Gå til innhold

Sykkel.org × Støttespillere


baroudeur

Anbefalte innlegg

image.png.b7e6fb1f958fc798e1d07e36f5b3fc82.png

Sykkel.org åpnet i går for støttemedlemskap og det er gledelig å se at flere, i skrivende stund 13, har aktive medlemskap.

Hvilken modell som er best for et medlemsfinansiert forum avgjøres i felleskap. Dagens ordning er en start og veien videre stakes ut gjennom medlemsdialog.

Som kjent vil aktive støttemedlemmer få enkelte fordeler på forumet, som økt lagringskapasitet, utvidet redigeringstid og mulighet til å opprette poll og laste opp video. Det vi i tillegg jobber med er eksklusive rabattkoder på Sykkelkomponenter, forumets første samarbeidspartner. Dette er rabattkoder som kun er tilgjengelige for forumets støttemedlemmer.

Hvordan disse kodene skal bli distribuert er fortsatt under vurdering. De to fremste alternativene er epost eller et eget underforum som kun kan leses av støttemedlemmer. Om det er noen som har preferanser her ønsker jeg gjerne å høre dem.

Annen diskusjon rundt støttemedlemskap kan også gjerne tas i denne tråden.

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspillene fra Fremtidstråden er gode, og det er veldig bra med engasjement folkens (fersk moderator forsøker på jovial foredragsstemning).

 

En ting som er greit å få avklart: Hvilke betalingsmuligheter er per dags dato mulige?

Jeg tror mange egentlig ønsker en løsning ala Vipps, Spleis eller en kjent betalingsløsning(ala Klarna). Kjente, enkle og trygge løsninger som gjør terskelen for å bli støttemedlem lav. Utfordringen er hva som er mulig og hva som ikke skaper mye admin-arbeid.

Vipps: Kan by på mye admin arbeid pr. mnd (følge med på hvem som betaler osv.), og en blanding av privatkontoer* som kanskje ikke ønskes?

Spleis: Likt Vipps?

Klarna e.l. : Likt Vipps?

Paypal: Flere som ikke har lyst til å bruke dette. Høy terskel for enkelte.

Stripe: Ukjent for meg.

En løsning på mengden admin-arbeid kan være å endre til/åpne for støttemedlem på 1 års basis. Økonomen i meg tenker at det er ressurseffektivt og gir hele 12 ganger mindre admin-arbeid. Et tall jeg ikke kan avsløre hvor kommer fra. Utfordringen er da om det faktisk er ønskelig eller mulig med sammenblanding av kontoer? Vet heller ikke hvordan Vipps stiller seg til slikt.

Av erfaring, taster jeg kun inn et Vippsnummer(ikke tlf.nr.) når jeg handler i selvbetjeningen på Kikutstua(markastue) i Oslo og får da opp en meny for kjøpsmulighetene. Enkelt.

*her det det kanskje muligheter gjennom NOTS, som er en registrert organisasjon(?).

 

Av Nivåer for Støttemedlemmer liker jeg utformingen (gjentar megselv fra Fremtidstråden):

Månedsbasert:

Støttemedlem: 10 kr pr. mnd - Kan/bør sløyfes om ingen ønsker det. Enkelsum er kanskje dekkende nok.

Støttemedlem: 20 kr pr. mnd

Støttemedlem Gull: 30 kr pr. mnd

Årsbasert:

Støttemedlem: 200-250 kr pr. år

Støttemedlem Gull: 350-400 kr pr. år

Jeg vet det ikke er spesielt stor skille mellom summene, men det er kanskje først etter 4-6 mnd at en har nok data til å mene hvilken pris som vil/kan fungere . Min sweetspot er kr 20 pr mnd eller kr 200-250(260ish) om det åpnes for en årlig løsning. Utfordringen er å finne en pris flest er villige til å støtte forumet med - det er tross alt frivillig - og i starten vil det være litt prøving og feiling. Det er ikke så mange tilsvarene forum og det er vanskelig å spå utviklingen i medlemsmassen.

 

Rabattkoder:

Det er begrenset hvor avansert rabattkodene kan verifiseres, uten at det blir store driftsutfordringer. En mulighet er å inngå en avtale med butikkene/tjenestene(lever et naivt håp om Strava-rabatt) om at rabattkodene byttes hver måned eller hver kvartal, og alle støttemedlemmer får tilgang til et underforum hvor denne koden er tilgjengelig. Det forenkler admin-arbeid om alle støttemedlemmer får de samme rabattkodene. Nesten umulig å unngå at noen deler koden, men mtp. at butikkene ofte har eksisterende rabattkoder, er problemstillingen kanskje ikke den største. Kampanjekodene er ofte også bedre enn en fast rabattkode.

Tanken er vel at en alltid har tilgang til litt rabatt i butikken, og på ting en ofte bare trenger fort (dekk, slanger, girwire etc.) er selv 5-10% rabatt fint.

 

Egen mening: Optimal løsning - Vipps. 1år. 2 Nivåer. 1:kr 250-300kr, 2: kr 400. Revurdering av pris om 6måneder. Rabattkoder skilles ikke mellom nivåer.

Jo flere som deltar, jo lettere er det å lande på sum/summer, nivå/nivåer og betalingsmulighet. Mange gode innspill til nå(i Fremtidstråden).

 

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å lage noe bombesikkert opplegg for verifisering av koder ja. Det måtte være om man kunne logge inn på Invision og butikkene med samme konto/autentiseringssystem, men selv om såvidt jeg kan se Invision støtter innlogging vha feks Google, er det vel ikke gitt at sykkelbutikker vil støtte det (og mange har vel kanskje ikke Google-bruker heller, evt andre tredjepartstilbydere av autentisering så som Vipps).

En manuell løsning ville vel være å sende over lister av emailadresser til butikker, men det blir fort mye merarbeid.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det sikkert et (knøttlite?) fåtall som bruker forskjellige e-postadresser for å registrere bruker på et forum og en butikk som da ikke vil samsvare. 😉

Jeg husker for mange år siden så fikk man én rabattkode for ett enkelt kjøp når man ble medlem på Fjellforum eller så, men da ble jeg bare medlem for den rabatten..

Kjenner ikke til det tekniske, men er vel ulike løsninger for rabattkoder. Mange sender jo ut på e-post som man legger inn ved betaling, og den brukeren får kun brukt den én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

Av Nivåer for Støttemedlemmer liker jeg utformingen (gjentar megselv fra Fremtidstråden):

Månedsbasert:

Støttemedlem: 10 kr pr. mnd - Kan/bør sløyfes om ingen ønsker det. Enkelsum er kanskje dekkende nok.

Støttemedlem: 20 kr pr. mnd

Støttemedlem Gull: 30 kr pr. mnd

Årsbasert:

Støttemedlem: 200-250 kr pr. år

Støttemedlem Gull: 350-400 kr pr. år

 

Gjentar meg selv fra den andre tråden jeg også, og mener en slik MLM-stige ser skikkelig lame ut. 

Sett én passe lav pris, men la folk gi mer om de vil, gi betalende et synlig merke og oppføring på siden over Støttespillere eller lignende. Det får holde. Så får vi heller dele ut Det gyldne skoovertrekk for lang og tro forumstjeneste om det skulle bli nødvendig. Men pt. er vi ikke der.

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Har en smule erfaring med brukerbetalte tjenester og erfaringen er unison: Keep it simple.
 

For min del er et årlig beløp via Vipps det enkleste. Hvis man ønsker å donere mer enn normalt bør det selvsagt være rom for det, men ikke lag noe mer styr enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (9 minutter siden):

Helt enig. Har en smule erfaring med brukerbetalte tjenester og erfaringen er unison: Keep it simple.
 

For min del er et årlig beløp via Vipps det enkleste. Hvis man ønsker å donere mer enn normalt bør det selvsagt være rom for det, men ikke lag noe mer styr enn det.

Enig her også. Gjør det superenkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (17 timer siden):

Gjentar meg selv fra den andre tråden jeg også, og mener en slik MLM-stige ser skikkelig lame ut. 

Sett én passe lav pris, men la folk gi mer om de vil, gi betalende et synlig merke og oppføring på siden over Støttespillere eller lignende. Det får holde. Så får vi heller dele ut Det gyldne skoovertrekk for lang og tro forumstjeneste om det skulle bli nødvendig. Men pt. er vi ikke der.

 

 

La merke/oppføring være frivillig, jeg har NULL interesse for å vise fram at jeg støtter eller ikke.

Nivåbasert framstår som lame, enig.

Ikke noe gyldne skoovertrekk da dette kun er av interesse for krøllestyrefolk 😄

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (17 timer siden):

Gjentar meg selv fra den andre tråden jeg også, og mener en slik MLM-stige ser skikkelig lame ut. 

Sett én passe lav pris, men la folk gi mer om de vil, gi betalende et synlig merke og oppføring på siden over Støttespillere eller lignende. Det får holde. Så får vi heller dele ut Det gyldne skoovertrekk for lang og tro forumstjeneste om det skulle bli nødvendig. Men pt. er vi ikke der.

 

 

La merke/oppføring være frivillig, jeg har NULL interesse for å vise fram at jeg støtter eller ikke.

Nivåbasert framstår som lame, enig.

Ikke noe gyldne skoovertrekk da dette kun er av interesse for krøllestyrefolk 😄

Men "den gyldne xxxxx" er en flott ide!

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (6 minutter siden):

La merke/oppføring være frivillig, jeg har NULL interesse for å vise fram at jeg støtter eller ikke.

Bidrag direkte på PayPal gir ingen endringer på brukernivå og vil derfor ikke synliggjøre støtten. 

Abonnering via forumtjenesten medfører en endring på brukernivå slik at disse får de fordelene som er knyttet til abonnementet. 

Så begge deler er fullt mulig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (21 timer siden):

Gjentar meg selv fra den andre tråden jeg også, og mener en slik MLM-stige ser skikkelig lame ut. 

Sett én passe lav pris, men la folk gi mer om de vil, gi betalende et synlig merke og oppføring på siden over Støttespillere eller lignende. Det får holde. Så får vi heller dele ut Det gyldne skoovertrekk for lang og tro forumstjeneste om det skulle bli nødvendig. Men pt. er vi ikke der.

 

 

Enig.

20kr/mnd eller 200-250kr/året - ett nivå og rabattkoder til støttemedlemmer. 

Kan jeg betale med Vipps kontra Paypal ville jeg foretrukket det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Vipps, og kan kanskje hjelpe med litt der. Vi har en løsning for faste betalinger: https://vipps.no/produkter-og-tjenester/bedrift/faste-betalinger/faste-betalinger/

Det er flere som levererer løsninger basert på dette, inkludert medlemsadministrasjon, f.eks. Periode: https://periode.no

Inntil noen bygger en integrasjon med forumløsningen her, blir det nok uansett litt manuell jobb. Mitt tips er å ta betalt per inneværende kalenderår, og ikke gi refusjon av innbetalt beløp hvis noen melder seg ut. Da blir det ikke mer jobb enn nødvendig.

Endret av ChristianL
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, @ChristianL.

At det blir mulig for medlemmer å støtte forumdriften via Vipps er nok en fordel. For at dette skal skje tror vi det er hensiktsmessig å organisere Sykkel.org, for eksempel som en frivillig organisasjon. Så vil donasjoner gå til organisasjonen og ikke en enkeltperson. Hvilken organisasjonsform som passer best for forumet er fortsatt et åpent spørsmål.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har oppdaget at det er mulig å ha flere aktive abonnement på forumets Invision-løsning. Det har resultert i at vi har identifisert tre brukere med to aktive abonnement, som igjen resulterer i doble trekk. Disse skal nå være refundert. Vi har gått gjennom trekkene flere ganger og har ikke oppdaget flere med doble abonnement, men hvis noen oppdager doble trekk på sin ende gi gjerne beskjed så vi får refundert.

Ettersom vi ikke har kapasitet til å manuelt gjennomgå alle trekk hver måned har vi satt støttespillerordningen på pause. I praksis vil alle som har vært aktive støttespillere fortsatt være støttespillere på forumet. Vi vil imidlertid ikke ha en løsning tilgjengelig som kan medføre doble trekk, selv om det kun gjelder et par brukere. 

Summen av bidragene fra støttemedlemmer er nok til å dekke tre måneder med forumdrift. I kombinasjon med sponsormidler ser det ut til at vi vil kunne dekke hele 2024, forhåpentligvis med litt margin. Da vil det være god tid til å se på andre finansieringsløsninger for 2025 og videre. Å flytte den økonomiske delen av driften fra månedlig over til årlig basis har vært et viktig mål for driftsgruppen og takket være støttespillere er dette mulig. Så gjenstår det å se hvordan driftshorisonten kan utvides ytterligere. Å lande det organisatoriske er imidlertid en prioritet slik at forumet ikke er avhengig av enkeltpersoner.

I skrivende stund står det 3 357,- på forumets støttespillerkonto og 5 453,- på forumets sponsorkonto. Driftkostnadene ut året vil ligger på rundt 2 200,- og med resterende sponsortilskudd håper vi å kunne dekke driften for hele 2024 som er på rundt 12 000,- avhengig av dollarkurs når vi betaler. Forumets driftskostnader er kun knyttet til selve forumløsningen. Driftsgruppen jobber 100% gratis og frivillig.

  • Like 12
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (På 30.8.2023 den 9.21):

La merke/oppføring være frivillig, jeg har NULL interesse for å vise fram at jeg støtter eller ikke.

Nivåbasert framstår som lame, enig.

Ikke noe gyldne skoovertrekk da dette kun er av interesse for krøllestyrefolk 😄

Ditto

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topstone5 skrev (8 minutter siden):

Abonnementet mitt ble nettopp kansellert. Paypal fikk ikke gjennomført transaksjonen Que pasa?

Som nevnt over skyldes det at Invision (forumløsningen) tillater flere aktive abonnement, noe som kan føre til doble trekk. Selv om dette ikke var et utstrakt problem ønsker vi ikke å ha en slik tjeneste aktivt fordi det vil medføre mye administrasjon som det p.t. ikke er kapasitet til. I tillegg ser det også ut til at vi vil nå målet om årlig finansiering ved årsslutt slik at forumløsningen kan forskuddsbetales for 2024.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...