Gå til innhold

Stekeovnkollaps - ny eller fikse


Anbefalte innlegg

Hei, 

Vi har en stekeovn som har bikket 20 år. Det er en sak som heter Husquarna Reginett Basilikum eller noe sånt. 
Nå lager den problemer. ganske kort tid etter at den når driftstemperatur på 200-220 grader stenger den totalt ned. Dvs. det er ikke noe som slår av varmen. Den går i svart og til og med klokka muller seg ut. Neste gang/dag/eller noe er den i gang igjen. Den tok forresten sikringen forrige gang dette skjedde. 

Jeg regner med at det ikke er en enkel hard-resett som skal til her. Internettet sier det kan være tett ventilasjon, dårlig kontakt et sted eller at hovedkortet blir for varmt. Jeg har ikke merket ekstra varme ekstern. 
 

Om ikke noen sier dette er et kakestykke å fikse går det mot ny stekeovn. 
Hva gjelder om dagen? I et 20 års perspektiv kan jeg godt spandere noen kroner mer enn en basismodell, men er ikke ute etter imponatormodeller i XX1-tansmissionklassen. Men jeg er ærlig talt forvirret. 
Mikro, pyrolyse, damp, airfyer, smarthome styring og energiklasser og priser på elkjøp fra 60.000 til 2200.

LarsB
 

Endret av LarsB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liknende opplevelse for noen år siden da datterens ostesmørbrød bare ble "svett" og eneste varmen i oven kom fra lyspæra.

Endte med en skikkelig kjedelig Miele fra Power med vanlig vri brytere og ikke engang elektronisk temperatur angivelse i displayet.

Den har stort sett alle funksjoner vi trenger som varmluft, over/under og grillfunksjon, men vi er enkle når det gjelder stekeovn😀

Det eneste jeg savner er at maks temp er 250grader. Hadde vert fint med minst 300grader med tanke på å lage noe som likner på skikkelig pizza.

Ikea ovnen på hytta topper ut på 300grader og da kan man få fine oppblåste kanter på pizzaen med litt flaks.

Mielen kosta vel 6-7000 og var på lager.......

Pyrolyse er selvfølgelig på plass

Endret av Gullars
Lagt til funksjon
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til hus med dampovn for et par mnd siden. Den gir maks 230 grader på grunn av noe plast eller noe sånt.

Savner min 275 graders ovn for pizza. Har enda ikke brukt dampen til noe fornuftig. Så som alt annet Lars Birger, du må analysere behovene dine 😃

Jeg vet at dampen hadde blitt valgt bort hvis jeg skulle ha ny ovn - for å få høy temp. 

Endret av Furu
  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyrolyse er å anbefale. Siemens har damp-light som heter PulseSteam som fungerer ganske ok. Brukes lite/aldri. Smartstyring ala HomeConnect er gøy i to dager eller til første gang det er noe kluss med tilkoblingen eller appen er trass. Alarm på mobilen fungerer like bra. Hvis du er veldig nysgjerrig på hvordan Grandiosaen ser ut mens den stekes, og ikke gidder bøye deg ned, finnes det de med innvendig kamera.

Har du kjempestort hus/mansion, hvor du ikke hører at steken har nådd ønsket temperatur på kjøkkenet, er det sikkert fint med en varsel på mobilen. Erfaringsmessig er jeg så sulten når steken nærmer seg temperatur at jeg patruljerer ovnen som en labrador. Trykkskjerm er fint, men litt kluss.

HomeConnect kan være greit hvis du har enheter som kan snakke sammen f.eks. stekeplate og ventilator, men det er et par tusen for å slippe å heve hånden opp til ventilatoren. Stekeovnserfaringene er hovedsakelig fra en Siemens HR876GDB6S, som hadde en svimlende veil. pris, som jeg tror ingen i historien har betalt noe i nærheten av.

Har oppelevd lite konstruktiv kundesopport  hos Bosch/Siemens, av typen at man må mase på noe de sier er helt normalt.  "Det høres ut som det en lastebil står på tomgang på kjøkkenet når jeg bruker den svært stillegående - deres ord - oppvaskmaskinen. Det var ikke sånn før." "Helt normalt". Opplevd Miele som mer konstruktive, men alt er bare personlige erfaringer.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i Wifi koblingen på vår ovn. Bruker appen til forhåndsinnstilling av forsinket start for brødsteking over natta. Kan gjøre samme innstilling med knappene og hjulene på ovnen, men da må man skru så mange runder at jeg frykter hjulene er utslitt på et par måneder (gjelder tidsforsinkelsen). Jeg steker brød over natta slik 3-4 ganger i uka, så derfor er appen fin. Hadde jeg ikke gjort det så hadde den vært unødvendig. 
 

PS: mikrobølgeovnen mista kontakt med ruteren i fjor en gang og den har jeg ikke gidda prøve få på nett igjen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere (oss) med maxtemp-issues og pizza-hunger: Pizzastål funker veldig bra!

Jeg har 275 som maks på min og det funker knall med stålet. Tipper 250 også vil funke bra.

 

Dampovn er vel mest for å få ekstra "pop" på bakeverk er det ikke? Har kjørt steinalder-versjonen med å ha en stålgryte nederst i ovnen under oppvarming, sette inn bollebrettet over og hive en skvett vann i gryta før man raskt smeller igjen ovnsdøra 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Bosch komfyr på tilbud, for ett par år siden. Maks temp 300, pyrolyse, termostat og induksjonstopp. Kunne ikke få både pyrolyse og damp. 

Vedlig fornøyd, nedsatt fra (vistnok) 18000 til 12000. Dyrt?, vel det er vel omtrent prisen av en ny mobil...

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 timer siden):

For dere (oss) med maxtemp-issues og pizza-hunger: Pizzastål funker veldig bra!

Jeg har 275 som maks på min og det funker knall med stålet. Tipper 250 også vil funke bra.

 

Dampovn er vel mest for å få ekstra "pop" på bakeverk er det ikke? Har kjørt steinalder-versjonen med å ha en stålgryte nederst i ovnen under oppvarming, sette inn bollebrettet over og hive en skvett vann i gryta før man raskt smeller igjen ovnsdøra 😄

Har 10mm tykk stålplate - 250 grader er bra nok for tykkbunnet pizza,  men 230 (i den nye ovenen) er for lite for at den skal bli perfekt. Altså den blir bra, men ikke like bra....

For tynnbunnet tror jeg 230 ikke blir bra nok i det hele tatt. Har ikke prøvd enda.

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 6.9.2023 den 14.30):

Hei, 

Vi har en stekeovn som har bikket 20 år. Det er en sak som heter Husquarna Reginett Basilikum eller noe sånt. 
Nå lager den problemer. ganske kort tid etter at den når driftstemperatur på 200-220 grader stenger den totalt ned. Dvs. det er ikke noe som slår av varmen. Den går i svart og til og med klokka muller seg ut. Neste gang/dag/eller noe er den i gang igjen. Den tok forresten sikringen forrige gang dette skjedde. 

Jeg regner med at det ikke er en enkel hard-resett som skal til her. Internettet sier det kan være tett ventilasjon, dårlig kontakt et sted eller at hovedkortet blir for varmt. Jeg har ikke merket ekstra varme ekstern. 
 

Om ikke noen sier dette er et kakestykke å fikse går det mot ny stekeovn. 
Hva gjelder om dagen? I et 20 års perspektiv kan jeg godt spandere noen kroner mer enn en basismodell, men er ikke ute etter imponatormodeller i XX1-tansmissionklassen. Men jeg er ærlig talt forvirret. 
Mikro, pyrolyse, damp, airfyer, smarthome styring og energiklasser og priser på elkjøp fra 60.000 til 2200.

LarsB
 

Gikk fra trad Miele til Siemens studioLine med damp og angrer. Mista pyrolysen og det er veldig upraktisk. Damp har vi til gode å bruke etter 1,5 år. Innebygd steketermometer smart, men ubrukt det også. Upraktisk hjul å snurre på for å stille klokka etter strømbrudd. Styr unna

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ovn konka i fjor. Den var av aller billigste sort og jeg hadde allerede byttet varmeelementene. 

Jeg sjekka mye, og vi endte opp med denne da den var på tilbud til rett under 9k. Pyrolyse, varmluft, 300 grader og damp. Ikke steketermometer, og enig i at det er tungvindt å stille klokka/tidsuret.

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/komfyr-stekeovn/stekeovn/siemens-stekeovn-hr675gbs1s/HR675GBS1S?gclid=CjwKCAjw6eWnBhAKEiwADpnw9p3bHtl__pOO1JiMclpg8lf91IIt8784Q_Z3_5LTHFln1BTvuQOx0RoCNJAQAvD_BwE

Veldig fornøyd, og som de eneste på forumet bruker vi faktisk dampfunksjonen ganske ofte 😄 All oppvarming går nå der istedenfor i mikroen.

Endret av mralfred
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervarmen på vår 10 år gamle konket. Kjøpte ny, men ventet en lengre periode på 20% rabatten på Power som DNB Mastercard kjører innimellom. 

Skulle gjerne hatt wifi på den, men det føles litt luksuriøst og får heller vente når kjøkkenet skal fornyes en gang i fremtiden.  Måtte dessuten også ha ny koketopp.

Men da kampanjen kom her forleden var det også en nedsatt ovn på tilbud hos Power som matchet kriteriene. Ble rabatt på rabatt og nesten halve prisen.

Ovnen har 300 grader, steketermometer, damp. Så langt veldig fornøyd. Ville også ha vriknapper så det ikke blir så mye trykking på skjerm. Hadde av en eller annen grunn blinket ut AEG i forkant:

https://www.power.no/hvitevarer/matlaging/innbyggingsovn/aeg-6000-serien-bcp6245m-stekeovn/p-1951593/

Endret av Eirikur
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innebygde stekeovner har termostat som stenger ned ting om det blir for varmt i karroseriet til ovnen. En kjølevifte skal starte opp etterhvert, og snurre 10-20 minutter etter at ovnen er slått av. Vifta kontolleres av en liten dings, "termisk utkobler", som har begrenset levetid. Om den er ferdig, så stenger ovnen seg ned en stund fordi det blir for varmt i kassen. Lett å fikse, egentlig. Kostet etpar hundringser og tok 20 minutter å fikse på vår 20 år gamle Elektrolux. Men sikringen i huset skal ikke ryke. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg drøyde dette litt. Men når det var DNB rabatt på Power i helga ble det ny ovn. En AEG 6000 serie med 20% rabatt på outletpris så kom den under 4000 kroner. Og alt var fint......
..... eller var det egentlig det!

På første forsøk på hurtigoppvarming av varmluft til 215 grader gikk sikringen, som på den gamle ovnen. Og så gjorde den det en gang til. 
Da så jeg at det var sikringene for "kjøkken" som gikk og ikke "komfyr" Det tror jeg er den siste elektriske snarveien gjøkene vi kjøpte av for 20 år siden la opp. 

Det er ingenting jeg kan se som er koblet til komfyrkursen. Vi har gass så det trengs ikke mer enn ett lommelyktbatteri til koking. Så nå må jeg ha elektriker til å finne hvor ledningene til komfyr på 16 amper (eller var det 20) er hen og koble opp ett stikk til dem. At jeg hadde byttet sikringsskap og at den gamle ovnen tok sikringene koblet jeg ikke før nå. Det var tydeligvis litt ekstra å gå på med porselenssikringer kontra moderne automatsikringer. 
 
Nå kan jeg bruke den nye komfyren på opp til 200 grader over og undervarme, men ikke mer 😠

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...