Gå til innhold

Smarthus-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg kan legge til at Namron (Elektroimportøren) sine Zigbee greier har fungert sømløst med Phillips Hue Hub. Nevner dette som representant for de som egentlig hater å fidle med "smarte" greier. 

 

Det er for øvrig utrolig rart at Mill ikke er ute av business for lenge siden. Hvordan kunne de være så dårlig så lenge på ting andre naila for lenge siden? Enig i at eneste løsningen på problemer med Mill er å kvitte seg med dem. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (31 minutter siden):

Det er for øvrig utrolig rart at Mill ikke er ute av business for lenge siden. Hvordan kunne de være så dårlig så lenge på ting andre naila for lenge siden? Enig i at eneste løsningen på problemer med Mill er å kvitte seg med dem. 

Jeg tenker at det har med at noen er heldige og har hatt de "rette innstillingene" i wifi-ruteren sin mens andre har hatt et eller annet som skapte problemer. De fleste er ikke it-eksperter, og mange gidder ikke fikle for mye med det. De ønsker bare noe som fungerer, uten at de forstår det (ekstremt) komplekse som ligger bak.

Mill var ganske tidlig ute med wifi-tilkoblede ovner, og tidlig teknologi har alltid litt fallgruver, spesielt når teknologien utvikler seg.

Grunnen til at Mill fikk økt markedsdominans var at de kom med pene panelovner med glassfront når konkurrentene enda kjørte 80talls stil. De var vel også bittelitt bedre på natt/dag-temp enn andre, selv om vi idag ser på den metoden som ganske avleggs. Som nevnt så har de tatt noen solide løft de siste årene når det kommer til brukervennlighet. De nye produktene som benytter blåtann for å koble opp har løst mye av problemet tror jeg. Jeg fikk en lengre forklaring en kamerat som er dataingeniør når jeg sleit med å få koblet opp Mill Sense Air for et år siden, og det var nok til at jeg forstod at det var mer enn  kun "den liker ikke 5ghz wifi". Skal sies at jeg ikke forstod så veldig mye mer enn det.

ulf martin skrev (40 minutter siden):

Det er en signifikant reduksjon. 

Hva vil du tro du har brukt i kroner og (ikke minst) timer for å komme dit. 

Det som hindrer meg er at jeg mistenker at man i utgpkt må like å drive med dette og at for andre, meg feks, så blir det bare nok en tidstyv og kilde til hverdagsirritasjon. Kostnaden på alle duppedittene vet jeg ikke noe om, men de er kanskje ikke helt irrelevante de heller? 

Det skal jo en del kalde vintre til for å dekke inn eksempelvis 30 40k over redusert forbruk selv ved en bortimot halvering som du har klart. 

Du trenger ikke gjøre det spesielt avansert. Det er oppvarming som er der pengene kan enklest spares inn. Selv om enkelte er misfornøyde med Mill her, klarer til og med min mor på 70 å bruke Mill-appen. Dog, alt har bare fungert (bank i bordet). Er enkelt å lage tidsprogram for hvordan en bruker huset, og med en Mill Sense Air kan en sette den som tempmåler der man sitter i rommet. Jeg har plassert en et par meter fra peisen siden det området representerer romtemp bedre enn 20cm over gulvet hvor tempsensorene er på ovnene. Likt på hjemmekontoret mitt, en ovn i hver ende av et stort rom/kjellerstue, sensor i midten. Uten Sense Air vil begge ovnene være  på hele tiden, siden den ene ovnen er plassert for å eliminere trekk fra en dør til et kaldt rom.

Utfordringen er vel gjerne om man har varmepumpe 1-2 steder og så el. ovner andre steder. Dog, det trenger jo ikke være spesielt komplisert om man bare tenker hvordan man ønsker temp-fordelingen.

De største strømslukene er vel uansett de ovnene hvor en ikke kan stille inn temperaturen. De har en tendens til å stilles litt på måfå. Det hadde lite å si når strømmen kostet under 50øre kWh. Når en kan sammenligne forbruker på ovnene i appen, er det lett å se at små endringer kan gi større forskjeller i kroner og øre.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (53 minutter siden):

Det er en signifikant reduksjon. 

Hva vil du tro du har brukt i kroner og (ikke minst) timer for å komme dit. 

Det som hindrer meg er at jeg mistenker at man i utgpkt må like å drive med dette og at for andre, meg feks, så blir det bare nok en tidstyv og kilde til hverdagsirritasjon. Kostnaden på alle duppedittene vet jeg ikke noe om, men de er kanskje ikke helt irrelevante de heller? 

Det skal jo en del kalde vintre til for å dekke inn eksempelvis 30 40k over redusert forbruk selv ved en bortimot halvering som du har klart. 

Raspberry pi - 1000kr (bør sløyfes :D)

Nuc - 1500kr

zwave stick - 300kr

heatit termostater - 1000kr/stk

Så kan man sikkert legge på 40-80t med hva enn timepris man ønsker å ta for egen frihet for etablering og fiksing/justering ila disse to årene. Men dette avhenger jo veldig av egne evner og hvor mye bedre det har blitt siden da.

 

Det som også er relevant er at den reduksjonen der i kroner er egentlig "større", da mesteparten av de innsparte kwt er "tatt inn" på de dyreste tidspunktene. Smartstyring kan også hjelpe deg å holde deg under nytt effektledd, som fort kan bli noen tusen kroner i året bare pga hvor idiotisk den delen der er implementert.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med så ulike erfaringer med Mill her.

Jeg har fire ovner koblet til Mill, og strømforbruket gikk merkbart ned da jeg innførte det. Jeg måtte skru over til 2,4ghz på ruteren da jeg koblet de opp, ellers har de vært veldig brukervennlige (synes appen er enkel å tilpasse med de ulike programmene, senking på natt og i arbeidstid) og fungert bra i årevis nå.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet inn i nybygget hus for 1 1/2 år siden og fikk da gleden av å legge opp arkitekturen selv.

Med to småbarn, kone på teknisk nivå med kidsa og svigermor stadig innom har brukervennlighet og stabilitet (WAF) første pri. Fars tekniske avhengighet får kjøre stille og rolig i bakgrunn.

Jeg har for enkelthetens og stabiliteten skyld delt opp i to deler:

For sparing i kroner og kWt: Tibber med HAN sensor. Herfra styres Varmepumpe, Elbilader og generell effekt-/lastbalansering. Dette sparer meg mange kroner i løpet av året, både i nettleie og i ren effektiv ladepris for bilene. Tibber har 20% prisgaranti på smartlading, så man får (itilegg til strømstøtte) inntil 20% rabatt på ladingen.  Med 3000-4000 kWt lading i løpet av et år så blir dette noen kroner spart.

For 2023 ender vi på et forbruk på ca. 70 kWt/m2 (eksl. Elbil) for 4 pers. Da nærmer man seg passivhus-nivåer.

Neste år kommer det opp et solcelleanlegg på taket, så da blir det et nullenergihus. Dette blir det også å styre/integrere i Tibber.

For lys og overvåking: Futurehome. Trengte en HUB som var rask oppe å gå for å samle alt, da det var nok annet å bruke tiden på med nytt hus og ny unge. I Futurehome styres alt av lys, dørsensorer, bev.sensorer og temp./fukt. Bruker Elko Smart S dimmere for alt av fastmonterte lamper. Dette gir med god redundans hvis HUB'en går ned, og ikke minst veldig WAF. Ellers har det sneket seg inn litt Philips HUE her og der, da kona vill ha noen lyslister, disse går av og på basert på solen.

Bev. sensor i alle fellesrom som gang, bad osv. Så alt av lys går automatisk på OG av etter at flokken har streifet innom.

Har også satt opp en egen modusbryter (WAF..) så man manuelt kan sette huset i Dag og Nattmodus, med dertil innstillinger av lys(styrke) etc. Jeg har kode som kjører i bakgrunn som setter huset i Moduser på gitte tidspunkter hvis det ikke blir gjort manuelt.

@Olechr : Jeg har en zigbee modul fra Futurehome til Yale L3 låsen, sånn at den kan integreres i Futurehome oppsettet.

Kunne ha valgt å samkjøre Tibber og FH, da de har en integrasjon, men redd for at det ødelegger mer enn det gleder.

 

Langtidsplanen når jeg en eller gang får tid til både trening og teknisk fikling er å kjøre alt over på Homey Pro / HA, mest av alt fordi jeg gjerne skulle få samkjørt Somfy (TaHoma) Screensa og Systemair Ventilasjonsanlegget med resten av huset bedre, men per nå er førstepri trening ved ledig tid🙂

Endret av LCU
Korrektur
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (5 timer siden):

Det som også er relevant er at den reduksjonen der i kroner er egentlig "større", da mesteparten av de innsparte kwt er "tatt inn" på de dyreste tidspunktene. Smartstyring kan også hjelpe deg å holde deg under nytt effektledd, som fort kan bli noen tusen kroner i året bare pga hvor idiotisk den delen der er implementert.

Plot twist: Familien er nokså uinteressert i å tilpasse egen hverdag rundt potensielt noen tusenlapper, liker å ha komfortabel temp over hele fjøla og skrur gjerne en panelovn på maks for å få skikkelig god lunk i stua, fremfor å ta på seg en genser eller en ullsokk.

Hos meg passerte strømregninga 1200kr på dag 4 i desember. Jaja....

 

  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drifte et smarthjem er en liten deltidsjobb. Det er alltids noe som fusker. Har halvveis smarthjem med Homey selv. Har en del enheter, som termostater, dørlås på ytterdør og garasje, dørsensorer på alle dører og vindu, værstasjon osv. Inntil nylig også Verisure fram til de strupet muligheten.

Alt er fryd og gammen til man oppdager tilfeldig at flere Aqara dørsensorer ikke har rapportert status på flere uker/måneder. Ja, har zigbee repeatere...

Men julelysene skrur seg i alle fall på/av etter skjema.

I starten bruker man en del tid og synes det er gøy, deretter vil man gjøre andre ting og lar det skure og gå.

Endret av Eirikur
  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (46 minutter siden):

Plot twist: Familien er nokså uinteressert i å tilpasse egen hverdag rundt potensielt noen tusenlapper, liker å ha komfortabel temp over hele fjøla og skrur gjerne en panelovn på maks for å få skikkelig god lunk i stua, fremfor å ta på seg en genser eller en ullsokk.

Hos meg passerte strømregninga 1200kr på dag 4 i desember. Jaja....

Om det er noen trøst, innså jeg at det var idiotisk å se på forbruket de siste dagene. Minus 15 gjør det litt utfordrende å ha det komfortabelt, uten at ovnene står store deler av dagen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (11 timer siden):

Plot twist: Familien er nokså uinteressert i å tilpasse egen hverdag rundt potensielt noen tusenlapper, liker å ha komfortabel temp over hele fjøla og skrur gjerne en panelovn på maks for å få skikkelig god lunk i stua, fremfor å ta på seg en genser eller en ullsokk.

Hos meg passerte strømregninga 1200kr på dag 4 i desember. Jaja....

 

Bikka akkurat 1000kr nå på dag6, the race is on!

Amatørfeil å ha ovner som familien kan manipulere 😄

 

@Eirikur Ja mitt node red setup i HA er et skadeskutt dyr, men det svømmer (foreløpig) videre uten for mye mas 😄

Endret av Ndreas
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (12 timer siden):

Om det er noen trøst, innså jeg at det var idiotisk å se på forbruket de siste dagene. Minus 15 gjør det litt utfordrende å ha det komfortabelt, uten at ovnene står store deler av dagen.

Oppe i kroken her var det nede i -19 på det kaldeste, og med 150mm isolasjon i veggene så ble det kjølig. Men varme tøfler hjelper!

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen her som har smarttermostater for radiatorer fra Tado?

Jeg sliter med å få lagt til internett-gateway-saken til Homekit-oppsettet mitt, og lurte på om noen har funnet en måte å få til det på.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (16 minutter siden):

Oppe i kroken her var det nede i -19 på det kaldeste, og med 150mm isolasjon i veggene så ble det kjølig. Men varme tøfler hjelper!

I det minste har du det godt dokumentert på din smarte værstasjon😃

Tror det er enda verre her pga. 80-talls maskinlaftet hus. Prosjekt for en gang i tiden. Heldigvis ikke så ille temperaturmessig.

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCU skrev (15 timer siden):

Flyttet inn i nybygget hus for 1 1/2 år siden og fikk da gleden av å legge opp arkitekturen selv.

Med to småbarn, kone på teknisk nivå med kidsa og svigermor stadig innom har brukervennlighet og stabilitet (WAF) første pri. Fars tekniske avhengighet får kjøre stille og rolig i bakgrunn.

Jeg har for enkelthetens og stabiliteten skyld delt opp i to deler:

For sparing i kroner og kWt: Tibber med HAN sensor. Herfra styres Varmepumpe, Elbilader og generell effekt-/lastbalansering. Dette sparer meg mange kroner i løpet av året, både i nettleie og i ren effektiv ladepris for bilene. Tibber har 20% prisgaranti på smartlading, så man får (itilegg til strømstøtte) inntil 20% rabatt på ladingen.  Med 3000-4000 kWt lading i løpet av et år så blir dette noen kroner spart.

For 2023 ender vi på et forbruk på ca. 70 kWt/m2 (eksl. Elbil) for 4 pers. Da nærmer man seg passivhus-nivåer.

Neste år kommer det opp et solcelleanlegg på taket, så da blir det et nullenergihus. Dette blir det også å styre/integrere i Tibber.

For lys og overvåking: Futurehome. Trengte en HUB som var rask oppe å gå for å samle alt, da det var nok annet å bruke tiden på med nytt hus og ny unge. I Futurehome styres alt av lys, dørsensorer, bev.sensorer og temp./fukt. Bruker Elko Smart S dimmere for alt av fastmonterte lamper. Dette gir med god redundans hvis HUB'en går ned, og ikke minst veldig WAF. Ellers har det sneket seg inn litt Philips HUE her og der, da kona vill ha noen lyslister, disse går av og på basert på solen.

Bev. sensor i alle fellesrom som gang, bad osv. Så alt av lys går automatisk på OG av etter at flokken har streifet innom.

Har også satt opp en egen modusbryter (WAF..) så man manuelt kan sette huset i Dag og Nattmodus, med dertil innstillinger av lys(styrke) etc. Jeg har kode som kjører i bakgrunn som setter huset i Moduser på gitte tidspunkter hvis det ikke blir gjort manuelt.

@Olechr : Jeg har en zigbee modul fra Futurehome til Yale L3 låsen, sånn at den kan integreres i Futurehome oppsettet.

Kunne ha valgt å samkjøre Tibber og FH, da de har en integrasjon, men redd for at det ødelegger mer enn det gleder.

 

Langtidsplanen når jeg en eller gang får tid til både trening og teknisk fikling er å kjøre alt over på Homey Pro / HA, mest av alt fordi jeg gjerne skulle få samkjørt Somfy (TaHoma) Screensa og Systemair Ventilasjonsanlegget med resten av huset bedre, men per nå er førstepri trening ved ledig tid🙂

70kwh/m2 

Det er nesten strømforbruket mitt som har fjernvarme!%&#@?

I korte trekk kjøleskap frys x2, matlaging, gulvvarme på badet i 2etg, noen ledpærer og sporadisk bruk av varmelamper på terrassen. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCU skrev (15 timer siden):

For 2023 ender vi på et forbruk på ca. 70 kWt/m2 (eksl. Elbil) for 4 pers. Da nærmer man seg passivhus-nivåer.

Jeg gjorde en kjapp kalkyle og hvis mitt hus (1950 murbygg) hadde hatt 70kwt/m^2, lander jeg på 9800kwt totalt for 23. Da vil jeg si meg veldig godt fornøyd med 14000 ink elbil mtp forutsetningene våre. Men det er nok ikke umulig at du har en litt høyere snitt-temp/komfort enn vi da 😄

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (1 time siden):

70kwh/m2 

Det er nesten strømforbruket mitt som har fjernvarme!%&#@?

I korte trekk kjøleskap frys x2, matlaging, gulvvarme på badet i 2etg, noen ledpærer og sporadisk bruk av varmelamper på terrassen. 

 

 

Ja, ble overrasket selv. Første halve året vi bodde i nyhuset hadde vi samme kwt forbruk som gml leiligheten på 1/3 av størrelsen.. Til tross for at vi flyttet til en kaldere klimasone enn Oslogryta.

Ndreas skrev (1 time siden):

Jeg gjorde en kjapp kalkyle og hvis mitt hus (1950 murbygg) hadde hatt 70kwt/m^2, lander jeg på 9800kwt totalt for 23. Da vil jeg si meg veldig godt fornøyd med 14000 ink elbil mtp forutsetningene våre. Men det er nok ikke umulig at du har en litt høyere snitt-temp/komfort enn vi da 😄

Fryser ikke nei, 22,5 C i stuen og på bad. Noe kaldere på soverommene i 2 etg. pga lang avstand til Varmepumpen i 1.etg.  (mer spesifikt 3 grader kaldere).

Har 1 panelovn på 800w, den står i den nybygde furtebuen ute i Garasjen. Den får stå på uansett hvor mye den ødelegger energiregnskapet mitt 😅

 

Kommer nok til å koble til en innedel til varmepumpen i 2.etg for å optimalisere enda mer og unngå å måtte sette inn panelovner på barnas soverom. Bonusen er A/C sommerstid.

 

Som Maskiningeniør med arbeid innenfor Energi&Miljø så har jeg jo en kronisk trang til å trykke på alt av knapper og innstillinger.

Men ja, ting tar tid med å sette i drift og optimalisere mtp energiforbruk og comfor. Kom i et svakt øyeblikk til å si til kona at jeg var lei, men det husker hun heldigvis ikke nå. Så om jeg trenger et avbrekk fra kidsa er det alltid noe jeg kan unnskylde meg med å måtte skru og stille på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCU skrev (7 timer siden):

 trykke på alt av knapper

Da jeg var på bedriftsbesøk hos en stor teknologibedrift, med nokså anstendig krav til både renhet og sporbarhet i produksjon, så måtte jeg ha henda i lomma fra labfrakken. Ellers hadde det ikke gått bra...

 

  • Like 1
  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 time siden):

Da jeg var på bedriftsbesøk hos en stor teknologibedrift, med nokså anstendig krav til både renhet og sporbarhet i produksjon, så måtte jeg ha henda i lomma fra labfrakken. Ellers hadde det ikke gått bra...

 

Jeg stod opp i flytårnet på OSL, og der var det én rød knapp med plastlokk på. På den stod det "ALARM" og sørget for full utrykning fra begge brannstasjonene med automatisk åpning av alle porter. Gjett om jeg ville trykke på den!!!!

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (1 time siden):

Da jeg var på bedriftsbesøk hos en stor teknologibedrift, med nokså anstendig krav til både renhet og sporbarhet i produksjon, så måtte jeg ha henda i lomma fra labfrakken. Ellers hadde det ikke gått bra...

 

overraska over at du slapp inn der uten munnkurv, men det var vel andre tider da 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

overraska over at du slapp inn der uten munnkurv, men det var vel andre tider da 😄

Jeg skal fortelle deg om alt det morsomme de hadde der ved anledning 🙂

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (12 timer siden):

Jeg stod opp i flytårnet på OSL, og der var det én rød knapp med plastlokk på. På den stod det "ALARM" og sørget for full utrykning fra begge brannstasjonene med automatisk åpning av alle porter. Gjett om jeg ville trykke på den!!!!

image.jpeg.12625339b1370b36568576242511fbb2.jpeg

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags utendørskameraer har folk hatt suksess med?

Skulle gjerne hatt et/to som kun fanget opp rett foran garasjeporten/hoveddøren, og ikke ting som skjer 5-10 meter unna. Bor sånn passe sentralt, og opplever fra tid til annen lykkejegere som tar en etterkontroll på at dørene er lukket. Hatt innbrudd for lenge siden, og lite politiet kan gjøre når eneste informasjonen de får er at ting er stjålet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dahua, Hkvision er gode. Jeg har også god erfaring med wyze cam v3 (trenger en god strømforskyning for å være stabil). Wyze er eksepsonelt god i mørket. Men viktigst er programvaren du bruker til tolkning / detektering og varsling. Flere gode løsninger som funker plug-and-play med HomeAssistant.

  • Like 1

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...