Gå til innhold

Felleski, hvor stive ski har folket?


Anbefalte innlegg

Ser skiene deles opp i soft-med-stiff i tillegg til vektklasser med typisk 20 kg intervall. 

Jeg er ganske spesifikk på hva jeg skal ha og trenger litt mer kjøtt på beinet så jeg ikke bare tar det fyren/dama i butikken kommer med. 

Fint om noen her inne gidder å si noe om disse tingene basert på hva man selv går med. 

Det jeg optimalt skal ha er så korte som mulig, men er tung ca 94 kg. 

Noen mener jeg må opp i 206 stiff 90/110 kg, men etter å ha vært på ski med noen som stort sett kjørte dobbeltak og hadde spikerfeste med en ski som iflg forumet her og div tester ikke er egnet til det så heller jeg til at 201 stiff 80/100 må kunne holde. 

Skal seff ha MOVE binding i tillegg og får jo litt å spille på der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarteste jeg har gjort... Kjøpe ski på tilbud på våren, og deretter gå ned 25 kg til jul. Måtte gå med en 20 kg tung sekk for at det skulle fungere.

Synes det er vanskelig å kjøpe ski på nett. Har du forsøkt å sende en mail til en spesialbutikk med målene dine? Jeg kjøpte for øvrig skøyteski på Oslo Sportslager selv da jeg jobbet på Milslukern. Det er så utrolig viktig å finne riktig spenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (2 timer siden):

Jeg er ganske spesifikk på hva jeg skal ha og trenger litt mer kjøtt på beinet så jeg ikke bare tar det fyren/dama i butikken kommer med. 

Jeg ville ikke vært så bekymret for det om jeg handlet på en spesialbutikk ala Milslukern eller Braasport. Kanskje verre på XXL, da det er som @Stefan77 sier - måling må til. Det er stor forskjell fra par til par selv om alle er stemplet med samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (2 timer siden):

litt mer kjøtt på beinet så jeg ikke bare tar det fyren/dama i butikken kommer med. 

Min anekdotiske erfaring er at de som kommer inn og har bestemt seg pga de har lest tester eller lignende kan ende opp med feil ski. Ref kollegaer som har insistert på toppmodeller og fått veldig stive ski de ikke er gode nok til å få feste på 😅

Maggan skrev (35 minutter siden):

Kanskje verre på XXL

Jeg kjøpte felleski på XXL jeg gikk vasaloppet på 5:50 på, så var veldig fornøyde med de. Men kommer kanskje an på hvem man møter på.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskiene jeg har vært mest fornøyd med er Rossignol R-skin fra XXL, bestilt på nett. Ser i skiløypene at dette er den nye toyotaen. 

MYE bedre enn et par toppski jeg kjøpte fra Milslukern, som var altfor bra for min rævva teknikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (40 minutter siden):

Felleskiene jeg har vært mest fornøyd med er Rossignol R-skin fra XXL, bestilt på nett. Ser i skiløypene at dette er den nye toyotaen. 

MYE bedre enn et par toppski jeg kjøpte fra Milslukern, som var altfor bra for min rævva teknikk

Og da lurer jeg på som innledningsvis om du husker hvor på skalaen dine soft/med/stiff samt vektintervall og lengde dine ski er, og hvordan disse matcher overens med din biometri.  Kjøper jeg ski nå og noen spør meg til neste år om det samme så er det ca 90% at jeg ikke husker så hvis det blir for mye så er det greit. 

Til alle som leser så er det anekdoter jeg er ute etter. At det er vanskelig å finne rett spenn har jeg forstått. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (43 minutter siden):

Og da lurer jeg på som innledningsvis om du husker hvor på skalaen dine soft/med/stiff samt vektintervall og lengde dine ski er, og hvordan disse matcher overens med din biometri.  Kjøper jeg ski nå og noen spør meg til neste år om det samme så er det ca 90% at jeg ikke husker så hvis det blir for mye så er det greit. 

Til alle som leser så er det anekdoter jeg er ute etter. At det er vanskelig å finne rett spenn har jeg forstått. 

Rossignol-skiene: 203cm Stiff/90-110kg. Skiene er best når jeg er på nederste delen av det vektintervallet eller helst litt under. Jeg er 178 cm. Hadde jeg veid 110 kg. ville det vært helt håpløst sånn føret er nå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Madshus.  Står 75-90 på de, og skiløpern veier nå rett under 80.  Trur de kunne vært stivere.  Bortsett fra når jeg skal jukse i lange oppoverbakker  har bindingene alltid stått i bakerste posisjon.  Når gradestokken gikk ner mot 20, var de ikke langt unna truger....  Kanskje jeg skifter mening når skaraklisterføret kommer?

Butikken målte og veide og greier når jeg handla  ifjor våres. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En såpass tyngde er dessverre litt problematisk,  en typisk markaski som TwinSki Pro er myke og man får de nesten ikke stive nok med vekt som angitt. Mens mange "racing" modeller ikke lages for denne vekta er jeg redd. Det fins sikkert unntak og enkelte par tilgjengelig, men du må ha litt flaks skal treffe på ved tilfeldig nettkjøp. Trolig best å oppsøk en fysisk butikk.
 

 

Endret av loki
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal mest sannsynlig ha en stiff ski. Så er det noen som oppgir vekt andre ikke. Uansett er det ikke noe å henge seg opp i. Korte ski til 94 kg skal du slite med. Så man må nesten bare høre i butikken hva de har. I utgangspunktet kan helt sikkert en 201 ski i 80/100 inndeling funke, men det kommer an på akkurat den skien. 🙂

For stive skin ski er hvertfall helt pyton.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (42 minutter siden):

Litt stive er det greit å ha de. Da blir det tvingende nødvendig å gå med korrekt vektoverføring for å få feste, og man har god glid når man legger vekta på hæl. 

Litt stive er greie, men det er kort vei mellom litt stive og for stive. (hvertfall hvis man sliter med vektoverføring. Skal sies at move binding er knall på skin

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (18 timer siden):

Rossignol-skiene: 203cm Stiff/90-110kg. Skiene er best når jeg er på nederste delen av det vektintervallet eller helst litt under. Jeg er 178 cm. Hadde jeg veid 110 kg. ville det vært helt håpløst sånn føret er nå. 

110 er jo maks så at det vil subbe da tenker jeg er innafor(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vims skrev (13 timer siden):

Har et par Madshus.  Står 75-90 på de, og skiløpern veier nå rett under 80.  Trur de kunne vært stivere.  Bortsett fra når jeg skal jukse i lange oppoverbakker  har bindingene alltid stått i bakerste posisjon.  Når gradestokken gikk ner mot 20, var de ikke langt unna truger....  Kanskje jeg skifter mening når skaraklisterføret kommer?

Butikken målte og veide og greier når jeg handla  ifjor våres. 

Det var litt av et avvik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (12 timer siden):

Du skal mest sannsynlig ha en stiff ski. Så er det noen som oppgir vekt andre ikke. Uansett er det ikke noe å henge seg opp i. Korte ski til 94 kg skal du slite med. Så man må nesten bare høre i butikken hva de har. I utgangspunktet kan helt sikkert en 201 ski i 80/100 inndeling funke, men det kommer an på akkurat den skien. 🙂

For stive skin ski er hvertfall helt pyton.

Det er rene bingoen nesten. Enten så subber det eller så er det dobbeltak hele veien til Kikut. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (12 minutter siden):

Litt stive er greie, men det er kort vei mellom litt stive og for stive. (hvertfall hvis man sliter med vektoverføring. Skal sies at move binding er knall på skin

Skal ha move. Det jeg har hørt er at det er ca 10 kg forskjell. Stemmer det så har man jo litt å spille på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker spenning i hverdagen så har klemt til på nett og bestilt noen Rossi 201 stiff 80/100 med QL bindinger til 2500(!) ferdig levert på den lokale XXL sjappa. Det blir gull eller granbar. Time will tell. 

Såpass billig at det bare var å slå til. Passer de ikke meg så vil de sikkert funke for noen andre i heimen. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (31 minutter siden):

110 er jo maks så at det vil subbe da tenker jeg er innafor(?)

Jeg går opp og ned i vekt. Opp til 100 så går det greit med disse skiene. Men de blir merkbart mindre spreke. Når jeg er nede i litt under 90 så glipper det litt. 110 tipper jeg de føles ganske døde. 

Jeg tenker som @Olechrat stiff er riktig valg. XXL har vel uansett en sånn fornøyd-ordning, så risikoen er ikke veldig stor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at du skal være veldig dreven for at noe annet enn marka-modellene er gøyest å gå på. Jeg går ca. 100 mil per sesong, har et par Fischer Twin Skin Race til 6 løk, anbefalt og plukket av spesialbutikk, som står ubrukt etter 5 turer siden de er så krevende å få feste med, mens jeg heller bruker de rimeligere markamodellene med sikrere feste, som også gir bedre treningseffekt. Smøre-racingski synes jeg derimot er gøyere å gå på, litt mer slingringsmonn med smøresone osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var skiene på plass og testet. 

18 minus og glassvattføre i helt nypreppa spor. 

Bindinger helt bak

Dårlig glid, og bittelitt smålugg utenfor og der sporet var helt melis, men ikke nevneverdig verre enn ellers rundt 20 blå

Pace på strava er omtrent på par. 

Spikerfeste

Hadde på noe universalglider på flaske, men ikke noe på selve fellene

(Det bør jeg vel? Er det Swix Boost som gjelder?) 

Tror skiene er litt myke, men satser på at jeg får igjen for det med spikerfeste på mildere temperaturer og harde spor. 

Veldig ålreit med 200 cm og ikke 206 

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (42 minutter siden):

Hadde på noe universalglider på flaske, men ikke noe på selve fellene

(Det bør jeg vel? Er det Swix Boost som gjelder?) 

Det man har på fellene er i hovedsak impregnering. Det hjelper på at de ikke samler smuss, og at det ved 0-føre ikke blir vått og så fryser. Så i -20 har det nok ikke allverdens å si. Jeg impregnerte før første turen i desember og ikke gjort det siden. Tar sikkert en runde med rens og impregnering igjen snart. I påsken / vårparten derimot, når fellene blir fulle av andres klister og der temperaturer veksler mellom pluss og minus, gjør jeg det oftere. Viktigste er nok å bruke en fellerens og ikke andre typer rens, da det kan ødelegge limet som holder fellen på plass.

Mitt inntrykk av Boost er at det er noe man legger i tillegg til impregnering før hver tur om man gidder. Men at det viktigste og enkleste er å gå for den langtidsvirkende impregneringen. Har ikke selv giddet styre med Boost i tillegg, bra nok med impregnering én gang for min del.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (1 time siden):

Da var skiene på plass og testet. 

18 minus og glassvattføre i helt nypreppa spor. 

Bindinger helt bak

Dårlig glid, og bittelitt smålugg utenfor og der sporet var helt melis, men ikke nevneverdig verre enn ellers rundt 20 blå

Pace på strava er omtrent på par. 

Spikerfeste

Hadde på noe universalglider på flaske, men ikke noe på selve fellene

(Det bør jeg vel? Er det Swix Boost som gjelder?) 

Tror skiene er litt myke, men satser på at jeg får igjen for det med spikerfeste på mildere temperaturer og harde spor. 

Veldig ålreit med 200 cm og ikke 206 

 

Min erfaring er at felleskirkelig i så kalde temperaturer er trått uansett hva du glider eller gjør. Kaldt og nysnø/fokksnø så er Skin HELT krise dårlig.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akilleshælen til felleski. Men jeg føler at i slikt føre glir alt dårlig uansett. Jeg var ute to dager på rad i kuldeperioden nå. Skøyting ene dagen og klassisk på felleski den neste. Kjip gli på begge 😅

Fikk forøvrig slipt sålen på felleskia mine hos Milslukeren forrige uke. Og satte på ny fell på slutten av fjorårs-sesongen. Gode som nye. Nice at ~1000kr utvider levetiden på skia med ytterlige 4-5 år.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (2 timer siden):

Ja, det er akilleshælen til felleski. Men jeg føler at i slikt føre glir alt dårlig uansett. Jeg var ute to dager på rad i kuldeperioden nå. Skøyting ene dagen og klassisk på felleski den neste. Kjip gli på begge 😅

Fikk forøvrig slipt sålen på felleskia mine hos Milslukeren forrige uke. Og satte på ny fell på slutten av fjorårs-sesongen. Gode som nye. Nice at ~1000kr utvider levetiden på skia med ytterlige 4-5 år.

Det var bare en håndfull som hadde vært i sporet før meg og på glistrekkene etter utforkjøringene begynte jeg å gå parallelt omtrent der de to skøytesporene begynte. Hinter vel om det du sier. Feelingen min var at det gled omtrent som det pleier å gjøre når det nærmer seg 20 minus. Pace på strava bekreftet det med pace på omtrent på par de siste 10 årene. Mye av de gamle turene mine har vært på kaldt og trått føre i Hallingdal, men da på smøreski. Satser på at det holder selv om jeg sikkert kunne ha hatt 90/110 ski, men da måtte jeg altså ha gått opp i lengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...