Gå til innhold

Fenix 7 for stor og tung?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat en Garmin Fenix 7 pro i posten, men er veldig usikker på om den blir for stor og tung til at jeg kommer til å ha den på til hverdags. En viktig årsak til at den ble kjøpt er jo kontinuerlig overvåking av helsa. 

Jeg vil si at håndledd og kroppen er "stor nok" for klokka, men jeg er ikke vant til å ha noe på lanken. Aldri kjøpt med Rolex 🙂 

Hva er din erfaring med å "starte opp" med Fenix. Ble du vant til det eller havna den i skuffen til hverdags? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Fenix (6 Sapphire) er litt klumpete og tung, uten at det plager meg nevneverdig. Kjenner det mest når en løper/sykler e.l.. Tipper du venner deg til det på et par uker. Klokka er litt tungt, men den "føles" litt ekstra hvis en har reimen vel stramt og den er litt fuktig. En Forerunner har nesten samme funksjoner og veier vel 20-25 gram mindre. Den ser mindre barsk ut. Med natoreim/stoffreim kan en minke noen gram fra håndleddet, uten at det sikkert er spesielt følbart.

For tiden har jeg litt klokkefri uker, fordi det er digg å ikke konstant kjenne vekten, vite hva klokka er eller føle at Garmin passer på meg.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går over.

 

Selv gikk jeg fra Forerunner 735 på 40+gram til Fenix 6X på omtrent det dobbelte og følte umiddelbart  at jeg hadde et drivanker på armen. Men etter litt tid blir det helt naturlig og nå er klokka på over 23,5 timer i døgnet. Må bare huske å stramme reima skikkelig når jeg sykler rufsete sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i stor grad en vanesak. Jeg har veldig tynne håndledd, og synes alltid det føles rart å ta på en større like som Fenix 7X Pro Sapphire, Garmin Enduro 2, eller epix Pro (Gen 2), spesielt dersom jeg har brukt Forerunner 965 eller 265 en lengre periode. Men etter noen timer så har jeg vendt meg til det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en relativt liten og spinkel mann og har Fenix 6 pro sapphire 47mm. Den føles helt fin på armen for det meste, men rister litt mer enn jeg setter pris på ved rufsete sykling, samt tar litt for mye plass når man skal ha på skjorte eller andre tettsittende plagg. Jeg hadde antagelig kjøpt meg en Forerunner 965 nå, siden den har større skjerm enn Epix/Fenix 47mm (1.4" skjerm - samme som Epix/Fenix 52mm), samt er lettere, tynnere og billigere, men da går man også glipp av sensor som kan støtte ECG i framtiden og muligheten for safirglass, samt at jeg liker den karbonsorte versjonen av Fenix. PS: takk for hyggelig tur på Rauhovden 1.september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (44 minutter siden):

Ok, ingen som ikke får til å bruke dem så langt altså. 

Jeg tror nok at dersom jeg ikke blir vant til en Fenix så ville jeg nok heller ikke trivdes med noe litt lettere og mindre. 

Forerunner 965 er mer eller mindre samme klokke i en lettere og tynnere innpakning. Den har også den samme 1.4" store skjermen som Fenix 7X, pluss AMOLED skjerm. Absolutt noe å vurdere om Fenix blir for stor.

Forerunner 955 Solar er også et godt alternativ. Omtrent identisk med Fenix 7, og selges veldig rimelig on dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte forresten også å nevne at det er litt vektforskjell på standard utgave og de med safirglass og titan; 78 gram mot 70 gram. Forerunner 965 veier 52 gram og er 13,2mm tykk mot Epix/Fenix 47mm sine 14,7mm og 955 sine 14,4mm. Jeg syns tykkelsen er det jeg merker mest med Fenix 6 (i tillegg til vekten når armen rister kraftig). Jeg heller mot å kjøpe klokke med AMOLED neste gang, pga. av alderslangsyn og mer detaljer/oppløsning på kart.

Hvis du ikke allerede har funnet tester, så er DC rainmaker sine veldig detaljerte:
https://www.dcrainmaker.com/2023/05/garmin-fenix-7-pro-in-depth-review-flashlight-and-multiband-for-everyone.html

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (5 timer siden):

Jeg fikk akkurat en Garmin Fenix 7 pro i posten, men er veldig usikker på om den blir for stor og tung til at jeg kommer til å ha den på til hverdags. En viktig årsak til at den ble kjøpt er jo kontinuerlig overvåking av helsa. 

Jeg vil si at håndledd og kroppen er "stor nok" for klokka, men jeg er ikke vant til å ha noe på lanken. Aldri kjøpt med Rolex 🙂 

Hva er din erfaring med å "starte opp" med Fenix. Ble du vant til det eller havna den i skuffen til hverdags? 

 

 

Jeg har en Epix2 som jeg har hatt siden den ble lansert på markedet. Før det hadde jeg den største utgaven av Fenix6. 
 

Synes ikke vekta er noe som helst sjenerende, og jeg bruker den mye til hverdags og alle andre aktiviteter enn stisykling, da bruker jeg en Edge 1040 Solar. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6X pro på arma her, og det går helt fint. 

Brukes ikke til sykling i terreng, for da rister den faktisk litt. Men til jogg, ski og fjell er det null problem med vekt og størrelse. 

Den går ikke under skjortekanten, men det er et ikke-problem, da jeg ikke bruker den klokka sammen med dress. Vekten er ikke skjemmende, da hverdagsklokka er et automatisk seiko-ur på 400 tonn. Alt er relativt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for Fenix 6s og 42 mm og tenker ikke på at klokka er stor. For den er jo ganske så nett i forhold til mange andre utgaver. Ikke rister den under terrengsykling heller. Det eneste jeg har merket er at den er sen med å registrere pulsøkning ved intervaller. Her synes jeg sensoren har blitt forverret i løpet av brukstiden.

Ei flott klokke, uten den blingfaktoren som de større utgavene har. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fenix 5 så vet ikke hvor relevant dette er men jeg syns også den var massiv da jeg fikk den. Ble fort vant til det og tenkte ikke så mye over det etter en stund. Men jeg er evig takknemlig for at jeg kjøpte med sapphire glass for etter å ha hatt den i maaange år slår jeg den fortsatt borti ting rett som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanesak, jeg har hatt Garmin 610, 920XT, Fenix 5S og nå 6X med kart. Jeg bruker gammeldags mekanisk på jobb og datamaskin når jeg trener. Skal innrømme at første kvarteret med 6X (som er lik 7X i størrelse) var litt mystisk men det glemmer du fort. En hysterisk bra dings med sinnsyk batterikapasitet sammenlignet med alt mulig annet på planeten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (42 minutter siden):

Jeg gikk for Fenix 6s og 42 mm og tenker ikke på at klokka er stor. For den er jo ganske så nett i forhold til mange andre utgaver. Ikke rister den under terrengsykling heller. Det eneste jeg har merket er at den er sen med å registrere pulsøkning ved intervaller. Her synes jeg sensoren har blitt forverret i løpet av brukstiden.

Ei flott klokke, uten den blingfaktoren som de større utgavene har. 

Kjøpte selv 6S fordi jeg har smale håndledd, men i ettertid hadde jeg kjøpt 6 Pro for enda litt bedre batteritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (3 timer siden):

Kjøpte selv 6S fordi jeg har smale håndledd, men i ettertid hadde jeg kjøpt 6 Pro for enda litt bedre batteritid.

Batteritiden kan være et problem, men det er sjelden jeg lader oftere enn en gang i uka ved lav aktivitetsnivå. Men så er jeg flink til å lade hver gang jeg dusjer etter aktivitet. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt forstå de som velger Fenix over Forerunner til kun trening. Litt jålete å drasse på ekstra vekt. Når jeg har lengre løpeturer - og kroppen verker litt - tar jeg meg av og til i å savne den lette Forerunner 735, som jeg ikke følte på håndleddet. Batteritiden er i praksis ganske lik. En skal drive med ganske solide ultra/flerdagersløp/ritt før det blir en utfordring.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Fenix 5,og etter en tur i Hakadal enduro i fuktig vær, fikk jeg åpent gnagsår på håndleddet, og solgte til Ripen. Gikk over til Forerunner som er mye bedre å ha på armen og rister ikke gnagsår med plastkroppen. Har nå FR745, og er superhappy. Den har alle fysiologiske målinger du trenger, med pulsoksiometri, skritt, body battery, aktivitetsminutter, stress, søvn etc. Skjønner ikke greia med Fenix, egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (33 minutter siden):

Image! Jeg er en utendørs-dude som driver med mye rart, ikke bare løping.

Jeg har ikke Fenix, men Epix2. På det tidspunktet den kom var den best i Garmin sin lineup, og eneste med amoled skjerm. 
 

Liker store klokker, og denne er lett og fin synes jeg.  Bruker den daglig til jobbpendling og alle andre aktiviteter enn stisykling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får store Forerunnerklokker også. Epix faller litt på siden, siden folk er stort sett FENIX eller FORERUNNER. Ser dog veldig lite av funksjonalitet utover partytriks som er bedre på Epix. Akkurat nå er FR 965 den jeg ville sett på personlig, men jeg savner lite av funksjonaliteten på denne fra min nåværende 745. Og på avstand vil nok en Forerunner se vel så utendørs ut som en Fenix. Nye 965 har til og med titanramme. 😄

Vi er forskjellige, mange av funksjonene scorer veeeeeldig høyt på "kjekt å ha"-skalaen, som er superkule helt til å begynne med, og som du sjekker nå og da når du har hatt klokka en stund. 

"Jeg føler meg trøtt" - Jepp, søvnscore er under normalen

"Jeg er sliiiten" - ja, body battery er dritt

Men kondisjonsmåling og aktivitetsminutter synes jeg er en fin motivator. De bruker jeg flittig 🙂

 

Vi er uansett forskjellige. Selve vekten på en Fenix vender man seg til, men det var faktisk digg å gå til en lettere Forerunner etter et drøyt år med Fenix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (6 minutter siden):

Du får store Forerunnerklokker også. Epix faller litt på siden, siden folk er stort sett FENIX eller FORERUNNER. Ser dog veldig lite av funksjonalitet utover partytriks som er bedre på Epix. Akkurat nå er FR 965 den jeg ville sett på personlig, men jeg savner lite av funksjonaliteten på denne fra min nåværende 745. Og på avstand vil nok en Forerunner se vel så utendørs ut som en Fenix. Nye 965 har til og med titanramme. 😄

 

Skjermen på Epix2 var i en helt annen liga enn noen annen Garmin klokke da den kom. Derfor kjøpte jeg den under Covid og den erstattet en Fenix 6 som jeg solgte i bruktmarkedet. En god skjerm under alle forhold er for meg noe av det viktigste på en slik klokke, stor urskive for en som er i aldersklassen 55-64 på Strava er en ubetinget fordel. 

Nå har Forerunner 965 kommet som også har en tilsvarende amoled skjerm som Epix2, men tidligere er det ingen annen klokke fra Garmin, uansett serie som har tilbudt den fine skjermen som Epix2 har. I dag ville jeg også tatt opp Forerunner 965 til vurdering vs. en Epix2, men så vidt jeg har skjønt har Forerunner kun Gorilla-glass og det er no-go for min del, jeg foretrekker safir som min Epix2 har. 

Funksjonelt sett klokkene ellers ganske like, for golfere er Epix2 å foretrekke samt at vanntettheten er bedre på Epix enn Forerunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble til at jeg beholdt Fenixen og er så langt fornøyd. Det eneste problemet er ved stisykling nedover, men syntes egentlig jeg fikk orden på det med å dra den litt lenger opp på armen. Det gjorde det bedre, men jeg må innrømme at jeg kommer til å teste å ha den på styret. Jeg er ikke så opptatt av puls når jeg sykler og kan eventuelt vurdere et pulsbelte dersom jeg synes det er viktig. 

Forerunner var egentlig det jeg tenkte å kjøpe, men av diverse årsaker ble Fenix 7 pro "kun" en liten 1000 lapp dyrere og da gikk jeg for den. Jeg fikk det for meg at Fenix Pro har en generasjon nyere sensor, men mulig jeg rota der. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...