Gå til innhold

BikeYoke Divine - service verd det?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2019-ish Divine som begynner å tulle. Sticky å få ned, og om jeg lar sykkelen stå over natten med setet halvvegs nede sitter det fast. Krever en del banning, dytt & dra for å få det igang igjen. Burde jo hatt service før, men..livet kom i veien.

Bikeshop har ikke servicekit inne, og jeg sliter med å identifisere dropperen hos Bikeyoke. QR-kode og serienummer er for lengst slitt av. Har sendt mail, så får vi se.

Men: hadde nylig service på en X-fusion, og det kom på 1500 spenn. Den er allikevel ikke akkurat digg i bruk, med drøyt mye sideveis leamikk. OCD-trigger, og prismessig lønner det seg jo nesten å kjøpe en ny når man tar reiseutgifter etc med i kabalen. Så, om jeg får tak i service-kit til Bikeyoke blir det bare et spørsmål om pris opp mot å kjøpe f.eks en PNW Loam fra Bikeshop. Koster nå drøyt 2300.

Hva gjør folket? Noen som har tatt service selv på en BikeYoke-dropper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men om du vil ha noe rimelig, som bare funker og ikke lager problemer så kan jeg anbefale Brand X pinnen fra CRC.

Så vidt jeg vet kan den ikke tas full service på da den har lukket "cartridge", men det skal gå an å kjøpe ny innmat for en rimelig penge.

Returen er litt treg i forhold til for eks. BikeYoke og Transfer SL som minner litt om en katapult, men den er veldig rimelig og bare funker.

Den siste jeg kjøpte kosta ca. 700kr inkl frakt og kommer da med hendel, strømpe/wire.

Det var riktignok en 31,6mm  med 100mm drop, men den finnes vel opp til 200mm drop og er da litt dyrere

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (6 minutter siden):

Litt off topic, men om du vil ha noe rimelig, som bare funker og ikke lager problemer så kan jeg anbefale Brand X pinnen fra CRC.

Så vidt jeg vet kan den ikke tas full service på da den har lukket "cartridge", men det skal gå an å kjøpe ny innmat for en rimelig penge.

Returen er litt treg i forhold til for eks. BikeYoke og Transfer SL som minner litt om en katapult, men den er veldig rimelig og bare funker.

Den siste jeg kjøpte kosta ca. 700kr inkl frakt og kommer da med hendel, strømpe/wire.

Det var riktignok en 31,6mm  med 100mm drop, men den finnes vel opp til 200mm drop og er da litt dyrere

Har hatt en Brand-X før, og ja, den funket bra veldig lenge. Men har ikke handlet fra CRC på mange år, syntes de har blitt treige og prisene har gått opp mye. Skal ta en titt.
X-fusion dropperen jeg nettopp servet er av samme variant med cartridge, og den...er ikke nice 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du😀

CRC etter Brexit og om legging av nettbutikk til "wiggle look" er ikke som før, men de glimter til innimellom med tilbud og det var på et sånt jeg fikk tak i siste pinne.

Har 2 like nå på ungene sine sykler.

Eldste jenta sykler mellom 15-25t i uka og har den ene og nr. 2 går ca 8-10timer i uka og har gjort det siden før ferien.

Syklene blir stort sett vaska når de er skitne, men ikke mer enn de må 

Både Bikeyoke Divine SL Rascal, KS Lev Si + min egen Transfer Factory har endt opp  med å bli treige og kreve service på kortere tid.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bikeyoke Divine sl 2019 ish. denne er ganske enkel å ta service på selv og er med god margin den mest driftssikre setepinnen jeg har hatt. 
Den har hatt et år på hylla etter at jeg kjøpte ny sykkel med Fox Transfer sl montert , denne har nå havarert og Divine er montert og fungerer som når den var ny. 
hvis Divine er like enkel og serve hadde jeg valgt å gjøre det fremfor å kjøpe ny pinne. 
jeg fant en veiledning på YouTube som tok meg enkelt gjennom servicen , trengte ikke noe spesialverktøy 

Endret av Lømo
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo aldri feil å ha en billig backup pinne liggende om man sykler mye......

Det var der Brand X pinnen kom inn for min del i første omgang.

Etter hvert så har jeg endt opp med nesten "ekstra alt" av det som ikke kan fikses på under 30minutter.

Bremser, bakgir, gafler, hjul etc.

Da er det greit å ha noenlunde samme dimensjoner på sykkelparken.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får gjort service, er vel også mye av kosten arbeidspenger, selv om delene og sikkert koster litt. Personlig sitter det så langt inne å kassere brukandes ting, så jeg ville nok foretrukket å prøve meg på en service sjøl først.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen for sevicekitet og oljeskvetten er vel verdt det, jeg kjenner ikke til Divine men om den er like driftssikker og lett å serve som Revive så er det en nobrainer. 
Jeg server Revivepinner på syklene mine selv. 
Du må passe på at du har riktig kit til din versjon, og olje med samme visk og egenskaper. 
Se på servicevideoer og ta deg god tid.

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (1 time siden):

Prisen for sevicekitet og oljeskvetten er vel verdt det, jeg kjenner ikke til Divine men om den er like driftssikker og lett å serve som Revive så er det en nobrainer. 
Jeg server Revivepinner på syklene mine selv. 
Du må passe på at du har riktig kit til din versjon, og olje med samme visk og egenskaper. 
Se på servicevideoer og ta deg god tid.

Ja, jeg hadde fått inntrykket av at min neste pinne skal være en Bikeyoke pga det med at det skal være enkelt ta service sjøl, i motsetning til Reverben og Foxen min som må til verksted og dyre arbeidspenger pga knot eller spesialutstyr som kreves (evt befriende lokale spesialister som BjornS  OysteinS som har skills). 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (51 minutter siden):

Prisen for sevicekitet og oljeskvetten er vel verdt det, jeg kjenner ikke til Divine men om den er like driftssikker og lett å serve som Revive så er det en nobrainer. 
Jeg server Revivepinner på syklene mine selv. 
Du må passe på at du har riktig kit til din versjon, og olje med samme visk og egenskaper. 
Se på servicevideoer og ta deg god tid.

Det er plan A - så lenge BikeYoke klarer å identifisere min versjon av Divine, og shipper riktig service kits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stykker Bikeyoke og jeg tar en service i løpet av 30 min (egentlig 15 min). Det krever ingen spesielle verktøy og det ligger gode videoer ute. Dersom den kun er sticky så trenger du jo ikke service kit, selv om den sikkert burde få seg nye foringer. Jeg renser bort skit og gammelt fett og smører opp med slicoleum. Alt noenlunde lett fett funker sikkert. 

Ser absolutt ingen grunn til å kassere en 3 år gammel bikeyoke. Mine er vel nærmere 5 år gamle. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (9 timer siden):

Jeg har to stykker Bikeyoke og jeg tar en service i løpet av 30 min (egentlig 15 min). Det krever ingen spesielle verktøy og det ligger gode videoer ute. Dersom den kun er sticky så trenger du jo ikke service kit, selv om den sikkert burde få seg nye foringer. Jeg renser bort skit og gammelt fett og smører opp med slicoleum. Alt noenlunde lett fett funker sikkert. 

Ser absolutt ingen grunn til å kassere en 3 år gammel bikeyoke. Mine er vel nærmere 5 år gamle. 

Kassert blir den ikke, men vil velig gjerne ha et servicekit før jeg åpner den. Murphys lov...har jeg servicekit trenger jeg det ikke. Har jeg det ikke er det garantert en pakning eller foring som ryker 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (9 timer siden):

Jeg har to stykker Bikeyoke og jeg tar en service i løpet av 30 min (egentlig 15 min). Det krever ingen spesielle verktøy og det ligger gode videoer ute. Dersom den kun er sticky så trenger du jo ikke service kit, selv om den sikkert burde få seg nye foringer. Jeg renser bort skit og gammelt fett og smører opp med slicoleum. Alt noenlunde lett fett funker sikkert. 

Ser absolutt ingen grunn til å kassere en 3 år gammel bikeyoke. Mine er vel nærmere 5 år gamle. 

Mens jeg har deg på tråden (og ikke fått svar fra Bikeyoke support enda). Den har funka kanon, men krever litt bestemte bevegelser. Alltid laget litt "skrapeaktig" lyd.
Er det normalt? Ble egentlig litt overrasket over hvor lett og lydløst f.eks OneUp eller ny Transx virker til sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 18.8.2023 den 21.18):

Hva skjedde med den trådløse pinnen som mange prøvd ut for 3-4-5 år siden ? Husker ikke fabrikant, men husker det var mye frustrasjon over den. 

Magura Vyron? Fortsatt dritt ifølge tester. Rockshox Reverb AXS er derimot en skikkelig god en. Lite nettsutring over den. 

Neste år kommer det en trådløs BikeYoke. Den er budsjettert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (13 minutter siden):

Magura Vyron? Fortsatt dritt ifølge tester. Rockshox Reverb AXS er derimot en skikkelig god en. Lite nettsutring over den. 

Neste år kommer det en trådløs BikeYoke. Den er budsjettert. 

Reverb AXS er bra, har det på tre sykler og fungerer helt topp, men den er ikke vedlikeholdsfri, men det er heller ikke ofte det må gjøres. Første jeg fikk for fire år siden fikk trøbbel relativt raskt, men det ble løst på garanti og jeg fikk ny. Da var også produktet helt nytt i markedet. Etter det har jeg ikke hatt trøbbel, veldig sjelden en må lufte, som regel ikke mellom vedlikehold faktisk, ikke like elegant som BikeYoke akkurat der, men en bruker ikke mer enn tre minutter på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magura Vyron var bra saker, met et lite unntak. For meg som ofte kjører med setet ned en to-tre cm var det vanskelig å treffe riktig "åpningsintervall" siden pinnen er åpen i 0.5 sekunder etter at man trykker på knappen. For de som kjører enten oppe eller nede er ikke det noe problem. Det minimale lagget mellom knappet5rykk og åpning av pinne venner man seg fort til. 

Nå kommer TransX også med trådløs-dropper til halve prisen av AXS. Testen er ganske OK:
https://www.singletracks.com/mtb-gear/tranzx-wireless-dropper-post-brings-bluetooth-seatposts-to-a-whole-new-market-review/
 

Jeg må si at jeg foretrekker den direkte koblingen mellom tommel og at pinnen reagerer, men jeg skulle fint klare å hoppe over til  elektronisk igjen. Selv upopulære Vyron.


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Magura Vyron var bra saker, met et lite unntak. For meg som ofte kjører med setet ned en to-tre cm var det vanskelig å treffe riktig "åpningsintervall" siden pinnen er åpen i 0.5 sekunder etter at man trykker på knappen. For de som kjører enten oppe eller nede er ikke det noe problem. Det minimale lagget mellom knappet5rykk og åpning av pinne venner man seg fort til. 

Nå kommer TransX også med trådløs-dropper til halve prisen av AXS. Testen er ganske OK:
https://www.singletracks.com/mtb-gear/tranzx-wireless-dropper-post-brings-bluetooth-seatposts-to-a-whole-new-market-review/
 

Jeg må si at jeg foretrekker den direkte koblingen mellom tommel og at pinnen reagerer, men jeg skulle fint klare å hoppe over til  elektronisk igjen. Selv upopulære Vyron.


LarsB

Hadde første generasjon Magura Vyron , den tregheten fra man trykket inn knappen på styret til det faktisk skjedde noe kunne ikke jeg leve med .

kontrollen / knappen på styret var også en elendig patent med flere knapper som igjen førte til at blikket måtte ned på kontrollen for å treffe riktig.

dette er forhåpentligvis utbedret på senere versjoner , men jeg styrer unna.

trådløs fra Bikeyoke høres interessant ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre med Vyron selv, og tregheten i responsen er egentlig problemet. Utover det fungerer den utmerket for min del, og siden jeg hovedsaklig bruker den på rittsykkel til typiske terrengsykkel-/grusritt så kan jeg leve med tregheten da pinnen ikke brukes så altfor ofte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Magura Vyron var det jeg tenkte på. Liker tanken på å "lett" kunne bytte mellom heve/senke og vanlig pinne. Men husker negativ tråd om det på TS, og har Bikeyoke Divine på 3-4 året nå og vært veldig fornøyd men har tenkt å selge den med sykkelen den står på siden den er montert der med alt av interne koblinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk hjelp til å identifisere min variant av Divine, service kit bestilt. Åpnet den opp i går, og det var relativt knusktørt i underrøret. Ikke rart den var litt treig!

Men - som den løken jeg er tenkte jeg det var smart å tømme den for luft før mekking. Da ble det heftig sprut av olje gjennom ventilen sammen med lufta. Antar at det skal gå å skru ut Schrader-ventilen og fylle på ny. Så får vi håpe servicekit'et kommer kjapt. Nyservet Xfusion-reserven har så mye sideveis slækk i setet at det driver meg til vanvidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er pinnen som ny. Gikk naturligvis på en smell - alt funket smooth, og 45 min hjemmefra ute i skogen gjorde det ikke det mer. Bom fast. Barnesykkel hjem. Sporenstreks analyse av hispeed-servicevideo, samt tegninger (nyere type enn min), og forsto hva jeg hadde bommet på. Tok meg hele 4 minutter å demontere, åpne, fikse og montere igjen. 5 timers bruk etterpå, og den er som kliss ny.

Når jeg først har gjort det må jeg si at jaggu er denne dropperen enkel å serve selv. De kunne dog ha kostet på seg litt bedre servicevideo, og Bikeshop kunne ha reservedeler inne når de selger dropperene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...