Gå til innhold

Jeg trenger en veldig spesifikk bil


Anbefalte innlegg

Jeg må ha ny (brukt)bil, og har en modell i sikte. Men vil gjerne ha litt kvalitetssikring på om det finnes andre biler jeg burde sett på.

Kravspek:

  • Pris < 300.000 (jeg nekter å bruke 6-800.000 på noe som koster penger på å falle i verdi selv om jeg har råd til det)
  • Kjøre Oslo-Hemsedal om vinteren uten stopp (dermed er elbil borte vekk når resten av kravspeken kommer)
  • Må kunne overleve 10 år før den er spiker (men det er helt fint å kjøre bil til spiker)
  • Minst 4 seter, men stort sett er vi 2 i bilen (min framtidige kone har 2 fine barn 15 og 19 som skal til fjells innimellom )
  • Kunne ta enorme mengder bagasje baki, tenk Stryn 4 sykler+6 par ski+glamping

Ting jeg ikke trenger:

  • En rask bil. Jeg har 2 Ducatier jeg kan benytte til å lufte skjegget og resten av kroppen. Jeg driter i kjøreopplevelsen i bil.
  • Firehjulstrekk - jeg kan faktisk kjøre bil, og når talentet mitt tar slutt så dukker mitt nye talent opp - nemlig å legge på kjetting på 2 hjul i løpet av 5 min
  • Stor motor - igjen - jeg kan kjøre bil, inkl å kjøre forbi med liten motor siden jeg kjenner veien på 95% av veiene jeg kjører
  • (Veldig) stille bil i over 100 km/t. Selv om personlig rekord Hemsedal-Oslo er X.XXt i dagens Caddy så betyr det BOSE headset og ferdsel på natta. Nå finner jeg meg nå i posisjon hvor min kjære lager forstyrrende lyder når jeg koser meg på vinterføre. Vi snakker nå om null rekorder, følge køen og uendelige menger fornuftighet.
  • Sykler på hengerfeste, de har det best inni bilen

Jeg tenker 5-7 år gammel Caddy Maxi 2.0D 7-seter og sende den bakerste seteraden på lager. Jeg har Caddy Maxi 2.0D kassebil i dag, den dekker alle behov unntatt 4 seter. Jeg synes den er helt magisk bra i forhold til bruksområde/pris, og attpåtil har den manuell girkasse, noe som alltid er bra når man kjøper bruktbil med hengerfeste  Og så liker jeg manuell kasse.

Og ikke minst - I motsetning til mange andre bilkjøpere så foretrekker jeg å regne inkl kapitalkost og verditap, ikke bare $ ut av konto pr. måned. Noen bedre?

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det høres ut som en bra plan. Jeg spikerkjører selv en Berlingo av mye samme grunner som du peker på her. Er egentlig keen på noe bittelitt større når denne dør, men logikken er jo på trynet da bilen eksklusivt brukes som pakkesel/tilhengersleping/til øvelseskjøring med manuell for kidsa. Uansett er jo eierkost latterlig sammenliknet med ny & fancy doning.

Vår kravspek når denne ble kjøpt var skyvedører (pga barneseter). De er gull når jeg skal ta ut/sette inn seter, samt orge sykler og stæsj på plass, eller stappe fullt av greier på byggevaresjappa. Videre er jo bakluka 90 grader, og dersom jeg har sykkelstativ er det suverent at bakvinduet kan åpnes separat fra luka. Er det sånt på Caddy også?

Jeg vurderer en størrelse opp, det er vel ProAce/Expert/Jumpy eller hva de nå heter alle sammen, men som personbil syntes jeg det er litt stiv pris på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (21 minutter siden):

Jeg vurderer en størrelse opp, det er vel ProAce/Expert/Jumpy eller hva de nå heter alle sammen, men som personbil syntes jeg det er litt stiv pris på de.

Jeg hadde en slik. Citroen sin personbil i den klassen heter Spacetourer. En helt nydelig bil som jeg savner sårt hver gang jeg skal på tur, ferie, ha med meg unger og stæsj... Men ja, den var dyr som personbil, så når garantien gikk ut, og jeg fikk en deal der jeg ble kvitt den til god pris slo jeg til..

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, suverin said:

Jeg hadde en slik. Citroen sin personbil i den klassen heter Spacetourer. En helt nydelig bil som jeg savner sårt hver gang jeg skal på tur, ferie, ha med meg unger og stæsj... Men ja, den var dyr som personbil, så når garantien gikk ut, og jeg fikk en deal der jeg ble kvitt den til god pris slo jeg til..

Navna der er komplett forvirrende isåfall. Vi har en C5 Spacetourer, og det er en personbil i utgangspunktet. Null sjans å få en komplett sykkel baki, den er mye lavere enn f.eks Berlingo. Berlingo har mye mer plass en spacetourer innvendig.
De jeg tenker på er i utgangspunktet varebiler, men finnes som fler-seter personbiler, men er da alt for dyre. Skjønner ikke egentlig hvorfor det er så høyre avgifter på slike (type liten Caravelle/stor Caddy) da det er en glimrende doning for barnefamilier.

Endret av Knutspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes Vito? Der er det ganske mye å velge i på Finn mtp pris/motor/alder. Jeg kjenner ikke til hvordan servicehistorikk og kjente svakheter er på disse, men det er jo ganske enorme biler og med såpass mange som det ligger ute kan man jo klare å få til både webasto (mtp glamping) og gode ettermonterte kjørelys++.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (1 time siden):

Navna der er komplett forvirrende isåfall. Vi har en C5 Spacetourer, og det er en personbil i utgangspunktet. Null sjans å få en komplett sykkel baki, den er mye lavere enn f.eks Berlingo. Berlingo har mye mer plass en spacetourer innvendig.
De jeg tenker på er i utgangspunktet varebiler, men finnes som fler-seter personbiler, men er da alt for dyre. Skjønner ikke egentlig hvorfor det er så høyre avgifter på slike (type liten Caravelle/stor Caddy) da det er en glimrende doning for barnefamilier.

Jepp, Spacetourer var "påheng" på C4 også en stund, men de gikk bort fra det på et tidspunkt.

Citroen Spacetourer er en stor bil, basert på varebil (Større enn Berlingo, og tilgjengelig i tre lengder, L1, L2 og L3), men sammenlignet med foreksempel Caravelle, er den en drøm å kjøre. Selges nå kun som elektrisk om man skal ha ny. Fossil er tilgjengelig på bruktmarkedet.

For å forvirre enda mer så er Toyota Proace Verso, Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer og Fiat Scudo alle samme bil... Og alle har et annet navn om du skal ha to seter og grønne skilter, eller Toyotaen heter vel fortsatt Proace som varebil, men uten Verso. 😉 

Endret av suverin
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Lucky said:

har trådstarter vurdert kjetting istedenfor 4wd ?

Joda, det er jo nettopp det jeg sier:

8 hours ago, DesmoSkier said:

Ting jeg ikke trenger:

  • Firehjulstrekk - jeg kan faktisk kjøre bil, og når talentet mitt tar slutt så dukker mitt nye talent opp - nemlig å legge på kjetting på 2 hjul i løpet av 5 min

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min tredje Vito nå.

De har vært veldig gode biler, men de begynner å bli veldig dyre.

En ny med 4x4, tre seter og noe utstyr ligger veil på 900 - 950 000kr.

Skal du ha flere seter øker prisen mye.

Vet du ikke trenger 4x4 så da går jo prisen noe ned igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen Multivan kommer i 4x4. F.eks. denne fra Finn. De som kan brukes som campingbil har en grei gjensalgsverdi.

Kan ingenting om bil, så ikke ta det som et godt tips.

Vito må ha blitt bedre. Jeg har tidvis hørt de som jobber i ordensetaten klage over at det fossilet av en Vito er "dritt" å kjøre langt med". Noe som indikerer at de enda ruller fremover. Tipper at de ikke blir behandlet pent, og de som sitter bak gjør sitt ytterste for at den ikke skal se bra ut. De blir ofte høytrykksspylt med varmt vann, om det har noe å si for evnt. rust.

1992 Volkswagen T3 Kombi Syncro 16" Westfalia er jo ganske kule. Antar en må være mekaniker og investere uendelig mange timer for å ha den rullende på veien i 10 år. Den er sikkert også allergisk mot veisalt.

d4d016c87e9569866b0980c3dcc9fedf

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):

vito er jo kjent for å være synonymt med drittbil.

har trådstarter vurdert kjetting istedenfor 4wd ?

en pickup kunne jo vært noe

Snakker du av erfaringer eller rykter du har hørt ? 
Det må vel være 15 år siden Vito kunne kalles drittbil . 
vi har flere Vitoer i firmaet og de går stort sett uten andre behov enn normal service. 
vi byttet fra Transportere i 2016 og når det skulle byttes igjen i 2021 så falt valget på Vito nok en gang. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Volkswagen Multivan kommer i 4x4. F.eks. denne fra Finn. De som kan brukes som campingbil har en grei gjensalgsverdi.

Kan ingenting om bil, så ikke ta det som et godt tips.

Vito må ha blitt bedre. Jeg har tidvis hørt de som jobber i ordensetaten klage over at det fossilet av en Vito er "dritt" å kjøre langt med". Noe som indikerer at de enda ruller fremover. Tipper at de ikke blir behandlet pent, og de som sitter bak gjør sitt ytterste for at den ikke skal se bra ut. De blir ofte høytrykksspylt med varmt vann, om det har noe å si for evnt. rust.

1992 Volkswagen T3 Kombi Syncro 16" Westfalia er jo ganske kule. Antar en må være mekaniker og investere uendelig mange timer for å ha den rullende på veien i 10 år. Den er sikkert også allergisk mot veisalt.

d4d016c87e9569866b0980c3dcc9fedf

Redd for at budsjettet sprengast på den syncroen. Men her kan ein nok rekne ein betydeleg gevinst over tid.

Definitivt førstevalet, om den hadde blitt køyrt til spiker ville eg blitt såra og vonbroten.... (Har hatt tre.....)

Endret av Avdem
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, suverin said:

Jepp, Spacetourer var "påheng" på C4 også en stund, men de gikk bort fra det på et tidspunkt.

Citroen Spacetourer er en stor bil, basert på varebil (Større enn Berlingo, og tilgjengelig i tre lengder, L1, L2 og L3), men sammenlignet med foreksempel Caravelle, er den en drøm å kjøre. Selges nå kun som elektrisk om man skal ha ny. Fossil er tilgjengelig på bruktmarkedet.

For å forvirre enda mer så er Toyota Proace Verso, Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer og Fiat Scudo alle samme bil... Og alle har et annet navn om du skal ha to seter og grønne skilter, eller Toyotaen heter vel fortsatt Proace som varebil, men uten Verso. 😉 

Stemmer det, C4 Spacetourer er det jo 🙂 Så har vi jo ProAce City, Opel Combo, Peugeot Partner og Berlingo. Har kanskje tilkommet enda fler...

Blir nesten bortkasta å prøve å velge et merke, man får stort sett det samme med litt badge engineering. Det kjekke er jo at det blir bra tilgang på brukte deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Caddy. Jeg har en 2008 Caddy Maxi og elsker den bilen. Nå og da drømmer jeg om noe nyere, men når jeg ser hva de samme kjerneverdiene koster, tenker da på kapasitet til å frakte en aktiv familie fra a til b, så kommer jeg også til et budsjett på 800-900k. Det kommer jeg aldri til å ha eller ta meg råd til. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å gjøre så liten innsats når noen skal selge bilen sin....særlig et firma... Bruktbil til salgs: Toyota HiAce - 2004 - Sølv - 102 Hk - Flerbruksbil | FINN.no  Bra jobba om de får 50.000 for den. Burde vært kjørt på dynga.

 

Hadde det ikke vært for rekkevidden, så kunne du hengt opp syklene stående i denne, og fortsatt fått plass til dusj inni og en seng 🙂 Bruktbil til salgs: Ford Transit - 2022 - Grå - 269 Hk - Flerbruksbil | FINN.no

Ellers så har en jo en god gammal Caravelle med 5 seter: Bruktbil til salgs: Volkswagen Caravelle - 2004 - Blå - 105 Hk - Flerbruksbil | FINN.no

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kravene om fire seter og enorme mengder bagasje skal oppfylles samtidig tenker jeg at du skal opp en størrelse bil ift. en Caddy.

Er ikke spesielt bevandret i denne type bilklasse, men tenker at Vito som flere har nevnt da bør vurderes. Mercedes hadde en del kvalitetsproblemer med denne og også øvrig lineup da den ble lansert for mer enn 20 år siden, men jeg oppfatter ikke at det er tilfelle med nyere biler i den prisklassen trådstarter vil ha. Andre biler er f.eks VW Multivan. 

Det sagt så ville jeg kanskje valgt en ren to-seters varebil og heller håndtert de tilfellene når dere er fire særskilt f.eks med en eller annen bildelingstjeneste. Siden de er såpass store, så kan du velge mellom å leie en stor bil når det skjer, eller en liten bil som de transporterer seg selv i, så tar du bagasjen i varebilen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (2 timer siden):

Hvis kravene om fire seter og enorme mengder bagasje skal oppfylles samtidig tenker jeg at du skal opp en størrelse bil ift. en Caddy.

 

Jeg har 2 barn, labrador og angst for å gå glipp av noe og kan rapportere om at man får med seg MYE i en Caddy Maxi med takboks og sykkelstativ. Det ekstra volumet du får med større biler kommer til en høy pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "Off Topic", men litt kult å se at du kan få en Merce Sprinter med gigantisk plass til å bygge den perfekte sykkel-bo-bilen, og som er elektrisk, og som har 40 mil rekkevidde. Til ca $ 75.000 . Vet ikke hva den vil koste i Norge, men.... nesten 14 kubikkmeter plass 🙂

2024 Mercedes-Benz eSprinter First Drive Review: Electric Vans Are The Future (insideevs.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (48 minutter siden):

Jeg har 2 barn, labrador og angst for å gå glipp av noe og kan rapportere om at man får med seg MYE i en Caddy Maxi med takboks og sykkelstativ. Det ekstra volumet du får med større biler kommer til en høy pris. 

Tviler ikke på at du får med deg mye, men basert på spek over virker det jo som om det å transportere ting på innsiden av bilen er saken, ref. "Kunne ta enorme mengder bagasje baki, tenk Stryn 4 sykler+6 par ski+glamping" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

Litt "Off Topic", men litt kult å se at du kan få en Merce Sprinter med gigantisk plass til å bygge den perfekte sykkel-bo-bilen, og som er elektrisk, og som har 40 mil rekkevidde. Til ca $ 75.000 . Vet ikke hva den vil koste i Norge, men.... nesten 14 kubikkmeter plass 🙂

2024 Mercedes-Benz eSprinter First Drive Review: Electric Vans Are The Future (insideevs.com)

Utfordringen her er, om ikke føreren har førerkort ut over klasse B, at bilen fort blir for tung. 3500 kg totalvekt rekker bare så langt når et karosseri skal fylles med batterier, innredning, sykler, bagasje og folk. Har en VW Crafter her på jobb og selv om den "kun" bruker diesel så må vi passe på totalvekt. Er fullt mulig å ha halvtomt lasterom og gå over streken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenE skrev (19 timer siden):

Utfordringen her er, om ikke føreren har førerkort ut over klasse B, at bilen fort blir for tung. 3500 kg totalvekt rekker bare så langt når et karosseri skal fylles med batterier, innredning, sykler, bagasje og folk. Har en VW Crafter her på jobb og selv om den "kun" bruker diesel så må vi passe på totalvekt. Er fullt mulig å ha halvtomt lasterom og gå over streken.

Ja, det er et veldig godt poeng. Ser at eSprinter faktisk veier nærmere 3200 kg med veldig høy nyttelast, og et vanlig B-sertifikat kun gjør deg gyldig opp til "tillatt totalvekt" på 3500 kg. Så da måtte en nedregistrere nyttelast til 300 kg (totalvekt til 3500kg), og kun ta med karbon og bomull 😁 Ville hjulpet litt å tatt et B96-sertifikat (4250kg totalt). Da kan du og kjøre større henger i mange tilfeller).

 

Med et opplæringsprogram ved en trafikkskole eller kursarrangør, kan du få påført kode 96 sammen med klasse B på førerkortet ditt (B96). Du trenger ikke ta en ny førerprøve.

Totalprisen vil vanligvis ende opp mellom 5.000 og 6.000 kroner, men dette er svært avhengig av hvor mange kjøretimer du trenger. I tillegg må du sannsynligvis leie henger av kjøreskolen. Dette koster vanligvis i underkant av 800 kroner.

Ville nok vært 100 ganger bedre å kjøpt en sånn her:

Bürstner T687 NEXXO - Abobil

Nexxo.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...