Gå til innhold

Smarthus-tråden


Anbefalte innlegg

Selv om det ikke er løsningen du vil ha, kan du legge til 2 forskjellige widgets(i apple, husker ikke hva det heter i android) for de forskjellige enhetene?

Lås opp iPad-Trykk og hold på skjerm-Plusstegn venstre hjørne-Netatmo-Velge form for widget.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Selv om det ikke er løsningen du vil ha, kan du legge til 2 forskjellige widgets(i apple, husker ikke hva det heter i android) for de forskjellige enhetene?

Lås opp iPad-Trykk og hold på skjerm-Plusstegn venstre hjørne-Netatmo-Velge form for widget.

Takk! Det funka helt perfekt!

image.png.fd52b2de00a78ded85d70020571f1515.png

Endret av Dan
  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen på internet skriver det er en begrensning i antall ganger en widget kan oppdatere seg i løpet av en dag, og at widget-designeren velger ønsket frekvensen etter det. Vet ikke om det er noe en kan endre på selv.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/29/2023 at 1:35 PM, Andreas said:

Nå har jeg sakte, men sikkert, nerda meg mer opp på Home Assistant. Hovedsakelig fra en godstol, i matkoma, via youtube, hvor mye virker litt click-baity. Green er på tilbud nå, og SkyConnect er endelig på lager igjen.

Så klart har nerdingen funnet ut at endel sier Green er treig og skikkelig n00b, og at NUC, Yellow og andre er bedre. De koster også 2-3-4-5 ganger så mye. Endel klager på SkyConnect, og sier ConBee II er bedre, dog virker det som SkyConnect kanskje har/hadde litt startproblemer.

Fant følgende info om Home Assistant Yellow, men hva slags komponenter har HA Green?

Quote

Yellow is for power users. It supports any Raspberry Pi CM4-pin style board (for the "brain" including CPU/RAM/networking), is ZigBee/Thread enabled, has a M.2 slot for a SSD or Google Coral and optionally supports PoE. Green has none of these things, you have to add on a ZigBee/Thread stick via USB. Green is made for new users to Home Assistant who probably already have a Phillips Hue or IKEA TRÅDFRI hub for their devices. Green was also created because since Yellow was made Raspberry Pi CM4 prices went sky high and there was other competition in the same, newer, price range. Yellow will still continue to be supported long term.

Har søkt litt på Raspberry Pi, og hadde plan om dette en stund. Men prisene har visst steget en del i det siste. Og det største problemet med Raspberry Pi er visstnok at alle SD-kort vil bli ødelagte etterhvert, så det er bare et tidsspørsmål før det kræsjer. Bør heller bruke en SSD, kan nok gjøres via USB.

Ny Raspberry Pi 4 (1000-1500 kr?) er ikke så mye billigere enn billigste brukte NUC på Finn. Selv en 10 år gammel NUC skal visstnok være plenty med kraft til Home Assistant, ifølge diverse redditbrukere. NAS eller MAC MINI er det også noen som bruker. Si, tja, dobbelt så dyrt som Raspberry Pi, men at det er stabilt - Tenker det kan være verdt det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell i reell bruk mellom f.eks. Green og en NUC? Eller er det kun når man er inne å jobber i softwaren at det er tregt?

Jeg har en gammel Synologi NAS og den er er ufattelig treig når jeg må inn fikse på litt ting. Til selve NAS jobben fungerer den helt ok. Kanskje ikke like rask som nyere NAS jeg har vært borti, men de koster og 10-100 ganger så mye.

Heller mot NUC, men da må jeg vel ut i Finn-verden. En verden jeg ikke er så glad i å forholde meg til.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene min har 2 stk Beha paneloner (med glassfront) i leiligheten. Panelovene har Wifi modul, og skal dermed kunne styres med "Beha Smartheater 2.0". Jeg har satt opp eget Wifi på 2.4Ghz, og på sett og vis fått kontakt med ovnene. Appen sa det i utgangspunktet. Men nå vises kun den ene panelovnen og det som vises i appen stemmer ikke med innstilt temp på ovnen.

Noen som positiv erfaring med disse ovnene og appen?

Prøvde å lete litt på Beha sine hjemmesider, men der lå det link til en app som ikke lenger finnes (sjekket både android og iOS linken). 

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg utforsker for tiden smarthus-termostater for styring av gulvvarme hjemme og på hytta. Tanken er å kunne styre mesteparten av varmen i huset (varmekabler, panelovner og varmepumper) med scenarier/ett knappetrykk, helst på tvers av leverandører. WAF er viktig. Så langt har jeg brukt litt forskjellige termostater og smartkontakter (av/på), styring av hovedkran, garasjedører, videokamera osv som kan styres av den kinesiske Tuya-plattformen (på eget nett). Disse termostatene er rimelige (200–300kr per stk), ok kvalitet, fungerer greit, men brukervennlighet og samhandling (som grupperinger, regelstyring, osv) i appen er litt mangelfullt. Har også Verisure (varmepumpe, kontakter og Yale Doorman), Mill, Daikin varmepumpe og minst et par til. Det blir litt mange apper. 

Kjøpte nettopp en Raspberry Pi 4 på finn og er klar for å teste Home Assistant for å få alt under en app. Blir spennende å se hvordan det vil fungere.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Ville skippa Rp4 og heller kjøpt en NUC eller noe. Pi'en er for treig for HA i min erfaring. Du bør uansett også ha en ssd og ikke sdkort.

Har også bestilt en SSD. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (14 timer siden):

Husk at det må muligens hackes litt på Rpi4 for å få boot til SSD til å funke. Finnes mange guider på nett for det.

Takk. Starter med minnekortet.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Simenf said:

Takk. Starter med minnekortet.

Det er litt avhengig av firmware på RPi. Hvis du har siste versjon, tror jeg at den skal ha støtte for SSD-boot direkte på RPi4. Hadde en tidlig variant som krevde hack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enkelt å enable USB-boot på RPi4 nå (om den ikke har det påskrudd fra før). Raspberry Pi Imager lar deg brenne et image på SD-kortet som skrur på USB-boot når man setter kortet i Pi'en og booter (én gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som kan anbefale noe utendørs overvåkingskamera? Trenger ikke noe fancy, men må være kompatibelt med google og strømdrevet.

Helst noe upropritært (f. eks DC) fordi vi kan få behov for lengre ledning. Ev. er fastkobling mulig til koblingsboks, men det er kanskje litt jalla å fastkoble slike produkter?

Ser på TP-link Tapo C310. Noen som har denne? Ser ut som DC til støpsel, men ikke fått bekreftet det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 29.4.2024 den 10.42):

Noen som kan anbefale noe utendørs overvåkingskamera? Trenger ikke noe fancy, men må være kompatibelt med google og strømdrevet.

Helst noe upropritært (f. eks DC) fordi vi kan få behov for lengre ledning. Ev. er fastkobling mulig til koblingsboks, men det er kanskje litt jalla å fastkoble slike produkter?

Ser på TP-link Tapo C310. Noen som har denne? Ser ut som DC til støpsel, men ikke fått bekreftet det enda.

Jeg kjører full unifi, og er svært fornøyd med det. Fordelen er at man kan (enkelt se kameraene ekstern (hvis man setter det opp slik). Dette gjelder også på mobiltelefon. Det gjelder både direkte og opptak. Gjennom mobiltelefonen kan man også besvare ringeklokka (jeg har pro-versjonen). Jeg har også flere sensorer i huset (og garasje), som jeg også får varsel om. Sammen med NAS og en ekstern NAS vault så sikres også opptakene, selv ved innbrudd. Mobilen er også koblet til Garmin-klokka (og Garmin gps) så jeg får også varsel der. Spesielt fint når jeg ute og sykler. I systemet kan man definere det man vil når det gjelder varsler. Jeg har en sone utenfor huset som det varsles på om det blir brutt. I en mindre sone går også flash-lys på. Alt styres av unifi dream machine. Det neste for meg nå er å sette opp styring av dørlåser. En slik lås vil også bli satt opp på en (diger) metallkasse (fyllt med tunge metaller) utenfor døren, slik at pakker kan bli levert, og jeg stenger rett etter at budet har vært der. Jeg kan også sette opp slike låser på spesifikke dører i huset.

Disse tingene er langt viktigere for meg en å kunne styre fargen på en pære i huset fra kontoret(smart house). Jeg ser ingen grunn til å stresse med dette, i hvert fall ikke før universale løsninger blir mer etablert. Folk innfører ting kun fordi det er "moderne" og tror det er riktig. Da treffer man sjelden, og det er ofte til mer styr enn nytte. 

Powerwall har også noe for seg, spesielt om den kan fungere som UPS. Poenget er at man sikrer seg mot mange eventualiteter. Spesielt strømsikkerhet. Således er det fint med bergvarme og solceller. Hva som er lønnsomt blir derfor et definisjonsspørsmål. Et det ikke lønnsomt hvis strømmen forsvinner en måned i fremtiden? Jeg får dessverre ikke innført bergvarme slik jeg har det nå, men mener varmepumpa+solcelle har noe for seg. Så kan det være lurt å ha noe prepping i huset, uten at man går helt over bord.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...