Gå til innhold

Lastesykkel som erstatning for bil - erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Kanskje vanndunk kunne vært noe? ☺️ Kan tømmes nesten hvor som helst (helst ikke på veien i minusgrader). Bør fylles helt opp så det ikke skvulper. 

Sikkert fordel å få det litt lavt på forgaffelen hvis mulig, det fins mange ulike patenter på bagasjefester til ulike typer sykler ☺️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Kanskje vanndunk kunne vært noe? ☺️ Kan tømmes nesten hvor som helst (helst ikke på veien i minusgrader). Bør fylles helt opp så det ikke skvulper. 

Sikkert fordel å få det litt lavt på forgaffelen hvis mulig, det fins mange ulike patenter på bagasjefester til ulike typer sykler ☺️

Type bikepacking-bagasjeholder på gaffelbena med vanntette pakksekker med vann (e.l.) inni. Så har du litt bagasjerom hvis du trenger mer lagringsplass. Hvis du faktisk går for vann, kan du bruke sånne poser de selger spylevæske i, de er relativt robuste og lette å tilpasse det de skal oppi. Og de har skrukork.

Endret av Dingo
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dundun skrev (40 minutter siden):

Noen betrakninger rundt 2hjuls vs 3hjuls?

Sett noen med 3 hjul og da drift på begge bakhjul, noen som har dette? Bedre på vinterføre kanskje?

Har ikke prøvd med trike (ett forhjul og to bakhjul). Har kjørt en del trehjulet (Babboe Big), og den blir veldig tippete og kompenserer ikke for ujevn/skeiv vei. Litt knotete opp og ned fortauskanter, men føles trygg i sedat fart og fin inn i lyskryss og sånt. Oppreist sittestilling og god steming i finvær hvis du ikke har behov for fart. Testet en tur med B&B sin med krengefunksjon, hjelper litt men krenger ikke nok til den farten jeg ønsker å holde 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (1 minutt siden):

Med tre hjul kan man vel ikke legge seg over i svingene sånn at man står i fare for å tippe.

Går fint å kjøre med litt løft på et av hjulene, bare sørg for at mor ikke ser deg når du gjør dette med barna oppi 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om barn foran eller bak på lastesykler? Ser jo noen fordeler med "kahytt" hvis man sykler i alle slags vær, men for meg som godværssyklist virker det sikrere og nærmere vanlig sykkel å ha seter bak.

Kan skyte inn at jeg er meget fornøyd med sykkelvogn som settes igjen i bhg etterfulgt av pendling på vanlig sykkel, men eldstemann blir nok snart for høy og formen er dalende. Samt at el-lastesykkel kan utvide rekkevidden uten bil med barn betraktelig. Trenger ikke kunne laste noe særlig da dette ev. erstatter behov for bil nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Soeder Foruten en kort prøvetur på en Omnium E-Cargo, har jeg ikke testet så mange front-loadere selv. Med unntak av Omniumen, som tross alt er ganske smidig og lett, utgår slike sykler i grunn for meg mest pga. størrelse og vekt, trasig å få opp og ned trapper som jeg er avhengig av å kunne gjøre innimellom. Og så har jeg også hørt en del historier om at fremhjulet på slike sykler har en lei tendens til å skli på glatta eller grusen dersom det ikke er last foran, pga. for lite vekt på det hjulet.

Kahytt kan man også få på longtails, ihvertfall finnes det til Tern GSD:

Skjermbilde2024-01-26kl_15_00_58.png.2f6fa0cb7f4d8f2a594d1ac105b00d3f.png

Har selv relativt kort vei til barnehagen, så har ikke noen ekstra beskyttelse annet enn min egen rygg, som jeg har inntrykk av funker overraskende bra, for jeg har ikke fått noen klager enda. Har man flere barn eller lengre reisevei, kan jeg derimot se behovet.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (13 minutter siden):

Noen tanker om barn foran eller bak på lastesykler? Ser jo noen fordeler med "kahytt" hvis man sykler i alle slags vær, men for meg som godværssyklist virker det sikrere og nærmere vanlig sykkel å ha seter bak.

Kan skyte inn at jeg er meget fornøyd med sykkelvogn som settes igjen i bhg etterfulgt av pendling på vanlig sykkel, men eldstemann blir nok snart for høy og formen er dalende. Samt at el-lastesykkel kan utvide rekkevidden uten bil med barn betraktelig. Trenger ikke kunne laste noe særlig da dette ev. erstatter behov for bil nr 2.

Mye kjekkere å ha ungene i front, da går det an å prate litt sammen. Har sete på overrøret i tillegg til setet i kassen, litt trangt nå når de begynner å bli store, men veldig kjekt både for de og meg. Tenkte ikke så mye voer det når jeg bare brukte vogn, men nå ville jeg aldri hatt de i vogn.

De ble skuffet når ejg byttet fra stor sykkel med full kalesje og danseplass (Babboe Big) til åpen løsning (Bullitt) og formaning om regnklær når det var dårlig vær, men de ble vant til det óg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dundun skrev (1 time siden):

Noen betrakninger rundt 2hjuls vs 3hjuls?

Sett noen med 3 hjul og da drift på begge bakhjul, noen som har dette? Bedre på vinterføre kanskje?

Vi hadde B&B MK1-E (den som krenger) fra 2016 til 2022. Ungene var svært delaktive i valget av denne, jeg vil påstå at for ungene er den i særklasse den beste sykkelen for å frakte unger. Krengefunksjonen har absolutt noe for seg, men du kan ikke sykle like fort i svinger som med vanlig sykkel. Inngang foran og god takhøyde gjør den meget behagelig for unger, inntil de blir for høye (men ingen andre sykler har mer "takhøyde" så vidt jeg vet). Topp at de kan sitte tørre i all slags vær. God lastekapasitet har den også. Stort sett veldig fornøyd med den, bortsett fra at motoren (vår 2016-modell hadde Bosch Performance Line med 65 Nm) ble litt for veik når ungene større/tyngre, og med mye last foran får du litt redusert grep på bakhjulet, noe som kunne være utfordrende i islagte oppoverbakker. Hadde versjonen med NuVinci/Neviolo navgir og beltedrift, krevde null vedlikehold, men krafttapet var merkbart, det var litt pes å bytte dekk, og girutvekslinga i baknavet blir slitt. Vi endte med å bytte nav to ganger i løpet av nesten 8000 km.

Med større unger og mindre behov for å frakte de rundt (i hvert fall begge to samtidig), solgte vi den og kjøpte en Cube Cargo Sport Dual Hybrid i 2022. Den er helt knall til daglig bruk, mye mer lettsyklet og har merkbart mer drag i motoren. To batteri gir også fantastisk rekkevidde. Blir glad hver gang jeg er på butikken og fyller hele kassa med mat for en uke og sykler uanstrengt hjem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (2 minutter siden):

@Soeder Foruten en kort prøvetur på en Omnium E-Cargo, har jeg ikke testet så mange front-loadere selv. Med unntak av Omniumen, som tross alt er ganske smidig og lett, utgår slike sykler i grunn for meg mest pga. størrelse og vekt, trasig å få opp og ned trapper som jeg er avhengig av å kunne gjøre innimellom. Og så har jeg også hørt en del historier om at fremhjulet på slike sykler har en lei tendens til å skli på glatta eller grusen dersom det ikke er last foran, pga. for lite vekt på det hjulet.

Kahytt kan man også få på longtails, ihvertfall finnes det til Tern GSD:

Skjermbilde2024-01-26kl_15_00_58.png.2f6fa0cb7f4d8f2a594d1ac105b00d3f.png

Har selv relativt kort vei til barnehagen, så har ikke noen ekstra beskyttelse annet enn min egen rygg, som jeg har inntrykk av funker overraskende bra, for jeg har ikke fått noen klager enda. Har man flere barn eller lengre reisevei, kan jeg derimot se behovet.

 

Opplever ikke å skli noe særlig på Bullitten, med unntak av når det er is ute. Da ble det merkbart lite feste foran selv med piggdekk. Men har hørt i andre fora at den er utsatt for å lowside pga lite grep foran. Kanskje noe med gummien å gjøre? Jeg kjører 2,15 crazy bob (BMX-dekk) foran og det sitter stort sett som limt.

 

Har kjørt en del R&M packster 80, den virker som den får mer av vekta over fremhjulet uten at jeg har testet den på vinteren. Kanskje den oppleves tryggere. Har en kompis som kjører denne mye, og han har såvidt jeg vet ikke sklidd med fronten på den. Vet ikke hvordan de nye modellene oppfører seg, packster 80 fås vel bare brukt nå. Men den er digg da, skikkelig SUV-følelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser veldig mange med 2 kids som har en form for barnegrind bak slik en får på Tern GSD, RM Multitinker/Multicharger, fler. Snakket med et par naboer som har det og de liker at går veldig fort med av- og pålessing. Virker som de med Tern(små hjul) er litt mer fornøyd siden det blir litt mer stabilt, men det er noe en må vekte selv. Det negative med barnegrind er vel at barn ikke er like godt festet som i barnesete. Ser RM har mulighet for barnesete i barnegrinden, men det gjør det forsinker kanskje av- og pålessing med noen sekunder. Dette er hovedsakelig familier med grei økonomi, som fint kunne hatt en bmw i3-konebil, men de nevner at en slik fraktesykkel er veldig mer effektivt for dem i hverdagen med barnehage, handling, jobb i byen etc.

24_Multicharger_RM_CPH_05388_02_SBK_1-Ki

clubhouse_plus-GSD-g2-2yepp-1440x750.jpg

TN-photo-GSD_S10-LX-ClubHouse-1440x750.j

Frontloader er sikkert knall, men etter å ha prøvd det for moroskyld og snakket med et par som har det, virker det litt "knotete" i hverdagen. En Tern GSD er ganske smidig og lettkjørt i trafikken. Krever liten tilvenning, og selv uinteresserte personer har lite problemer med å bruke den. Frontloader er mer krevende, og en må tenke mer siden hjulet er ca en meter foran det som er vanlig. Sikkert en tilvenningssak.

Load-75-4Promo4.png

Tern GSD veier 34-38kg alt ettersom modell. Det er en ganske tung elsykkel, som alikevel er ganskje letthånterlig siden tyngepunktet er lavt, selv for mindre personer. RM frontloader syklene veier det samme, eller litt mer for de med "hus", og de føles litt tyngre å flytte på.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaringer her enda, kun oppsummering av lang tråling av nettet, transportsykkelforum på Facebook anbefales + å søke opp aktuelle modeller på Reddit. Så får vi se etterhvert om noe av dette stemmer i praksis.

Long john (last foran, ett hjul foran og ett bak) får mye skryt for å være hendigere med barn enn vogn. Du har bare to hjul å bekymre deg for ift hull i veien osv, du ser barnet og har bedre kommunikasjon mens i en vogn er det som de er litt atskilt. Når man får teken oppleves den veldig stabil, mens vogn må man passe litt mer på i svinger og over ujevnheter. Hvis vinterbruk så har man også ulempen med vogn at den selv ikke bremser når du bremser.Ulemper med long john er stor svingradius, at sykkelen er stor og krever garasje e.l, pris.

Longtailen er ofte litt billigere og har plass til større barn, lenger varighet. Mer smidig, kanskje mer stabil om vinteren hvis det betyr noe. Kan også brukes med vogn, mens en long john og vogn kan bli veldig langt selvom det er mulig.

Jeg synes long john ser tryggere ut hvis man velter/faller enn longtail, hvis man frakter barn. Derfor kjøpte jeg en long john nylig, og skal bytte litt på om vi bruker den eller sykkelvogn med vanlig sykkel. Hadde vi hatt større barn hadde vi nok valgt longtail, for å få plass.

Endret av chimp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det egentlig er så enkelt som at long john er best til små barn og longtail bedre til større barn. Sætlig muligheten til bildete i long john er en stor fordel med små barn.

Jeg begynner med sykkelvogn og vanlig sykkel og vurderer longtail når kull nr 2 blir litt større. Men vi har gåavstand til bhg og alt av ting i nærmiljøet, så er usikker på behovet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår Yuba Boda Boda longtail opplever jeg at kidsa sitter veldig trygt. Vi har med ramma rundt baksetet med totalt 4 stenger som kidsa sitter mellom. Så er det brett til føttene (stålramme med trebrett oppå). Kidsa holder stort sett i den innerste ramma når vi sykler. Funker helt topp som nevnt når det er bar vei, men lite feste på forhjulet om det er is/sne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2024 at 9:52 AM, stislask said:

Jeg tror det egentlig er så enkelt som at long john er best til små barn og longtail bedre til større barn. Sætlig muligheten til bildete i long john er en stor fordel med små barn.

Jeg begynner med sykkelvogn og vanlig sykkel og vurderer longtail når kull nr 2 blir litt større. Men vi har gåavstand til bhg og alt av ting i nærmiljøet, så er usikker på behovet. 

Japp, de jeg kjenner med kids går som regel over til mer long/midtail-type sykler når ungen(e) blir større. Så ulempen med kasse er at du typisk må bytte den ut etter noen år. Men sålenge ungene passer oppi ser jeg jo poenget med mer oversikt og kommunikasjon, samt muligheter for ting som sele. Men med gode seter og grind har jeg inntrykk av at mange er godt fornøyde med sete bak og, og da har du jo en sykkel du sannsynligvis kan frakte ungene i noen flere år med før du må bytte ut.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Riese & Muller Multicharger er en prima måte å transportere seg i byen. Med mindre jeg skal frakte store Ikea-lass, er dette min foretrukne hverdagstransport, og bilen er stort sett reservert til turer til fjells (selv om det økonomisk sett hadde lønt seg å leie bil, er det noe med å bare gå ned i kjelleren og kjøre uten plunderet med å hente leiebil etc). Belteløsningen gjør vintervedlikeholdet i salthelvetet her i byen veldig lettvint og, og lar meg bruke sykkelen som et rent nyttekjøretøy uten å måtte vedlikeholde kjede og drivverk konstant.

Sånn transportmessig holder jeg fortsatt en knapp på bagene og løsningene på Xtracycle-oppsettet jeg hadde på min gamle Big Dummy, men man får med seg endel stæsj på denne og. Feks lasta en kompis opp et plommetre og flere storsekker med jord fra Plantasjen på sin forrige sesong. 

Virker å være en ganske utbredt transportdoning her jeg jobber og, her med litt ulike oppsett. Min er den nærmest kamera.

IMG_1775.jpeg.a3e266b33fb50d5198cfd5f81dae4376.jpeg

  • Like 4

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du frontbæreren ofte?

Merker det er noe jeg har lyst på, av en eller annen grunn. Bare vet ikke om jeg vil bruke det ofte, eller om det faktisk er noe en vil foretrekke når en først blir vant til det.

200k med RM-sykler og RM-tilbehør på en rekke😅

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Andreas said:

Bruker du frontbæreren ofte?

Merker det er noe jeg har lyst på, av en eller annen grunn. Bare vet ikke om jeg vil bruke det ofte, eller om det faktisk er noe en vil foretrekke når en først blir vant til det.

200k med RM-sykler og RM-tilbehør på en rekke😅

Har ca aldri brukt den 🙂 Sjelden jeg har med en egna kasse eller lignende. Men har ofte tenkt jeg burde feste på en egna kasse som den ene som står der.

Det finnes dog en mer omfattende bærer enn den jeg har, en kompis har den og bruker den visst endel i kombinasjon med en bag.

  • Thanks 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fatbiken har jeg derimot brukt frontbæreren en god del (Surly 24-pack). Fin for å stroppe fast bagasje på om man skal på en overnattingstur. Samme da jeg brukte den samme bæreren på longtailen jeg hadde før, genial for å frakte kaker og andre ting du ikke nødvendigvis hadde så lyst til å legge sideveis i sideveskene 🙂 .

Er vel egentlig mest latskap som har hindra meg i å skaffe en egna bag eller kasse for Multichargeren.

image.png.358b42ac714b2fd515001be1d147ff52.png

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...