Gå til innhold

Leie eller ta med.. Sykkel på Mallorcatur..


suverin

Anbefalte innlegg

Seks dager på sykkelsete.. Leier du eller tar du med egen sykkel? Diskuterer med meg selv om jeg skal gjøre det lettvint, eller ta med egen.. 

Norwegian skal ha 800,- for sykkelfrakten (t/r), får vel leid en kurant sykkel for rundt regna 1500-2000-ish?

Leie:

+ lettvint

+ reise lett

+ prøve noe nytt

- dyrere

- risikere ukjente vondter..

Egen:

+ Kjent sykkel, man vet passer, selv på lange turer

+ Billigere

- mer styr ved reise kontra "kun hjelm og sko"

- risikere den ikke dukker opp?

- risikere transport-skader? (har epoc-kofferten)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer. Er det familieferie hvor sykkel bare blir korte turer leier jeg. Med 3 barn så får jeg ikke med mer baggasje.

Alle andre tilfeller tar jeg med egen. Har reist mye med sykkel og det har stort sett aldri vært noe problem. Eneste risikoen er hvis man har mellomlanding med kort tid.

Leide en Giant på Mallorca i sommer. Stemmet var for langt, sete var vondt og sykkelen var ikke all verden den heller. Så får du plass på flyet (særlig Mallorca er det mange flyvinger som er full booket med sykler) og skal ditt for å sykle, ta med egen.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Ja, pleier også å drasse med meg tre unger, og da har jeg stort sett leid, utenom en gang, og har fortsatt traumer etter reisen, med tre barn, sykkelkoffert, barnevogn og leiebil, med leide barneseter 🙂 

Men nå er det ego-tur, med sykkelfokus så da begynte jeg å lure på om jeg skulle grave frem EPOC-kofferten fra boden istedenfor. En sykkelkoffert vil nok uansett oppleves fryktelig lettvint, sammenlignet med tre barn.. 😁

Så ut som jeg fikk mulighet til å legge til sykkelkoffert på billetten, så om jeg får bestilt, regner jeg med den er sikret plass på på flyet også?

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alltid med egen sykkel. Hovedårsak, veier over 0,1 tonn og dermed vet jeg at min sykkel holder. En tilfeldig leiesykkel kanskje ikke.

Utover dette så koster en leiesykkel typisk 35€ dagen. Mer enn tre dager sykling og økonomien ved å ta med sykkel "vinner".
Reiser ofte med SAS og da er sykkel inkl i 23 kg innsjekket bagasje.
Klarer meg fint en uke med 8 kg håndbagasje og sykkelkoffert makset til 23 kg.
Har aldri opplevd skader på sykkel ved reise (ca to ganger i året siste 10 år), men vet det har skjedd andre så er en del av risikovurderingen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har resit ganske mye til Spania og Mallorca de siste 10-15 årene. Det har kun vært et par ganger at vi har leid sykkel. 

Om man tar høyde for litt mer arbeid (litt ekstra arbeid på transport fra parkering til flyplassen, både hjemme og på Mallorca, legge ned setene i bilen på vei hjemmefra og tilbake, samt litt dyrere taxi til/fra hotellet).

Ved å leie: sete som ikke passer, lengde på sykkel/stem, usikker tilstand på det mekaniske og hjul-slipper eiker som ryker. Grisedyrt om du skal ha en sykkel tilsvarende din egen som gjerne har bra utstyr som elekrisk gir, karbonhjul og vekt rundt 7 kg.

Ved egen sykkel: Ikke noe stress når du legger inn i hjernen at du har en ekstra stor koffert. Tar et drøyt kvarter å montere det på rommet ved ankomst, og du er klar for samme sittestilling du er vant til. (kjører du noen drag opp feks Cura så har du ikke noe å skylde på om du har din egen sykkel og det ikke går fort nok ..)

Driver akkurat nå og planlegger tur til Calpe i slutten av januar, med egen sykkel selvsagt. 

Så anbefaler å ta med din egen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som slenger et sete i baggasjen når jeg skal leie sykkel?

Utover det er jeg vel enig med det de andre skriver. En ting som ikke har vært nevnt er immidlertid risiko.

Det er alltid en liten risiko ved å fly med sykkel. I hvert fall er jeg redd for at det plutselig er en kødd på en flyplass som håndterer sykkelkofferter på samme måte som andre kofferter. Med de verdiene vi fort snakker om er det ikke mange prosent sjanse som skal til før det bør regnes inn. Bank i bordet, ikke opplevd problemer selv og man kan redusere den ved god pakking. Likevel, noe å tenke på.

Det er også en risiko at sykkelen ikke kommer frem. Jeg har to ganger stått i Frankrike uten sykkel som skulle brukes på Etape du Tour. Da har jeg hatt flaks og klart å få tak i lånesykler som i hvert fall var riktig størrelse. Vet ikke hvordan det er på Mallorca. Skulle tro man får tak i "noe" om man sjekker litt rundt og er fleksibel på å bytte underveis i et ukesopphold? (Begge gangene jeg har opplevd dette har det vært direktefly, og flyplassen hadde "glemt" å frakte den ut til flyet..)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reist en gang med myk koffert og dyr sykkel, det gikk bra med skikkelig polstring av ramma selv om girhendlene hadde flyttet på seg. Bruker derfor hard koffert med samme polstring og da skal det tåle mye, og tar den sykkelen som ikke er dyrest. Har opplevd to ganger at den har vært forsinket, med AirTag så jeg hvor den var og kom på ettermiddagen ene gangen (Gran Canaria) og dagen etter ved hjemkomst fra Mallorca. 
ikke noe problem å få leid sykkel på Mallorca om det blir forsinkelse, problemet kan vel bli hvor du har sko osv. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med sete er jo godt poeng om man leier! Har reist med Epoc-en før, og sykkelen har jo overlevd! Jeg overdriver nok "ekstraarbeidet" med å reise med sykkelkoffert, skal tross alt ikke ha med unger og barnevogn denne gang, så det blir egen sykkel 👏 Skulle den mot formodning ikke dukke opp, eller noe blir ødelagt på flyturen, så får man spore opp en leiesykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide i Alcudia i sommer, blir nok å gjøre det igjen. Men jeg hadde med hjelm, tøy, sko og selvfølgelig mitt eget sete, som de byttet og justerte inn på 2 minutter i butikken da jeg hentet. Hjelmen tar jeg i kabinen, for å spare den for evt harde slag, mens sko og tøy går i buken på flyet.

Men så har jeg ikke en veldig feit landeveissykkel hjemme heller, og jeg reiste med storfamilien på årets sommerferie. Så dersom jeg skulle ha med sykkel, så måtte vi hatt enda større transport til/fra flyplassen, ELLER en monster leiebil. Det sistnevnte har jeg prøvd en del ganger før, og den tetrisen i gjerne 35 varmegrader i en tettpakket ankomsthall/parkeringsgarasje. Veeeel, det unngår jeg så godt det går. En ukes leie ble vel et par hundre kroner per dag. Alcudia hadde enormt med utleie så det manglet ikke på tilbud og priskrig der.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt over 3 dager hadde jeg tatt med meg egen sykkel. Men hvis jeg feks hadde (tidsmessig/praktisk/motivert for) har mulighet til sykkeltur avreise og/eller hjemreisedag hadde jeg også gjort det på tur med 3 hele dager for avreise. De fleste turer jeg har vært å har jeg fått sykla avreise/hjemreise dag. Det tar lenger tid å dra ut for leie/levere sykkel og klaregjøre seg for sykkeltur en å gjøre dette hvor en bor. Og jeg er treg på montere/de-montere sykler så det er sagt. Ser en bort fra litt mer pes å ta med seg, og potensielt dyrere med transport til/fra flyplass blir det jo ganske mye billigere når en tenker på feks 6 dagers tur. Hovedargumentet mitt lell er: Når en første har investert titusener kroner på en sykkel, hvorfor ikke bruk den der det er morsomst å sykle landeveissykkel ? Vurderer også å kjøpe airtag, hvor skaffer en seg disse ? er det bare en type eller flere ? virker smart og som en ekstra trygghet. Obs har pr nå aldri reist med mellomlanding når sykkel har vært med, har vel kun mellomlandet på turer til Nord-Amerika når jeg tenker meg om. Har tenkt det skal jeg unngå på fremtidige reiser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 2 stk airtag som passet til Samsung tlf. Funket helt topp.

Nå har både kona og jeg byttet til Iphone så da må jeg ha annen type enn de jeg kjøpte.

Så om du har Samsung Odd Erik kan du få bytte til deg de to jeg har mot noe lørdags snacks eller ei sykkeltrøye:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (6 timer siden):

Jeg kjøpte 2 stk airtag som passet til Samsung tlf. Funket helt topp.

Nå har både kona og jeg byttet til Iphone så da må jeg ha annen type enn de jeg kjøpte.

Så om du har Samsung Odd Erik kan du få bytte til deg de to jeg har mot noe lørdags snacks eller ei sykkeltrøye:-)

Har iphone her også, men takk for tilbudet Kai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid de 2 siste årene på Gran Canaria og er utrolig fornøyd med det. 126 Euro for 6 dager fra Free Motion (105 mekanisk og carbon ramme) Bare å spesifisere innstillinger og type pedaler så står den klar og bare å plukke med seg. Tar bare sykkelsko og hjelm i en liten sekk og spaserer ned, motsatt ved levering. Er også ett element av forsikring i dette. En unngår skader/tyveri underveis (traff en kar i år der hjulsettet manglet når sykkelen kom forsinket frem) Også snakket med endel som har fått skader på ramme etc. Ryker noe på egen sykkel mens en er der (eike,  bremser, gir) mister enn fort en dag og to for å få det fikset. Ved leiesykkel er det bare å levere inn å få ut ny. Skjer det på tur henter de deg.

Jeg sykler mest med Campagnolo hjemme, men det gjør ikke meg noe å sykle en uke med Shimano 105. Nå skal det sies at jeg liker å prøve ulike sykler og sykler på endel ulike sykler hjemme. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeepFu skrev (29 minutter siden):

Vi har funnet ut at det enkleste er egentlig bare å kjøpe en leilighet, og så ha et par sykler stående der. Blir litt sånn dobbelt opp med sko og stæsj hjemme og på "hytta", men tilfredsstillelsen av å reise kun med håndbagasje er 🤩

Det der høres ut som den desidert beste løsningen! Må vurderes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 13.12.2023 den 9.45):

Alle andre tilfeller tar jeg med egen. Har reist mye med sykkel og det har stort sett aldri vært noe problem. Eneste risikoen er hvis man har mellomlanding med kort tid.

 

Heldiggris. Glemmer aldri da vi var på Gran Canaria og sykkelen min ble borte for godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2013 reiste nesten hele Rye XP til Malljorka og det var den gang flere som kun fikk med sykkelen da det var for mange som tok med sykkel på flyet. Ryktene ville ha det til at flypersonalet valgte å la bagasjene bli stående igjen på perongen (neida, jeg vet at det ikke heter det, men det er morsomt!) siden syklene var ansett som viktigere. Etter å ha fått løfte om erstatningsutbetaling fra forsikringsselskapene, gikk vi sporenstreks til den lokale sykkelbutikken og handlet smågodt for hele hundrelappen. I heler tre (!) dager syklet vi lykkelig rundt i flunka nytt sykkeltøy. Inklusive hjelm og sko. Alt det mens underbuksa lå ute til utlufting på balkongen i mellomtiden.

Endret av Juffe

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker å ta med. Liker sykkelen min svært godt, og det er enkelt med sykkelbagen jeg bruker. Det er også verdt litt å slippe mas med sete eller annet småtteri som kanskje eller kanskje ikke stemmer. 

Når det er sagt kan du velge å vrake i leiesykler på Mallorca, så hvis du f.eks. har lyst til å prøve en sykkel du vurderer å kjøpe, eller bare har lyst til å sykle på en toppspekka Pinarello i en uke, kan du ha den stående ventende på hotellrommet ditt når du ankommer.

Det er således enkelt å finne leiesykkel der (i hvert fall i Port Pollenca, der jeg har vært, og hvor hele byen ser ut til å handle om sykling). Da Norwegian glemte min i Oslo, kunne jeg velge og vrake i fine sykler den dagen (sko i rett størrelse var verre, så legg sko og pedaler i håndbagasjen …).

Endret av zwift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Juffe skrev (På 21.12.2023 den 15.04):

I 2013 reiste nesten hele Rye XP til Malljorka og det var den gang flere som kun fikk med sykkelen da det var for mange som tok med sykkel på flyet. Ryktene ville ha det til at flypersonalet valgte å la bagasjene bli stående igjen på perongen (neida, jeg vet at det ikke heter det, men det er morsomt!) siden syklene var ansett som viktigere. Etter å ha fått løfte om erstatningsutbetaling fra forsikringsselskapene, gikk vi sporenstreks til den lokale sykkelbutikken og handlet smågodt for hele hundrelappen. I heler tre (!) dager syklet vi lykkelig rundt i flunka nytt sykkeltøy. Inklusive hjelm og sko. Alt det mens underbuksa lå ute til utlufting på balkongen i mellomtiden.



Follo var også på den turen. 
Jeg kom fram til ventende leiesykkel med bok og musikkspiller.
Jeg klart å skaffe de nest-siste buksene og skoene i rett størrelse og en grei hjelm. Men resten var det verre med. 
Hjelm og sko ble solgt hjemme igjen og det er det enkleste forsikringsoppgjøret jeg har vært ute for. Det gikk omtrent sånn:

DNB forsikring
Hei, det er LarsB jeg er på Mallorca
Ja, du har kanskje ikke fått bagasjen. Du kan handle det du trenger. 
Hva med kvittering og sånn?
Trenger ikke, pengene kommer med en gang. Ha det.

 

LarsB
 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 2.1.2024 den 13.03):

DNB forsikring
Hei, det er LarsB jeg er på Mallorca
Ja, du har kanskje ikke fått bagasjen. Du kan handle det du trenger. 
Hva med kvittering og sånn?
Trenger ikke, pengene kommer med en gang. Ha det.

 

Jeg må bytte selskap.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeepFu skrev (På 20.12.2023 den 10.21):

Vi har funnet ut at det enkleste er egentlig bare å kjøpe en leilighet, og så ha et par sykler stående der. Blir litt sånn dobbelt opp med sko og stæsj hjemme og på "hytta", men tilfredsstillelsen av å reise kun med håndbagasje er 🤩

Høres ut som den beste løsningen, ja! Burde jo være mulig å leie UT syklene den perioden man ikke er der selv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...