte bra.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (29 minutter siden):

Jeg bruker Tensoplast som preventivt gnagsårplaster når jeg frykter at det kan bli skavanker i forbindelse med langturer. Den sitter veldig bra og puster godt, men du må være nøye med å klippe og klistre den på, om det blir et lite hjørne eller en liten brett som sokkene kan få tak i, så blir det gjerne et dårlig resultat. Nøye med å være varm og tørr når jeg klistrer den på, og så forsiktig med å dra på sokkene, så blir resultatet ofte bra.

Tensoplast, den har jeg ikke prøvd. Prøvd mye annet av teip, men alt løsner etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel-Odd skrev (4 timer siden):

I vinter gikk det ganske bra, men da løp jeg alltid med 2 par sokker på meg.

Et vanlig tips er jo nettopp å løpe med 2 par sokker, en tynn nettingstrømpe-lignende greie innerst og de vanlige sokkene utenpå.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel-Odd skrev (5 timer siden):

Jeg har prøvd mange forskjellige gnagsårplaster og teiper gjennom årene, fellesnevneren er at alle faller av når jeg blir svett eller våt på beina. 

Har mange år på baken i gnagsår-utsatte aktiviteter og sportsteip var det eneste som funket i lengden dengang. Men, all sportstape er ikke laget likt og mange har rævva lim og løsner for et godt ord. En av de bedre er Strappal. 

Men, som sykkemafiaen er inne på, to par sokker er et enda bedre tips dersom problemet er at foten sklir rundt i skoen. Med to par sokker sklir foten og innerste sokk mot ytterste sokk istedenfor skoen/sålen. Det er teorien i alle fall. Mye brukt av erfarne DNT-folk for å unngå gnagsår på lange fjellturer også. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (7 minutter siden):

Har mange år på baken i gnagsår-utsatte aktiviteter og sportsteip var det eneste som funket i lengden dengang. Men, all sportstape er ikke laget likt og mange har rævva lim og løsner for et godt ord. En av de bedre er Strappal. 

Men, som sykkemafiaen er inne på, to par sokker er et enda bedre tips dersom problemet er at foten sklir rundt i skoen. Med to par sokker sklir foten og innerste sokk mot ytterste sokk istedenfor skoen/sålen. Det er teorien i alle fall. Mye brukt av erfarne DNT-folk for å unngå gnagsår på lange fjellturer også. 

Jeg bruker en litt spesiell sokk av merket Wrightsock. Det er en 2-lags sokk spesielt for å unngå gnagsår.
https://www.wrightsock.uk/pages/what-is-double-layer?shpxid=22a72364-19b9-44f6-a691-394162b8da5c

Innser at med denne sokken innerst og ullsokk ytterst på vinteren, så har jeg i praksis 3 lag med sokker..

Sportsteip har jeg testet, den har rævva lim når foten blir klam, og ramler av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel-Odd skrev (10 timer siden):

Jeg bruker en litt spesiell sokk av merket Wrightsock. Det er en 2-lags sokk spesielt for å unngå gnagsår.
https://www.wrightsock.uk/pages/what-is-double-layer?shpxid=22a72364-19b9-44f6-a691-394162b8da5c

Innser at med denne sokken innerst og ullsokk ytterst på vinteren, så har jeg i praksis 3 lag med sokker..

Sportsteip har jeg testet, den har rævva lim når foten blir klam, og ramler av.

Som sagt: du må finne sportstapen med godt lim. Sportstape er ikke sportstape. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fixomull Stretch. Den sitter som støpt og var noe jeg brukte da vi teipet opp deltagere på Bislett 24h for noen år siden. Bruker den selv på brystet under løping fordi pulsbeltet herper huden. Fås kjøpt på Apotek. 
 

IMG_4445.jpeg.987017cdaadae3f22471685cb926cef0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel-Odd skrev (På 9.6.2024 den 16.49):

Jeg har prøvd mange forskjellige gnagsårplaster og teiper gjennom årene, fellesnevneren er at alle faller av når jeg blir svett eller våt på beina. 

Etter å ha brukt kinesiotapen til Biltema i flere år, mange ganger i flere dager i strekk og også med dusj eller vært våt på beina har jeg aldri opplevd at den har løsnet. Har også prøvd fancy (og dyr) tape fra Löplabbet, uten at den var noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å finne fram til en skomodell som har wide-varianter. Og da snakker jeg ikke om tåboksen, men hele lesten. Bred tåboks vil først og fremst gi mer plass til tærne, og ikke nødvendigvis gi deg mer plass der gnagsåret er (første metatars?). Jeg har brede og umulige føtter, og  derfor sverger oftest til Hoka og Asics, som begge har wide-varianter av mange av modellene sine.

Men tærne dine vil også takke deg for bredere tåboks i alle skoene du bruker — du hadde ikke hatt så tjukk og hard hud på utsiden av stortåen om du ikke gikk med sko med for smal tåboks, som presser mot utsiden av tåa 😉 Heldigvis har mange løpeskoprodusenter (og skisko) nå innsett at tærne trenger litt rom — smal tåboks kan bidra til til en rekke fotproblemer, ikke bare tjukk og hard hud.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes skomerker som leveres med bredere lest, Løplabbet mener jeg har dette. De har også apparatur som måler foten din, både i lengde, bredde, høy/lav lest etc... (flere gode sportsbutikker har forresten dette p..t)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verdens mest spennende video, men følte engang i tiden jeg lærte endel av den. Det var etter å ha slitt endel med gnagsår etter lange turer/marsjer. For meg er det gjerne fuktighet og mange mil, som skaper gnagsår. Unngås det så hjelper det på. Tåsokker hjelper også på. 

Det er mange grunner til "gnagsår" og føtter er forskjellige. Dermed forskjellige hotspots hvor det dukker opp. Selv har jeg vel 3 hotspots hvor de kan dukker opp, og alle har en egen "oppskrift" på hva som må inntreffe for at de dukker opp.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemod Zachariassen skrev (På 12.6.2024 den 8.58):

Dette var ein litt rar plass å få gnagsår under løping. Kan problemet ha samanheng med kraftig pronasjon i forfoten i utgangen av steget?

Enig i at det er et underlig sted. Når jeg bruker normale (ikke pronasjon) sko, så er problemet mye verre enn hvis jeg bruker sko for overpronasjon. Den Adidas skoen som fungerer best er en ST, for overpronasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemod Zachariassen skrev (12 timer siden):

Kva med å leggja inn ein liten kile i forfoten (under første metatars)? No er ikkje dette den sorten tiltak ein bør skriva ut per internett, men det er iallfall noko du kan ta ein snus på.

Du mener legge en snus under forfoten... 😄

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...