Gå til innhold

Strengere straff for sykkeltyveri?


Anbefalte innlegg

Først må politiet få mer ressurser føre de kan løpe rundt og arrestere sykkeltyver. Hvis sykkelskurkene skal settes i fengsel må vi enten slippe løs de som er der, ha kortere straffer, eller andre typer straffer. Eventuelt bygge flere fengsler eller leie fengselsplasser i utlandet
Mulig du bør stemme FrP ved neste valg

Personlig finner jeg straffesystemet i Norge urimelig. Liten tjans for å bli tatt for forseelser i trafikken, men skyhøye bøter. Fengselsstraff for fartsoverskridelser finner jeg underlig

se på sykkeltyverier som noe postivt, vi i Norge kan være med på å subsidiere sykkelparken i øst-europa. det er grønn politikk med ny mening

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med strengere straff, om sjansen for å bli tatt uansett er null.

Enig i at tyveri er en hindring for økt sykling. Vet om flere som kun sykler til/fra jobb fordi der har de parkering, men feks aldri til sentrum eller andre ærender der sykkelen må stå ute. Det er synd man må gå og tenke på det hele tiden. Ingen tenker jo når de kjører bil at de er redd for at den skal bli stjålet.

Og for mange er sykkelen nå deres "bil". Typ en stor elsykkel de frakter to barn på hver dag. Når den blir stjålet går plutselig ikke hverdagen opp lengre, og det tar tid å finne en erstatning. I tillegg er de jo nå ganske dyre, tilnærmet bilpriser.

Så fokuset på det her burde absolutt opp. Jeg håper egentlig det blir såpass dyrt for forsikringsbransjen o.l. at det kommer noen sterkere krefter bak enn hva enkeltpersoner klarer.

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

Hvis sykkelskurkene skal settes i fengsel må vi enten slippe løs de som er der, ha kortere straffer, eller andre typer straffer. Eventuelt bygge flere fengsler eller leie fengselsplasser i utlandet
Mulig du bør stemme FrP ved neste valg

Jeg er ikke FrP-er, og mener ikke at politiet skal løpe rundt etter sykkeltyver. Men trist at politiet har rykte på seg for å automatisk henlegge anmeldelser, selv om de får «servert» info. Fengsel høres ikke ut som en bra prioritering hvis det er fullt, men det burde iallfall være klekkelige bøter. 
 

Gubben skrev (2 timer siden):

Fengselsstraff for fartsoverskridelser finner jeg underlig

Synes fengselstraff for råkjøring er rimelig, man setter jo tross alt mange liv i fare når det er snakk om sånne hastigheter. Selv om man føler at man har «kontroll» eller ikke. 
 

Gubben skrev (2 timer siden):

se på sykkeltyverier som noe postivt, vi i Norge kan være med på å subsidiere sykkelparken i øst-europa. det er grønn politikk med ny mening

Morsomt. Problemet er bare kanskje at det er du som kjøper naboen sin sykkel (eller en bit av den) neste gang du kjøper noe brukt fra andre enden av byen. Er ikke bare østeuropere og narkiser som stjeler, skjønner du 😀

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (50 minutter siden):

Det hjelper ikke med strengere straff, om sjansen for å bli tatt uansett er null.

Tror sjansen for å bli tatt kan komme til å gå vesentlig opp med sporing og smartdingser.. håper 🫣

Kjenner selv på det om jeg går hjem fra byen og ser en sykkel. Fan, det er jo bare en sykel. Men jeg ville jo aldri tenkt det samme med en bil. Hvorfor det? Jeg er nok ikke så unik, så her må det en holdningsendring til

Sykkelmafiaen skrev (52 minutter siden):

Så fokuset på det her burde absolutt opp. Jeg håper egentlig det blir såpass dyrt for forsikringsbransjen o.l. at det kommer noen sterkere krefter bak enn hva enkeltpersoner klarer.

Spennende, med så dyre sykler som folk kjøper for tiden.. Kanskje det løser seg selv på grunn av at forsikringsselskapene begynner å sette smarte krav?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler har jo skilt. Er registrering av sykler løsningen? Mener å ha hørt at det ble mer problemer med båttyveri etter at småbåtregisteret ble opphevet for noen år siden?

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig straffen/strafferammen for å stjele 1-10-100 sykler?

Personlig ville jeg ønsket mer bruk av samfunnsstraff når det kommer til vinningskriminalitet, f.eks. hvis noen ender med å bli dømt for å stjele 100 DBS Kilimanjaros fra gateplan(ikke innbrudd). Det kunne blitt mange samfunnsnyttige timer, kontra en "streng" straff i fengsel, som egentlig ikke gir samfunnet eller individet så mye. Mer organisert vinningskriminalitet bør straffes hardere, men det er sikkert tidvis ganske diffust hva som er organisert og hva som bare er "behovsbasert" tyveri.

Uten spesielt mye erfaring med sykkeltyveri, har jeg kun litt anekdotisk erfaring gjennom bekjente som enten har blitt frastjålet sykkel eller som jobber/jobbet i Politiet. Sykkeltyveri kan være så mangt, fra pubsykkelen som ikke låses eller låses med en lås som en neglsaks kan klippe i stykker, til racer/elsykkel/stisykkel som koster 1-2 månedslønner. Dyrere sykler får høyere prioritering, selv om det ofte kan være vanskelig å finne gjerningsperson pga. bevisene eller tiden som har gått før tyveriet har blitt oppdaget. Dessverre meldes mange tyverier mange uker etter tyveriet, og da er det ofte lite bevis å hente. Selv ved mindre innbrudd som meldes raskt kan det hende at politiet børster figneravtrykk eller tar prøver av blodspor, hvis det eksisterer, men det krever at området ikke er kontaminert. Dog er dette mer vanlig på "bygda" om jeg har forstått rett.

Som et eksempel på at Politiet i Oslo ikke helt har kapitulert. Ble frastjålet en pakke fra postkassen i sommer, og kan kun spekulere hvem som stjal pakken på de 10-15 minuttene jeg brukte på å komme meg ut døra for å hente pakken, tidlig en fredagsmorgen. Anmeldte saken hovedsakelig for statistikk, men overraskende nok er saken fortsatt ikke henlagt. Mao. min lille fillesak av en stjålet pakke til 400kr, ses kanskje i sammenheng med et mønster i bydelen og får litt høyere prioritet. Pakker leveres fra nå av til Post i Butikk eller Pakkeboks. Er pakken levert i postkassen, er det kundens ansvars, og om en får erstatning fra butikk handler mest om goodwill. Ved akutte tilfeller er Politiet i Oslo relativt raskt på pletten. Naboen hadde engang lykkejegere på verandaen, som jeg oppdaget når jeg luftet hunden. 3 minutter etterpå var innkjørselen full av blålys, 4 biler. Tyvgodset var en Fiskars spade og rake. Tyvgodset ble satt tilbake, de ble loggført og dimitert.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for mange vil dette løse seg når elsykler begynner å komme med elektronisk startsperre. Men problemet for folk med dyre vanlige sykler er at de er lette, vanskelig å sikre skikkelig og høy verdi. Har ingen gode løsninger der bortsett fra ganske tett med sykkelbokser rundt i sentrum. Jeg har også hatt god erfaring med å spørre pent om akkomodasjon for sykkelen min på div spisesteder. Høydaren var Dinner der jeg fikk bli med inn på lageret deres å sette sykkelen der 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har blitt flinkere til å registrere, eller i det minste notere rammenummeret, når de har kjøpt dyre sykler/elsykler. Nå er det gjerne lagret elektronisk hos butikken gjennom kvittering. Det vil hjelpe på å loggføre eventuelt tjuvgods, siden en kan registrere det når en anmelder tyveriet.

Hadde ikke blitt overrasket hvis statistikken viser at 60-90% av alle sykkeltyverier loggføres uten rammenummer og en generell dårlig beskrivelse: "Diamant damesykkel, blå, kurv, stjålet fra bakgård engang mellom februar-mai". Tror det hører med sjeldenhetene at anmeldelsene kommer fra sykkelnerder: "Røde ventilhetter, anodiserte skruer i gull, litt crazy fargekombo på styretapen og modifisert bakgir. Sykt lett å kjenne igjen. Under 8kg!".

 

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (31 minutter siden):

Hva er egentlig straffen/strafferammen for å stjele 1-10-100 sykler?

Personlig ville jeg ønsket mer bruk av samfunnsstraff når det kommer til vinningskriminalitet, f.eks. hvis noen ender med å bli dømt for å stjele 100 DBS Kilimanjaros fra gateplan(ikke innbrudd). Det kunne blitt mange samfunnsnyttige timer, kontra en "streng" straff i fengsel, som egentlig ikke gir samfunnet eller individet så mye. Mer organisert vinningskriminalitet bør straffes hardere, men det er sikkert tidvis ganske diffust hva som er organisert og hva som bare er "behovsbasert" tyveri.

 

Det som dessverre skjer når du er tatt for å stjele 100 sykler er at en får kvantumsrabatt i tiltalen. Så i stedet for at det er skjerpende, blir det altså formildende. 

Dagens regime har et tydelig fotavtrykk fra det forslaget Inger Louise Valle la fram som justisminister på 70-tallet. Forslaget var den gang svært kontroversielt og måtte trekkes tilbake, men det har i praksis påvirket norsk rettspleie i stor grad. Fokus her var større fokus på krimnialitetsforbyggende arbeid og mindre bruk av fengselsstraff. 

Ift. sykkeltyverier så er anslaget mer enn 15.000 tyverier årlig, og med en oppklaringsprosent på 2,5. Selv med sporingsenhet som pinger og dyre sykler finnes det nok av eksempler på at politiet ikke engang da prioriterer saken. 

Det grunnleggende problemet slik jeg ser det er derfor et ikke fungerende politi og påtalemakt. Hadde man reagert, og hadde man påtalt i sakene og idømt straff så hadde det hatt en preventiv effekt, garantert. Slik politiet og påtalemakt operer nå er rett og slett en falliterklæring til institusjonen. Personlig har jeg null tillit til politiet i vinningskriminalitet, til det har jeg for mange personlige eksempler med kjent gjerningsperson og null tiltale/pågripelse. 

Det at norsk rettspleie har en tendens til å straffe kun for det mest alvorlige forholdet en er tiltalt for mener jeg er uheldig, her burde man legge alt oppå hverandre og gi straffeutmåling deretter. Vi tar i for liten grad hensyn til offeret i disse sakene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (17 minutter siden):

 Hadde man reagert, og hadde man påtalt i sakene og idømt straff så hadde det hatt en preventiv effekt, garantert. Slik politiet og påtalemakt operer nå er rett og slett en falliterklæring til institusjonen. Personlig har jeg null tillit til politiet i vinningskriminalitet, til det har jeg for mange personlige eksempler med kjent gjerningsperson og null tiltale/pågripelse. 

Det at norsk rettspleie har en tendens til å straffe kun for det mest alvorlige forholdet en er tiltalt for mener jeg er uheldig, her burde man legge alt oppå hverandre og gi straffeutmåling deretter. Vi tar i for liten grad hensyn til offeret i disse sakene. 

Jeg vet ingenting om evt fotavtrykk fra Valla på 70-tallet, det får noen med mer kompetanse evt adressere eller du kan kildevise hvis du vil. Synes du at det har vært en tabbe å fokusere mer på krimforebygg enn fengselsstraff, og hvorfor? Med det vi vet om hvor lite preventivt fengsel er på veldig mange type krim? Med det vi ser fra land med stort/større/ekstremt fokus på fengsel vs forebygg?

Mitt inntrykk er iaf at krimforebygg nesten "må" være bedre enn fokus på fengsel siden vi har såpass gode tall på hvor dårlig fengsel funker preventivt såvidt jeg vet.

 

a) Du bør kildehenvise litt på en såpass sterk påstand "idømt straff, garantert preventiv effekt", og spørsmålet er uansett hvor mye ressurser det krever fra politiet/rettsvesen/fengsel ifht kost av ny sykkel minus evt preventiv effekt.

b) Jeg blir ikke mer hensyntatt om tyven som tok sykkelen min soner 30 dager eller 3 år. Klart jeg vil at tyven skal bli tatt og bli møtt med en eller annen konsekvens (som forhåpentligvis funker preventivt), men jeg ser at med vinningskrim er kost ofte større enn nytte. Og klart, med null sjans for å bli tatt vil nok dette øke "noe", men det er ikke sånn at hvis politiet helt slutter å etterforske vinningskrim under 100k kommer den type krim til å stige til det uendelige. Det er en viss mengde folk som vil bryte en lås og ta en sykkel, og det er heldigvis en utrolig liten del av samfunnet.

Får du som offer det bedre av å vite at sykkeltyven din må sone i tre år med uklar preventiv effekt og for en kostnad som er hundregangen verdien av syklene som ble stjålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (56 minutter siden):

Jeg vet ingenting om evt fotavtrykk fra Valla på 70-tallet, det får noen med mer kompetanse evt adressere eller du kan kildevise hvis du vil. Synes du at det har vært en tabbe å fokusere mer på krimforebygg enn fengselsstraff, og hvorfor? Med det vi vet om hvor lite preventivt fengsel er på veldig mange type krim? Med det vi ser fra land med stort/større/ekstremt fokus på fengsel vs forebygg?

Mitt inntrykk er iaf at krimforebygg nesten "må" være bedre enn fokus på fengsel siden vi har såpass gode tall på hvor dårlig fengsel funker preventivt såvidt jeg vet.

 

a) Du bør kildehenvise litt på en såpass sterk påstand "idømt straff, garantert preventiv effekt", og spørsmålet er uansett hvor mye ressurser det krever fra politiet/rettsvesen/fengsel ifht kost av ny sykkel minus evt preventiv effekt.

b) Jeg blir ikke mer hensyntatt om tyven som tok sykkelen min soner 30 dager eller 3 år. Klart jeg vil at tyven skal bli tatt og bli møtt med en eller annen konsekvens (som forhåpentligvis funker preventivt), men jeg ser at med vinningskrim er kost ofte større enn nytte. Og klart, med null sjans for å bli tatt vil nok dette øke "noe", men det er ikke sånn at hvis politiet helt slutter å etterforske vinningskrim under 100k kommer den type krim til å stige til det uendelige. Det er en viss mengde folk som vil bryte en lås og ta en sykkel, og det er heldigvis en utrolig liten del av samfunnet.

Får du som offer det bedre av å vite at sykkeltyven din må sone i tre år med uklar preventiv effekt og for en kostnad som er hundregangen verdien av syklene som ble stjålet?

Det må Vallas påvirkning på rettspleien er fakta, du kan jo lese dette f.eks fra Store Norske Leksikon: https://snl.no/Inger_Louise_Valle

a) Det fjerner kriminelle fra gata, det betyr at de ikke kan begå nye kriminelle handlinger mens de er borte. De vil også tenke seg om det virkelig er verdt det. Nå har vi en påtalemakt som beviselig ser gjennom fingrene med det og gjør stort sett ingenting, hvilket de kriminelle vet. Det har noe med konsekvens for sine handlinger å gjøre.   

b) Jeg synes det blir enklere å argumentere dersom man strekker strikke mye lenger enn hva vi diskuterer. Så la oss ta terroristen Behring Breivik som ble idømt 21 års forvaring. Allerede i fjor begjærte han seg prøveløslatt - er det bra for de etterlatte og ofrene som overlevde, han har jo retten på sin side å få det prøvet? Kjenner selv til foreldre som hadde barn der og som ble merket for livet etter å ha blitt skutt, men heldigvis ikke drept, den belastningen de opplever er helt forferdelig og de får aldri livet slikt det var ment å være. I det tilfellet mener jeg at han burde fått 21 år for hvert drap, case closed i hans levetid. Det er klart dette har en alvorlighetsgrad langt utover det vi diskuterer her, men hele rettspleien henger sammen fra topp til bunn. 

Så for å svare på spørsmålet, hvis en sykkeltyv blir satt inn i tre år fordi han har tatt så mange sykler at strafferammen er det, så ja, det mener jeg er helt rett. Hvor mye kriminalitet har man begått i tillegg til det man er tatt for, i denne type saker garantert mange (ref. oppklaringsprosenten på 2,5%)? Min siste erfaring med politet var i våres og gjaldt tyveri fra båt, fem dyre motorer samt undervannshuset på min, alt sammen på (dårlig) film - totalverdi kanskje en million eller mer. Henger sammen med andre raid i nærområdet, ingen bevissikring, ikke etterforsket, direkte henlagt. 

Det sagt så er jeg veldig for forebyggende tiltak, det må vi bare gjøre alt vi kan, og ref. eksemplet med båt så ble "bare" undervannshuset mitt stjålet fordi motoren i seg selv er uomsettelig, den lar seg rett og slett ikke starte uten fob'en jeg har, og motorprodusenten utsteder ikke ny uten eierbevis. 

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (4 timer siden):

Det må Vallas påvirkning på rettspleien er fakta, du kan jo lese dette f.eks fra Store Norske Leksikon: https://snl.no/Inger_Louise_Valle

a) Det fjerner kriminelle fra gata, det betyr at de ikke kan begå nye kriminelle handlinger mens de er borte. De vil også tenke seg om det virkelig er verdt det. Nå har vi en påtalemakt som beviselig ser gjennom fingrene med det og gjør stort sett ingenting, hvilket de kriminelle vet. Det har noe med konsekvens for sine handlinger å gjøre.   

b) Jeg synes det blir enklere å argumentere dersom man strekker strikke mye lenger enn hva vi diskuterer. Så la oss ta terroristen Behring Breivik som ble idømt 21 års forvaring. Allerede i fjor begjærte han seg prøveløslatt - er det bra for de etterlatte og ofrene som overlevde, han har jo retten på sin side å få det prøvet? Kjenner selv til foreldre som hadde barn der og som ble merket for livet etter å ha blitt skutt, men heldigvis ikke drept, den belastningen de opplever er helt forferdelig og de får aldri livet slikt det var ment å være. I det tilfellet mener jeg at han burde fått 21 år for hvert drap, case closed i hans levetid. Det er klart dette har en alvorlighetsgrad langt utover det vi diskuterer her, men hele rettspleien henger sammen fra topp til bunn. 

Så for å svare på spørsmålet, hvis en sykkeltyv blir satt inn i tre år fordi han har tatt så mange sykler at strafferammen er det, så ja, det mener jeg er helt rett. Hvor mye kriminalitet har man begått i tillegg til det man er tatt for, i denne type saker garantert mange (ref. oppklaringsprosenten på 2,5%)? Min siste erfaring med politet var i våres og gjaldt tyveri fra båt, fem dyre motorer samt undervannshuset på min, alt sammen på (dårlig) film - totalverdi kanskje en million eller mer. Henger sammen med andre raid i nærområdet, ingen bevissikring, ikke etterforsket, direkte henlagt. 

Det sagt så er jeg veldig for forebyggende tiltak, det må vi bare gjøre alt vi kan, og ref. eksemplet med båt så ble "bare" undervannshuset mitt stjålet fordi motoren i seg selv er uomsettelig, den lar seg rett og slett ikke starte uten fob'en jeg har, og motorprodusenten utsteder ikke ny uten eierbevis. 

Det aller værste med abb sin sak er at han kan anke hvert annet år så det er ikke lenge til han er klar for nye runder i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (15 timer siden):

Jeg håper egentlig det blir såpass dyrt for forsikringsbransjen o.l. at det kommer noen sterkere krefter bak enn hva enkeltpersoner klarer.

Incentivet for forsikringsbransjen er antagelig nokså lite - de taper jo ikke akkurat penger på å tilby forsikringer...

Men det er jo håp om at stadig flere deler av ulike deler av finansbransjen følger eksempelet til Kredinor som argumenterer for at inkasseobransjen ikke bare kan tjene grovt med penger ved å være passive tilskuere, men må ta mer aktivt del for å være "bærekraftige".

Overfører vi dette til forsikringsselskapene så bør de helt klart drive mer aktiv lobby mot politi/påtalemyndighet for å oppklare langt flere saker, fremfor å heve forsikringspremiene og kravene til låsbarhet og tilsyn.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tro på voldsomme straffer sånn generelt i samfunnet. Men hva annet verktøy har man for å skape en holdningsendring om at det ikke er greit å stjele _sykler_? Gullerot, aka noe som frister mer?

Det står ikke i stil hvis en sykkeltjuv bare får "tilsnakk". En pen sykkel stjælt er mye tapt, som noen skrev over her, 1-2 månedslønner i kronasjer, pluss de ekstra kostnadene med at du ikke kommer deg på jobb en dag, pluss at tidsskjemaet for hele resten av uka blir fucket fordi det blir vanskeligere å få levert og hentet unger, pluss at du slutter å sykle fordi dette gidder du ikke mer så klimaet taper også.

Hvordan kunne man kommet dit at når folk ser en sykkel, og tanken streifer om å stjele, så tenker de "neh! det gidder jeg ikke, for det er så lett å bli tatt, og det er så kjipt fordi x" At sykkeltyveri det bare gjør du bare ikke.

Så et innslag en gang om hvordan "alle" syklet (i var det Taiwan?), men ingen låser sykkelen, og "ingen" stjeler sykler heller. En kulturforskjell. Du ville ikke stjelt en bil, du ville ikke stjelt godteri på butikken. Men tydeligvis synes mange her i vår del av verden at det er greit å stjele sykler.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (2 timer siden):

Hvor mange her har fått en fartsbot e.l.l. Sluttet du da å kjøre for fort?

Jeg ligger ofte litt over fordi det er feilmarginer på både speedometer og måleutstyr. Nåla på 92 i 80-sona gikk fint da jeg kjørte forbi en kameramann tidligere i år. Ble vinket inn så hadde litt puls en liten stund men det var bare for alkotest. Den eneste fartsbota jeg har fått var ved en forbikjøring av en lastebil i et krabbefelt. Det er mer enn 20 år siden og jeg er fortsatt forbanna.

Så du kan si at jeg er villig til å risikere en bot i den nedre delen av skalaen men jeg er ikke villig til å miste førerkortet. Sånn sett fungerer det på et vis. Hadde førerkortet forsvunnet på 10 over grensa hadde jeg kjørt enda litt saktere. 

I 40/50/60 soner holder jeg stort sett nåla ganske på grensa, men det har ingenting med straffenivået å gjøre. Hadde det vært lov å kjøre i 80 i tettbygd strøk hadde jeg uansett ikke gjort det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (3 timer siden):

Utfordringeb er at straff ikke ønsket virkning.  Koster bare samfunnet masse penger. Men, at folk skal straffes er riktig. Samfunnet har få eller ingen sanksjoner som har ønsket effekt. Hvor mange her har fått en fartsbot e.l.l. Sluttet du da å kjøre for fort?

https://frifagbevegelse.no/straff-virker-ikke-6.158.72436.2759aba202

https://www.aftenposten.no/viten/i/zGzkpv/vi-vet-fremdeles-ikke-om-fengselsstraff-virker-hvorfor-er-det-saa-vanskelig-aa-forske-paa-atle-fretheim

 

Litt usikker på den påstanden der;
den eneste grunnen til at jeg følger fartgrensene er straffenivået.

Det samme gjelder forsåvidt produksjon av sprit til eget forbruk. Reger med at mange av forumets brukere har svin på skogen som de tar frem hvis de får straffefrihet

En av grunnene til at folk blir satt inn på psyk og i fengsel er at man ønsker å holde dem borte fra samfunnet, ikke nødvedigvis at de skal straffes og så bli snille samfunnsborgere.
Samfunnet er tjent med at en god del mennesker låses inne nederst i kjelleren og at nøkkelen kastes

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (2 timer siden):

De som stjeler sykler er oftest

a) knarkere

b) kriminelle utlendinger.

 

Knarkerne bør få dopet sitt på anna måte enn ved å måte stjele.

Kriminelle utlendinger bør vi forsøke å hive ut/ikke slippe inn. 

 

Så jo at alle former for vinningskriminalitet minsket veldig under coronaen.

Mye bedre grensekontroll vil hjelpe godt.

I tillegg kan man da også i større grad begrense smugling av forbudte stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (7 minutter siden):

Så jo at alle former for vinningskriminalitet minsket veldig under coronaen.

Mye bedre grensekontroll vil hjelpe godt.

I tillegg kan man da også i større grad begrense smugling av forbudte stoffer.

Tror du "bedre" grensekontroll vil gjøre det vanskeligere å føre lovlige varer inn/ut av landet? (Som en start så tror jeg "bedre" grensekontroll = "strengere" grensekontroll)

Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (16 timer siden):

Hvor mange her har fått en fartsbot e.l.l. Sluttet du da å kjøre for fort?

 

Hvis vi skal ekstrapolere fra et signifikant(?) eksempel (meg selv), så vil den beste straffen for råkjøring være å bytte ut bilen til synderen med en litt gammel elbil med lite batteri. Plutselig ble det ikke noe driv om å kjøre fort, men å kjøre mest mulig effektivt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (13 timer siden):

Samfunnet er tjent med at en god del mennesker låses inne nederst i kjelleren og at nøkkelen kastes

Hva er "en god del"/hvor mange folk tenker du dette er? Hvilke lovbrudd gjelder dette for? Hvordan unngår man justismord og hva er kost/nytte for dette?
For å komme med et relevant tall:

Sitat

I snitt kostet hver fange over 2700 kroner dagen i 2017 kild

Ikke det at jeg synes ABB skulle fått 3 år og tilsnakk, men her har vi jo allerede forvaring som han nok blir å ha resten av livet.

 

Dette er jo en tråd om vinningskrim primært, og ja det koster som noen påpekte mer enn en mndslønn eller to når en dyr sykkel blir stjålet, men når det koster såpass å holde folk innebura så ja...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (13 timer siden):

En av grunnene til at folk blir satt inn på psyk og i fengsel er at man ønsker å holde dem borte fra samfunnet, ikke nødvedigvis at de skal straffes og så bli snille samfunnsborgere.
Samfunnet er tjent med at en god del mennesker låses inne nederst i kjelleren og at nøkkelen kastes

Hvike grupper av mennesker inngår i "en god del mennesker" og hvor mange i så fall?

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (24 minutter siden):

Finnes mye dokumentasjon på at straff ikke har den effekten at folk slutter med kriminalitet.

Nå er jeg ingen kriminolog, men det er viktig å tenke seg hvordan slike studier har blitt utført og hvilke grupper som er i fokus. At det eksisterer en potensiell straff vil for de fleste ha en sterk preventiv effekt. En får ikke mye akademisk blest av å hevde det. For de som ofte er fokus i slike studier dvs. kriminelle med lengre historikk - som gjerne har en kjip oppvekst og div. avhengigheter/vaner/utfordringer som er ekstremt kostbare å endre - vil effekten av trussel om fengselsstraff minke drastisk etter første runde i fengsel. En kan vel nesten tenke seg at det har en forsterkende effekt for det kriminelle liv, etter 3-4 gang.

Plankepetter skrev (10 timer siden):

Så jo at alle former for vinningskriminalitet minsket veldig under coronaen.

Mye bedre grensekontroll vil hjelpe godt.

I tillegg kan man da også i større grad begrense smugling av forbudte stoffer.

Det var nok også en effekt av at alle var hjemme 24/7 og det var restriksjoner på hva en kunne gjøre. Vrient å stjele den fine grillen til en i nabolaget når han er hjemme hver eneste dag, og det eneste han kunne gjøre var å henge rundt en bålpanne. Bare det at folk gikk mindre ut kveld/natt gjorde det adskillig lettere for politiet. Mer kapasitet, og det var mer åpenbart hvem som snoket rundt om natten.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (11 timer siden):

Hvike grupper av mennesker inngår i "en god del mennesker" og hvor mange i så fall?

ABB blir jo sittende resten av livet
så har vi ett ukjent antall krigforbytere fra Jugoslavia som går fritt rundt i Norge
rundt 200 IS sympatisører/terrorister er dømt for alvorligere handlinger enn ABB,(fx medvirkning til folkemord), men har av en eller annen grunn fått helt andre straffer
personer som er dømt gjentatte ganger for mord og overfalssvoldtekter
Alle disse kunne utmerket gått fått en egen avdeling nederst i kjelleren

veldig grovt anslått; minst 250 krigsforbrytere/terrorister
har ingen peiling når det gjelder mordere og sedelighetsforbrytere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...