Gå til innhold

Nyttårsforsetter og/eller bucket list


Anbefalte innlegg

Syns det er artig å sette opp litt mål og planlegge, gjerne ifb med nyttår. Er det andre som setter opp lister over turer/fjell som skal sykles i 2024?

Her er min optimistiske liste for 2024:

- Sykle Ørnevegen, Dalsnibba, Juvass, Gaularfjellet.

- Sykle Sunndalen (Oppdal - Sunndalsøra (70))

- Sykle Aursjøvegen

- Sykle Slådalsvegen - Vågå til Lesja

- Sykle Grimsdalen

- Sykle Tindevegen, 1000 meteren/gamlevegen Årdal - Tyin

- Sykle Aurlandsfjellet og Flåmsdalen

- Sykle gamle Strynefjellsveien.

- Everesting 10 000 m sykkel. 

- Sykkeltur Tenerife eller GC i nov/des.

Settet bare opp en enkel liste i notater på mobile og krysser ut etterhvert. Om ikke alle blir tatt i 2024 er ikke det så farlig, da blir de på listen for 2025.

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin liste! Har selv hytte i Lesja og kjenner til mange av disse godbitene du nevner over. Mye bakke og grus, og en ender nesten alltid opp på Esso på Dombås (de har vannkran på baksida).

Men min erfaring er at det kan bli for bratt også. I sommer sykla jeg Lesja-Slådalsvegen-Blåhø t/rt og fikk en liten kjenning i kneet som jeg måtte jobbe litt med for å bli kvitt.

I år har jeg tenkt å baikpække litt. Om jeg tar toget til Røros og sykler små, svenske fjellveger til Åre og så videre tilbake over fjellet til Trh kan det bli ganske så fint. På strava stalker jeg André Jonsson, en supersvenske fra Åre som sykler mye grus. Og etter insp fra ham foreligger førsteutkast til denne ruta. Det er en svensk fjellveg som heter Flatrutan som visstnok skal være fin. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (15 timer siden):

Syns det er artig å sette opp litt mål og planlegge, gjerne ifb med nyttår. Er det andre som setter opp lister over turer/fjell som skal sykles i 2024?

Her er min optimistiske liste for 2024:

- Sykle Ørnevegen, Dalsnibba, Juvass, Gaularfjellet.

- Sykle Sunndalen (Oppdal - Sunndalsøra (70))

- Sykle Aursjøvegen

- Sykle Slådalsvegen - Vågå til Lesja

- Sykle Grimsdalen

- Sykle Tindevegen, 1000 meteren/gamlevegen Årdal - Tyin

- Sykle Aurlandsfjellet og Flåmsdalen

- Sykle gamle Strynefjellsveien.

- Everesting 10 000 m sykkel. 

- Sykkeltur Tenerife eller GC i nov/des.

Settet bare opp en enkel liste i notater på mobile og krysser ut etterhvert. Om ikke alle blir tatt i 2024 er ikke det så farlig, da blir de på listen for 2025.

 

Her var det mye bra 🙂 Har tatt noen av de selv (Dalsnibba, Tindevegen, Gamle Strynefjellsvei) og håper å få tatt Tour de Dovre med Grimsdalen og Aursjøvegen selv i 2024. Fått en liten miniversjon av kona så jeg har ikke like lange fritidsperioder lengre!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (15 timer siden):

Tiden er så begrenset så setter meg lite mål, men håper på å få syklet Vettern rundt i år. Det har jeg aldri gjort før. Aldri syklet noen av de lange turrittene før

Tid handler vell delvis om prioriteringer?? Litt av grunnen til at jeg selv setter opp slike lister er for å minne/tvinge meg selv til å sette av tid. Min erfaring er at dager, uker, mnd bare flyr avsted hvis en ikke har ett bevist forhold til det. Må understreke at jeg ikke kjenner deg og din livssituasjon, men tror veldig mange av oss kan ha god hjelp av å være bevist på sin tid og hva en gjør med den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (24 minutter siden):

Tid handler vell delvis om prioriteringer?? Litt av grunnen til at jeg selv setter opp slike lister er for å minne/tvinge meg selv til å sette av tid. Min erfaring er at dager, uker, mnd bare flyr avsted hvis en ikke har ett bevist forhold til det. Må understreke at jeg ikke kjenner deg og din livssituasjon, men tror veldig mange av oss kan ha god hjelp av å være bevist på sin tid og hva en gjør med den.

Når man har tvillinger på 2 år, 1 på 5, jobb og en samboer som studerer/jobber så er det meste av tiden tatt selv om man prioriterer. For å si det slik så er jeg helt enig i det du skriver før man får en hau av unger, da blir man ganske god til å prioritere tid for da har man ikke noe valg. Og da er det ikke mye tid igjen til sykling som ikke er i umiddelbar nærhet av huset og da helst etter 2000 om kvelden 🙂

Endret av Olechr
  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (3 minutter siden):

Når man har tvillinger på 2 år, 1 på 5, jobb og en samboer som studerer/jobber så er det meste av tiden tatt selv om man prioriterer. For å si det slik så er jeg helt enig i det du skriver før man får en hau av unger, da blir man ganske god til å prioritere tid for da har man ikke noe valg. Og da er det ikke mye tid igjen til sykling som ikke er i umiddelbar nærhet av huset og da helst etter 2000 om kvelden 🙂

Full forståelse for det 🙂 Her i huset er ungene 13 og 16 så dermed enklere å finne tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (2 minutter siden):

Full forståelse for det 🙂 Her i huset er ungene 13 og 16 så dermed enklere å finne tid. 

Ja da blir det litt enklere 😄 Alt til sin tid, tiden flyr jo. Så plutselig er de 13 år her også. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (22 minutter siden):

Ja da blir det litt enklere 😄 Alt til sin tid, tiden flyr jo. Så plutselig er de 13 år her også. 

Plutselig en dag blir det heeelt stille i huset og du sitter der med det lange gråe skjegget langt nede i postkassa mens lurer på hva som skjedde og hvor årene forsvant.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er målet å gjenoppta de rolige lengre turene hjemmefra. Altså 5t+. Samt at grusracern skal få en del turer på skogsbilveger, blir nok en del streksykling der, men det får stå sin prøve.

GC eller solkysten er der også fare for, prøve strekke oppholdet litt! 

Planlegger også tog ut og sykle hjem, minst et par ruter mulig der (grus altså). Har tatt tog for å gå hjem, samt buss t/r for runde i Meråker (der er det en del grus å ta av!

Sti: mer sti, samma f hvor bare det er sti! Mer av det 🙂

edit: bare få unnagjort enda en vinter nå så. Vurderer dvale… Går ikke på ski, det er blankis, jeg fryser. Dog ganske fint ute i dag, +6 og bittelitt solgløtt

Endret av Ivar Elverum
  • Like 2

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista mi er lengre enn jeg vil få tid til i 2024 noe som skyldes nødvendig vedlikehold i heimen. Men uansett så har jeg 2 halvferdige turer som helst skulle fått sin rettmessige slutt:

Unionsleden og Mjølkevegen. Her gjenstår henholdsvis Unionsleden på svensk side og Mjølkevegen fra Beitostølen og sydover. Begge disse involverer også sykkel til og fra start/stopp. Så realisten i meg sier at jeg skal være veldig fornøyd visst jeg greier å klemme inn begge disse turene i 24.

Men det kan hende jeg setter de på vent for heller å gjennomføre en av de nevnt nedenfor.

Har som @Ivar Elverum noen ganger benyttet offentlig transport ut og (prøvd) syklet hjem og liker den varianter veldig godt. Derfor har jeg også et par tre slike turer på lista:

Transport til Bodø, aller helst dag og nattog siden jeg liker tog, men syns det generelt er ordentlig knot med sykkel på tog derfor blir det nok fly og så sykle fv17 og deretter langs grensa hjem.

Båten til Kiel og sykle hjem. Litt Tyskland, litt Danmark, litt Sverige og litt Norge. 

Siden tog og Sverige som oftest kan glemmes, fly til Stockholm og følge Gjøta kanal til ca Gøteborg før jeg dreier nordover og hjem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine planer for 2024 (blir fornøyd om bare ett av målene blir gjennomført):

- begynne å trene

- sykle et grusritt eller flere (dalsland gravel på lista)

- sykle noen skikkelige stiritt

- stitur til Danmark 

- langturer (lengste i år var 240km. For kort)

Endret av JoeT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langsiktig mål (med to kompiser) å sykle Norge på langs, etappevis. Begynte i 2022, har tatt etappene fra Bergen og sørover, mangler et kort strekk til Lista. For sommeren 2024 er planen å bevege oss nordover fra Bergen til Førde. 

Ellers har jeg lyst til å sykle Stalheimskleiva (åpnet igjen etter lang tids veiarbeid), Vikafjellet (hadde personlig fartsrekord der på 80-tallet), Flåmsdalen og Rallarvegen (i omvendt rekkefølge), skal sykle Bergen-Voss (forrige gang i 2013) og håper å få brukt "stisykkelen" (en hardtail som vel egentlig er en XC-sykkel) litt mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (På 18.12.2023 den 14.41):

Lista mi er lengre enn jeg vil få tid til i 2024 noe som skyldes nødvendig vedlikehold i heimen. Men uansett så har jeg 2 halvferdige turer som helst skulle fått sin rettmessige slutt:

Unionsleden og Mjølkevegen. Her gjenstår henholdsvis Unionsleden på svensk side og Mjølkevegen fra Beitostølen og sydover. Begge disse involverer også sykkel til og fra start/stopp. Så realisten i meg sier at jeg skal være veldig fornøyd visst jeg greier å klemme inn begge disse turene i 24.

Men det kan hende jeg setter de på vent for heller å gjennomføre en av de nevnt nedenfor.

Har som @Ivar Elverum noen ganger benyttet offentlig transport ut og (prøvd) syklet hjem og liker den varianter veldig godt. Derfor har jeg også et par tre slike turer på lista:

Transport til Bodø, aller helst dag og nattog siden jeg liker tog, men syns det generelt er ordentlig knot med sykkel på tog derfor blir det nok fly og så sykle fv17 og deretter langs grensa hjem.

Båten til Kiel og sykle hjem. Litt Tyskland, litt Danmark, litt Sverige og litt Norge. 

Siden tog og Sverige som oftest kan glemmes, fly til Stockholm og følge Gjøta kanal til ca Gøteborg før jeg dreier nordover og hjem.

Du tar mao transporten litt lengre enn meg… 🙂

Prøve strekke denne litt til neste år, er et par 100k+ med mye grus jeg ser som en mulighet. Når sola har god tid rekker jeg dem fint også tenker jeg. Orker ikke ha det travelt på slike turer, egentlig vil jeg aldri ha det travelt… Det blir innimellom litt pådrag, men da er det bare moro på en måte. 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (På 16.12.2023 den 20.21):

Syns det er artig å sette opp litt mål og planlegge, gjerne ifb med nyttår. Er det andre som setter opp lister over turer/fjell som skal sykles i 2024?

Her er min optimistiske liste for 2024:

- Sykle Ørnevegen, Dalsnibba, Juvass, Gaularfjellet.

- Sykle Sunndalen (Oppdal - Sunndalsøra (70))

- Sykle Aursjøvegen

- Sykle Slådalsvegen - Vågå til Lesja

- Sykle Grimsdalen

- Sykle Tindevegen, 1000 meteren/gamlevegen Årdal - Tyin

- Sykle Aurlandsfjellet og Flåmsdalen

- Sykle gamle Strynefjellsveien.

- Everesting 10 000 m sykkel. 

- Sykkeltur Tenerife eller GC i nov/des.

Settet bare opp en enkel liste i notater på mobile og krysser ut etterhvert. Om ikke alle blir tatt i 2024 er ikke det så farlig, da blir de på listen for 2025.

 

Her er det bare å sette seg ned med Komoot eller noe annet å legge opp en langtur i sommerferien. Husk å dokumentere. 


LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkel liste for min del:

- bli bra fra frozen shoulder sånn at jeg får syklet sti igjen
- sykle en sti som jeg aldri har syklet før (MTB-map er min venn). Dette gjør jeg hvert år.
- sykle noen turer over 100km
- litt flere ritt enn i år
- tog ut, sykle hjem (kanskje hjem fra Røros denne gang, i så fall min desidert lengste sykkeltur hittil)

Endret av parob
La ikke merke til at dette var underforumet for landevei. 100km turer og tog ut, sykle hjem passer i det minste med gruppa :-)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at ikke alt på denne listen er 100% landevei, men la den her da jeg sykler alt med landeveissykkel og "endurance racer"

For å fokusere mer på godbitene og rekker mer fjorder og fjell kommer jeg til å ta tog/buss deler av strekkene i år. F.eks Trondheim-Dombås eventuelt til Oppdal og ned Sunndalen. 

Endret av johs78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hovedsakelig sykle mer enn i 2023.

-Sykle mest mulig til/fra jobb Kolsås-Lutvann
-Ta toget hit og dit og sykle hjem
-En uke på Kreta i Mai. Seks dager på sykkel 
-Vätternrundan for niende gang i juni
-Sykkeltur annehver dag i sommerferien m/familie i juli
-Tour of Crete. Turritt over seks etapper, 518 km og ca 8900 høydemeter i oktober.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...