Gå til innhold

Portabel lås


LarsB

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg vet det ikke er vedens beste, men jeg har hatt stor nytte av en liten Ottolock i sidelommen på ryggsekken. 
Den hjelper til med å "keep honest people honest" om jeg trenger å stikke innom Birk eller Sportslageret på vei hjem, mens jeg kjøper bakst på Kikut eller andre korte low-risk oppdrag. Fordelen med den er ikke at den er sterk, tåler alt, eller skremmer kjeltringer. Men at den er der når den trengs. 

Ulempen er at den ikke er der lengre, for jeg har mistet den. 
Skal jeg bare kjøpe en ny, eller er det andre som er bedre i samme produktkategori?

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Combiflex.

Sammenlignet med Ottolock er den enda mindre og smidigere å ha med overalt. Minuset er at OttoLock viser litt tydeligere at sykkelen faktisk er låst, og at det nok er hakket lettere å bite over Combiflexen med en liten rosesaks (selv om Ottolock også har vist seg å være svak for enkelte typer sakser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...
LarsB skrev (På 1.11.2023 den 17.57):

"keep honest people honest"...

🙂

For det formålet, og litt til, er denne klassikeren fra 2019 fra Dave Rome og datidens utmerkede CyclingTips, nå Velo, fortsatt relevant:

Også vårt hjemlige Landevei har gode tips: Slik unngår du at sykkelen blir stjålet

Og andre alternativer, som de letteste og rimeligste små kjedelåsene tiltenkt barnesykler.

Alle kan ødelegges, men i noe varierende letthetsgrad. Og jada, LockPickingLawyer.

Lettelser.jpg.048babf8b245aa776bf14e4cc8b4174c.jpg

Selv varierer jeg med disse smålåsene/sikringene, alt etter hvor paranoid jeg føler meg den dagen og hvor jeg skal stoppe 😅

  • Like 1
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (4 timer siden):

Gi gjerne en lyd om noen er innom en butikk med denne. Prøvde meg på xxl idag, men lagerbeholdning var ikke oppdatert.

Anektode, men jeg kjøpte den rimelige lille fra Hiplock på XXL for et par år siden. Enten var min defekt eller så er det er skikkelig dårlig konstruksjon. Jeg kunne åpne den bare ved å bevege på tallene mens jeg dro litt for å åpne, uten å være nær riktig kode. Ble kjapt returnert og byttet i en combiflex.

Kan jo håpe det var et engangstilfelle, men den virket ikke veldig sikker fra det jeg så. I tillegg var det ganske enkelt å kjenne hva som var riktig tall da den ga et hørbart og følbart lite knepp når man passerte det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge skrev (På 1.11.2023 den 19.19):

Jeg er ganske fornøyd med denne. Liten og nett, og 120cm kabel funker bra i ukurante låsesituasjoner. 
 

IMG_1550.jpeg.28d3e2ab93496156be00efbda9182827.jpeg
 

https://bikeshop.no/abus/72501/abus-2503-combiflex-120-cm-sykkellås-sort-kode-120-x-2-5-mm-92-gram

Jeg har to av den der, og har tenkt å sjekke om jeg faktisk kan røske dem i stykker, eller om det bare kjennes sånn ut på plasten. Di gir ikke et tillitsvekkende inntrykk. Det gjør heller ikke den Hiplcok som jeg kikket på en gang. En strips med lekelås var inntrykket mitt, og det stemmer med hva @Skogsmatrosen sier over. 

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (15 timer siden):

Lettelser.jpg.048babf8b245aa776bf14e4cc8b4174c.jpg

Selv varierer jeg med disse smålåsene/sikringene, alt etter hvor paranoid jeg føler meg den dagen og hvor jeg skal stoppe 😅

Du har sikkert nevnt det tidligere, men hva er den svarte låsen til høyre?

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LarsB Bildet er gjenbrukt fra gamleforumet, ja 😀

Raskt om låsene:

Ottolock Hexband. 76 cm og 250 gram. Usikker på om jeg ville ha kjøpt denne til vanlig pris. Jeg fikk min som del av et oppgjør for en reklamasjon på andre varer hos en tysk forhandler. Har to ganger opplevd tekniske problemer, men lynraskt fått ny lås fra Ottolocks norske representant.

Litelok Go Flexi-O. 52 cm og 650 gram. Tidligere kalt Silver. Denne er tyngre og større enn hva de fleste vil anse som kafé/lommelås, men var letteste lås med gradering Silver i britiske Sold Secure. Betydelig høyere sikkerhetsnivå enn de små og lette alternativene. Kommer nå også i enda mer praktisk form Go Flexi-U.

Sikringer:

Gjennomgående akslinger uten fastmontert hendel. Med Pitlock Pitstopper. Sistnevte kan også brukes i setepinneklemme, fester for stem og styre og så videre. Gjør det hakket vanskeligere å plukke med seg hjul eller andre komponenter med standardverktøy.

Med Litelok Go Flexi er vi halvveis over i mer skikkelige låser, og vi har egen tråd for de virkelig paranoide 😄

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (3 timer siden):

Jeg har to av den der, og har tenkt å sjekke om jeg faktisk kan røske dem i stykker, eller om det bare kjennes sånn ut på plasten.

Jeg har en tilsvarende (men ikke like), kjøpt for lenge siden (10+ år) for å låse ski i skistativ på skisentre. Den har gjennomsiktig plast. Så  jeg kan jo da se at selve kabelen låses fast i den metallsylinderen. Så selv om noen skulle knuse skallet, så er det jo fortsatt en sluttet ring i metall. Så jeg stoler på den i den forstand at skal noen faktisk stjele skiene mine må de enten bruke mye makt for å røske kabelen løs eller komme ned noe verktøy og klippe, og da tror jeg folk heller tar noen andre sine ski 🤷‍♂️

På landeveissykkelen har jeg faktisk noe hjemmesnekret opplegg jeg lagde for mange år siden, og aldri vurdert å oppgradere. En hengelås pluss en vaier der jeg har laget løkke i endene med en vaierlås og dynket superlim på skruene. Var jo ting jeg hadde liggende.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 1.11.2023 den 17.57):

...om jeg trenger å stikke innom Birk eller Sportslageret på vei hjem, mens jeg kjøper bakst på Kikut eller andre korte low-risk oppdrag...

Dette er dessverre det evige dilemma med smålåser for korte stopp: Hva er den reelle risikoen? Og hvor solid lås bør man ha for enten å avskrekke en potensiell tyv eller i verste fall få dekket et tap av forsikringsselskapet?

Dessverre er de to førstnevnte - Birk på Sagene og Sportslageret i Torggata - eksempler på steder der selv godt låst parkering et par minutter uten tilsyn er risikofylt. Mens bollekjøpene på Kikut medfører betydelig lavere risiko og mange lar sykkelen stå ulåst selv når den er ute av syne.

Ls.jpg.b8c713581c866ada11b8665b65365037.jpg

Jeg husker hvordan hjertet sank i brystet da jeg lot sykkelen stå bokstavelig talt to minutter låst, men uten tilsyn, ved Colosseum på Majorstuen for en rask løpetur innom en butikk - og sykkelen var søkk borte da jeg kom ut. Forduftet på sekunder. Uvitende og naiv som jeg var, hadde jeg brukt en av disse wire-låsene som ser solid ut, men som er latterlig enkelt å kutte og utgjør intet annet enn en gavepakning for tjuver. Ifølge et vitne dro tjuven frem et så kraftig verktøy fra baggy klær, at jeg anslår at kun en lås som motstår stor boltkutter ville ha vært tilstrekkelig - noe jeg nå bruker som standard ved parkering i sentrale strøk av Oslo. Gjerne to av dem.

I Marka, på fjellet eller ute i distriktene opplever man en helt annen trygghet. Da jeg forrige uke var innom vesle Brandbu, følte jeg meg så trygg at jeg lot fullt oppakket sykkel stå ulåst utenfor Extra. Samme synkende følelse som jeg beskrev ovenfor da jeg gikk ut av butikken og det var ingen sykkel å finne ved inngangen.

Heldigvis hadde jeg satt sykkelen ved annen inngang, og den var urørt 😅

  • Haha 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Dessverre er de to førstnevnte - Birk på Sagene og Sportslageret i Torggata - eksempler på steder der selv godt låst parkering et par minutter uten tilsyn er risikofylt.

Nå skal det sies at jeg låser sykkelen i trappegelenderet inne på Birk, og i bakgården på Sportslageret. Men du har rett i at risikoen er til stede nesten hvor som helst i byen. 

LarsB 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lang, tynn, plastkledd stålvaier med en løkke i hver ende, laget med vaierklemme av den typen du klemmer/banker flat, og en liten hengelås. Den er lang nok til å låse en haug sykler og veier ikke stort. Den tar du lett med avbitertang, men den funker til sitt bruk. De to løkkene trenger ikke møtes, jeg kan feste en ene enden rundt den ene sykkelen ved å tre vaieren igjennom løkken, deretter trekke vaieren gjennom alle rammene og tilslutt låse endeløkken fast i vaieren i den andre enden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder populære Abus, gir deres sikkerhetsgradering fra 1 til 15 en viss indikasjon også for smålåser.

Verdt å merke seg:

Combiflex: 0/15 - ikke gradert. Lettest er Stopover 65 på 46 gram uten gradering. Disse låsene omtales av forhandlere som sykkellåser, men Abus spesifiserer at de er spesiallåser tiltenkt for løse gjenstander og sportsutstyr som hjelmer, ski, snowboard, rulleskøyter og så videre. Praktisk også for selve sykkelen, men med mulig unntak av den mer solide "Adventure", frykter jeg at forsikringsselskaper ikke vil anse sykkelen som låst ved bruk av disse. 

Kabellås: Fra 1/15. Letteste er 3406C på 114 gram med gradering 1. Om forsikringsselskapet ikke har krav om FG-godkjent lås, antar jeg at sykkelen kan anses som låst ved bruk av også de letteste spiralkabellåsene. Meget populær kategori låser. Forhandlerne burde opplyse at de alle dessverre er komplett ubrukelige mot tjuver.

Spiralkabellås: Fra 1 /15. Letteste er 3506C på 174 gram med gradering 1. Samme betraktninger som for kabellås.

Kjettinglåser: Fra 2/15. Letteste er 1200 Web på 200 gram og gradering 2. Merk at barnelåsen Steel-O-Chain 4804C er 360 gram og gradering 3.

Foldbare låser (Bordo): Fra 6/15. Letteste er Bordo Lite Mini på 400 gram og gradering 7.  For en liten, kompakt lås som gjør litt mer enn å hindre at noen triller av sted med sykkelen, peker denne kategorien låser seg ut. Som konklusjonen også var hos CyclingTips/Velo.

***

Steel-O-Flex og bøylelåser anses gjerne for tunge til å regne som små turlåser. Steel-O-Flex med gradering opp til 6/15 er uansett ikke verdt noe som helst som beskyttelse mot tjuver, slik jeg selv fikk merke. Bøylelåser med gradering opp til 15/15 gir derimot en grad av beskyttelse mot tjuver.

Letteste Abus-lås jeg selv bruker for tiden, er Granit Plus 640 med gradering 12/15 og vekt på 800 gram - og dermed den beste kombinasjon av sikkerhet og vekt jeg har funnet hos Abus. Den mest solide jeg bruker er XPlus 54 Mini "San Francisco" med gradering 15/15 og vekt på 1200 gram. De er utenfor kategorien låser vi diskuterer i denne tråden, men realiteten er at jeg gjerne bruker en av dem som portabel lås dersom turen medfører stopp uten tilsyn i sentrale strøk av Oslo eller tilsvarende steder. I kombinasjon med en av de lettere turlåsene for å sikre forhjulet.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ottolock til stisykkelen min når jeg skal stoppe ved en sportsstue som f.eks Lilloseter. Til det formålet er den helt topp, i byen alene er den ikke i nærheten. 

Har brukt den en del som lås nr. to til en Abus Bordo 6500 foldelås som har 15/15 på Abus sin skala ved parkering av pendlersykkelen hvis den skal parkeres over tid uten tilsyn. Fine med Ottolock er av det erindrer av tester jeg har sett at en vanlig boltsaks sliter med akkurat denne, men nedsiden er at du klipper den som smør med en platesaks. Førstnevnte er vel et favorittverktøy hos kjeltringene sammen med bærbar vinkelssliper, mens sistnevnte er det tross alt ikke mange som har. 

Det som er så kjedelig med lås er at en egentlig ikke vet om det en har er tilstrekkelig før noen virkelig prøver seg. Så for de som har gode erfaringer med en billig greie, så kan det bare være at de har hatt flaks opptil nå, og den flaksen kan være over neste gang en parkerer. 

Min Bordo 6500 ryker også ganske lett med riktig verktøy selv med 15/15, men igjen så er det verktøyet ikke vanlig å ha med seg. (Dvs. at man presser fra hverandre ett ledd). Den står godt i mot boltsaks, og vinkelsliper må det jobbes med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Soeder skrev (På 5.8.2024 den 15.53):

Gi gjerne en lyd om noen er innom en butikk med denne (Hiplok Z Lock Combo). Prøvde meg på xxl idag, men lagerbeholdning var ikke oppdatert.

Fikk tak i turkis og gul til ålreit pris i en større bestilling fra Bikeable.

For ordens skyld bruker jeg som regel skikkelig lås. Tiltenkt bruk er i låst sykkelskur på jobb og ev. raske butikkbesøk/cafe på turer. Sykkelen jeg bruker nå har også en gjennsalgsverdi godt under 10k vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...