Gå til innhold

Dekk for grus og asfalt


Anbefalte innlegg

Stjal tittel og litt innhold fra modertråden til denne (takk til Ozz og div bidragere). Bruk skjønn om dekket er best for asfalt eller grus 🙂

Jamez anbefalte Tufo Gravel Thundero https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/tufo-gravel-thundero

Aug11x anbefalte S-works Pathfinder 42mm

Natier fornøyd med nye Schwalbe G-One RS

Sepeda likte godt Rene Herse Hurricande Ridge TC, men ikke til 80% asfalt og 20% grus https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700cx42-hurricane-ridge-tc/

Jomar likte Specialized Sawtooth 38mm

Da har iaf jeg fått noe å tygge på til mine neste dekk, og vi kan diskutere nyheter og erfaringer her framover.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet en stund på Panaracer GravelKing Slick 32mm og likte dem ganske godt. Holdt luft helt vilt bra og ble smadret på mye forskjellig underlag uten problemer.

Tror uansett bredere dekk er tingen og har lyst å teste ut René Herse i 40-45mm.

Sykler på noe grovere Panaracer GravelKing SK 38mm for tiden, men de er ikke satt opp slangeløst så de føles egentlig ikke spesielt bra.

image.jpeg.e3d9c799f3d752c4c156974155e6d2e4.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første skikkelig tur med nye 40mm Conti Terra Trail i ProTection med Black Chili Compound i går. På asfalten satt det som limt. Jeg hadde kanskje litt lavt dekktrykk men ikke SÅ lavt. Det føltes i hvertfall som tyggegummi. På grusen var det litt svampete følelse, men det hjalp nok ikke med øsregn i dagene i forkant, så grusen var gjennomgående ganske løs.

Komfortmessig syns jeg de var bra men det skulle vel bare mangle at det var noe positivt å ta med seg der også.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart ha noen nye dekk til et raskt blandeveisoppsett. Mye spennende nytt på markedet (eller på vei) i kategorien brede slicks:


Pirelli P Zero Race TLR i 35 og 40mm

Goodyear F1 Eagle R i 34mm

GP5000 AS i 35mm

Schwalbe Pro One i 38mm

P Zero virker å være det fornuftige valget mht fart/punkteringsmotstand/vekt om man kikker på BRR og anmeldelser.

Hjertet sier Corsa Pro i 32 med Air-liner inserts, men redd det blir mer knot enn glede…

 

Endret av BZE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker G-One foran og Terra Speed bak, begge i 40mm, fornøyd med disse. Forrige oppsett var Zipp G40 XPLR, funka ikke så godt, ganske stive og ble raskt slitt.

Har også prøvd Corsa i 32mm, men følelsen blir helt anderledes, foreløpig er 40mm minimum for grus og dårlig asfalt, dog ikke testa 35 eller 38 mm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives egentlig godt på ca. 30mm racer på fin grus type Ring4 når det har satt seg, min bekymring med nye Corsa Pro er mest knyttet til selve dekkets (mangel på) punkteringsbeskyttelse og over gjennomsnittet eksponerte sidevegger. Men 320 TPI på en annen side 😍

For øvrig kan jeg anbefale Rene Herse Extralight knastedekk i 38 og 42 til grovere oppsett. Overraskende kvikke på asfalt og, men blir en annen følelse ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BZE skrev (52 minutter siden):

P Zero virker å være det fornuftige valget mht fart/punkteringsmotstand/vekt om man kikker på BRR og anmeldelser.

Hjertet sier Corsa Pro i 32 med Air-liner inserts, men redd det blir mer knot enn glede…

Jeg har aldri punktert så mye som jeg har på P Zero. Ville kjørt Corsa Pro med Air-Liner. Air-Liner ville jeg brukt uansett, helt supert. Hva tenker du er knotete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du brukte vel SL-utgaven @baroudeur? Jeg sikter til den nye versjonen med Speedcore som ikke finnes i SL enda.

Tenker hovedsakelig på punkteringer og særlig i sidevegg som utfordrende på nye Corsa Pro (på grus), basert på erfaringer delt på WW etc. Men mulig jeg er for pessimistisk altså.

Endret av BZE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tufo Speedero på vei inn i 40 mm og Schwalbe G one RS 35mm jeg skal prøve

 

Den siste tiden har jeg syklet på Vittoria nEXT 34 mm, super fornøyd med det. Skikkelig gøy dekk på grus selv om det er ganske så glatt på grusen så fort det ikke er helt hardt.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Conti Terra Speed som allround, hvor en også kommer inn i grovere terreng. Brukte de på Bright Midnight, vurderte en stund om det var overkill på den grove siden men viste seg at det var mye mer terreng der en først antatt og vil faktisk si de var ideell når det blandes så mye ulikt underlag og skal sykle mange mil og flere dager. Tror jeg hadde valgt de igjen. Men har kjøpt meg ny sykkel denne uken (Supersix Evo SE) og  på det hjulsettet står det Vittoria  Terrano Dry på. De skal rulle veldig bra har jeg skjønt ? Usikker på om jeg skal beholde Terra Speed på "hoved" hjulsettet eller sette over Terrano Dry til feks Birken ? Noen som har syklet på både Terra og Terrano og kan si noe om forskjellen (opplevd) ? Tenker da både kontroll og farst/rulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 2.8.2023 den 7.32):

Veldig fornøyd med Conti Terra Speed som allround, hvor en også kommer inn i grovere terreng. Brukte de på Bright Midnight, vurderte en stund om det var overkill på den grove siden men viste seg at det var mye mer terreng der en først antatt og vil faktisk si de var ideell når det blandes så mye ulikt underlag og skal sykle mange mil og flere dager. Tror jeg hadde valgt de igjen. Men har kjøpt meg ny sykkel denne uken (Supersix Evo SE) og  på det hjulsettet står det Vittoria  Terrano Dry på. De skal rulle veldig bra har jeg skjønt ? Usikker på om jeg skal beholde Terra Speed på "hoved" hjulsettet eller sette over Terrano Dry til feks Birken ? Noen som har syklet på både Terra og Terrano og kan si noe om forskjellen (opplevd) ? Tenker da både kontroll og farst/rulling.

Har prøvd begge, men mest erfaring med Terra Speed. Jeg føler at terra er raskere både på grus og asfalt og i tillegg føles det mindre nervøst i svinger og på løsere underlag. Jeg synes at terrano er litt for stivt og at det, til å se veldig lettrullende ut, ikke ruller altfor lett. 
Mener også at dette støttes av testen til rollingresistance. 
 

Liker også følelsen av Pirelli Cinturato H, så det burde vurderes om du skal kjøpe noe nytt, eller så hadde jeg kjørt på med Terra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 1.8.2023 den 13.59):

Aug11x anbefalte S-works Pathfinder 42mm

Jeg har ikke S-Works-versjonen, men har veldig gode erfaringer med Pathfinder Pro 42mm – raskt og lydløst på asfalten, og godt nok grep på grusen, selv om jeg foretrekker litt mer knaster om jeg plutselig skulle føle for å være høy og mørk i svingete nedkjøringer. 

MEN: Jeg har lagret dette dekkparet i kald, uisolert utebod et års tid, og da jeg skulle sette dem på igjen nylig, så var det plent umulig å få sideveggene til å slutte å lekke. Dekkene holdt luft helt fint sist, og ble da kun brukt i én lang sesong. Nå har de mistet mye av fargen på de lyse sideveggene, som utvendig føltes «tørrere» enn da dekkene var nye. Etter et døgn med gjentatte pumpinger og småturer med rikelig Orange Seal-guffe så piplet det fremdeles så friskt at jeg ga opp og avskrev dekkene som kassable. Ikke vært borti så porøse vegger før.

Noen med liknende erfaringer? Dumt av meg å lagre dem i kald bod, kanskje?
 

pathfinder.jpg

Endret av geiranders
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass bør de virkelig tåle. Jeg tenkte å bestille et par Gravel Thundero, og sto mellom tan/black wall. Er det virkelig slik at tanwall er litt tynnere kanskje? Jeg bare antok at de var ekvivalente.

 

e: jeg har hatt god erfaring med muc-off sin guffe for å tette sånne piplehull. Bare la degget ligge noen timer med guffa over det aktuelle området så fiksa det seg fint med et par ice spiker pro som ikke var TLR iaf. Akkurat samme type pipling

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@geiranders Jeg drar med ujevne mellomrom fram det gamle trikset med mikroglassballonger som blandes i guffa. Absolutt en mulighet for at det er en løsning her.
https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/mikroglassballonger-2000020410

Endret av AtleR

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Såpass bør de virkelig tåle. Jeg tenkte å bestille et par Gravel Thundero, og sto mellom tan/black wall. Er det virkelig slik at tanwall er litt tynnere kanskje? Jeg bare antok at de var ekvivalente.

e: jeg har hatt god erfaring med muc-off sin guffe for å tette sånne piplehull. Bare la degget ligge noen timer med guffa over det aktuelle området så fiksa det seg fint med et par ice spiker pro som ikke var TLR iaf. Akkurat samme type pipling

Jeg har flere dekk med tan wall, men dette er det første som oppfører seg slik og som endrer så tydelig farge og tekstur over tid. Har fire Rene Herse-standard dekk med tan wall, de føles litt mer solide. Jeg la hjulene flatt på siden med rikelig guffe i håp om å tette, men det hjalp ikke gitt.

 

AtleR skrev (2 timer siden):

@geiranders Jeg drar med ujevne mellomrom fram det gamle trikset med mikroglassballonger som blandes i guffa. Absolutt en mulighet for at det er en løsning her.
https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/mikroglassballonger-2000020410

Bra tips, dette trikset har jeg ikke vært borti før. Verdt å prøve! Noen råd om hvor mye som bør legges inn pr dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (29 minutter siden):

Jeg har flere dekk med tan wall, men dette er det første som oppfører seg slik og som endrer så tydelig farge og tekstur over tid. Har fire Rene Herse-standard dekk med tan wall, de føles litt mer solide. Jeg la hjulene flatt på siden med rikelig guffe i håp om å tette, men det hjalp ikke gitt.

 

Bra tips, dette trikset har jeg ikke vært borti før. Verdt å prøve! Noen råd om hvor mye som bør legges inn pr dekk?

Mener å huske en litt toppet teskje var passe

  • Thanks 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liten mini review av S-Works Pathfinder 42mm her:

Jeg har nå brukt disse dekkene i ca 2500 km på alt i fra asfalt til grov grus og innslag av sti. Jeg kjører tubeless og har hverken punktert eller hatt noe lekkasjer.

Felgene mine er 22mm og dekkene målte 44mm som nye og nå er de strukket seg til 45mm. Jeg veier rundt 85kg påkledd for tur og kjører ca 35 psi F og 37 psi B. Går opp til ca 40 psi ved lengre turer på mest asfalt.

Ift. slicks som jeg hadde før, så synes jeg de ruller vel så bra. De har heller ikke noe "plagsom" buzzing på asfalt slik som noen andre dekk jeg har hatt, f.eks Maxxis Rambler. Selvfølgelig har de noe å gå på hva gjelder gjørme og vått gress, men der har jeg heller ikke store krav til grep. Det er masse liv igjen i dekkene og jeg tipper bakdekket varer rundt 4000km etter hva jeg har sett av slitasje nå. Vekta er såvidt jeg kan se veldig konkuransedyktig. Ca 430 gram.

Prismessig er de i likhet med Spec. terrengdekk relativt godt priset. Jeg tror jeg gav rett i overkant av 500kr med litt rabatt hos Foss Sport.

Endret av JoeT
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå tar vel piggdekk-sesongen over straks, så jeg har begynt å se mot våren.

Jeg hørte på en prat om dekk til grussykler, og de dro blant annet fram et poeng jeg fant litt interessant. På sti og utfor har man "aldri" samme dekk foran og bak, så hvorfor skal man ha det på grus? (det er kanskje litt mer krav til dekk der mtp fart og terreng)

Etter anbefalingen fra gamleforumet bestilte jeg et sett med Tufo Gravel Thundero 40 som jeg egentlig skulle hive på i sommer, men som ble somla bort og ligger klar til våren. Og da slo det meg at jeg kanskje like greit skal se hvor dette dekket passer best, også kjøpe eller bytte til meg et dekk som matcher. Største utfordringen min nå er jo at jeg ikke kan en dritt om grusdekk bortsett fra at slick-ish dekkbane og noe sideknaster er bra. Er det noen som har tygd&tenkt på dette før meg kanskje?

Thunderoen ser iaf ca slik ut, men om det er best foran eller bak har jeg ikke vett til å se. Kjører tpu-slanger, ikke tubeless forresten, og selv om mesteparten av bruken min er på asfalt og pendling, så er grusegenskaper viktig.

image.jpeg.058cff5c555727b99be0c31623ad114c.jpeg

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...