Gå til innhold

Smarthus-tråden


Anbefalte innlegg

Husker det var endel gode innlegg og erfaringer på det nå pensjonerte forum, så greit å sette igang en ny tråd her inne.

Hva slags erfaringer har forumbrukerne med smarthus-systemer/huber, som Homey Pro, Home Assistant og andre? Lett å sette opp? Lett å koble til enheter? Lett å finne rimelige produkter? Lett å styre flows(eller hva nå det heter)?

Er i situasjonen at jeg har x-antall smarthusenheter nå, fra diverse merker og med påfølgende huber. Mye av belysningen er Philips Hue, som fungerer knall via hub. Utebelysningen er fra Bolthi og er lagt inn via en Hue(egentlig Ledvance)-kontakt. Et par smart rullgardiner er fra Ikea, hvor tilkoblingen er uknall, dog ikke forsøkt med den nye huben deres. Garasjeportåpneren fra Chamberlain styres med deres MyQ hub. I tillegg har jeg Mill-ovner som styres via wifi, samt Airthings Radon-og luftkvalitetsmålere. De to sistnevnte trenger ikke hub.

Nå har jeg plutselig fått en ustabil varmtvannsbereder i vaskerommet som lekker en gang i kvartalet, med koblinger som må strammes bittebittelitt. Siden det ikke er et rom man er i så ofte virker det fornuftig å kjøpe Aqara vannlekkasjesensor og (ugh) enda en ny hub. Aqara har noen fine billige vann/fukt/temp-sensorer som virker fint å putte på kaldloftet og andre steder, for å få litt oversikt. Aqara virker populært og velfungerende, selv om noen setter spørsmålstegn til datahåndtering(uten at det virker som det er et problem). Over tid byttes sikkert varmtvannsbereder ut til enda smartbereder, med sikkert (ugh) enda en ny hub. Samme med bilen og varmepumpe. Begge fossiler nåtildags, og kjenner meg selv godt nok til at jeg synes smartdilldall ting er litt gøy om jeg kan få et excelregnestykke til å vise at jeg kan spare bittelitt over tid.

På sikt hadde det vært fint å få alt inn i en hub, om det går, og en app. Dagens løsning fungerer helt ok, men det begynner å bli vel fullt av bokser i "sentralen" min.

  • Like 2
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er vel at om man bare vil ha noe som virker uten å måtte dillemikke altfor mye, er vel Homey et ganske sikkert valg.

Men selv med en sånn, må man jo fort ha hubber for det ene og andre, da mye bruker proprietære og lukka protokoller. Jeg har feks en fra Luxaflex/Hunter Douglas for plissegardinene mine, som koster ca like mye som Homeyen, men kun kan styre de gardinene… (Den er også ganske ustabil og opplever av og til at den ikke har kontakt med motorene)

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Homey Pro selv, og i stabilitetens og enkelthetens navn så er det til tider fortsatt lønnsomt med en og annen hub, fremfor å putte alt rett på Homey. Fordelen er fortsatt at man kan styre alt fra en app. Flows er enkelt å sette opp og bruke, men spesielt med avanserte flows er det meget lett å bli for ivrig, for og deretter sette seg fast i en utilsiktet, låst, tilstand.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært igjennom litt forskjellige. Har siste to årene hatt Home Assistant. Kommer ikke til å se meg tilbake eller vurdere andre løsninger. Egne integrasjoner som vedlikeholdes av entusiaster sikrer styring av varmepumpe (Kaiteki 6000), og henter div informasjon fra Netatmo, Tibber, Nordpool, Yr etc. Nodene jeg har forsøker jeg å standardisere på Zigbee. Også har jeg noen selvlagde ESPEasy punkter.

Home Assistant er blitt så bra nå at læringskurven burde være håndterbar for entusiaster uten IT-bakgrunn.

  • Like 4

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en smarthus skeptiker, blant annet skremt av et par ovner fra Mill som slutte å varme i jula pga wi-fi feil... Men nå har vi brukt og Phillips Hue til det meste av lys i over 2 år og det har vært en gledelig opplevelse av stabilitet. Vi bor i et gammelt hus og muligheten til å slippe ledninger og brytere må ha spart oss for mange ti om ikke hundre tusen. Så med den positive erfaringen er jeg mer åpen for å bli smarter på flere punkter, men samtidig: Være kritisk til om at nye dingser gjør livet mitt netto enklere eller vanskeligere. Antallet tråder man finner om problemer med diverse "smarte" ting gjør at jeg tror netto effekt per i dag (for veldig mange) er negativ med tanke på livskvalitet 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten ferdig med å sette opp belysning i en 90m2 leilighet og har valgt IKEA sine brytere og pærer, siden de er Zigbee-basert, rimelige og finnes med både GU10 og E27. Siden jeg ikke har hatt tid til å sette opp noen av de mer avanserte hub'ene så kjører jeg inntil videre på IKEA sin egen Dirigera. For belysning funker den helt fint.

Neste steg blir å bytte ut gamle panelovner med smarte ovner. Det tror jeg ikke Dirigera støtter så da må jeg inn med en mer avansert hub. Alt av smarte dingser som skal inn i min leilighet skal være basert på Zigbee eller Matter, Wifi-basert er uaktuelt. Og jeg vil kunne kjøre alt lokalt, så skybasert (som f.eks. Mill) er også uaktuelt.

Følgende hub'er er inntil videre på radaren:

  • Home Assistant
  • Hubitat Elevation
Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker det som håpet om at en hub fjernet alle andre huber var litt urealistisk. Greit å få det bekreftet før man lever seg for mye inn i den illusjonen.

Noen som har brukt smartkontakter til wattkrevende maskiner? Har en espressomaskin som bruker 2000-2200W i starten, og har brukt en Fibaro Homekit kontakt til nå. Fin kontakt, men appen fremstår solid utdatert(virker som designet er inspirert av dataspill pre-2010) og kan kun brukes på epleprodukter. Husker tidligere at Hue ikke anbefalte sine kontakter til annet enn lys, men det har kanskje endret seg med tiden. Ser Aqara skriver max 2300W på sine, likt som Fibaro.

@Ndreas har også Home Assistant og nevner det kan være litt krevde for en ikke it-fyr. Kan dermed være litt forskjeller i evne/lyst til å forstå programmering. Selv er jeg ganske tunglært når det kommer til programmering i starten, men er sånn passe sta så lærer selv om læringskurven er bratt.

perbl skrev (4 timer siden):

Jeg har feks en fra Luxaflex/Hunter Douglas for plissegardinene mine, som koster ca like mye som Homeyen, men kun kan styre de gardinene… (Den er også ganske ustabil og opplever av og til at den ikke har kontakt med motorene)

To av Ikea smartrullgardinene jeg har er i toppen av et trappehus som går gjennom hele huset. Etter at de mistet kontakt med huben har jeg ikke giddet fikse de igjen. Det er vel 1år pluss siden. Passer egentlig fint at de er nede.. Heldigvis endel billigere enn Luxaflex.

erikskon skrev (1 time siden):

Jeg er en smarthus skeptiker, blant annet skremt av et par ovner fra Mill som slutte å varme i jula pga wi-fi feil... Men nå har vi brukt og Phillips Hue til det meste av lys i over 2 år og det har vært en gledelig opplevelse av stabilitet. Vi bor i et gammelt hus og muligheten til å slippe ledninger og brytere må ha spart oss for mange ti om ikke hundre tusen. Så med den positive erfaringen er jeg mer åpen for å bli smarter på flere punkter, men samtidig: Være kritisk til om at nye dingser gjør livet mitt netto enklere eller vanskeligere. Antallet tråder man finner om problemer med diverse "smarte" ting gjør at jeg tror netto effekt per i dag (for veldig mange) er negativ med tanke på livskvalitet 🙂

Mill har blitt bedre med årene heldigvis. Har hatt wifi-sockets, sense air-dingsen og wifi-ovner noen år nå, og fikk nylig to nye wifi-ovner(en panelovn og en oljeovn) som fremstår som svært gode produkter. Veldig forbedret tilkobling fra tidligere, hvor en måtte gjøre en rekke endringer i ruteren, danse wifi-dansen og blunke i riktig rekkefølge, for at det skulle fungere. Utover litt krevende tilkobling har jeg egentlig ikke har større problemer med wifi-produktene. De bruker vel nå en kombinasjon av blåtann og wifi i starten, som forenkler tilkoblingen.

DesmoSkier skrev (1 time siden):

Følgende hub'er er inntil videre på radaren:

  • Home Assistant
  • Hubitat Elevation

En grunn til at Homey Pro ikke er på radaren?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (45 minutter siden):

Ok. Jeg har flyttet inn i en helt fräsch leilighet. Styrer låser, garasjeport, lysskjerming og varme med apper. Trenger jeg _egentlig_ noe mer?

Det er praktisk å styre flere lys/lamper samtidig når man kommer inn i rommet. Trenger man det, nei. Man glemmer det fort, men man blir påminnet det tidvis når man er hos andre som må skru på 5-6 lamper "manuelt". Som om de lever i 2012. Hue ledlist/spot/pære med ekstern bevegelsessensor og timer er praktisk i bod/gang/etc. Har det i yttergangen og i kjellergangen, steder jeg generelt er opptatt med andre ting.

AkselE skrev (24 minutter siden):

Jeg har en del Mill smart plugger for å styre dumme ovner. Problemet er at de detter ut rett som det er og kobler seg ikke på igjen.
 

Noen som har tips for å gjøre det mer robust? 

Nå har jeg som nevnt kun slitt med å koble opp, men husker den likte bedre 2.4ghz wifi kontra 5ghz. Har begge, så kanskje derfor jeg ikke opplever noe problem.

Vet de har hatt noen serverkræsj og problemer når alt ble oppgradert i år. Kan ikke det tekniske, men de har skrevet litt om at det er litt utfordrende med "gammel" teknologi i endel av produktene. Skal sies de eldste wifi-socket jeg har er kanskje 4-5ish år og egentlig aldri hatt noen problemer med dem.

Et litt kjedelig svar er kanskje å notere serienr og firmware version, sende Mill en henvendelse. De var ganske imøtekommende når jeg ikke fikk koblet til en ny Sense Air. Endte med at de sendte meg en ny enhet, som jeg heller ikke fikk koblet opp, før jeg ga opp og leverte den tilbake til butikken. Kjøpte en ny forrige uke, og den koblet seg opp uten noen problemer via appen.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mill kan styres uten sky, og jeg har min direktestyrt fra Home Assistant. Noe annet enn Home Assistant er bare tull, spør du meg. Å sette opp Home Assistant er nå så lett at du ikke trenger å ha mye dataerfaring. Du får til og med kjøpt ferdige huber med mulighet for utvidelse med SkyConnect for ZigBee og Mattee, samt f.eks. zwave. Primus Motor i Home Assistant hadde som mål at de ikke ville slippe noe over 0.xx før de var trygge på at hvem som helst skulle kunne sette opp. Nå har de vært på jevn, god utvikling over 0.xx i et par år og vel så det. Du har fleksibilitet som overgår det meste, og å samle alle dingswr på tvers av systemstandarder i én sentral er fantastisk. De har også en betalt skytjeneste for fjerntilkobling, enten via app eller via web. Denne er ikke obligatorisk, og kan unngås. Abonnerer for noen tiere eller noe i måneden for å støtte utviklerne av systemet. Bruker fjerntilkobling med et par addons som er greie å sette opp. 

Du kan gjøre det så enkelt eller så komplisert du vil. Automasjoner er stadig enklere å sette opp via brukergrensesnittet, og det er ingen nødvendighet å kode noe eget for det meste. Og med koding et det stort sett noen konfiglister som må settes opp for noen få integrasjoner, som planter. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset enkelt Mill problemene mine på hytta. Ga bort ovnene og kjøpte Adax+Homey som enkelt kunne integreres med Fibaro jeg har til resten av hytta. Da fikk jeg styrt Hue også i samme slengen. 

 

Naboen som fikk Mill ovnene melder om samme problemer som jeg hadde. De faller ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Mill WiFi plugg, og erfarer at de varer alt for kort. Mulig den nye generasjonen er bedre. Jeg har opplevd at de faller ut én gang på flere år, og da opprettholdt de den programmerte temperaturen såvidt jeg husker.

Jeg har kjøpt Shelly i det siste. Den krever egen temperatursensor, H&T. Den forrige modellen av H&T synes jeg var elendig og jeg returnerte alt jeg hadde kjøpt av Shelly. Men det kom en ny versjon av H&T som jeg testet sammen med den nye versjonen av pluggen, og min erfaring er at de virker mye bedre. Den har også integrert eInk-display som viser temperatur, og støtter også Matter som jeg tror kan bli en fordel på sikt. Jeg kommer nok til å fortsette med Shelly.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bakgrunn innen IT-utvikling, så for meg var det veldig greit å sette opp Home Assistant som en virtuell server i proxmox på en gammel maskin som brukes som server. Jeg har så kjøpt meg en egen zigbee hub (sonoff ZBDongle-P) og har mange enheter fra forskjellige merker. Eks hue og IKEA lyspærer, zigbee lås (idlock 150), elko termostat, aqara vann sensor og dør/vindu sensor, hue bevegelsessensorer samt enn namron dimmer. Siden jeg da har en egen zigbee hub (sonoff) så trenger jeg ikke mange forskjellige hubber. Har f eks hverken IKEA eller Philips hub. 
 

Alle zigbee enhetene kobles sammen vis https://www.zigbee2mqtt.io på Home Assistant og har vært stabilt i ca et år nå. Har også koblet tibber pulse lokalt via mqtt istedenfor at den går via internett og tibber sine apier.
 

Jeg har bevisst kjøpt enheter som ikke trenger et eksternt API for å fungere og det holder med et lokalt api, slik at jeg ikke er avhengig av en ekstern app/api/tjeneste som plutselig kan være nede/ustabilt/tregt. 
 

I dag er det masse guider på meste av dette som bør være greit å følge, men jeg hadde nok vært litt skeptisk med å anbefalt Home Assistant til en ikke datakyndig person. Men har man en gammel laptop f eks, så er det ikke noe i veien for å teste. 
 

Det fine med Home Asssitant er at alt dette og mye annet snakker sammen. F eks har jeg satt opp «de vanlige» automasjonene som skrur av/på lys ved klokkeslett og bevegelse. Men også ting som; lås døra dersom den er ulåst etter klokka x på kvelden. Dersom Apple tvn starter å spille, dim lysene, integrert med nordpool, så jeg vet strømprisen og basert på mitt forbruk (via den lokale tibber pulse måleren) kan styre varmekablene +++ Har en UniFi ringeklokke med kamera, tanken er å sette opp bildegjenkkenning slik at døra kan låses opp når jeg eller kona kommer etc. 

 

Edit: har også en eldre varmepumpe som er blitt gjort «smart» ved hjelp av en IR kontroller som kobles opp i Home Assistant, av typen broadlink rm4 mini

Endret av dtd
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare slenge på litt erfaringer fra HA for en it-interessert lekmann som er godt komfortabel med det meste teknisk men ikke kan et spøtt om linux, koding eller yaml:

Jeg starta med en RaspPi3 og SD-kort, vil ikke anbefale det fordi sd-korta brenner ut kjapt. Bytta senere til en NUC til ca en tusing som etter litt kluss for å få satt opp har funka veldig bra.

"Det er lett når du kan det" er et sitat fra kjemilæreren min på videregående som jeg føler passer godt her.

For min del, så krevde et HA oppsett fra scratch/alene ganske mange google-søk i flere lag. Du googler et problem, og må så google to eller tre av tingene i det svaret, og kanskje en ting eller to i _det_ svaret også før du kan implementere. Akkurat det punktet tror jeg har blitt _mye_ enklere med Chatgpt/Copilot for Edge, men det tok _tid_ og var frustrerende til tider. Husk at som windows-basert lekmann hadde jeg basically 0 grunnkunnskap her så det var tungrodd for å si det sånn.

Selve installen på rbpi'en var superlett, installen på NUC'en var et lite helvete fordi jeg mangla kabel for å koble HD'en i nuc'en til pc'en for å skrive HA-imaget på. Så da måtte jeg spinne opp en "live" ubuntu fra USB som så kunne skrive imaget til NUC'en. Det var ikke bare bare å finne hva/hvordan på.

Deretter var det null prob å legge til alt av devices med the aotec stick (zwave), men tok litt mer knot og jukking for å få til en god node red automasjon. Bruker Power Saver til å justere temps ned/opp etter strømpris, men selv der jeg har "landa" med det, så er det litt manuell tweaking nå og da fordi noen dager er "ned" intervallen jeg har satt for kort eller for lang, så ting skrur seg opp før prisene har senket seg etc. En god effektledd-automasjon har jeg heller ikke fått, men har ikke gidda å prøve enda, kanskje snart(tm).

Jeg kjøpte HA fordi homey var sjukt utsolgt hele det året jeg var på utkikk. Det tok mye innsats for å få det opp og er absolutt ikke perfekt, men det funker greit nok(tm) og har nå vært oppe i et par år. Tipper jeg blir å utforske LLM's for å lage hele automasjoner i node red for meg.

@dtd hvilken lås bruker du på ytterdøra? Er i markedet, men har inntrykk av at alt er proprietær-skyløsning

 

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det generellt er mye ball og mye huber som skal til. Produkter som jeg har/har prøvd:

-Future Home som styrer systemet. Funker greit. Lett å sette opp stort sett.

-Id lock 150 dørlås med ZigBee. Møkka lås. Var bare rør fra første øyeblikk. Endte med reklamasjon, men ikke noe lås til lån i mellomtiden. Så endte med å kjøpe Yale som er en drøm, men som da ikke kan kobles med Future Home.

-Elko Smart dimmere. Disse er jeg Vedlig fornøyd med. Ikke vært noe trøbbel og lett å sette opp.

-Future Home termostater til varmekabler. 4 stk. 1 har vært reklamert på alt. Eller greie, ok å sette opp.

-Phillips Hue: Ok men synes det er litt for mye trøbbel med bevegelses sensor og automatisering som nekter å følge det jeg legger inn.

-Styring av varmt vann. Ikke koblet opp enda.

 

Hadde jeg skulle gjort det på nytt hadde jeg ikke giddet å bruke penger på "smarte" duppeditter

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Ndreas said:

 

@dtd hvilken lås bruker du på ytterdøra? Er i markedet, men har inntrykk av at alt er proprietær-skyløsning

 

Bruker Idlock 150 med zigbee modul. Har lest at mange har hatt mye trøbbel med den låsen, og man må borre et hull i døra. Men jeg ville ha en lås som enkelt kunne integreres og ikke var avhengig av sky. Har hatt denne litt over ett år nå, og ikke hatt noe trøbbel (bak i bordet osv osv). Jeg oppdaterte riktignok firmware på den fra dag en, har inntrykket av at denne fikset mye av startproblemene de hadde. Tror de har kommet med en ny lås nå, som ikke trenger borring i døra.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas, det har skjedd mye på frontend på Home Assistant siste pqr årene, så med mindre man skal ha noe superfancy automasjon, vil standardutgave være mer enn nok. Med en Home Assistant Green, er det klart for onboarding fra butikken. Eneste man trenger i tillegg er en Skyconnect for Matter (kommer) og ZigBee. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående boring i dør. Er det fordi IDlock har/hadde en spesiell design?

Fikk låsesmed til å montere Yale Doorman siden det var eldre ytterdører. Han måtte trimme døren/låshuset litt for at alt skulle passe. På nye dører er det vel ganske enkel montering. Veldig behagelig med en slik type lås. Eneste negative er om vinteren når pakningene på døren blir litt harde, og man må være litt bestemt når man lukker døren. Husker ikke hvilken Doorman som er her, men ser at de siste utgavene er blitt endel smartere.

Skal sies at jeg har byttet til litt tykkere tetningslister rundt dørene. Kjøpte fra Hadeland Glass & Vaktmesterservice AS.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (5 minutter siden):

Ndreas, det har skjedd mye på frontend på Home Assistant siste pqr årene, så med mindre man skal ha noe superfancy automasjon, vil standardutgave være mer enn nok. Med en Home Assistant Green, er det klart for onboarding fra butikken. Eneste man trenger i tillegg er en Skyconnect for Matter (kommer) og ZigBee. 

For "vanlig" bruk, er det noen gang nødvendig med Yellow utgaven?

Pakken med Green/skyconnect hos raspberrypi.dk ender på kr 1800-ish. Ganske mye rimeligere enn Homey.

Forstår jeg det riktig ved at hvis jeg kjøper Aqara Water Leak Sensor T1 som støtter Home Assistant og Matter, så trenger jeg ikke kjøpe Aqara sin hub?

Motsatt, hvis man kjøper Aqara Water Leak Sensor eller  Aqara Roller Shade Driver E1 hvor det ikke står at den støtter Home Assistant og Matter, men at den støtter HomeKit etc, så må jeg ha Aqara hub? Vet ikke om det har noe å si, men T1-modellene har Wireless Protocol: Zigbee 3.0 IEEE 802.15.4 mens de som ikke er T1 har Wireless Protocols Zigbee 3.0

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Andreas said:

Angående boring i dør. Er det fordi IDlock har/hadde en spesiell design?

Fikk låsesmed til å montere Yale Doorman siden det var eldre ytterdører. Han måtte trimme døren/låshuset litt for at alt skulle passe. På nye dører er det vel ganske enkel montering. Veldig behagelig med en slik type lås. Eneste negative er om vinteren når pakningene på døren blir litt harde, og man må være litt bestemt når man lukker døren. Husker ikke hvilken Doorman som er her, men ser at de siste utgavene er blitt endel smartere.

Skal sies at jeg har byttet til litt tykkere tetningslister rundt dørene. Kjøpte fra Hadeland Glass & Vaktmesterservice AS.

Ja, deres design for å skru den sammen krever et hull ekstra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Det skal sies, jeg har redusert strømforbruket i boligen fra 22k i året ned til 14k vha smartstyring og litt lavere temp på soverom/yttergang.

Det er en signifikant reduksjon. 

Hva vil du tro du har brukt i kroner og (ikke minst) timer for å komme dit. 

Det som hindrer meg er at jeg mistenker at man i utgpkt må like å drive med dette og at for andre, meg feks, så blir det bare nok en tidstyv og kilde til hverdagsirritasjon. Kostnaden på alle duppedittene vet jeg ikke noe om, men de er kanskje ikke helt irrelevante de heller? 

Det skal jo en del kalde vintre til for å dekke inn eksempelvis 30 40k over redusert forbruk selv ved en bortimot halvering som du har klart. 

Endret av ulf martin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...