Gå til innhold

Er det verdt å gå for tubeless?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og vurderer om jeg skal prøve meg på tubeless og er litt usikker på om jeg syns det er verdt det.

I dag sykler jeg på en Endurace med Conti GP5000 32 mm. Trykket er rett rundt 60 psi, litt pluss minus. Jeg kan virkelig ikke klage på opplevd komfort.

Basert på diverse dekktrykkalkulatorer, så vil jeg kunne redusere trykket med ca åtte prosent ved tubeless. 

Den største negative siden med tubeless for meg er det ekstra vedlikeholdet det medfører med å tømme og vaske dekket for guffe et par ganger i året. Som småbarnsfar er det begrenset med overskudd til å mekke i boden, da vil jeg heller bruke tiden på faktisk sykling. 

Er tubeless en "hype" (for all del, Jeg skjønner at det dekker et behov for mange) som alle "må" ha? Eller er det noe som faktisk gir meg en enda bedre sykkelopplevelse?

Er det verdt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort svar - ja. 

Stans Notubes veska jeg bruker holder fint en hel sesong! 

Jeg vet ikke hvor mange punkteringer den har berga meg for - men jeg vet at av de 3 turene jeg har sykla på sykkeln med slange i år, så har jeg punga på en av dem. Punkteringssikringa er største fordelen med slangeløs, etter min mening. 

Fint å vite at det ruller bittelitt bedre også da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt slangeløst på racer i 5 år og MTB ca 12. Har aldri fjernet gammel guffe. Bare fylt på ny. Aldri opplevd problemer med lekkasje etc, annet enn litt i starten på MTB. Npr det ikke var dedikerte tubelessdekk, og vi drev og mikset guffe med mikroglassballonger etc. 

Kjør på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt fornøyd med tubeless på både grus og asfalt, men har i det siste irritert meg grønn over at ventilene tetter seg. På den måten at jeg ikke får skrudd opp presta'n for hånd for å pumpe opp dekk. Løsningen blir da å bruke en tang, men da følger ofte hele ventilkjernen med om jeg ikke er veldig forsiktig. Det blir mye styr i en hektisk hverdag 🥵

Mener jeg leste et tips om å "parkere" med ventilene i en viss vinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trådstarter ikke liker å holde på i boden så bør han styre klar av slangeløst.

Det er en opplæringsfase med det som alt annet og det som kan gå galt går galt. Når man har opparbeidet seg nødvendig kunnskap og erfaring, bruker egnet dekk og egnet felg, så vil man unngå en del punkteringer.
Når slangeløst er satt opp slik det skal så er det en suveren løsning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med i spenning.

Kan ikke gi så gode råd her for jeg sitter på gjerdet og sykler blandevei med slanger fortsatt.

Konvertert til TPU slanger mens jeg sitter der. Ser for meg at jeg skal sykle slangeløst på sikt, men punkterer sjeldent og kvier meg for overgangen. Kanskje neste sykkel er ferdig satt opp fra før, så avgjørelsen er tatt 😅

Endret av Soeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del opplevde jeg mer styr med TPU-slanger (feilproduksjon på flere slanger, flere punkteringer) enn jeg har med tubeless, foruten dette med tette ventiler nevnt over her. Men jeg har riktignok jukset hittil ved å få mek. til å sette opp slangeløst første gang med tape og det hele når sykkelen er inne for service. Hvis du uansett har kompatible felger og dekk vil jeg anbefale å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring som innehaver av 10 stk tommeltotter. Ja det er litt knot i starten, husk en stor avis under dekk/sykkel så du slipper søl på gulvet og jeg hadde problemer med å legge nytt felgbånd riktig, og lage riktig hull til ventilen. Og du må ha en pumpe med kammer slik at du skyter dekket fullt av luft og popper det på plass. Jeg har slangeløst på fatbike, stisykkel, 2 stk grussykler 1 stk landeveissykkel. Den siste landeveissykkelen har fortsatt slanger på eldre felgtype. Jeg har også i ettertid slitt med å få tett det ene dekket på en grussykkel som slipper litt mye luft ellers er jeg veldig fornøyd med slangeløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt i tråden er det ikke noe vits i om du aldri punkterer på nåværende oppsett. 

På raceren med 30mm dekk kjører jeg slange, for der er trykket så høyt (75psi) at jeg aldri slår gjennom (har heller ikke mye torner eller flintstein på veien). På grusracern med 45mm dekk har jeg tubeless fordi jeg ofte har lavt trykk (35 psi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BZE skrev (På 14.8.2023 den 14.10):

Generelt fornøyd med tubeless på både grus og asfalt, men har i det siste irritert meg grønn over at ventilene tetter seg. På den måten at jeg ikke får skrudd opp presta'n for hånd for å pumpe opp dekk. Løsningen blir da å bruke en tang, men da følger ofte hele ventilkjernen med om jeg ikke er veldig forsiktig. Det blir mye styr i en hektisk hverdag 🥵

Mener jeg leste et tips om å "parkere" med ventilene i en viss vinkel?

Ta en tur på apoteket og kjøp grove opptrekkskanyler (uten filter) i en lengde som passer til ventil og felg. Pass på at de er lange nok til at du kommer forbi felgen. Da har du redskap både til å stake opp tette ventiler og til å fylle/etterfylle guffe gjennom ventilen. Kjenn på ventilkjernene med jevne mellomrom for å kjenne at de ikke har størknet fast i guffe. Er det tett skru ut ventilkjernen og stak opp ventilen med kanylen. Og skift ventilkjerner med jevne mellomrom, synes de blir tette etter hvert med guffe/tubeless. Dette er hvertfall hva jeg har funnet ut fungerer for meg. Mulig andre har bedre løsninger. 

20-40 ml sprøyte til å fylle på guffe. Men NB kanyler uten filter ellers blir bare kaos med å få guffe ut gjennom kanylen. 

Noe slikt, men de fleste vil vel trenge en som er litt lenger: https://www.apotek1.no/produkter/bd-opptrekkskanyle-u-filter-18g-12x40mm-rod-100stk-882028p Til mine Zipp 303S bruker jeg 80 mm kanyle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører rundt 100 psi i både 23, 25, 28 mm med slange (TPU og konvensjonell) og dekk. Flere ulike sykler og hjulsett. Punkterer "aldri". Nærmere 6000 km så langt i år med 0 punkteringer. Mange km på dårlig asfalt og noe på grus uten problemer. Også kjørt noe på tubular uten punktering. Er 72 kg og syns komforen er god. Ulike sykler, hjulsett, dekk har mer å si for komforen en trykket i dekkene etter min erfaring. Har ikke prøvd tubeless, men ønsker å dele at vanlig slange og dekk også fungerer utmerket. Spesielt med TPU får en mange positive elementer på en veldig enkel måte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte tubeless i en del år, men det var et styr. Når TPU-slangene kom og gav meg mulighet til å kjøre dekk/slange-komboer som var lettere og med liknende kjørefølelse (gjelder ikke all TPU), var det ikke verdt det lenger for min del - og jeg er i utgangspunktet glad i mekking. Lite plass tar de i lomma og, TPU-slangene - det var der skiftet egentlig starta for min del - som backup for tubeless.

Endret av Joaaso
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg tror svaret på mitt spørsmål er at tubeless er unødvendig til mitt bruk.

Takk for tips om TPU-slanger! Jeg ser at Anton Sport har 2 for 1 for alle slanger, så da ble det fire nye TPU-slanger til 600. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler pluss minus 1500 mil i året. Har i alle år kjørt med slanger, og det siste året TPU slanger på både terreng og landevei. Punkterer sjelden og de få gangene det har skjedd (landevei faktisk- og da med Pirelli Pzero race som jeg testet i fjor. Har gått tilbake til Continental GP 5000 så da unngår jeg vel det), er jeg stort sett videre på snaue 5 minutter. 

Fikk meg dog en liten vekker på TransØsterdalen for to år siden da jeg med mine 73 kg, 28 psi foran og 30 psi bak slet med de tekniske partiene, stein, litt røtter i forhold til folk som jeg syklet med og som kjørte tubeless med pluss minus 20 psi. De hadde mye bedre grep og det var tydelig at det var en stor fordel.

På de vanlige terrengrittene mine som Birken osv har det ikke vært noe problem med mitt vanlig dekktrykk.

Tenkte jeg skulle teste tubeless på terrengsyklene i år og satt opp et fulldemperne med GP RaceSport Protection bak og GP Cross King foran. Hadde det først på Valdresrittet, fungerte bra, men hadde litt for mye luft i (26/28). Fikk gode råd av erfarne tubeless folk og justerte dekktrykket på Cykelvasan. Hadde 24/25 omtreng og følte jeg hadde ganske god kontroll på gjørmepartiene.

Så på terreng blir det å fortsette med tubelss. Landevei ser jeg ingen grunn til å bytte ut tpu slangene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (17 timer siden):

Takk for gode svar! Jeg tror svaret på mitt spørsmål er at tubeless er unødvendig til mitt bruk.

Takk for tips om TPU-slanger! Jeg ser at Anton Sport har 2 for 1 for alle slanger, så da ble det fire nye TPU-slanger til 600. 

For min del vil TPU-slanger være det beste valget. Omtrent alle fordelene fra tubeless + enkelheten fra konvensjonell slange og dekk.
Ridenow TPU fra Aliexpress er de jeg bruker og de er det også mange andre som er fornøyd med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sykler konkurrense (type turritt pulje 1 og masterklassen) da kan det ha noe for seg med tubeless punkteringer som lapper seg selv underveis.

Ellers ser jeg ikke poenget, personlig så har jeg ikke punga i flere år (med mindre jeg har ramt en svær stein eller dyp hull) og der hjelper allikevel ikke guffe.

Har også konvertert til TPU (Ride now), ruller like bra som latex og 50 gram spart pluss de holder lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært av og på slangeløst i rundt 8 år, og sliter ærlig talt med å se behovet. Argumentet for å kunne kjøre lavere trykk enn med slange er at du ikke kan få snakebite, men jeg ville vært mer bekymret for (karbon)felgkant enn slange dersom jeg deiset så hardt i et hull at dette ble et tema.

Jeg kan ikke huske sist gang jeg punkterte på slange, tror det var et år eller to før Korona, dvs. ca. 2500-3500 mil siden for min del.

Foretrekker enkeltheten av at sykkelen bare står klar til bruk uten å måtte pumpe/sjekke guffe, og uten sølet når man bytter dekk. Og ikke minst å vite at man bruker dekk som faktisk er mulige å få av og på igjen uten spesialverktøy ut over dekkspaker, dersom man skulle trenge å slenge inn en lapp/slange ute på øde landevei. Og i andre enden av skalaen (hookless), vite at trykket er høyt nok og det normale luftutsiget er sakte nok til at man ikke trenger å bekymre seg for burping/totalt trykktap dersom man kjører lange distanser som T-O/JR og har en vekt som gjør at man må kjøre på trykklimit.

Når det er sagt, har jeg kjørt tubeless i år - mest fordi TPU-slangene jeg brukte på 32mm dekkene jeg byttet ut, var litt store for 28mm dekkene jeg byttet til.

Endret av Gruskverner
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (16 timer siden):

Slangeløst er fint nok på grus- og/eller altmuligsykkel, men på en landeveissykkel sverges det til pariser ❤️

Kontrollspørsmål, om du skulle kjøpt ny landeveissykkel i dag ville du gått for pariser, mekanisk gir og klossebremser eller dunket til med elektrisk gir skiver og TU hjul ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (3 timer siden):

Kontrollspørsmål, om du skulle kjøpt ny landeveissykkel i dag ville du gått for pariser, mekanisk gir og klossebremser eller dunket til med elektrisk gir skiver og TU hjul ? 

Kjøpte sykkel for noen måneder siden; el.gir, skivebrems og pariserhjul

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...