Gå til innhold

Batteridrevet sykkelvask


Anbefalte innlegg

Har hatt en Parkside (Lidl-produkt) som jeg kjøpte for 5 år siden i Tyskland. Veldig fornøyd så lenge den fungerte, men nå gav den opp. For 25EUR er det på en måte akseptabelt.. Har prøvd Kärcher sin lille batteridrevne også, og den var helt tilsvarende i bruk. Dvs. fungerer helt utmerket. Kompakt er den også, men jeg synes den er noe dyr - og jeg er ikke overbevist om at den holder 10 år...

Har nå bestilt Worx med slange for ta vann fra en bøtte eller bensinkanne(med kun vann på). Spennende å se hvordan det vil fungere. Synes disse integrerte vanntankene er upraktiske når man allikevel må ha ekstra vann for å vaske eksempelvis to sykler. 

Rapport kommer!

(kanskje)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch Fontus ser ut som en fin maskin dersom en ønsker seg batteridrift. Lurer litt på den fysiske størrelsen og tyngden, og så  antar at den kan legges ned uten at det lekker i et bagasjerom?  Drøye 9 kg tomvekt høres mye ut - da blir det jo fort 25 kg når den er fylt opp. 

Jeg har brukt MobiWash fra ChainReaction i 15 år tenker jeg, og da utgaven uten batteri. Den veier sånn ca. ingenting tom, perfekt å ha med seg i bilen og hente strøm fra sigarettuttaket. Maskinen har vist seg veldig slitesterk selv om jeg er inne på maskin nr. to. Grunnen til det skiftet er at det kom en forbedring som automatisk setter maskinen i "Standby" når en skrur av vannet i stedet for at maskinen bare går og går samt at det er litt bedre trykk i den nyere maskinen som nok allerede har rukket å bli 3-4 år. Kosten på begge var også lav, ca. 500 kr. 

Trodde det var game-over for noen uker siden da det begynte å lekke mye vann fra tilkoblingspunktet, men det var heldigvis bare en o-ring som hadde falt av. 

Grunnen til at jeg liker uten batteri best er at det er en mindre ting å tenke på, og at bruken alltid skjer i nærheten av (el)bilen som jo har uendelig med strøm. Har rett nok et adapter til 220V strøm som fulgte med den første maskinen, men det var kun helt i starten jeg brukte den. Men, jeg skjønner at maskinen(e) jeg har ikke lever til evig tid, og at et bytte før eller siden er uunngåelig og da ville nok Fontus kommet høyt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (1 time siden):

Har hatt en Parkside (Lidl-produkt) som jeg kjøpte for 5 år siden i Tyskland. Veldig fornøyd så lenge den fungerte, men nå gav den opp. For 25EUR er det på en måte akseptabelt.. Har prøvd Kärcher sin lille batteridrevne også, og den var helt tilsvarende i bruk. Dvs. fungerer helt utmerket. Kompakt er den også, men jeg synes den er noe dyr - og jeg er ikke overbevist om at den holder 10 år...

Har nå bestilt Worx med slange for ta vann fra en bøtte eller bensinkanne(med kun vann på). Spennende å se hvordan det vil fungere. Synes disse integrerte vanntankene er upraktiske når man allikevel må ha ekstra vann for å vaske eksempelvis to sykler. 

Rapport kommer!

(kanskje)

Integrert vanntank ser jeg også som extra hazzle. Må bære opp vannet fra kjeller, og skal jeg stå ute å sikte på påfyllinga uten trakt (fordi den har "noen" tatt) når det surt og kaldt og jeg bare egentlig vil dusje

Åsså er det jo lettere å ta varmtvann i ei bøtte bare

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch Fontus DIY har vel en fordel at de er med i en batterialianse. Det å kjøpe et batteri, som fungerer på kun en ting, føles alltid som litt bortkastet.

Står vekten er 6,4kg uten batteri på Bosch-siden. 7,5kg i bruksanvisningen. Står at et 2,5Ah batteri veier 0,363kg. 15L tank blir vel 15kg. 22kg-ish totalt. Overkommelig å løfte. Og som det det står i bruksanvisningen; Ensure a healthy back posture when lifting the machine. Keep your back straight and bend the knees. Max temp. 50 grader.

Virker som de har siktet seg litt inn på syklister:

En håndholdt Worx/Karcher  og ekstern tett tank, har kanskje en litt høyere sannsynlighet for å ikke lekke, per design. Dog, en kan bare ha med en ekstern vanntank til Fotus.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Supermann said:

Har nå bestilt Worx med slange for ta vann fra en bøtte eller bensinkanne(med kun vann på). Spennende å se hvordan det vil fungere. Synes disse integrerte vanntankene er upraktiske når man allikevel må ha ekstra vann for å vaske eksempelvis to sykler. 

Rapport kommer!

(kanskje)

Bare å glede seg.  Jeg har den "vanlige", men ser at de har kommet med en skikkelig versjon med to batterier også. Bruker en 10-liters kanne for å suge opp vann, og det holder godt.

 

7 hours ago, Ivar Elverum said:

Integrert vanntank ser jeg også som extra hazzle. Må bære opp vannet fra kjeller, og skal jeg stå ute å sikte på påfyllinga uten trakt (fordi den har "noen" tatt) når det surt og kaldt og jeg bare egentlig vil dusje

Åsså er det jo lettere å ta varmtvann i ei bøtte bare

Hvorfor ikke bære tanken ned i kjelleren for å fylle? Noen som skal gå i kjelleren for å hente vann... 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Bare å glede seg.  Jeg har den "vanlige", men ser at de har kommet med en skikkelig versjon med to batterier også. Bruker en 10-liters kanne for å suge opp vann, og det holder godt.

 

Hvorfor ikke bære tanken ned i kjelleren for å fylle? Noen som skal gå i kjelleren for å hente vann... 😛

25kg er i overkant av hva jeg orker dra opp kjellertrappa halvveis regelmessig. 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt trykksprøyte i et par år, riktignok av et annet merke (https://fuktstopp.no/produkt/proff-lavtrykksproyte-12-liter/) men det var mest fordi jeg allerede hadde en stående etter å ha impregnert en bod. Har gått helt fint å få sykkelen ren med den så lenge jeg har pumpet den opp til maks og holdt dysa ganske nær. Har dessverre ikke erfaring med andre trykksprøyter så om man får løs ting eller ikke med en Gardena aner jeg ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært bort i at Bikeshop sin bikewash pro bare dør midt under bruk og deretter nekter å fungere, både på batteri og strøm? Pent brukt maks 15 ganger selv om den er kjøpt for fire-fem år siden. Alltid stått frostfritt og uten vann så innbiller meg jeg har gjort det jeg kan for å ta vare på den! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hen9ng said:

Noen som har vært bort i at Bikeshop sin bikewash pro bare dør midt under bruk og deretter nekter å fungere, både på batteri og strøm? Pent brukt maks 15 ganger selv om den er kjøpt for fire-fem år siden. Alltid stått frostfritt og uten vann så innbiller meg jeg har gjort det jeg kan for å ta vare på den! 

Kan være batteriet har tålt langtidslagring dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fungert helt fint i våres frem til den bare døde under bruk. Batteriet fungerer ypperlig som powerbank fortsatt, så selve batteriet skal være bra. Mistenker at motoren/pumpa har tatt kvelden…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esc skrev (På 9.4.2024 den 22.26):

Noen som har prøvd denne?

https://www.clasohlson.com/no/Gardena-trykksproyte-5-liter/p/31-7250

Er 5 liter nok?

(Jeg orker ikke å styre med batteri og lading. Ønsker det enklest og lettest mulig)

Har prøvd samme patent i andre merker. Cocraft, var det vel.

Trykket blir litt lite, men man får jo dusjet noe. Greit for å skylle vekk salt om vinteten, men snøklumper, eller skittklumper, blir den litt svak for. Klart, bedre og renere enn ingenting.

Slangen blir ganske stiv og kvaliteten er ikke så mye å skryte av.

5 liter holder til en runde vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (7 timer siden):

Det er jo egentlig ønsket mitt også, men når det er samme pris for ekstra pumpe og nytt sett; https://www.bike-discount.de/en/aqua2go-gd86-pro-mobile-battery-pressure-cleaner-20l?__delivery=22 går jo vinningen opp i spinningen. Riktig nok er jo motoren sikkert dyrest sammen med batteri, men LITT burde man få igjen for å ha batteriet selv. Akk - bruk og kast samfunn 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering! Har nå tatt min Worx wg625 i bruk. 

Denne er perfekt til sykkelvask. Trykket er ikke høyt nok til å vaske bil, men høyt nok til å få av møkk på en sykkel. Og spyle dekk etc. som er praktisk nå sykkelen skal inn i bil. Det klarer ikke en Kärcher like godt f.eks. Spylehodet har flere innstillinger med varierende bredde samt en "dusjfunksjon". 2.0Ah batteriet holder fint til å vaske 4-5 skikkelig møkkete sykler ordentlig. 

Det som derimot ikke er så bra er at det krever litt teknikk for å få den til å starte å suge vann. Spyleren må "primes" med f.eks. en sykkelflaske eller tilsvarende for å få "tak" i vannet som er i bøtten. Har du tørr slange og bare putter den i bøtta i håp om at den skal starte å suge så vil ikke dette fungere. Jeg forstår hvorfor det er slik, men det virker litt uferdig og jeg tipper support hos Worx får endel henvendelser om dette 😉 Dette er dessverre ikke et verktøy du kan gi til kona, eller din litt klønete kompis, uten forklaring

 

Endret av Supermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (6 minutter siden):

Oppdatering! Har nå tatt min Worx wg625 i bruk. 

Denne er perfekt til sykkelvask. Trykket er ikke høyt nok til å vaske bil, men høyt nok til å få av møkk på en sykkel. Og spyle dekk etc. som er praktisk nå sykkelen skal inn i bil. Det klarer ikke en Kärcher like godt f.eks. Spylehodet har flere innstillinger med varierende bredde samt en "dusjfunksjon". 2.0Ah batteriet holder fint til å vaske 4-5 skikkelig møkkete sykler ordentlig. 

Det som derimot ikke er så bra er at det krever litt teknikk for å få den til å starte å suge vann. Spyleren må "primes" med f.eks. en sykkelflaske eller tilsvarende for å få "tak" i vannet som er i bøtten. Har du tørr slange og bare putter den i bøtta i håp om at den skal starte å suge så vil ikke dette fungere. Jeg forstår hvorfor det er slik, men det virker litt uferdig og jeg tipper support hos Worx får endel henvendelser om dette 😉 Dette er dessverre ikke et verktøy du kan gi til kona, eller din litt klønete kompis, uten forklaring

 

Venter på batteri til min, takk for primetips. Jeg antar du mener tømme ned i slange før oppstart? 
evt også inn i selve spylern?

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den suger vann fra tørr slange! Det bare tar litt tålmodighet. Tips er å enten heve bøtta eller legge spyler langs bakken for første sug. Hevertprinsippet. Det gjør at det går fortere. Men den suger vann, altså 

 

Endret av baronKanon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro innom aliexpress før jeg kjøpte batteri og lader. Tenkte at det kanskje fantes no adaptergreier for de flere makitabatteriene jeg har.

å joda! Så spent på om det passer og funker, men har trua.

Mens jeg venter kan jeg jo prøve fikse ny utkaster til den forb. hageslangen… For sommervann

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2024 at 6:13 PM, baronKanon said:

Den suger vann fra tørr slange! Det bare tar litt tålmodighet. Tips er å enten heve bøtta eller legge spyler langs bakken for første sug. Hevertprinsippet. Det gjør at det går fortere. Men den suger vann, altså 

 

Vel, i mitt tilfelle med full slange så klarte den ikke å få til noe som helst først faktisk. Så leste jeg at ved første gangs bruk så trenger pumpen berøring med vann for å komme i gang for å skape noe som ligner undertrykk i slangen. Det var ikke snakk om at det fungerte uten å faktisk trykke inn vann i spyleren faktisk. Jeg brukte en drikkeflaske med vann og trykket bestemt litt inn. Ved videre bruk så har den klart å suge litt på egenhånd, men det er nye mer effektivt å bruke hevertmetode som du skriver enn å vente på at den skal klare det selv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har alle fått seg mobil vasker?

Uansett hvilken modell man velger, er det deilig med ren doning. Om du vasker den selv mutters alene eller med hjelp.

Selv har jeg både sett langt etter bunnsolide Fontus, og brukt både effektive Worx og enkle Bikewash Pro.

Kan ikke si hva jeg valgte, for da får jeg kjeft av Baronen 😀

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...