Gå til innhold

Lastesykkel som erstatning for bil - erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte det kunne være fint med en tråd hvor man kan dele sine erfaringer med såkalte lastesykler, det være seg longtail eller kassesykkel, og særlig som erstatning for bil og som bruksgjenstand i hverdagen til diverse ærend og gjøremål, det være seg alminnelig pendling, henting og levering i skole og barnehage, handleturer på IKEA, sykkelferie med familien og så videre. Hensikten er å utveksle tips og erfaringer rundt dette som tross alt er et relativt nytt fenomen.

Denne typen sykling ble først et høyaktuelt tema for meg for litt over to år siden da vi fikk vårt første barn og flytta ut i drabantbyen til Oppsal, med betydelig økning i avstand og høydemeter til og fra jobb. Mitt scenario er 2 km til barnehagen og 8,5 km (+230 høydemeter) til sentrum på jobb. Da var det ikke lenger realistisk å klare seg med en sliten hybrid for mitt vedkommende - nå ville jeg ha elmotor og lastekapasitet. På sensommeren 2022 kjøpte jeg en Benno eScout med 27,5" hjul, som ikke akkurat er en fullverdig lastesykkel, men mer et kompromiss mellom det og en alminnelig elsykkel:

IMG_8426.JPG.26efea3e815befeae64b4de0076288dc.JPG

 

I tillegg til barnesete (Hamax Caress), ble det også innkjøpt en Thule Chariot Lite vogn. Tiden skulle vise at vogna nesten ikke ble brukt annet enn da barnet var litt over 1 år og begynte i barnehagen, så det var en utgift vi strengt tatt kunne ha spart oss for. Barnesete montert på bagasjebrett er betydelig mer friksjonsløst i hverdagen da man slipper å koble løs vogn, dra den opp og ned av kjeller, låse i barnehagen osv., så det tok ikke lang tid før vogna ble liggende og støve ned i boden. Ungen synes også det er mer stas å sitte med utsikt oppå bagasjebrettet, enn gjemt nedi vogna. 

Selve sykkelen var heller ikke noen innertier. Jeg skjønner hva jeg tenkte, den var både billigere og "raskere" enn en fullverdig longtail, men her skulle jeg ønsket at jeg bare peiset på og kjøpte den sykkelen jeg egentlig ønsket meg med en gang. 27.5" hjul gjør at tyngdepunktet blir for høyt til å håndtere tung last, og hele sykkelen føltes veldig wobbly. Selv uten last var det lett å fremkalle ristende styre / speed wobble (ja, dette ble feilsøkt og forsøkt utbedra uten hell). Da hjalp det ikke at sykkelen ellers oste kvalitet og fremsto som gjennomtenkt. Bosch-motoren på 65 nm fungerte upåklagelig og var tilstrekkelig i kombinasjon med de lettrullende dekkene. 

Ett år og 3000 km senere ble Bennoen solgt, og jeg leide en varebil og dro til Hønefoss for å kjøpe den sykkelen jeg burde kjøpt med en gang:

897F5BED-FCDE-46B6-8C9E-D8620B2D2AEC.JPG.d29c4c7bab1a93440ee1095f3cdd922c.JPG

Nemlig vår egen norske Benno Boost-kopi: Hard Rocx Funk-E 8.6 LS. LS står for Low Step, dette gjør det lettere å komme seg av og på sykkelen og anbefales selvfølgelig. Dette er en mer ordentlig transportsykkel med 24" hjul og en 85nm Shimano EP8 Cargo-motor som kan trekke deg opp omtrent hva som helst. Ellers er sykkelen fornuftig specca med god utveksling og solide bremser. Det integrerte bagasjebrettet bak tåler 60 kg, foran går det nok med oppimot 20 kg. Inntil ganske nylig fantes det ikke lettrullende og voluminøse dekk til 24", så disse kommer stock med noen temmelig grove Smart Sam.

Andre sykler ble også vurdert, inkludert Omnium Mini-Max som utvilsomt har mer hipster-cred enn noe fra Hard Rocx, men praktiske hensyn trumfer alt og i min hverdag er en longtail det absolutt mest praktiske og allsidige. En annen stor fordel med Funk-E er at den er veier lite til å være en sykkel av denne typen, så den er lett å ta opp og ned trapper. De oppgir ikke noe vekt, men jeg tipper rett over 20 kg ink. batteri.

Til min store lettelse merket jeg med en gang at Funk-E var en MYE mer stabil sykkel en Benno eScout. Det var ikke nærme en gang. Så jeg gledet meg umiddelbart til å laste opp sykkelen med diverse greier for å se hva den var god for...

6DF7C5A9-89E6-47FE-BDA6-6652EC3B68AC.JPG.0bb9907f0afa81b5bc6763c99682a05f.JPG

IMG_8609.JPG.d03ea8c51e9a5f1f60991bee1b119b48.JPGIMG_9376.JPG.795ad0d85da5009cfd3bac22698e2ae8.JPG

Ja, du forstår tegninga. Denne kan lastes opp med mangt og meget uten at det merkes nevneverdig. Men selv om man har lastesykkel, bør man etterstrebe en jevn vektfordeling for stabilitetens skyld, på samme måte som med en vanlig sykkel. Det merkes godt om lasten er skjev. 

Noen tweaks var nødvendig for å gjøre sykkelen enda bedre. Jeg byttet umiddelbart de fæle holkene som kom stock til noen Ergon GP1. Skvettlapp fra Sørensen ble først kjøpt denne uken, angrer på at jeg ikke satte på de tidligere. Superkjapp montering da de kommer forborret med hull som kan brukes med festene til framskjermen på Funk-E. 

Skjermbilde2024-01-24kl_14_03_35.png.6357442bd46d64807481611681a8b277.pngSkjermbilde2024-01-24kl_14_03_50.png.ce4bcd8841ffe72bd9593516e95a7aa3.png

Jeg har surret en gammel butylslange rundt bagasjebrettet bak for at lasten skal holde seg på plass. Det er et triks jeg har plukket opp fra diverse sykkelbud. Jeg bruker primært lasteremmer fra Clas Ohlson for å sikre eventuell bagasje. Supplerer med et sett elastiske bånd med kroker i forskjellige lengder.

Skjermbilde2024-01-24kl_15_26_53.png.085629d3552ebdeed6177b4a87f4f651.png


Jeg har Benno sin Utility Front Bag foran. Denne er genial til dagligvarer og har usaklig god plass (40 liter!), brettes elegant sammen når den ikke er i bruk. Her oppbevares også sykkellås, stropper, sekken til ungen osv. Passer greit på Funk-E sitt bagasjebrett, men den passet enda bedre på eScouten sitt som var litt større.

For å beskytte mot tjuver har jeg én stk. Abus Granit 540 og en Knog Scout alarm/tracker. Jeg burde nok hatt en lås til, men sykkelen står sjelden veldig utsatt til. Batteriet skal selvfølgelig tas med når sykkelen parkeres.

Da vinteren kom, satt det langt inne å bruke over tre lapper på Benno sine 24"x2.6 piggdekk. Dessverre finnes det ikke noen alternativer om man vil ha et 24" piggdekk med stort volum. Jeg var heldig og fant et pent brukt par på Finn til tusenlappen. Det er de beste vinterdekkene jeg har brukt, og i kombinasjon med den dønn stabile ramma og EP8-motoren er dette uten tvil den beste vintersykkelen jeg har prøvd. 

IMG_0382.JPG.2f3b95cf1ab510be5f51cfc4559cf15d.JPG

Hente bokhylle på glattisen? Null problem.

Jeg har vel snart bikket 2000 km på Funk-E siden august i fjor, så denne blir enda mer brukt enn sin forgjenger. Og konklusjonen er at av alle sykler jeg har hatt så er det ingen som har vist seg så uvurderlig som denne. Hadde det skjedd noe med den, hadde jeg kjøpt en ny momentant. 24" dekk er etter min mening helt perfekt for norske forhold og et godt kompromiss mellom bæreevne/tyngdepunkt og kjøreegenskaper. Jeg har f.eks. ikke prøvd Tern GSD med sine 20", men tipper denne hadde vært betydelig dårligere på vinterføre - selv om den sikkert har andre fordeler. Har også bare lovord å si om Shimano sin EP8-motor, jeg skjønner godt at den er go-to på el-terrengsykler da den håndterer løst og bratt terreng på en eksemplarisk måte.

Og til tittelens spørsmål, er det en erstatning for bil? Til mitt bruk vil jeg si at ja, i høyeste grad, med noen svært få unntak. Et par ganger i året skal det fraktes noe av en dimensjon som er utenfor lastesykkelens bæreevne, og da leier jeg en varebil i nærheten. Har også leid bil for å kjøre til hytta ved en anledning eller to. Men når det kommer til den alminnelige hverdag, kan jeg ikke tenke meg et mer egnet fremkomstmiddel.

Økonomi er selvfølgelig også et viktig moment her. Bil er jo svindyrt, mens en elsykkel er veldig billig i drift. Selve sykkelen svir jo litt i pengpungen når den skal kjøpes inn, men det finnes ofte tilbud (er en grunn til at jeg dro til Hønefoss...), og du kan søke om klimatilskudd om du har et foretak, som dekker inntil 15% av kjøpesum.

Ser frem til å lese forumets erfaringer!

 

Endret av olelovold
  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant lesning! 👍🏻 Følger

Har selv en bil på leasing som ble tatt opp i 2021 (bodde ikke i Oslo da), som går ut i juni i år.

Vi planlegger foreløpig å ikke skaffe ny bil, har evt firmavarebil å låne om det trengs. 
Har derfor sett på slike sykler, og spesielt den fra Hardrocx. 
 

Virker veldig som det vil holde i massevis, og vil spare oss for mye penger. 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult! Jeg tror mange ville blitt overrasket over hvor mye en lastesykkel kan ordne i hverdagen! Som du sier, til spesielle ting kan man bare leie en delebil av noe slag.

Om noen lurer på om lastesykkel er for dem og tenker det er dyrt å kjøpe, kan man leie på månedsbasis og prøve. F. eks fra https://whee.no/ der kan man også bestille prøvesykling om man uforpliktende vil prøve og snakke litt.

Jeg og en del andre pleier forøvrig å kalle det å frakte store ting på sykkel for "gjedding" på norsk (ofte kalt "quaxing" på engelsk), etter at Frp-er Tybring-Gjedde mente det var dumt å bygge sykkelfelt i Gyldenløves Gate, fordi hvordan skulle man klare å frakte hjem en stor vase fra Glassmagasinet på sykkel?? 😂

Noen av mine eksempler, riktignok ikke på lastesykkel:
image.png.d33b0109647a68b552dda86b92716e3e.png

Frakte sykkel og koffert med sykkel. Dessverre hadde jeg montert sykkelen slik at jeg ikke kunne få pedalene rundt. Så ble bare vipping frem og tilbake, høyrebeinet fikk kjørt seg 😄

GB3CRKfWQAAlsuD?format=jpg&name=large

Kjøpte skrivebord på IKEA. Sidevind var småkjipt, men gikk fint.

 

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også flere håndverkere som har begynt med lastesykkel. Plutselig trenger man ikke styre med å finne parkering eller bære verktøy langveisfra. Kan bare rulle lastesykkelen med det man trenger inn i bygården og helt til døra. Genialt. (Bilde stjålet fra en jeg følger her)

image.jpeg.cc94c88d52b5777dd6350a5fd1ae184c.jpeg

  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det diggste da jeg hadde transportsykkel var muligheten til å "parkere" der vi skulle når vi var på tur til biblioteket, besøksgården og samtidig ha plass til alt du trenger av varer fra nærbutikken. Det er sykt mye diggere enn å styre med parkeringshus, beboerparkering og annen dill og dall. Viktig at forsikringen er såpass god at du kan sette fra deg sykkelen de fleste steder uten å være fryktelig redd for å få den stjålet. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk fra 2 til 1 bil for et par år siden. Kjøpte da en Yuba Boda Boda longtail lastesykkel som var tenkt å erstatte den ene bilen (som nesten aldri ble brukt). Vi snakker her for det meste til/fra barnehage/skole og videre til jobb med to barn (5 og 8 år). Sykkelen fungerer helt topp på vår/sommer og høst men har vist seg å være svært utfordrende og tildels ubrukelig til frakt av barn på vinteren. Det bunner i dårlig grep i front når det er is, bittelitt slaps og/eller kun noen millimeter med sne. Det er nesten ikke vekt på forhjulet på denne sykkelen så den sporer vildsomt og sklir på isen i lav fart selv med de kraftigste piggdekkene som finnes til 26". Så for vår del står den nå bare lagret fra senhøstes til vår. Vi klarer oss så langt med sykkelvogna til kidsa på vanlige elsykler og satser på at eldstemann neste år kommer seg rundt for egen maskin.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske off-topic, men syns likevel det er passende å vise et bilde fra Bali i fjor. Bildet viser en IKEA-leveranse
 

Har du en tohjuling så er man så fleksibel 🤣

IMG_1837.png

Endret av Espen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde forøvrig å sykle "langtur" med barn ca. 50 km t/r. med elektrisk longtail. Til det formålet var den veldig uperfekt, det gikk skikkelig treigt. Sykkelvogn og racer var mye mer egna på samme distanse. Var en koselig tur da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (23 minutter siden):

Jeg prøvde forøvrig å sykle "langtur" med barn ca. 50 km t/r. med elektrisk longtail. Til det formålet var den veldig uperfekt, det gikk skikkelig treigt. Sykkelvogn og racer var mye mer egna på samme distanse. Var en koselig tur da. 

Hvor stort batteri hadde du?

50km t/r med litt vekt krever fort mer enn det som var vanlig tidligere, 500Wh. Totalvekt på 100kg+ og litt bakker spiser fort opp batteriet, og en må fort ned i sneglemodus/ECO-modus. Klarer fint 60km når totaltvekten er 110kgish, i en mix av Tour/Auto med Boschmotor med 625Wh batteri. 750Wh batteri hadde vært ideelt, men er ganske kostbare sykler den størrelsen dukker opp på.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (59 minutter siden):

Jeg prøvde forøvrig å sykle "langtur" med barn ca. 50 km t/r. med elektrisk longtail. Til det formålet var den veldig uperfekt, det gikk skikkelig treigt. Sykkelvogn og racer var mye mer egna på samme distanse. Var en koselig tur da. 

Interessant, hvilken sykkel var dette? Ser for meg det er litt kjipere med langtur på en Tern GSD med veldig oppreist sittestilling og 20" dekk, enn på en sykkel med mer fremoverlent sittestilling og større hjul/mer lettrullende dekk.

Svene skrev (1 time siden):

Vi gikk fra 2 til 1 bil for et par år siden. Kjøpte da en Yuba Boda Boda longtail lastesykkel som var tenkt å erstatte den ene bilen (som nesten aldri ble brukt). Vi snakker her for det meste til/fra barnehage/skole og videre til jobb med to barn (5 og 8 år). Sykkelen fungerer helt topp på vår/sommer og høst men har vist seg å være svært utfordrende og tildels ubrukelig til frakt av barn på vinteren. Det bunner i dårlig grep i front når det er is, bittelitt slaps og/eller kun noen millimeter med sne. Det er nesten ikke vekt på forhjulet på denne sykkelen så den sporer vildsomt og sklir på isen i lav fart selv med de kraftigste piggdekkene som finnes til 26". Så for vår del står den nå bare lagret fra senhøstes til vår. Vi klarer oss så langt med sykkelvogna til kidsa på vanlige elsykler og satser på at eldstemann neste år kommer seg rundt for egen maskin.

Oj, kjedelig å høre at den funker så dårlig på vinterstid! Virker ikke så gjennomtenkt med så lite vekt over forhjulet. Prøvd å sette på styre med mindre sweep (evt. lengre stem) og skyve setet litt fremover, så man sitter mer fremoverlent og dermed får mer vekt over fremhjulet?

Sykkelmafiaen skrev (3 timer siden):

Veldig kult! Jeg tror mange ville blitt overrasket over hvor mye en lastesykkel kan ordne i hverdagen! Som du sier, til spesielle ting kan man bare leie en delebil av noe slag.

Om noen lurer på om lastesykkel er for dem og tenker det er dyrt å kjøpe, kan man leie på månedsbasis og prøve. F. eks fra https://whee.no/ der kan man også bestille prøvesykling om man uforpliktende vil prøve og snakke litt.

Jeg og en del andre pleier forøvrig å kalle det å frakte store ting på sykkel for "gjedding" på norsk (ofte kalt "quaxing" på engelsk), etter at Frp-er Tybring-Gjedde mente det var dumt å bygge sykkelfelt i Gyldenløves Gate, fordi hvordan skulle man klare å frakte hjem en stor vase fra Glassmagasinet på sykkel?? 😂

Noen av mine eksempler, riktignok ikke på lastesykkel:

GB3CRKfWQAAlsuD?format=jpg&name=large

Kjøpte skrivebord på IKEA. Sidevind var småkjipt, men gikk fint.

 

Whee! er en god shout for de som vil teste ut el-lastesykkel, uten å gå all in. Ser en god del sånn sykler rundt omkring. Har ikke hørt begrepet "gjedding" før, skal vurdere å begynne å bruke det. Og så må jeg spørre om noe, rent lasteteknisk, hadde det ikke vært bedre å legge skrivebordsplata flatt og på tvers, og ikke på høykant? Særlig mtp. utilsiktede seil-effekter..

Altså litt som jeg har gjort under her med hobbyplatene mine:IMG_0386.JPG.fc305aeedcc321504409bf1b72afac4c.JPG

Endret av olelovold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante vurderinger..har veldig kompakt logistikk i Oslo pr nå og har jr på barnesete og vanlig sykkel. Flytter til en mindre plass på Vestlandet om ca ett år, og da er antallet kids doblet. Får enkel sykkelparkering i garasje hjemme og greit på jobb.

Hadde tenkt å kjøpe elsykkel, feks grand canyon on:8 pluss en thule sykkelvogn med plass til 2 små- har tenkt at dette oppsettet gir bra fleksibilitet og også kanskje mye sykkelglede. Noen turer på elsykkelen som ikke er nytteturer er aktuelt. Har lyst å bruke sykkel mest mulig i nærmiljøet og lite bil. Vil jeg være bedre tjent med en lastesykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@olelovold mer rett styre og setet litt frem hadde nok hjulpet litt. Problemet er nok mest at senter av vekta havner godt bakpå uansett. Sykkelen er for avslappet i sittestillingen, man må ligge veldig godt frempå for å motvirke vekta på bakhjulet. Spesielt med 2 barn bakpå som veier 40-50kg totalt. Selv med tom sykkel er den veldig lett i front. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (38 minutter siden):

Interessant, hvilken sykkel var dette? Ser for meg det er litt kjipere med langtur på en Tern GSD med veldig oppreist sittestilling og 20" dekk, enn på en sykkel med mer fremoverlent sittestilling og større hjul/mer lettrullende dekk.

 

Det var en Yuba Boda Boda. Problemet var ikke batteriet, det vil si jeg lurer på om det gikk tomt til slutt, men at det gikk jævlig treigt @Andreas

Boda Boda har noen velkjente problemer, men det er til å leve med. Generelt fikk sykkelen kjørt seg, den ble brukt til mye rart. Ikke  veldig mye på vinteren, men husker ikke vintersykling som et spesifikt problem. Hadde noen ganske OK piggdekk husker jeg. 

Jeg har en nær slektning som har samme sykkel nå og hun er fornøyd. Nå får vi barn etter hvert så da blir det kanskje en transportsykkel igjen. Vi får se. Må dessverre ha bil uansett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hadde vært fett med en lastesykkel. Men her i bartebyen er det mye vinter og salting, og jeg er liveredd for at en møkkdyr elsykkel skal bli salta ihjæl. Hvordan gjør dere dette best mulig? Egen liten varmtvannstank i garasjen som dere spyler sykkel med daglig? Sørvisavtale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jomar Henriksen Jeg har en veldig avslappet holdning til vask av min sykkel. Bor i blokk så det er mangel på egnede plasser å vaske den vinterstid når slangene er stengt, så da blir det ytterst sporadisk. Når det er lange kuldeperioder, virker det som om både sykkel og drivverk har det greit med sjelden vask. Litt verre nå som det er nullføre. Er en bilvask i nærheten som jeg lenge har hatt ambisjoner om å teste ut til formålet, men lever i grunn greit med at den ser litt stygg ut nå på vinteren. Prøver å holde drivverket sånn noenlunde greit, og gir bremsekaliperene en vask i ny og ne, da det ofte har en tendens til å tette seg til med schmutz der, som kan føre til at stemplene ikke fungerer som de skal.

Lastesykkelen er et verktøy og får gjennomgå deretter. Raceren og terrengsykkelen vaskes derimot etter hver eneste tur.

@Kopp Valgets kval! Skjønner hvorfor den Canyonen frister, siden den har flere bruksområder utover nyttekjøring. Bor man et mindre sted på vestlandet og har bil i bakhånd, ser jeg at en sånn løsning kanskje er bedre enn en el-lastesykkel. Samtidig synes jeg det er utrolig praktisk i hverdagen med el-lastesykkel, på en helt annen måte enn å trekke vogn etter en vanlig sykkel. 

Endret av olelovold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (40 minutter siden):

Tror det hadde vært fett med en lastesykkel. Men her i bartebyen er det mye vinter og salting, og jeg er liveredd for at en møkkdyr elsykkel skal bli salta ihjæl. Hvordan gjør dere dette best mulig? Egen liten varmtvannstank i garasjen som dere spyler sykkel med daglig? Sørvisavtale? 

Vi har hatt dyr lastesykkel i Bartebyen 3 (eller 4?) vintre nå og den går som ei kule, men jeg tror det er helt avgjørende at du enten hjemme eller på jobb har mulighet til å spyle den. Og at du kan lagre den innendørs. Jeg gikk fra jobb uten mulighet til spyling og utendørs parkering til et tipp topp moderne bygg og det ble en helt ny hverdag. Jeg vil si at jeg hadde 2-3 ganger mer trøbbel da jeg ikke hadde spyling og innendørs parking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (14 timer siden):

Interessante vurderinger..har veldig kompakt logistikk i Oslo pr nå og har jr på barnesete og vanlig sykkel. Flytter til en mindre plass på Vestlandet om ca ett år, og da er antallet kids doblet. Får enkel sykkelparkering i garasje hjemme og greit på jobb.

Hadde tenkt å kjøpe elsykkel, feks grand canyon on:8 pluss en thule sykkelvogn med plass til 2 små- har tenkt at dette oppsettet gir bra fleksibilitet og også kanskje mye sykkelglede. Noen turer på elsykkelen som ikke er nytteturer er aktuelt. Har lyst å bruke sykkel mest mulig i nærmiljøet og lite bil. Vil jeg være bedre tjent med en lastesykkel?

Har selv elsykkel/sykkel med sykkelvogn (Thule Chariot Cab, masse baggasjeplass!) og tenker at det er mest praktisk så lenge vi har barn som er så små at man fortsatt har bruk for en vogn på destinasjonen uansett. Før vi flyttet til gangavstand til barnehage/barneskole var det også veldig praktisk og kunne sette igjen vognen i barnehagen når man leverte, og så kunne den andre ta den med når de hentet.

Bonus med å levere i barnehagen med sykkelvogn og manuell sykkel er at man flyr avgårde når man har koblet av vogna og fortsetter alene til jobb

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (28 minutter siden):

Har selv elsykkel/sykkel med sykkelvogn (Thule Chariot Cab, masse baggasjeplass!) og tenker at det er mest praktisk så lenge vi har barn som er så små at man fortsatt har bruk for en vogn på destinasjonen uansett. Før vi flyttet til gangavstand til barnehage/barneskole var det også veldig praktisk og kunne sette igjen vognen i barnehagen når man leverte, og så kunne den andre ta den med når de hentet.

Bonus med å levere i barnehagen med sykkelvogn og manuell sykkel er at man flyr avgårde når man har koblet av vogna og fortsetter alene til jobb

Dette er akkurat slik vi løste det når vi drev med "komplisert barnehage-logistikk", og det fungerte strålende! Sykkelvognen gjorde det fleksibelt, slik at jeg kunne ta elsykkelen en dag, og vanlig sykkel en annen dag, om det skulle legges inn noe trim på returen (da sto vogn igjen i barnehagen, slik at samboer hentet med sin sykkel og vica/versa.). Det ble også veldig lunt og godt inni vogna med masse ullpledd kos til ungene vinterstid 🙂

På elsykkelen er det også sidetasker som tas av/på på sekunder om man ikke hadde hamaxen montert, samt selvsagt en feva star foran..  

Men hadde ingen trapper eller oppganger som kompliserte, trillet rett inn i garasje/parkering uten å måtte demontere noe som helst.. Ser det kompliserer en del om man skal inn / ut av trange områder, ikke lettvint og trygt kan parkere vogntoget.

Men en Funk-e LS frister uansett veldig, har siklet på den flere ganger 😄

 

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Hard Rocken og den fungerer til det meste som erstatning for bil i Oslo. Jeg har fraktet alt fra kasser med vin til kone og barn. 

Problemet for meg er at de er veldig utsatt for tyveri. Uken etter jeg kjøpte den, hadde noen forsøkt å klippe låsen og i høst ble batteriet tatt. Batteri er DYRT. (Ja, jeg skulle naturligvis hørt på kona og tatt det med inn...)

Nå flytter jeg fra blokk hvor jeg har hatt mulighet til å parkere den inne som har vært en fordel - spesielt nå som været er utfordrende og ikke minst for tyveri. I byen er man nesten avhengig av å kunne parkere den inne for å beholde levetid og avverge tyveri. Håper både arbeidsgivere og boligutviklere tar mer hensyn til denne utviklingen. 

Nå må jeg bare skaffe meg piggdekk, men ble litt avskrekket av prisen!

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Canyon:ON 8 kommer med Bosch Performance Line CX motor med 85 Nm. Skal en trekke/laste litt, og enda ha fin fart, er det kanskje et must. Totalvekt og høydemeter spiller inn.

Ser endel av Tern GSD syklene kommer med Cargo Line som er beregnet på tunge laster, sammenligning cx vs cargo. Tern syklene har vel en grense på 200kg(!). Siklet litt på Tern GSD R14 for et år siden, men prisen var altfor stiv. En annen, dog med større hjul (med de negative sider @olelovold nevner), er Riese & Müller Multicharger. Man får "barnegrind" til den. Den er kommet i en ny utgave nå, så forrige utgave er på tilbud. RM har kommet med en Tern GSD konkurrent,  og ser ut som EVO sykler har valgt Riese & Müller Multitinker Touring kontra Tern. Mulig det kun er litt sesongvariasjoner på varelageret. Personlig synes jeg kanskje RM er litt overpriset, men det veldig fine, solide sykler. Ser mange på RM og Tern. Møt endel barnefamilier i marka på Tern. Tern er en veldig fin "elmoped" for barnefamilier og dekker et stort bruksområde, fra barnehagelevering, vare/pakkehenting til det å dra med kidsa f.eks. til en DNT-hytte ala Katnosdammen.

tn-photo-gsd-r14-lx-forge-gray-unfold-we

multicharger2-cat.jpg

Multitinker-miljo2-1440x750.jpg

Har selv Bosch Performance Line motor med 75Nm, og det holder til min bruk. Sykkelen er en Cannondale Tesoro Neo X 2. Frakter ikke kids, men camper jeg har jeg fort med meg 15-20kg utstyr(telt, packraft, etc). Dog veier jeg ikke mer enn max 80kg, alt etter hvor mye julemat som puttes inn eller hvordan styrketrening/løpe-ratioen er. Ser i Rekkevidde Elsykkel tråden at 75km ikke var noe problem på sommeren. I Auto har det gått akkurrat, dog er det mye nedoverbakker hjem. Om vinteren klarer jeg fint 50-60km. Har byttet lys til Lupine Nano SL, og setet til et fossilt Specialized BG sete. Bruker Ortlieb vesker.

C22_C66342U_Tesoro_Neo_X_2_MAT_PD.webp?c

Vurderer å kjøpe frontrack til sykkelen. Det virker kult og digg, bare usikker om jeg kommer til å bruke det så mye. Dog, er noen som sier Once you go frontrack, you never go back. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte belte, da det virker skikkelig digg. Spesielt om man sykler om vinteren. Om det er verdt hele den ekstra prisen vet jeg ikke. Vil tro at elsykkel vil gjøre at populariteten for belte øker, og kanskje trekker prisen litt ned fremover. Har en ikke belte, anbefaler @baronKanon og andre, KMC EPT kjeder, som kommer i en egen elsykkelutgave. Er det godt nok for baronen, er det garantert godt nok til meg.

Angående tyverier så har Bosch litt forskjellige løsninger, spesielt på siste generasjoner. En kan få montert GPS-tracker. Dog en tyv vil vel vite hvor trackeren er, så en får vel kun noen minutter/timer å jakte sykkel på. En kan også endre til at motoren kun fungerer når display og/eller mobil er koblet til, og at den utløser en alarm hvis sykkelen beveger hvis uten tilkobling. Av erfaring kan tilkoblingen være litt irriterende treg av og til. Gjerne må en inn i appen, for at tilkoblingen skal skje. Batteriet må en låse på plass, men en tyv klarer sikkert å få det med seg om de vil. Sannsynligheten for tyveri eller hærverk faller vel jo mer innelåst sykkelen er. Det er ingen garanti. Husker når jeg bodde i den litt poshe pensjonistbyen på Sørenga at det var regelmessige innbrudd i sykkelrommet. Enda fascinert over at de kun stjal Topeak fakeCarbon bakskjermen min, når setepinnen var Thomson og setet Specialized BG.

s-l1600.jpg

(ebaybilde)

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (21 timer siden):

Vi gikk fra 2 til 1 bil for et par år siden. Kjøpte da en Yuba Boda Boda longtail lastesykkel som var tenkt å erstatte den ene bilen (som nesten aldri ble brukt). Vi snakker her for det meste til/fra barnehage/skole og videre til jobb med to barn (5 og 8 år). Sykkelen fungerer helt topp på vår/sommer og høst men har vist seg å være svært utfordrende og tildels ubrukelig til frakt av barn på vinteren. Det bunner i dårlig grep i front når det er is, bittelitt slaps og/eller kun noen millimeter med sne. Det er nesten ikke vekt på forhjulet på denne sykkelen så den sporer vildsomt og sklir på isen i lav fart selv med de kraftigste piggdekkene som finnes til 26". Så for vår del står den nå bare lagret fra senhøstes til vår. Vi klarer oss så langt med sykkelvogna til kidsa på vanlige elsykler og satser på at eldstemann neste år kommer seg rundt for egen maskin.

Får fylle framdekket med sand eller noe 😄

Evt montere vekt på gaffelbeina

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0262.jpeg.fa451693be70005db2953e942f828a5d.jpegLastesykkel er gull!

Bilder fra når vi rigget til Lastesykkeltreff i Stavanger i fjor. Sykkelen er en gammel Bullitt med Fjuk-motor. Funker fjell heile året, men har slitt gjennom piggene på framdekket og ikke skaffet nytt så den har pause nå i vinter.

 

IMG_0510.jpeg

IMG_0509.jpeg

Endret av Dingo
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...