Gå til innhold

Dekk for grus og asfalt


Anbefalte innlegg

Syklet VM på 40 mm Terra Speed. Har også syklet en del på 35 mm-varianten, samt 38 mm-varianter av Maxxis Rambler 120 Tpi. 
Terra Speed ruller veldig bra. 35 mm funker også på veien i grupper med rene landeveissykler. Overraskende robuste til at de er såpass lette som de er også. 
Et annet godt valg er Zipp Xplr. De minner mye om Spez Pathfinder i mønsteret. 40 mm er 3-5 mm større enn Terra Speed i 40. 
Panaracer GravelKing TLC slicks i 35 er også allsidige, men de sporer litt ekkelt på asfalt og jevn grus. Veldig lette for bredden, bør nok brukes med innlegg på litt grovere grus, kanskje med annet dekk foran? 

Endret av SykkelØyvind

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (5 timer siden):

Etter anbefalingen fra gamleforumet bestilte jeg et sett med Tufo Gravel Thundero 40 som jeg egentlig skulle hive på i sommer, men som ble somla bort og ligger klar til våren. Og da slo det meg at jeg kanskje like greit skal se hvor dette dekket passer best, også kjøpe eller bytte til meg et dekk som matcher. Største utfordringen min nå er jo at jeg ikke kan en dritt om grusdekk bortsett fra at slick-ish dekkbane og noe sideknaster er bra. Er det noen som har tygd&tenkt på dette før meg kanskje? 

Jeg har fått ganske bra med kilometer på Thundero. Har brukt både foran og bak. Syns det er et svært allsidig dekk. Det ruller kjempegodt på asfalt og fasongen, gummiblanding og knastene gjør dessuten at de har veldig godt grep i sving på asfalt også. 

De er ikke de mest grippy på sleipt, men hadde null problemer med dem på årets Birken som jo var både våt og sleip til tider. Sykla på 02:50, så raske var de også der 😉

Har også et par Swampero som har ganske habilt grep på sleipt. Men de knatrer litt og ruller litt dårligere på asfalt. Jeg liker best å ha samme foran og bak på gravel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kommer an på fordeling mellom asfalt og grus + type grus. Jeg sykler 80 % asfalt og maks 20 % grusveier på bike packing og syns 28 mm landeveisdekk fungerer topp. Grus/gravel er ett veldig stort felt som dekker alt fra hardkjørte grusveier (som er omtrent som asfalt) til forhold som minner mer om ren terrengsykling. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Sykkelist1 skrev (På 24.2.2024 den 14.13):

Er det egentlig noen grunn til å ikke gå for 45mm om man har plass i ramma?

(typ Nordmarka/ring 4-bruk)

Ja, to grunner => økt vekt og luftmotstand.
 

Hvis 45 mm skal være fordelaktig bør vel dekket være adskillig grovere og mer teknisk enn stuegulvet på Ring 4? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (På 24.2.2024 den 14.13):

Er det egentlig noen grunn til å ikke gå for 45mm om man har plass i ramma?

(typ Nordmarka/ring 4-bruk)

Ved Øyvinds VM-deltakelse var det kanskje litt andre hensyn inne i bildet, enn den vanlige mosjonists ønske om gylden kombinasjon av grep og lav rullemotstand.

Så lenge man ikke skal knive om topp-plassering i masters-VM, vil jeg svare et klart nei på spørsmålet ditt. Komfort og grep er iallfall for min del det viktigste. Jeg har lett prioritert 45 mm framfor 40 på min, en Scott Addict Gravel med Schwalbe G-One Bite.

Til 80% asfalt og 20% grus kan jeg foreslå Maxxis Re-Fuse. Raskt, lett og solid. Uten definerte skulderknaster, men brukbart grep på grus likevel. Jeg har dem innimellom på landeveissykkelen i 32 mm bredde (kommer også i 40!).

Endret av Gaute R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (På 24.2.2024 den 14.13):

Er det egentlig noen grunn til å ikke gå for 45mm om man har plass i ramma?

(typ Nordmarka/ring 4-bruk)

Jeg ser ingen grunn til å gå over 40 mm på motorveiene i Marka. Får man ikke komfort med 40 mm dekk så tør jeg påstå at man har valgt feil trykk eller feil dekk. Eneste unntakene er når veiene er nygrusete, da kan det være greit med brede dekk som flyter bedre, eller hvis man skal bombe gjennom trillestiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (På 24.2.2024 den 14.13):

Er det egentlig noen grunn til å ikke gå for 45mm om man har plass i ramma?

(typ Nordmarka/ring 4-bruk)

Jeg hadde/har ikke plass i ramma. Grunner mot 45 er vekt og luftmotstand. Sannsynligvis ruller det minst like bra eller bedre med 45 mm, i hvert fall hvis grusen er litt grov. På asfalt derimot er det få grunner til å gå over 40 mm. 
Hvis jeg skulle syklet landevei med innslag av grus ville jeg valgt 35 mm slicks ala Panaracer Gravel King slick eller Terra Speed 35, eller til og med 32 mm Maxxis Refuse e.l. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Forrige sesong ble det mest sykling til/fra jobb og en tur til øst/nordmarka i ny og ne så da har jeg tatt på noen nye GP5000 AllSeason 35mm. Fra før av har jeg vært meget fornøyd med Conti Terra Speed 40mm. 
 

Hvordan er de nye GP5000 AS i marka? 
ser de skal ha bedre «wet grip» og bra punkteringsbeskyttelse så de kan være en bra kandidat til 80/20 (asfalt/grus)-dekk!

Hadde et par Rene herse Snoqualmie (43mm) som var digg på asfalt og marka-veier men de har ganske tynn thread. Etter en punktering så innså jeg at punkteringsbeskyttelse må vektlegges mer. 

Bruker TPU-slanger, de fra Pirelli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (25 minutter siden):

Bare for å kjøre litt rittspesifikt. Hvilke dekk i 45mm er optimale for Gravel North East nå i august? Spør for en venn.

Hva sier værmeldingen? 😉

Hva er løypa i prosent asfalt og grus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen gode alternativer for 80% asfalt for oss uten TLR felg fortsatt?

Hadde lenge lyst på Challenge Strada Bianca 36mm, men hørte de ble fort slitt.

Ellers har jeg trivdes på G-one allround og speed, men hørt at de har tapt seg.

TLR-dekk frykter jeg blir unødvendig vanskelig å gå av på. Opplevd det med et Vittoria dekk jeg testet ut ihvertfall.

Har ikke noe stort behov for knaster, men vil at de skal tåle litt. Er man dødsdømt på et landeveisdekk som Vittoria Corsa N.EXT 34c f. Eks? Har klarering for 37c. Vil gjerne holde meg mellom 34-37 for komfort.

Endret av Soeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 4.4.2024 den 11.00):

Er man dødsdømt på et landeveisdekk som Vittoria Corsa N.EXT 34c f. Eks?

Lest meg opp litt nå og fikk litt troen på disse for god blandevei.

bicyclerollingresistance (har også testet og kategorisert 34mm TLR blant CX/gravel)

Road.cc

Bikeradar

Sykkelkomponenter og Bikeshop har seff alle andre varianter enn 34mm for slange inne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 3.4.2024 den 12.09):

Valget mitt falt også på disse og jeg ser frem til å teste første tur.

image.jpeg.044c1e76cbee5324a9792dd3e98a6f2b.jpeg

Godt valg! De tester veldig bra hos BRR mfl. Jeg kjører Cintaruto velo tlr (landeveisversjonen) i 32 mm og er veldig fornøyd. Rask nok til hverdags, godt grep, og tåler det aller meste. Blir spennende å høre erfaringene dine

Endret av 1482
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg endelig logga 30! minutter asfalt på Tufo Gravel Thundero, og greit nok det var på helt nye Nextie-felger, men det var som å ta av piggdekka en gang til. For en FANTASTISK rullefølelse! Jeg venta med vilje på å bruke de til hjula kom, og det var det verdt. Umulig å skille de to faktorene helt, men dekka virker å rulle som slicks til tross for et veldig synlig mønster.

Mer rapport senere, jeg lover!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var de enkle å få på felg?

Hvordan ser egentlig "forumsykkelen" ut nå?

Nextie hjul

Carbonda 696 ramme

Zipp service course styre

Andre ting?

Hadde jeg hatt litt mer mekkeskills skulle jeg bygget 😆

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen stort triks å få de på. Men såpevann behøvdes for å få de på skikkelig. Glad jeg kjøpte tanwall for da ble det veldig lett å se når de var skikkelig på plass (er en svart stripe på perlen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...