Gå til innhold

Commuters unite!


Anbefalte innlegg

Viderefører tråden med flest visninger og tredje mest svar fra gamleforumets Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås. Original trådstarter er RobG/Fux, i 2008.

Honnør til alle som sykler i dagens vintervær, og som var fornuftige nok til å ha byttet til piggdekk.

For de av oss som må sykle med ganske glatte dekk idag..

1*NxRj_U0tgJdoenIHDnRL_A.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 4

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiv på pigg på fordekket forrige søndag som viste seg å være unødvendig, men *eh*, og bytta til pigg bak i går kveld 2130-2150. Det kom godt med gitt! Tok også å testa første runde med drypp-påfyll på det varmvoksede kjedet, som jeg tror også var lurt.

I går grua jeg meg til å sykle uka her, men turen inn var egentlig kjempegrei, ikke noe ille. Skal legge til en tynn overtrekksbukse oppå løse ben+kort bib, men ellers var det pluss tynn ullskjorte, hals og litt foret pendlejakke helt perfekt. Klarte også å finne et par veldig gamle og litt herja skinnhansker med ullfor, som var perfekt helt inn til skøyen. Briller gav også mye valuta

Virka som ca 70% av syklistene jeg så var uten piggdekk, og med et par unntak så var det egentlig helt greit, men det var ikke greit å vite i morrest 😄

Så også et par biler på sommerdekk, det føltes ganske ekkelt. Tanken på å ha en sånn bak deg ned vollsveien feks...

Stor salutt til alle som sykler på vinteren, det er stort sett alltid bedre enn du frykter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye forskjell er det gjerne på piggdekk og gravel-/enkle terrengdekk når man stort sett risikerer å møte nullføre/slapseføre fremfor hardpakket snø/is? Nylig flyttet til Tønsberg fra Bærum og sykkelen som jeg bruker til (les: tør å la stå på) stasjonen er tung og kjip nok å sykle på nå allerede med dekk beregnet på asfalt og plussgrader.

Vurderer om det er poeng med pigg eller om det "holder" å bytte til gravel/terrengdekk når jeg allikevel har alle kombinasjonene liggende. Det er også fint mulig å bare ta bussen om det en morgen skulle være isføre og det er sjeldent at jeg faktisk må reise til kontoret og toget.

Endret av LochNess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintersyklinga fikk en tøff sesongdebut i dag.

Det var tøft å gå fra helgas tørre føre på raceren, til kombinasjonen av snø (første 5 kilometerne), piggdekk (alltid røft med den ekstra motstanden de første turene) og heftig motvind.  Krysser fingrene for at det var motvinden som gjorde at det føltes enda tyngre enn vanlig å gå over til vintersykkelen i år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (3 minutter siden):

Vurderer om det er poeng med pigg eller om det "holder" å bytte til gravel/terrengdekk når jeg allikevel har alle kombinasjonene liggend

Jeg er ikke rutinert i såpass vær-snille områder men mine erfaringer i Oslo og Trondheim er at det alltid kan finnes noe små lokale forekomster av is om temp er rundt null. 

Schwalbe Marathon Winter har ikke pigger i sentrum av rullebanen og hvis de er pumpet godt opp så er det mest bare gummi som er i kontakt med veibanen. Ved null eller minusføre så kan man slippe ut litt luft så piggene letter får kontakt. Her i Trondheim er mw litt tynt i deler av vinteren så jeg bruker ISP hele sesongen, men det er seigt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigg gir litt sjelero, spesielt når en ikke helt vet hvordan underlaget er. Jo glattere og mindre dekk, jo flere overraskelser kan dukke opp under snøen. Der er pigg fint. Syklet idag uten pigg, og det var ikke noe stort problem annet enn at jeg var usikker jeg ville miste feste i slapshaugene. Dog, har 29" 2.2" Race King på elsykkelen. På gravelsykkelens Terra Speed hadde jeg vært litt mindre modig.

Største problem idag var snø i øynene. På tide å kjøpe seg googles merker jeg. Snøfall er nydelig å se på, stillestående. I 20-25km/t er det litt smertefult når det treffer øynene.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ruta er godt vedlikeholdt er ofte det verste det tynne relativt usynlige islaget som kan fryse på asfalten.

Is man ser er lett å unngå. Verre når man er i godflyt og et sekund senere ligger på bakken.

Tung kjip sykkel med piggdekk om vinteren = sjokkfølelse i beina når du tar frem godsykkelen når snøen er borte.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 timer siden):

Hvis ruta er godt vedlikeholdt er ofte det verste det tynne relativt usynlige islaget som kan fryse på asfalten.

Is man ser er lett å unngå. Verre når man er i godflyt og et sekund senere ligger på bakken.

Tung kjip sykkel med piggdekk om vinteren = sjokkfølelse i beina når du tar frem godsykkelen når snøen er borte.

Fikk "skyss" med en syklist i dag på en lang strekke hjemover, det ble pr på et av segmentene og et skikkelig tempo. Det var gøy å få til med trege, tunge piggdekk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid gøy å sykle forbi biler, busser og andre kjøretøy som står å spinner i sneværet. Brukte ca 5 min ekstra til jobb i dag pga 3-5cm sne. Hjemover gikk det 50 min ekstra….. kjedet røyk når jeg var 3km hjemmefra, ingen ekstra kjedelås med meg, så da var det bare å dytte sykkelen hjem. Nesten bare oppoverbakke, men jeg gikk forbi flere biler som sto å spant i den verste bakken.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sykkelmafiaen skrev (På 30.10.2023 den 20.14):

Video fra sykkelturen hjem i dag. Lurer på hvor mange hundre biler jeg suste forbi i kaoset...

Vakkert!

I dag ble det piggdekkbytte på pendlersyklene i heimen. Kun framme på min sykkel, mens f+b på sambo sin! Så nå gleder jeg meg til frisykling i ubrøytt villsnø 🤩

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En klassiker i dag. Tar igjen en kar som lufter hund. Elastisk bånd. Hunden på én side av GS, han på den andre. Svært trafikkert plass med flere tusen arbeidsplasser innenfor et steinkasts rekkevidde. Rushtid. Brøytekanter.

Sykler et stykke bak i gangfart i 20-30 sek og tygger på hvorvidt jeg skal bruke bjella. Bestemmer meg for å ikke provosere, og venter til det blir plass til høyre for herren. Sniker meg rolig forbi, gangfart, 50-60cm avstand, og får kontant "hhhøøøyyy! DU!!!". Så jeg snur og hører hva han har på hjertet. Det handlet om hvorfor jeg ikke brukte ringeklokke. Jeg svarte pent at det er 50-50 sjanse om jeg får kjeft eller pådrar noen infarkt-light når jeg gjør det. Det trodde han ikke på. Så jeg måtte nevnte at jeg selv har hund, og at når jeg ferdes med henne der vi kan møte andre passer jeg på å ikke bruke hele bredden. Akkurat det hadde han ikke så mye å argumentere mot. Men vi ble enige om at det beste hadde vært om vi hadde hver vår vei.

Noen minutter senere tar jeg igjen to damer som går - og bruker hele G/S. Tenkte at OK, ringebjella får stå til. Første og andre pling registreres ikke. Sykler 5m bak i samme tempo som de skravlegår, og plinger igjen. Infarkt light, hønseflukt, og stygge blikk, samt et par-tre slengkommentarer. Når de fikk bestemt seg hvor de skulle gå/stå, triller jeg langsomt forbi, og damene hadde et nytt tema å diskutere. J@vla syklister etc.

Heldigvis kunne jeg snart la meg selv irritere over kommunens manglende brøyting istedet. De fine brøytekantene fra tidligere var signert fylkeskommunen. Vi snakker kun dager til bomringen slås på - og etter kommunens ønske - at horder av vintersyklister skal invadere G/S.

Det gledes 😎

 

Endret av Knutspeed
  • Like 1
  • Haha 6
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver her, @Knutspeed, er en klassisk utfordring. Spesielt dette at fotgjengere som går tur med andre ikke hører/legger merke til syklister bakfra. Etter min erfaring er det et enda større problem med folk som går tur med podkast/musikk på ørene. De skvetter de når en glir opp på siden av dem etter at de ikke hører/merker noe til oss som kommer syklende! Jeg har sjeldent fått kjeft i slike situasjoner, men mang en fotgjenger har blitt overrasket og forfjamset. Min kjepphest er at musikk/podkast på ørene ute i trafikken, om det er på turstier, grusveier eller gangveier, er en uting. Når det er sagt, så gjelder det også dem som sykler med musikk på ørene...

  • Like 3

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (34 minutter siden):

Sykler gjerne med litt podcast på øret, men da med omvendt støydemping, aka Airpods i transparancy mode

Jeg har hørt rykter om at det er så jævli mye veistøy fra biler som passerer 30cm-5m unna i 50-100km/t at mangel på støydemping er slitsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (12 timer siden):

Min kjepphest er at musikk/podkast på ørene ute i trafikken, om det er på turstier, grusveier eller gangveier, er en uting.

Burde ikke det også gjelde biler? De burde kjøre med åpne vinduer og uten radio, for å høre trafikken rundt seg 😉

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Sykkelmafiaen said:

Burde ikke det også gjelde biler? De burde kjøre med åpne vinduer og uten radio, for å høre trafikken rundt seg 😉

Tja. Om veitrafikken liknet mer på normal trafikk på G/S - absolutt. Det hade vært stas!

  • Kjøre bil midt i veien eller på vilkårlig side, vilkårlig retning, i det tempoet som passer seg selv best der og da. 100 eller 10 er innafor
  • Kjøre 3 biler i bredden, og skravle gjennom sidevinduene
  • Aldri gi signal om du skal svinge av
  • Ta snarveier over gressplener og blomsterbedd, eller krysse veien akkurat der det passer
  • Kjøre med PA-anlegg på taket
  • Kjøre uten noen form for lys eller refleks, evt med en million lumen på strobe i perfekt blendehøyde. 360 grader, for sikkerhets skyld.
  • Snu der det passer
  • Parkere eller stoppe når og hvor du føler for det
  • La barna ta bilen uten oppsyn. Hah, la en skokk barnehageunger kjøre bussen selv.
  • Lufte hunden i bånd gjennom vinduet mens man kjører traktor
  • osv
  • Facetime med dama uten å løfte blikket fra skjermen. Endre retning om man treffer noe.

😉

Endret av Knutspeed
  • Like 1
  • Haha 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (22 minutter siden):
  • Kjøre bil midt i veien eller på vilkårlig side, vilkårlig retning, i det tempoet som passer seg selv best der og da. 100 eller 10 er innafor
  • Aldri gi signal om du skal svinge av
  • Ta snarveier over gressplener og blomsterbedd, eller krysse veien akkurat der det passer
  • Kjøre uten noen form for lys eller refleks, evt med en million lumen på strobe i perfekt blendehøyde. 360 grader, for sikkerhets skyld.
  • Snu der det passer
  • Parkere eller stoppe når og hvor du føler for det
  • Facetime med dama uten å løfte blikket fra skjermen. Endre retning om man treffer noe.

De punktene jeg lot stå er jo basically bilister også 😄

Men for å være litt seriøs. Jeg synes fotgjengere burde kunne gå med headset, spesielt om det er bilstøy man vil unngå. Døve skal også kunne bruke byen trygt. Jeg ønsker en by der fotgjengere er prioritert, og en måte å prioritere dem på er å bygge separat infrastruktur for sykling. Win-win.

 

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Sykkelmafiaen said:

De punktene jeg lot stå er jo basically bilister også 😄

Men for å være litt seriøs. Jeg synes fotgjengere burde kunne gå med headset, spesielt om det er bilstøy man vil unngå. Døve skal også kunne bruke byen trygt. Jeg ønsker en by der fotgjengere er prioritert, og en måte å prioritere dem på er å bygge separat infrastruktur for sykling. Win-win.

 

Enig i det. Utfordringen er den samme som i mitt innlegg litt opp på siden. Om folk følger Kardemommeloven tror jeg det går fint - det koster ikke mange kaloriene å prøve å ta hensyn til at man ikke er alene. Gjelder like mye i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...