Gå til innhold

Batteridrevet sykkelvask


Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at en hyggelig nabo har fjernet min tilgang til utekran i sameiet , denne kampen gidder jeg ikke ta , derfor vil jeg anskaffe en batteridrevet spyler med sugeslange . 
da kan jeg vaske hjemme med en vannbøtte og den kan også være med i bilen på div utflukter og jeg kan spyle sykkelen med vann fra bekk/sjø osv. håper jeg.

Noen her som har erfaring fra sånn type spyler de vil dele  ?

vil dette fungere tilfredsstillende som eneste sykkelvask ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert trykksprøyte? Det finnes mange typer og mange liter-størrelser. Har en fra Biltema som jeg bruker noen ganger. 8-10 liter tror jeg.  Funker det, om en er villig til å pumpe opp trykket innimellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (18 minutter siden):

Du har ikke vurdert trykksprøyte? Det finnes mange typer og mange liter-størrelser. Har en fra Biltema som jeg bruker noen ganger. 8-10 liter tror jeg.  Funker det, om en er villig til å pumpe opp trykket innimellom.

Den tanken har aldri slått meg , men hvis det kan fungere tilfredsstillende så hvorfor ikke , det må undersøkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man noe tilsvarende trykk på trykksprøyter egentlig? Har nå et par større jeg har brukt for å spyle på ting på bilen, men det er nå ikke akkurat semihøytrykk vi snakker om. Nå er vel ikke de batteridrevne høyttrykkspylerne heller noe superkraftige greier, men har nå inntrykk av at de er litt kraftigere enn det man får til med håndpumping.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trykksprøyte. Du får ikke det samme trykket, i hvert fall ikke på den jeg har, men sykkelen blir rein nok den. 
Har denne: https://fuktstopp.no/produkt/proff-lavtrykksproyte-12-liter/ og lengden på lansen kompenserer litt for lavere trykk enn jeg ville fått med en hageslange.
(Den ble kjøpt inn for å spraye en bod med Betongtett men har fått nytt liv som sykkelvask).

Bruker også en god del mindre vann på denne måten. Jeg kan vaske hele sykkelen min på balkongen uten at naboen i etasjen under blir forbannet så lenge jeg bare passer på at de ikke sitter der ute akkurat når jeg holder på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn Ryobi-h¤#e og har altmuligrart av verktøy med samme batteripakke. Jeg kjøpte Ryobis trykkspyler pluss en masse kostetilbehør og vannpose. Den kommer med slange med filter som kan dumpes ned en bøtte eller bekk. Fungerer glimrende til bil, så vel som sykkelvask. Lett å ha i bilen og batterier hadde jeg fra før.

https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/hagemaskiner/hoytrykkspyler/2099824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, nå fant jeg Makita sin som vil funke med batteriene jeg alt har, og kan suge opp fra egen tank eller andre vannkilder. Men den kosta litt gitt https://www.megaflis.no/hus--hage/hage-og-uterom/hoytrykk/makita-hoytrykksspyler-2x18v-kun-maskin

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sir meg enig med Hen9ng her. Har hatt min i 3 år, og den fungerer fortsatt supert. Var litt spent på hvor holdbar den ville være, da den virker litt billig i konstruksjonen. Brukes primært til vintervask nå. Eller eventuelt hvis det er kaldt og vått å stå ute så kan jeg ta det i garasjen med den. Jo, jeg har faktisk byttet slange på den. Mener det var i fjor. Men det var kun fordi borrelåsene var slitt ut, og det var tilbud til 99 for ny. Mener å huske det var enkelt å få tak i diverse deler om man skulle trenge. 

Endret av gazelle.bein
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (5 timer siden):

Du har ikke vurdert trykksprøyte? Det finnes mange typer og mange liter-størrelser. Har en fra Biltema som jeg bruker noen ganger. 8-10 liter tror jeg.  Funker det, om en er villig til å pumpe opp trykket innimellom.

samme her bruker en 7l til 199kr of funker helt perf, trykket er akuratt nok til å bli kvitt det meste men ikke for mye til å evt skade komponenter (spesielt EL) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blir fornøyd med den Mr. Lømo! En ting som er verdt å nevne er at hvis man fyller den med varmt vann så bygger det seg opp litt trykk inni der hvis du har lokket helt igjen. Uproblematisk i bruk, men jeg pleier å ha lokket delvisåpent fram til jeg skal bruke den just in case.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lignende den fra Bikeshop før. Fungerte glimrende i årevis.

Hot Tip: Ikke glem den baki bilen om vinteren. Det viser seg at pumpesystemet og pakningene ikke liker at alt vannet som er inni tanken og i systemet er så glad i is. 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bike wash Pro er et drittpodukt, synd jeg var sent ute med å bidra. Har hatt en, og den har dårlig trykk, dårlig plast i dunken, munnstykke tåler lite. Fordelen er at det er en Aqua2go-maskin, så det går an å få en del reservedeler (google it). Men når pumpa tar inn luft, er du kjørt. Byttet til Worx som suger opp fra bøtte, basseng, bekk eller innsjø, har en lang slange (med inntaksfilter), og mye bedre vannstråle(r). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (20 timer siden):

Bike wash Pro er et drittpodukt, synd jeg var sent ute med å bidra. Har hatt en, og den har dårlig trykk, dårlig plast i dunken, munnstykke tåler lite. Fordelen er at det er en Aqua2go-maskin, så det går an å få en del reservedeler (google it). Men når pumpa tar inn luft, er du kjørt. Byttet til Worx som suger opp fra bøtte, basseng, bekk eller innsjø, har en lang slange (med inntaksfilter), og mye bedre vannstråle(r). 

Jaja , får satse på at Bikeshop tar ansvar hvis noe dukker opp , tror kanskje munnstykket er blitt oppgradert , fikk med et ekstra i metall .

så langt er jeg fornøyd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Bikewash i årevis uten andre problemer enn ett batteri som ble dårlig etterhvert. Den nye Bikewash pro virker å være ennå bedre. Under årets Offroad Finnmark brukte vi Ryobi sin spyler, å tror nok en slik type uten fast tank blir det neste jeg kjøper. Enkelt å bare slenge slangen i en dunk å spyle i vei..😊

Endret av Thomassen82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Biltema fritids vasker som kostet bare 500 kr. Funket bra et par år. Pumpa ble litt skranglete så den er blitt henvist til hytta.

I stedet har jeg kjøpt Bosch Fontus m 18 V system batteri. Fornøyd med den. Litt tung. Munnstykket kan stilles til dusj modus, slik at den kan brukes som dusj.

Etter jeg sluttet med høytrykk og gikk over til fritids vasker, har lagrene i kranken holdt betydelig lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Tror jeg selger min ekstremt lite brukte karcher k7 til fordel for en batteridrivet sak. 
evt en bærbar nettdrevet som er ekstremt mye mer bang for buck enn feks worx sin? Makitabatteri har jeg, men 6500,- er nok en del mer enn jeg kan få igjen for k7’en

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg testet slike vaskere for Landevei/Terrengsykkel for noen år siden var Bosch Fontus helt overlegen. https://www.landevei.no/sykkelutstyr/sykkelvask/test-av-bosch-fontus-mobil-sykkelvasker
I fjor da jeg bodde i leilighet i 5. etasje i Gøteborg kjøpte jeg meg min egen Fontus. Den var veldig bra under hele oppholdet. Supert trykk, stor vanntank, god batterikapasitet, solid konstruksjon med hjul ++. 

Jeg pleide å vaske tre sykler på rappen kun med en tank og uten å lade batteriet. Batteriet holdt omtrent to fulle tanker. Det skal sies at jeg vanligvis hadde en bøtte såpevann med diverse børster og svamper i tillegg til Fontusen. Men den er super til å spyle av møkk og såpe med. 


Kärcher har noen nye mobile vaskere med stor vanntank nå, de ser lovende ut, men leverer tilsynelatende ikke noe ikke Bosch Fontus har allerede: https://www.kaercher.com/int/home-garden/mobile-cleaning/oc-6-18-premium-battery-set-13285210.html

 

 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 12.8.2023 den 13.03):

Bike wash Pro er et drittpodukt, synd jeg var sent ute med å bidra. Har hatt en, og den har dårlig trykk, dårlig plast i dunken, munnstykke tåler lite. Fordelen er at det er en Aqua2go-maskin, så det går an å få en del reservedeler (google it). Men når pumpa tar inn luft, er du kjørt. Byttet til Worx som suger opp fra bøtte, basseng, bekk eller innsjø, har en lang slange (med inntaksfilter), og mye bedre vannstråle(r). 

Rene ord for penga. Viktig med gode og direkte tilbakemeldinger i slike tråder.

Jeg har Kärchers versjon, som fungerer på samme måte som du beskriver bikewash. Selv om Kärcheren er en dårlig maskin, rekker den akkurat til to kjappe vaskinger av to terrengsykler i felt, med påfyll av vann, før batteriet fader ut. Litt rent blir det også. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har standardisert på 18V produktene til Ryobi og de har en "mellomtrykksvasker" som enten henter vann fra bøtte eller direkte fra vannslange.
Opplever at den fungerer utmerket til formålet sykkelvask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...