Gå til innhold

Sykling + styrketrening = ?


Anbefalte innlegg

Hvordan kombinerer dere sykling og styrketrening?

Å trene bein etter en sykkeløkt er tungt, og trener man bein først, blir sykkeløkta etterpå tung. Finnes det noen god løsning på dette når man sykler tilnærmet hver dag? Eller produseres og vedlikeholdes beinmuskulaturen godt nok kun av jevnlig sykling? 

Vil anta at de freshe leggene til proffspurterne ikke kun er skapt på sykkelsetet?🤩

spacer.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet med styrketreningen?

prestasjon? Skadeforebyggende? Andre aktiviteter? Utseende? 

Hvis målet er å forbedre makswatten, og ikke entimes ftp’en, så kan styrketrening ha mye for seg. 

Husk bare at styrketrening er så utrolig mye mer enn benpress på SATS, og kan også være eksempelvis korte og intense drag på sykkelen med lange pauser f.eks.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mye fokus på styrke i beinan siste to vintre. Tror det har hjulpet veldig, da jeg hadde litt løpe/skibein. I sesong i fjor trente jeg vel kanskje to-tre styrkeøkter totalt. I år hadde jeg mål om å prøve å få til en økt i uka ca, men det blir med en sporadisk tur på gymmen av og til, og litt hjemme med kroppsvekt og vektvest. Vanskelig å kombinere med intervaller og ritt for min del i hvert fall. Går litt for mye på bekostning av syklinga. Det blir definitivt en periode med 2-3 økter i uka på gymmen til høst/vinter da. Tror det er lurt når man kommer opp i åra. Bra for beintetthet. Kan være bra for ytelsen på setet, men det er vel omstridt og sannsynligvis veldig individuelt. For min del er jeg genetisk predisponert for trege muskelfibre, så har i hvert fall merket at jeg har godt av det!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppvarming så kan du jo trene knebøy kun 2 sett på 2-3 reps med en vekt som du har en 1 rep i reserve med . Avslutt med noen spensthopp opp på boks. Bør ikke gjøre deg pinnestiv etterpå samt du kan sykle en rolig tur etterpå, evt rolig som oppvarming. Er jo mest snakk om å vedlikeholde mest mulig om sommeren. Når du først er å styrketrener så tar du jo med litt core og diverse andre ting som ikke går på beina. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (6 timer siden):

Etter oppvarming så kan du jo trene knebøy kun 2 sett på 2-3 reps med en vekt som du har en 1 rep i reserve med . Avslutt med noen spensthopp opp på boks. Bør ikke gjøre deg pinnestiv etterpå samt du kan sykle en rolig tur etterpå, evt rolig som oppvarming. Er jo mest snakk om å vedlikeholde mest mulig om sommeren. Når du først er å styrketrener så tar du jo med litt core og diverse andre ting som ikke går på beina. 

Ja, det er gode anbefalinger! Var sånn jeg gjorde det i vår. Var flink med en fast økt i uka til og med utgangen av april ca. I stedet for f.eks 8 reps på settet så kjørte jeg 5 med ca samme vekta som jeg peaket på under styrkefokus perioden. 2 sett i stedet for 3. Det fungerte. Kjørte ved et par anledninger intervalløkter dagen etter disse styrkeøktene også, så det burde nok vært bærekraftig hele sesongen om jeg gikk inn for det. Når varmen kom så ble nok fokuset på å kose seg ute. Var vel egentlig det som gjorde det vanskelig å kombinere 😉 Overkropp og kjerne kjører jeg 2-3 ganger i uka året rundt da, men det er lett å gjøre hjemme uten å dra på Sats..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vinterprogrammet jeg fikk for å trene stabiliserende muskler i ankel/kne/rygg, det resulterte i overgang fra en sesong med belastningsskader i kne og et halvt års sykkelopphold høst 2015 til en sesong i kalasform i 2016 (vel hjulpet av 950 utemil).

* Utfall i slynge 3x10
* Ettbens-markløft m/KB 8kg 3x10
* Eksplosive hopp m/KB 16 kg 3x10
* Leg extension 3x15 37kg
* Utrotasjon m/strikk 3x15
* Roing
* Benhev 3x8
* Toetouchs 3x 8
* Båt m/rotasjon 3x10

-Tøye bryst
-Tøye bakside
-Tøye hoftebøyer

Ville som andre nevner vært reservert mot å ta det som føles tungt ut for låra i sesong.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (22 timer siden):

Hva er målet med styrketreningen?

prestasjon? Skadeforebyggende? Andre aktiviteter? Utseende? 

Hvis målet er å forbedre makswatten, og ikke entimes ftp’en, så kan styrketrening ha mye for seg. 

Husk bare at styrketrening er så utrolig mye mer enn benpress på SATS, og kan også være eksempelvis korte og intense drag på sykkelen med lange pauser f.eks.


 

Målet er nok en kombinasjon; forbedre evnen til kraftig og rask fartsøkning , øke FTP-en, og utseendet. Er nok mer fysisk anlagt som en spurter enn en fjellgeit med mine 90 kg. 

Lucky skrev (12 timer siden):

Du må tilpasse sykkeløktene og styrkeøktene til hverandre. Den dagen du trener knebøy bør sykkeløkten kun være helt rolig.
Typisk kort sone en økt på sykkel til og fra treningssenteret

Hehe, lettere sagt enn gjort! Utfordringen er jo at tunge beinøkter fort begrenser beina i et par dager. Og på samme måte "ødelegger" syklingen for styrketreningen generelt ved at nervesystemet tappes, som har gjort at jeg ikke klarer å opprettholde samme antall reps/kg når det gjelder styrketrening i både over - og underkropp som før jeg begynte å sykle mye. Det virker som en vanskelig (umulig?) balansegang å oppretteholde/øke muskelmassen og samtidig forbedre sykkelkapasiteten.😞 

hrukin skrev (10 timer siden):

Etter oppvarming så kan du jo trene knebøy kun 2 sett på 2-3 reps med en vekt som du har en 1 rep i reserve med . Avslutt med noen spensthopp opp på boks. Bør ikke gjøre deg pinnestiv etterpå samt du kan sykle en rolig tur etterpå, evt rolig som oppvarming. Er jo mest snakk om å vedlikeholde mest mulig om sommeren. Når du først er å styrketrener så tar du jo med litt core og diverse andre ting som ikke går på beina. 

Du har nok rett i at man må ned i få antall sett/reps, ja. Spensthopp er et godt tips!

Endret av Legendarisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Legendarisk Hvis du har mer spurtgener enn fjellgeit så kan det jo være forklaringen. Jeg har lest meg litt opp på dette med styrketrening og kondisjonsidrett kombinert, men er ikke noen ekspert på temaet. Men, hvis man bruker logikk så vil en sånn som meg som har overvekt type 1 fiber og dårlig med type 2 vil ikke klare å løfte like tunge vekter på gymmen enn en som har mer type 2 fiber. Det blir da forskjell i hvor mye arbeid man klarer å gjøre, noe som resulterer i forskjellig energibruk og krav til restitusjonstid. Type 2 fiber krever også mye lengere restitusjonstid enn type 1 fiber (det tror jeg er vitenskapelig faktabasert). Når jeg er på gymmen å tar knebøy og markløft så er det jo sikkert type 2 fibrene jeg bruker (type 1 fibrene er sikkert marginalt involvert?), men jeg blir ikke like ødelagt siden jeg løfter mindre vekt. For å danne et videre bilde så veide jeg 70,9kg i morges. Peaket på 5RM 75kg i knebøy og 5RM 115 kg i markløft i vinter. Jeg var veldig fornøyd med det mtp mitt potensial, og det var en god progresjon mot året før, men det er jo ikke mye vekt! På midten av 2000 tallet så trente jeg en del styrke. Det var en 4 års periode der jeg trente svært lite kondisjon i forhold til det jeg normalt har gjort. Jeg ble jo større og sterkere, men det tok lang tid. Opplevde da at kompiser jeg trente sammen med hadde mye raskere progresjon enn meg. Jeg fikk sårhet / ble støl innimellom, men de snakket mye oftere om stølhet (hvis jeg ikke har trent styrke på en stund så blir jeg så klart ødelagt de første øktene, spesielt etter en beinøkt, men når jeg er i gang så er det ikke så ille merkbart).

Jeg klarte å gå opp ca 2 kg i vekt etter styrketreningen før fjorårssesongen, og 1-2 kg i år (har vært stabilt +/- 68kg de siste 10 årene, med bunnpunkt nedi 65,5 og topp på rundt 73 etter jul), så vil anse det litt som en suksesshistorie, men det blir en digresjon.

Poenget er at en med "spurtgener" kanskje blir mer ødelagt etter gymøkter fordi de klarer å utføre mer arbeid enn en med mer overvekt av type 1 fiber. Årsak er fordi type 2 fiber krever lengere restitusjonstid. 

En annen sak på tampen. Ja, jeg tror du (en med "spurtgener") kan utvikle spurten og korte efforts ytterligere med å trene styrke, men jeg tror ikke styrketrening vil hjelpe deg til å øke FTP. Er redd det vil ha motsatt effekt. Jeg vet ikke hvor mye tid du har til kondisjonstrening, men hvis du vil trene styrke og utvikle FTP så trengs det en hel del innsats mengdetrening. Styrketreningen er med på å pushe opp VLamax ytterligere. Det har blitt forsket på økter man kan gjøre for å motvirke dette spesifikt, men det begynner å bli en ganske stor avhandling her allerede. Kan eventuelt ta det på privat melding hvis det er mulig her. 😅

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (På 14.7.2023 den 9.15):

@Legendarisk Hvis du har mer spurtgener enn fjellgeit så kan det jo være forklaringen. Jeg har lest meg litt opp på dette med styrketrening og kondisjonsidrett kombinert, men er ikke noen ekspert på temaet. Men, hvis man bruker logikk så vil en sånn som meg som har overvekt type 1 fiber og dårlig med type 2 vil ikke klare å løfte like tunge vekter på gymmen enn en som har mer type 2 fiber. Det blir da forskjell i hvor mye arbeid man klarer å gjøre, noe som resulterer i forskjellig energibruk og krav til restitusjonstid. Type 2 fiber krever også mye lengere restitusjonstid enn type 1 fiber (det tror jeg er vitenskapelig faktabasert). Når jeg er på gymmen å tar knebøy og markløft så er det jo sikkert type 2 fibrene jeg bruker (type 1 fibrene er sikkert marginalt involvert?), men jeg blir ikke like ødelagt siden jeg løfter mindre vekt. For å danne et videre bilde så veide jeg 70,9kg i morges. Peaket på 5RM 75kg i knebøy og 5RM 115 kg i markløft i vinter. Jeg var veldig fornøyd med det mtp mitt potensial, og det var en god progresjon mot året før, men det er jo ikke mye vekt! På midten av 2000 tallet så trente jeg en del styrke. Det var en 4 års periode der jeg trente svært lite kondisjon i forhold til det jeg normalt har gjort. Jeg ble jo større og sterkere, men det tok lang tid. Opplevde da at kompiser jeg trente sammen med hadde mye raskere progresjon enn meg. Jeg fikk sårhet / ble støl innimellom, men de snakket mye oftere om stølhet (hvis jeg ikke har trent styrke på en stund så blir jeg så klart ødelagt de første øktene, spesielt etter en beinøkt, men når jeg er i gang så er det ikke så ille merkbart).

Jeg klarte å gå opp ca 2 kg i vekt etter styrketreningen før fjorårssesongen, og 1-2 kg i år (har vært stabilt +/- 68kg de siste 10 årene, med bunnpunkt nedi 65,5 og topp på rundt 73 etter jul), så vil anse det litt som en suksesshistorie, men det blir en digresjon.

Poenget er at en med "spurtgener" kanskje blir mer ødelagt etter gymøkter fordi de klarer å utføre mer arbeid enn en med mer overvekt av type 1 fiber. Årsak er fordi type 2 fiber krever lengere restitusjonstid. 

En annen sak på tampen. Ja, jeg tror du (en med "spurtgener") kan utvikle spurten og korte efforts ytterligere med å trene styrke, men jeg tror ikke styrketrening vil hjelpe deg til å øke FTP. Er redd det vil ha motsatt effekt. Jeg vet ikke hvor mye tid du har til kondisjonstrening, men hvis du vil trene styrke og utvikle FTP så trengs det en hel del innsats mengdetrening. Styrketreningen er med på å pushe opp VLamax ytterligere. Det har blitt forsket på økter man kan gjøre for å motvirke dette spesifikt, men det begynner å bli en ganske stor avhandling her allerede. Kan eventuelt ta det på privat melding hvis det er mulig her. 😅

Det gir mening, takk for gode tanker!

Jeg sykkelpendler ca. 350 kilometer i uka. Målet er som nevnt å opprettholde - og helst forbedre styrke i hele kroppen, samt fortsette forbedringen av sykkelformen. Men merker jo at syklinga gjør at jeg har mindre "futt" generelt ved styrketrening, så det virker ikke som at denne kombinasjonen av styrketrening/sykling er særlig realiserbar i lengden. Så da blir det vel sykkelkropp med veldreide bein og pinglete overkropp på meg også etterhvert.😅

 spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NjuK Enig, kjernemuskulatur er gull! Enda mer så i terrenget, men viktig på landeveien også. Og ikke minst i det daglige. Trener som regel støttemuskulatur 3 ganger i uka året rundt (det blir utenom Gym uansett, kan være jeg tar det på slutten av en styrkeøkt hvis det høver seg og man har energi).  Ellers enig i at det i utgangspunktet er lurt å holde det gående hele året, og det har vært nevnt over, men alltid skummelt å nevne "vi" og "man" og noe som helst treningsrelatert sammen. Noe av det lureste man gjør treningsmessig er å ha i bakhodet at det som funker for noen ikke nødvendigvis funker for andre. Trening er veldig individuelt. @Legendarisk sykkelarmer trenger du ikke å få hvis du ikke vil ha det. Du kan jo fortsette å trene overkropp, og bare forsøke å trappe veldig ned på bein i sesong? 🙂 Jeg har dessverre ganske medfødte sykkelarmer. Sørger for å få inn så mye trening jeg gidder og har tid til, men lar det skure litt i sesong. Synd det er beachsesong også, men det sluttet å være veldig viktig for min del for minst 10 år siden. Har ganske OK skuldre og rygg så berger inn litt selvbilde der.... 🕯️😅

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har erfaring med skierg i kombinasjon med sykkeltrening for oss som ikke gidder å trene ordinær styrke?

Staker man riktig, så blir også kjernen god uten at man ødelegger sykkelbeina enda mer dersom man trenger hvile på sykkelbeina (etter min oppfatning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stosu skrev (34 minutter siden):

er det noen som har erfaring med skierg i kombinasjon med sykkeltrening for oss som ikke gidder å trene ordinær styrke?

Staker man riktig, så blir også kjernen god uten at man ødelegger sykkelbeina enda mer dersom man trenger hvile på sykkelbeina (etter min oppfatning)

Jeg kombinerte langrenn, løp og sykkel i starten av min ganske korte sykkelkarriere før en kranglete stortå tvang meg over på kun sykkel. Ble en del rulleski (staking) på sommeren. Litt intervaller på skierg innimellom hvis været var kjipt. Det er etter min mening knallbra trening for kjerne, rygg og armer. Får jo utbytte på kapasitet også. Jeg var i ganske bra sykkelform i 2021 (det siste året jeg kunne holde på med det opplegget), men, hvis man vil optimalisere prestasjon på sykkelen så er det kanskje ikke den beste bruken av tid og krefter. Er en bedre syklist nå, men det kan jo være fordi jeg har flere år på setet så jeg skal ikke si noe for sikkert. 🤔 Som kun et substitutt for styrkeøkter, og hvis man av en eller annen grunn ønsker å være best mulig på setet, så ville jeg kanskje kjørt drag med høy motstand og rolig mellom. Tenk motbakkestaking / styrketråkk. Man involverer type 2 fiber mest mulig, og sparer type 1 fibrene og pust til dels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (På 16.7.2023 den 12.07):

https://sykling.no/app/uploads/2020/11/UTHOLDENHETSTRENING1_5_kort-versjonU-ref.pdf

Mine erfaringer med styrketrening er at det ikke bare øker styrken i beina, men også gjør kjernen og hoftemuskulatur mer stabil, som igjen kan bidra til å øke FTP. 

Om, man kutter ut styrketrening i sesongen, bruker man lang tid på høsten på å komme i gang igjen, første økta er stanga alene nok til å gi deg kramper. Og, når proffene utfører styrketrening, så gjør de ikke det fordi de tror at det har effekt. 

Og, vi er gamle menn som må tenke framtida, og bremseforfallet. Sykkelproffer blir vi aldri. 

Takk for link!

Hehe, snakk for deg sjæl!👶🚴‍♂️

gazelle.bein skrev (På 17.7.2023 den 8.37):

@Legendarisk sykkelarmer trenger du ikke å få hvis du ikke vil ha det. Du kan jo fortsette å trene overkropp, og bare forsøke å trappe veldig ned på bein i sesong? 🙂 Jeg har dessverre ganske medfødte sykkelarmer. Sørger for å få inn så mye trening jeg gidder og har tid til, men lar det skure litt i sesong. Synd det er beachsesong også, men det sluttet å være veldig viktig for min del for minst 10 år siden. Har ganske OK skuldre og rygg så berger inn litt selvbilde der.... 🕯️😅

Det er nok den lureste løsningen, ja.💪

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker når det gjelder nedsykling og tøying? Ser jo at TdF-proffene kjører rolig nedsykling etter hver etappe, men kan det være gunstig for andre også? 

Angående tøying; hvilke øvelser og hvor ofte anbefales? Beina mine er i alle fall konstant stive og sure ved daglig sykling, så må tydeligvis gjøre noe annet.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv nedkjøling, som nedsykling, vil kunne korte ned restitusjonstiden litt. Som @stosu påpeker er det ikke veldig sterk evidens, men det er også noe som kan være vanskelig å måle. Det som er helt sikkert er at lagene har egne mål på effekten av nedsykling og hva det gjør med rytterne. Det som også er sikkert er at placeboeffekten er viktig i toppidrett og kan være svært betydningsfull. Det må føles riktig. Og det kan hende at, i tillegg til de fysiologiske effektene av nedsykling, så føles det riktig for en rytter.

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tøyer fast, men tanken bak det er å holde seg mobil og å skadeforebygge. Jeg er nødt å gjøre det pga svakhet i høyre kjede, primært IT båndet har en tendens til å krangle hvis jeg lar være. Har liten tro på at det korter ned restitusjonstid da, men har tro på nedsykling. Som @NjuK skriver for å få ned hjerterytmen , og få ut syre evt. hvis man har kjørt en hard økt. Det skjer at jeg må droppe nedsyklingen, eller korte den veldig ned, hvis jeg har det travelt. Mulig det er placebo, men beina kjennes ikke spesielt bra ut etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stosu skrev (20 timer siden):

Det har ikke blitt bevist (etter min forståelse) at nedsykling og tøying har veldig mye for seg mtp redusert restitusjonstid, men de fleste opplever at beina er "mer klare" dagen etter at man har syklet seg ned. 

"I det lange løp" har hatt dette som tema, flere ganger tror jeg, og nedsykling/-løping virker å ha lite for seg. Men det er ganske stor enighet om at det heller ikke har negativ effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Lucky skrev (På 13.7.2023 den 7.49):

Du må tilpasse sykkeløktene og styrkeøktene til hverandre. Den dagen du trener knebøy bør sykkeløkten kun være helt rolig.
Typisk kort sone en økt på sykkel til og fra treningssenteret

Jeg har i år testet det stikk motsatte; korte, men tunge styrkeøkter samme dag som intervaller - ofte rett etterpå, noen ganger fordelt morgen/kveld med styrke til sist. Jeg rakk akkurat å tenke tanken før Anders Aukland nevnte det samme på I det lange løp, med samme begrunnelse; det handler om å redusere antall harde dager i løpet av uka, slik at man får hvilt nok. Skal du ha 2-3 dager med høy belastning på utholdenhetsøktene enten pga intensitet eller varighet, blir det for mye å sette av 1-2 egne dager til styrke i tillegg - og man bør helst ha flere enn 1, for å få kontinuitet nok til å både få noe ut av det og unngå å bli støl (og dermed ødelegge de ande øktene). Eneste løsningen som gjør at man klarer å kombinere alt er å gjøre de harde dagene hardere, ved å fordele styrketreninga på dem, heller enn å sette av egne dager til det.

I praksis har jeg i de periodene jeg har kjørt dette, hatt annenhver dag hard, med 30-40min styrke etter iallfall to av dem per uke, med kun rolig eller ingen økt på dagene imellom. Har hatt en svært positiv opplevelse med dette opplegget og stor progresjon wattmessig. Jeg synes nesten det funker best å ta den styrkeøkta når jeg fortsatt er varm etter sykkeløkta - neppe det mest optimale sånn på papiret, men venter jeg for lenge, blir jeg for tung og sliten og kommer meg aldri igang igjen. Kombinasjonen funker også best etter økter med litt kortere intense drag; over FTP, kortere totalt enn TTE. Det motsatte tapper for mye energi og kvaliteten på styrkeøkta etterpå blir dårligere.

Har også testet å bytte noen av sykkelintervallene med trappeintervaller på ca 90sek, som en slags utholdende styrkeøvelse - bevegelsesformen minner mye om sykkeltråkket og har også gitt meg stor fremgang på kort tid. Krever dog også kontinuitet for å unngå stølhet halve uka etterpå.

Endret av Joaaso
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (På 5.9.2023 den 11.48):

Jeg har i år testet det stikk motsatte; korte, men tunge styrkeøkter samme dag som intervaller - ofte rett etterpå, noen ganger fordelt morgen/kveld med styrke til sist. Jeg rakk akkurat å tenke tanken før Anders Aukland nevnte det samme på I det lange løp, med samme begrunnelse; det handler om å redusere antall harde dager i løpet av uka, slik at man får hvilt nok. Skal du ha 2-3 dager med høy belastning på utholdenhetsøktene enten pga intensitet eller varighet, blir det for mye å sette av 1-2 egne dager til styrke i tillegg - og man bør helst ha flere enn 1, for å få kontinuitet nok til å både få noe ut av det og unngå å bli støl (og dermed ødelegge de ande øktene). Eneste løsningen som gjør at man klarer å kombinere alt er å gjøre de harde dagene hardere, ved å fordele styrketreninga på dem, heller enn å sette av egne dager til det.

I praksis har jeg i de periodene jeg har kjørt dette, hatt annenhver dag hard, med 30-40min styrke etter iallfall to av dem per uke, med kun rolig eller ingen økt på dagene imellom. Har hatt en svært positiv opplevelse med dette opplegget og stor progresjon wattmessig. Jeg synes nesten det funker best å ta den styrkeøkta når jeg fortsatt er varm etter sykkeløkta - neppe det mest optimale sånn på papiret, men venter jeg for lenge, blir jeg for tung og sliten og kommer meg aldri igang igjen. Kombinasjonen funker også best etter økter med litt kortere intense drag; over FTP, kortere totalt enn TTE. Det motsatte tapper for mye energi og kvaliteten på styrkeøkta etterpå blir dårligere.

Har også testet å bytte noen av sykkelintervallene med trappeintervaller på ca 90sek, som en slags utholdende styrkeøvelse - bevegelsesformen minner mye om sykkeltråkket og har også gitt meg stor fremgang på kort tid. Krever dog også kontinuitet for å unngå stølhet halve uka etterpå.

Det høres særdeles logisk og fornuftig ut i grunn. Takk for tips - det skal testes!🤩

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...