Gå til innhold

Sykkel.org inn i fremtiden: Hva er vi og hvor skal vi?


baroudeur

Anbefalte innlegg

Reklame i form av noen spesifikke butikker hadde jeg hatt lite problemer med. Det finnes flere sykkelbutikker jeg bruker jevnlig og har nyhetsbrev fra. At de hadde en liten baner på siden hadde gjort meg lite. Bikeshop, Sykkelkomponenter, VPG, BraaSport etc. Det finnes også et par lovprisede lokalbutikker og mekanikerne som kanskje hadde utvidet kundegruppen sin ved en liten reklamebanner her inne. Dog disse er kanskje vanskeligere å verifisere annet enn 5 brukere er fornøyd med dem.

Vil helst unngå reklame som spør om jeg er mann nok, og at det eksisterer noen tabletter til kr 499 som vil gjøre kroppsdeler harde som karbon.

  • Like 5

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor mye man kan få i reklameinntekter, har ingen erfaring med det, men forhåpentligvis minst det samme som utgiftene 🙂 Håper på et brukbart forum med ok begrenset mengde reklame for gratisbrukere, men reklamen kan gjerne forsvinne for premiumbrukere 🙂

Enig med siste taler, relevant og selektert reklame fra kjente aktører er flott. Ikke sånn irriterende reklame for den rare tinge du nettopp har googlet 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på mange måter slik vi angrep driftskostnadene i oppstartsfasen. Vi sikret ekstern støtte fra relevante aktører som bidrar til driften samtidig som vi utarbeider en modell som legger opp til intern drift. Å utelukkende basere oss på eksterne tilskudd er ikke ønskelig da driften da vil være prisgitt at vi faktisk mottar denne støtten. Når det er sagt er det enkelte samarbeidspartnere, som NOTS, som har vært på banen fra starten og som vi jobber godt med. Sykkelkomponenter var også tidlig tydelige på at de ønsket å støtte oss. Vi har også fått mange gode tilbakemeldinger på tilstedeværelsen av Terrengsykkel og Landevei på forumforsiden, samtidig som andre ikke ønsker noen form for involvering fra disse på ny plattform.

Avtalene vi har i dag dekker veldig mange støttemedlemskap, men sikrer samtidig ikke langvarig drift. Vi er faktisk helt avhengig av disse samarbeidene og det synes jeg er viktig å få frem. Akkurat hvor avhengig vi skal være av andre er helt opp til oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser bra ut og at balansen ovenfor sponsorer er god. Man kan mene mye om et par av dem, men det var sikkert delte meninger der også. Alt i alt resulterte det i et mye bedre alternativ! 

Tror jeg sier meg noe enig i at beløpet på 30 kr/mnd faktisk virker i "overkant". Altså, det er på ingen måte mye, men kanskje 20 kr hadde vært veien. Eller 25? 30 føltes som en slags grenseverdi hvor man begynner å sammenligne med andre abonnement. Og selv om beløpet er lavt, kan det være at folk tenker én gang mer enn nødvendig. 

Som det sies over: Aktiv bruk av ubetalende brukere er viktig og gir også verdi! Lokker flere brukere, noen flere kanskje ser verdien i sponse, sponsorer får mer eksponering osv.

Reklame.... nei, takk. Kan være tilbøyelig til noe delikat integrert fra relevante aktører om det viser seg nødvendig. Sponsorer er topp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (4 minutter siden):

Tror jeg sier meg noe enig i at beløpet på 30 kr/mnd faktisk virker i "overkant". Altså, det er på ingen måte mye, men kanskje 20 kr hadde vært veien. Eller 25? 30 føltes som en slags grenseverdi hvor man begynner å sammenligne med andre abonnement. Og selv om beløpet er lavt, kan det være at folk tenker én gang mer enn nødvendig. 

Med PayPal kan man velge å for eksempel gi 1,- per måned (eller én gang). Forskjellen er at man ikke får de samme fordelene støttemedlemskapet gir, men hovedformålet med medlemstøtte er at forumet da driftes og eies av medlemmer. Det kan godt hende 20,- er mer passende enn 30,-. Da trenger man også over 50% flere aktive støttemedlemmer for å dekke løpende driftskostnader. Spørsmålet er altså hvilket beløp man når "kritisk masse" med enklest og det vet vi ikke enda.

Et annet alternativ er å tilby et rimeligere støttemedlemskap som bare gir enkelte fordeler. Vi kan også tilby tre nivåer, for eksempel 10,-, 20,- og 30,- per måned. Å utvikle slike modeller innebærer jo også en ressurskostnad, men kunne det vært en løsning? Hvilke funksjoner skulle tilhørt hvilket nivå? Skulle alle fått samme forumtittel eller bør denne også differensieres? Støttemedlem gull, sølv, bronse for eksempel?

Det er helt sikkert flere måter vi kan forbedre dagens løsning på og flere nivåer av støttemedlemskap kan være en av dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 medlemskapsnivåer var ikke en dum ide, 2 nivåer holder kanskje. Min personlige mening (nevnt tidligere, men hvem husker det) er at kr 30 er litt høyt, kr 20 hadde jeg ikke tenkt over og kr 10 kanskje er litt lavt. Fordelen med kr 10 er at nesten alle kan bidra, nesten uansett økonomi. Kr 20 er summen jeg selv ville foretrukket.

En tanke kan være at det står kun hvor lenge støttemedlemmer har støttet, kontra hvor mye. Alle har forskjellig livssituasjon, det viktigste er i bunn og grunn at brukere bidrar om de ønsker monetært og med innlegg. Egentlig ikke et stort dilema, men det er dumt om noen føler seg presset til støtte mer enn de har råd til. Kanskje så enkelt som at kr 10 og kr 20 er Støttemedlem, kr 30 er Støttemedlem Gull. Det kan til og med være et høyere nivå kr 50, for å være en ildsjel nå i starten.

Noen forskjeller i godene, uten at jeg vet hvor mange som faktisk etterspør de mer tekniske godene. Hvis forumet vokser kan en kanskje få til samarbeidsavtaler/rabattavtaler med div. abb. tjenester, kun for Støttemedlem Gull. Noe som kan gjøre det lønnsomt for mange å være Gull. Holdt på å skrive Strava, men greit å være realistisk 😅

En utfordring om forumet får rabattavtaler er at det kan være vanskelig å håndtere at de ikke blir delt, eller utnyttet, uten at de må byttes hyppig. Fjellforum hadde såvidt jeg husker en egen forumdel for støttemedlemmer, hvor det var tilgang på en rabattkode fra Fjellsport for støttemedlemmene. Mange ble kanskje støttemedlem et år, kun for den. I tillegg deles rabattkoder lett, noe butikkene kanskje ikke ser så positivt på.

Personlig er jeg ikke så tilhenger av PayPal, uten at jeg har en grunn, annen at de maste så ekstremt en periode. Foretrekker det interne systemet. Det gir vel dere admins mindre admin-arbeid også.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi skal ha tre medlemsnivå er det kanskje greit å ha litt avstand mellom dem? Med utgangspunkt i det ene nivået vi har nå, er kanskje 10,- og 50,- passende? Samtidig tror jeg det kan være vanskelig å insentivere 50,- per måned fordi man på 30,- får mye av det som er naturlig å utvide med på brukernivå. Så da er kanskje 10,-/mnd et alternativ. For eksempel:

image.jpeg.dbd14ea85800da4bfd76c59f80259782.jpeg

Dette vil ikke gi helt den samme funksjonaliteten som støttemedlemmer får, men er en rimelig måte for medlemmer å bidra til driften på. Som nevnt tidligere gir donasjoner via PayPal full fleksibilitet hva støttebeløp angår, men gir ingen tittel eller funksjonalitet. Det vi ønsker er uansett at medlemmer som ønsker å bidra kan gjøre det på en måte som passer dem.

Om andre beløp og/andre funksjonsutvidelser er bedre, ønsker vi gjerne å høre om det. Bildet over er kun et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklame må skille mellom "plagsom" og "informativ". Når TV2 avbryter sykkelsending er det plagsomt. Når jeg mottar et nyhetsbrev jeg abonnerer på er det informativt.

Jeg ser ingen problemer med at feks Sykkelkomponenter får sin egen "Tilbud fra Sykkelkomponenter" under "Marked" dersom de betaler en liten slant som bidrar til at forumet går rundt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å være betalende medlem, men for min del stoppet det opp med at det kun er mulig å betale via PayPal. Jeg slettet kortene mine fra den tjenesten for lenge siden og har veldig lite lyst til å legge de inn igjen.

Vipps eller intern betaling hadde vært fine måter å betale på (for meg ihvertfall).

Endret av DesmoSkier
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (10 minutter siden):

Jeg har lyst til å være betalende medlem, men for min del stoppet det opp med at det kun er mulig å betale via PayPal. Jeg slettet kortene mine fra den tjenesten for lenge siden og har veldig lite lyst til å legge de inn igjen.

Vipps eller intern betaling hadde vært fine måter for meg å betale på (for meg ihvertfall).

Jeg er i prinsippet enig i at PayPal er problematisk og ser at for noen er 30 kroner pr/mnd er i overkant, men kunne vi ikke i en oppstartfase si ja takk og amen til all den jobben @baroudeurgjør? Når så forumet forhåpentligvis "setter seg", kan vi utvikle den i en enda bedre retning. Jeg gjenoppliver PayPal-kontoen min og kommer til å bidra med 30 kroner i måneden. Forhåpentligvis får vi en enda bedre betalingsløsning i framtiden, men det viktigste er at vi får et velfungerende forum som ikke blir en døgnflue. Tusen takk for den strålende jobben du gjør, @baroudeur! Jeg tro at det er mange som setter umåtelig stor pris på din innsats. Chapeau!

  • Like 4
  • Thanks 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (11 timer siden):

Om vi skal ha tre medlemsnivå er det kanskje greit å ha litt avstand mellom dem? Med utgangspunkt i det ene nivået vi har nå, er kanskje 10,- og 50,- passende?

Please. Dette høre helt Herbalife ut. Ett nivå, blue badge og oppføring av alle støttespillerne (som samtykker) på sponsorsida. Det får rekke. 

Ad. økonomi og prising: Vanskelig å mene så mye om riktig nivå uten at vi kjenner budsjettet. Kostnadssiden er oppgitt til ca  20k/år, men sponsorinntektene er ukjente iallfall for meg. 
 

Og takk igjen for at du står på, @baroudeur

 

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill @DesmoSkier , @Staroh69 og @MOB.

Kan Stripe være et godt alternativ til PayPal?

Angående antall medlemsnivå og prisen på disse er dette opp til flertallet. Det er ikke opp til meg å avgjøre hvordan en modell for medlemsfinansiering skal se ut.

Hver logo på forumforsiden dekker forumløsningen i én måned, bortsett fra "Støttespillere" som i skrivende dekker omtrent en tredjedel av en enkeltlogo. September er første fulle måneden vi har inntekter fra alle sponsorer. Fri Flyt dekker omtrent 70 støttemedlemskap per måned og de andre halvparten av dette. Hver måned med alle fire på forumforsiden gir oss inneværende måned + tre måneder med drift. Da er ingen andre kostnader enn den rimeligste forumløsningen medregnet. 

All forumadministrasjon foregår på frivillig basis, men det er ikke kapasitet å gjøre noe særlig videreutvikling før driftsteamet utvides. Der er døren åpen for medlemmer å tre inn. Verken den tekniske eller økonomiske driften er bærekraftig enda og er avhengig av økt medlemsinvolvering.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • baroudeur avklistret og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...