Gå til innhold

Smarthus-tråden


Anbefalte innlegg

Du må ha hub for homekit. ZigBee må kobles til en hub for himekit, siden ZigBee ikke er integrert i noe annet enn zigbee-enheter. Det er heller ikke slik at man må ha matter integrert, men det gir større muligheter i fremtiden hvis sentralen din støtter det. 

Eg du grønn på data, er det Home Assistant Green som gjelder. Yellow er for entusiaster. 

 

Angående kameraer kan jeg også foreslå Reolink

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på HomekitApple tv, HomePod og HomePod mini fungerer som HomeKit hub. Man kan så integrere HomeKit i Home Assistant og tilgjengeliggjøre det aller meste fra Home Assistant til Apple Home appen. Med andre ord, kunne styre huset remote uten å trenge å betale for nabu casa eller sette opp vpn/andre løsninger. 
 

Litt plagsomt å måtte forholde seg til to apps; men en eller to widgets med det viktigste man trenger remote fungerer gull for oss, så bruker egentlig bare widget + Home Assistant. Det er også høy konefaktor vs vpn f eks! Fordrer seff at man er i Apple sitt økosystem, men det var vi allerede. 

Endret av dtd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 5.12.2023 den 20.40):

Om det er noen trøst, innså jeg at det var idiotisk å se på forbruket de siste dagene. Minus 15 gjør det litt utfordrende å ha det komfortabelt, uten at ovnene står store deler av dagen.

Prøv -25 🥶 Våknet til -15 idag, etter ca -25 hele desember, -15 føles som en fin mildværsdag akkurat nå🙂 I bilen har jeg vert nede i -31 denne uken.. 

Jeg har et stort (380 bruksareal) tek10- hus med vannbåren varme som fyres med dobbelmantlet bereder på strøm (3x5kw i nedre del), har og en luft-luft-pumpe.. Strømforbruket når det er -25 er veldig høyt. Må jobbe (med vedfyring) for å holde meg under 200kw i døgnet disse dagene. Hadde hjemmekontor igår (-25), fyrte da opp ca 150 liter ved, da minker strøm-forbruket med ca 50-60kw, kontra en dag jeg ikke er hjemme.

Det er høyt under taket, og åpne løsninger stue/kjøkken/gang og opp trappegang til andre etasje, så det er vanskelig å lage kalde soner på en fornuftig måte.. Fått tilbud på bergvarme og luft/vann-pumpe, men det koster så mye at jeg tror nesten ikke det er spart inn i utstyrets levetid? Vurderer også en enklere løsning, som bare en ekstra akkumulator-tank med smartstyring, så jeg kan fyre den når prisene er lave.. Noen som har erfaring med alternativene?

Akkurat nå er det ingen sak, for jeg har en god fastpris, og så lenge jeg klarer å holde meg rundt 5000kw går jeg i pluss med de prisene vi har hatt til nå i desember (NO3).. Men den avtalen går ut på dato..

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, suverin said:

Prøv -25 🥶 Våknet til -15 idag, etter ca -25 hele desember, -15 føles som en fin mildværsdag akkurat nå🙂 I bilen har jeg vert nede i -31 denne uken.. 

Jeg har et stort (380 bruksareal) tek10- hus med vannbåren varme som fyres med dobbelmantlet bereder på strøm (3x5kw i nedre del), har og en luft-luft-pumpe.. Strømforbruket når det er -25 er veldig høyt. Må jobbe (med vedfyring) for å holde meg under 200kw i døgnet disse dagene. Hadde hjemmekontor igår (-25), fyrte da opp ca 150 liter ved, da minker strøm-forbruket med ca 50-60kw, kontra en dag jeg ikke er hjemme.

Det er høyt under taket, og åpne løsninger stue/kjøkken/gang og opp trappegang til andre etasje, så det er vanskelig å lage kalde soner på en fornuftig måte.. Fått tilbud på bergvarme og luft/vann-pumpe, men det koster så mye at jeg tror nesten ikke det er spart inn i utstyrets levetid? Vurderer også en enklere løsning, som bare en ekstra akkumulator-tank med smartstyring, så jeg kan fyre den når prisene er lave.. Noen som har erfaring med alternativene?

Akkurat nå er det ingen sak, for jeg har en god fastpris, og så lenge jeg klarer å holde meg rundt 5000kw går jeg i pluss med de prisene vi har hatt til nå i desember (NO3).. Men den avtalen går ut på dato..

Jeg har en bekjent som undersøkte litt rundt både solceller, bergvarme, varmepumpe og gass. Hans hus er også tek10, med vannbåren gulvvarme med bereder, dog tror jeg det var snakk om ca 150kvm. Solceller og bergvarme var såppas dyrt at strømprisene måtte være veldig høye over lang tid for at det skulle lønne seg, dersom man også tar med det at man trenger å ha vedlikehold om x antall år som også er veldig dyrt.

Gass virket som et ok alternativ, da var tanken å grave ned en tank i bakken (han har masse plass ute), og gass var den gang greit priset, vet ikke hvordan det er nå. Men pr nå endte han uansett opp med å bare sette opp en varmepumpe i stua også leve med det... Så selv om solceller og bergvarme høres fint og flott ut, så er kostnaden så høy at det skal mye til før det lønner seg var hans regnestykke. Vi har også fått tilbud på solceller, og det var såppas dyrt at vi konkluderte med det samme... Skal dog også sies at vi bor på østlandet, og det er ikke så ofte at har kaldere dager enn -10. Så det er jo en ganske stor forskjell fra -25 🥶

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dtd skrev (28 minutter siden):

Jeg har en bekjent som undersøkte litt rundt både solceller, bergvarme, varmepumpe og gass. Hans hus er også tek10, med vannbåren gulvvarme med bereder, dog tror jeg det var snakk om ca 150kvm. Solceller og bergvarme var såppas dyrt at strømprisene måtte være veldig høye over lang tid for at det skulle lønne seg, dersom man også tar med det at man trenger å ha vedlikehold om x antall år som også er veldig dyrt.

Gass virket som et ok alternativ, da var tanken å grave ned en tank i bakken (han har masse plass ute), og gass var den gang greit priset, vet ikke hvordan det er nå. Men pr nå endte han uansett opp med å bare sette opp en varmepumpe i stua også leve med det... Så selv om solceller og bergvarme høres fint og flott ut, så er kostnaden så høy at det skal mye til før det lønner seg var hans regnestykke. Vi har også fått tilbud på solceller, og det var såppas dyrt at vi konkluderte med det samme... Skal dog også sies at vi bor på østlandet, og det er ikke så ofte at har kaldere dager enn -10. Så det er jo en ganske stor forskjell fra -25 🥶

Det var vel det den forrige eieren (som bygde huset) her og konkluderte med, han fikk satt inn en luft-luft pumpe i stuen etter et par vintre uten. Den ble montert høyt i nærheten av peis, for og få litt sirkulasjon i varmen som legger seg oppunder taket, både for at gulvvarmen ikke måtte jobbe så hardt, og at den kan settes som vifte når man fyrer med ved for å spre varmen.. Det er ikke mange dager i løpet av et år det er -25 det skal sies, men noen blir det, og da løper strømmåleren løpsk! 🙂

Det er jo i praksis ca tre måneder i året vi bruker (veldig) mye strøm, så om strømstøtten består, og/eller prisene normaliserer seg så er det nok kanskje best å bare la det stå til.. Og heller bruke noen dager i skogen på vårparten, betaler bare en symbolsk sum for tilgang til å hugge det man ønsker i almenningen her.. Kan kanskje spare noen kroner på å få til en smart-løsning på berederen, så den fyrer mest ved lave priser, det var der tanken om en ekstra akkumulator-tank kom inn.. 

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan man virkelig sette en pris på komfort?" - selger

Husker jeg regnet på et par forskjellige oppvarmingsmetoder og bergvarme ble vel dyrt kontra andre oppvarmingsmetoder. Det var på en tid det var rimeligere enn idag. Har vært på besøk hos noen som har det i eldre hus, med vannbåren varme. Det var virkelig toppscore på komfort.

Tøfler, varmepumpe, smartstyring av andre ovner og lavthengende isolasjons-frukter er bang-for-the-buck på eldre hus. Sikkert litt utdatert, men denne Sintef-presentasjonen fra Byggmakker fagdag 2009 s40 viser effekt av etteisolering. Ikke like sexy som bergvarme og solceller på taket.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (4 timer siden):

Fått tilbud på bergvarme og luft/vann-pumpe, men det koster så mye at jeg tror nesten ikke det er spart inn i utstyrets levetid? Vurderer også en enklere løsning, som bare en ekstra akkumulator-tank med smartstyring, så jeg kan fyre den når prisene er lave.. Noen som har erfaring med alternativene?

Langt unna tek10 her, men kjenner tankesettet. Har dobbeltmantletbereder med 2 varmeelementer (10kw tot. på ~180kvm) med mulighet for pumpetilkobling, på radiatorsystem fra 60-tallet. Synes det fungerer godt sammen med luft-luft og peisovn, men så ser vi sjeldent 20 blå her.

Klarer ikke å se at det lønner seg med luft-vann eller bergvarme med mindre utstyret varer betydelig lenger enn estimert levetid eller strømpris går bananas. Klarer knapt å komme opp i investeringskonstaden i strømforbruket på de årene, og alternativet er jo ikke 0 kw akkurat. Bergvarme blir litt bedre estimert levetid, men litt dyrer innvestering.

Kommer nok til å vurdere det uansett, men mest for å kunne kjøre viftekonvektorer med kaldluft på soverom til barna på solveggen 😅 Altså komfort om sommeren egentlig.

 

Endret av Soeder
presisert ovntype
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg sakte, men sikkert, nerda meg mer opp på Home Assistant. Hovedsakelig fra en godstol, i matkoma, via youtube, hvor mye virker litt click-baity. Green er på tilbud nå, og SkyConnect er endelig på lager igjen.

Så klart har nerdingen funnet ut at endel sier Green er treig og skikkelig n00b, og at NUC, Yellow og andre er bedre. De koster også 2-3-4-5 ganger så mye. Endel klager på SkyConnect, og sier ConBee II er bedre, dog virker det som SkyConnect kanskje har/hadde litt startproblemer.

Har fått beskjed av en kamerat som er dataingeniør at mine dataferdigheter er patetiske i de datalærdes verden, men ganske ok for å være en ulærd innen emnet. Uheldig for han er han min go-to IT-support, som heldigvis for meg, har løst alle mine IT-utfordringer til nå.

Tenker at de neste 6-12 månedene har jeg ikke tid/anledning/energi/lyst/insertrandomundskyldning til å fullautomatisere alt, men jeg har behov for å loggføre endel fukt/temp/vann-sensorer og få et par Ledvance zigbee kontakter på timer(kupe/motorvarmer/espressomaskin). Aqara huben koster 500ish uansett, og der kommer det visstnok en ny snart, så uansett dumt å bare kjøpe den. Har en gammel IKEA hub som bare er ork, og den nye koster jo mer enn Green. Mao. Green kan erstatte begge disse. HUE virker veldig fint for seg selv, og Chamberlain MyQ garasjeport-hub har visstnok stengt tilgang fra tredjeparter. Heldigvis har jeg etter 3 år endelig skjønt hvordan den varsler meg når en idiot(meg) har glemt å lukke garasjeporten.

Til denne bruken virker Green og SkyConnect veien å gå. Noen som har erfaring med disse, som kan si om internetkritikken er reell eller bare litt overdrevet?

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Chamberlain MyQ og monterer ir-sensor på garasjeporten kan den lukke seg selv på faste tider hvis den står oppe.

Du kan også åpne og lukke den fra hvor som helst.

Helt genialt når man er på hytta og det blir levert pakker hjemme, bare å åpne porten når leverandøren ringer.

Hvis du ikke har ir-sensor kan man bare åpne porten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et som jeg tror er basert på Hikvision fra Ezviz. Batteridrevet, 4K oppløsning. Har nå stått montert i mange måneder uten lading. Har integrert flomlys og sensoren er veldig følsom. Fornøyd så langt! Men så er jeg notorisk "oversikrer" og legger på så mange lag som er økonomisk og praktisk forsvarlig 🙂

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med erfaringer med Adax Neo wifi? Vår erfaring av våre gamle Adax-ovner med vanlig termostat med dag- og nattsenking er så dårlig at vi har alltid har sagt "aldri mer Adax". De lever sitt eget liv og vi har gått over til å styre dem manuelt. Likevel nekter noen av dem å slå seg av når temperaturen er høyere enn innstilt nivå. Men det er sikkert teit å la seg styres av erfaringer fra produkter som ble utviklet for 20-30 år siden så derfor hadde det vært interessant å høre erfaringer av dagens Adax. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to på første side av denne tråden som har erfaring med Adax.

Du kan forsøke deg med Mill Socket eller "temp-kontakter" som nevnes fra andre merker. Litt rimeligere. Min erfaring er at en gjerne trenger en egen temp-sensor om det er et større rom. Gjerne er det litt varmere i senter, enn nede ved veggen/gulvet, hvor ovnens tempsensor er.

Har egentlig vært ganske fornøyd med Mill, men her om dagen mistet 2 av dem plutselig nett. Gen 2 ovner.  Selv etter flere forsøk har jeg ikke fått de på nett igjen. Begynner å mistenke at jeg må kontakte en sjaman eller kundesupport for å få de på nett igjen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (25 minutter siden):

Er to på første side av denne tråden som har erfaring med Adax.

Ja, det var det jeg så, slik at jeg begynte å mykne. Men skulle gjerne hatt med en negativ anmeldelse også, for å balansere. Men hvis det ikke finnes negative erfaringer av Adax så er jo det helt topp. 😄

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Dan said:

Ja, det var det jeg så, slik at jeg begynte å mykne. Men skulle gjerne hatt med en negativ anmeldelse også, for å balansere. Men hvis det ikke finnes negative erfaringer av Adax så er jo det helt topp. 😄

Ok da.. 😄 Hadde en Adax Neo Wifi inntil for 3 år siden. Wifi-modulen på denne var meget ustabil, appen meget ustabil, måtte bytte wifi-enhet, fortsatt meget skjørt. Klønete å få den parret opp, avhengig spesifikt WIFI-egenskaper som ikke var helt standard. 

Ville satt meget langt inne å skulle kjøpe noe slikt... Sorry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (10 minutter siden):

Ok da.. 😄 Hadde en Adax Neo Wifi inntil for 3 år siden. Wifi-modulen på denne var meget ustabil, appen meget ustabil, måtte bytte wifi-enhet, fortsatt meget skjørt. Klønete å få den parret opp, avhengig spesifikt WIFI-egenskaper som ikke var helt standard. 

Ville satt meget langt inne å skulle kjøpe noe slikt... Sorry..

Bra å vite! Dessverre en time for seint. Måtte hive meg over et godt tilbud med lav lagerbeholdning på Maxbo. 😄

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, eriksvatn said:

Ok da.. 😄 Hadde en Adax Neo Wifi inntil for 3 år siden. Wifi-modulen på denne var meget ustabil, appen meget ustabil, måtte bytte wifi-enhet, fortsatt meget skjørt. Klønete å få den parret opp, avhengig spesifikt WIFI-egenskaper som ikke var helt standard. 

Ville satt meget langt inne å skulle kjøpe noe slikt... Sorry..

Dette var et problem før med både Mill og Adax, ble fikset når de oppgraderte til moduler med både Wifi og Bluetooth så de ble lettere å sette opp. Var vel høsten 2021 eller noe?

 

5 hours ago, Andreas said:

Har egentlig vært ganske fornøyd med Mill, men her om dagen mistet 2 av dem plutselig nett. Gen 2 ovner.  Selv etter flere forsøk har jeg ikke fått de på nett igjen. Begynner å mistenke at jeg må kontakte en sjaman eller kundesupport for å få de på nett igjen.

Hjemmeautomasjon-forumet har en av utviklerne aktive, så du kan få rimelig god hjelp der 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, eisa01 said:

Dette var et problem før med både Mill og Adax, ble fikset når de oppgraderte til moduler med både Wifi og Bluetooth så de ble lettere å sette opp. Var vel høsten 2021 eller noe?

Ja, mener at den oppdaterte styringsenheten jeg fikk var med bluetooth, det gjorde selve oppkoblingen litt lettere. Merker jeg har fortrengt det litt, husker bare jeg brukte mange timer på den ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste det når du postet. Tror det er samme utvikler som prøvde å hjelpe meg med en Mill Sense for et år siden. Fint at han/de kommer med god forklaring.

En utakknemmelig jobb, da krysningspunktet mellom "nå utdatert"-teknologi og det som funker for kundenes ønsker, flyttes stadig. Ser de har noen guider for Gen 2 ovner som jeg kan forsøke, før jeg fyrer løs en mail.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste spørsmål. Jeg kjøpte meg en ekstra Netatmo til heimen i går, i tillegg til den som står på hytta. Men det ser ikke ut til at Netatmo-appen kan vise alle temperaturer samtidig, på én skjerm (hjemme inne, hjemme ute, hytta inne1, hytta inne2 og hytta ute). Finnes det andre apper man bruke isteden? Gjerne noen som ikke sender støymålingen (dvs mikrofonlyd?) rett til de kinesiske myndighetene.

 

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (25 minutter siden):

Netatmo går vel inn i Tibber om du bruker de for strøm. Homey er også en mulighet, men er noen begrensninger uten å betale eller kjøpe hub. Skal vel også gå inn i Apple Homekit/Google Home

Ja, jeg ser Netatmo i Tibber-appen og da kan jeg få opp alle husets målinger på én side. Men jeg kan ikke få opp begge husene, siden Tibber deler opp slik at jeg må velge hjemme eller hytta. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...