Gå til innhold

GPS-navigering i ritt og eventyr. Do's and dont's


Anbefalte innlegg

Til høsten skal jeg sykle ultrabirken som nå har bebudet overgang fra godt merket løype til GPS-navigering. Det er flere andre ritt som har dette, bl.a Offroad Finnmark og Offroad Valdres og helt sikker flere etterhvert. Jeg navigerer som oftest temmelig "manuelt" og Garmin'en brukes primært til tracking og til en viss grad kartvisning. De gangene jeg har lagt inn spor for å følge så har jeg opplevd ting som konstant "ute av kurs", omruting, vanskelig å se hvor man skal der to stier skilles etc. Jeg har løst dette ved å bare skru av lydvarsel og forholde meg lite til det men vil gjerne slippe en masse prøv og feil. Antar det er mange med erfaringer på problemstillinger og løsninger ved GPS-navigasjon. 

Hva er dine Do's and dont's ved navigering med sykkel-gps i terrenget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Skal ikke påberope meg mye erfaring men syklet offroad valdres i fjor med en (garmin-) device med omruting slått på og en med omruting slått av (av backups-hensyn i utgangspunktet) og omruting påskrudd er veldig lite ønskelig fra min side. Da finner den en ny rute relativt kjapt og sier bare "dette er nå ruta di" enten den er kortere eller lengre enn original. Og om dette skjer når du er distrahert eller opptatt med terrengforseringer, får du ikke det med deg.  Ved omruting avskrudd piper det til du er tilbake der du skal være, som er et must etter mitt syn.  Ja, det kan pipe litt her og der om oppgitt spor ligger til høyre og du ligger til venstre på et litt åpent område osv, men det er som regel ikke _så_ mange kryss og paralelle stier heller. Mest av "følg denne i 2km, ta til høyre i krysset. Så 3km og til venstre i neste kryss."

I hvert fall var det sånn i Valdres. 

Endret av knuthaug
  • Like 5

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del ting som er greit å ta stilling til og foreta fornuftige valg av, noen av de jeg kommer på:

  • Omruting eller ikke (mest sannsynlig ikke dersom det er en fast rute du skal følge. Kanskje dersom det kun er waypoints/checkpoints man skal innom)
  • off-course warning eller ikke
  • Turn guidance eller ikke
  • Nord opp eller retning opp (og konsekvenser av dette valget når du står stille eller har dårlig gps-kvalitet)
  • zoom-nivå - auto eller fast (og hvor fort du oppfatter eventuelle endringer av zoom-nivå dersom du har den på auto)
  • grad av detaljer i kart, farge på rutestrek og lysstyrke ( hvor raskt du leser kartet og situasjonen)
  • Oppdeling av rute hvis man sitter på en enhet med dårlig performance (sørg for å ha nok plass)
  • godt definerte skjermer (data screens) med den informasjonen man faktisk trenger
  • hvor lenge man skal fortsette dersom man er usikker / hvor ofte man skal sjekke at man er på rute
  • reserve-metode

Hvilken applikasjon som er brukt for å lage ruta (spesifikt hva slags kartgrunnlag som er brukt) har noe å si for hvordan ruta faktisk blir, så kan være greit å sjekke at den fila du får fra arrangør faktisk funker på din enhet, alternativt lage din egen som gjenskaper ruten på riktig kartgrunnlag.

Og kanskje de to viktigste tingene:

  1. I tillegg tenker jeg det er en stor fordel å bruke tid i forkant til å studere ruta på skikkelige kart, visualisere terreng, kryss, oppfang etc.
  2. Og ikke minst gjøre seg kjent med enheten man bruker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg skulle kjøre OV preppa jeg med å lage meg et par løyper i ukjent terreng hjemme. Kjørte ren simulering, og fant ut av hva som funka og ikke, spes mtp zoom, lyder, data screens osv. Det var gull verd. Jeg kjører alltid med kartet fremme, og trykker meg innom andre screens ved behov (f.eks % av makspuls, klatremeter, distanse). Prøve hva som funker.

Og slå for all del av pacer-funksjonen om du ikke har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra egne erfaringer:
Les deg godt opp på GPSen din og se på instruksjonsvideor på utube.
Lær deg og resette GPSen
Velg riktig skalering når du sykler
Last inn oppdaterte kart fra 3.part
Slå på GPSen i god tid føre start slik at GPSen nullstiller seg til det stedet du er.
Følg med på GPSen og sjekk at den oppdaterer seg hele tiden

Sjekk løypa i forkant og prøv å se om du kan finne åpenbare muligheter for å sykle feil. Det kunne spart meg 30-40 minutter i Offroad Vallers og andre timer.
Sjekk at batteriet faktisk holder for hele turen og at det er fullt oppladet

GPS sporet kan være lagret med +-15m(?) nøyaktighet og langt mellompunktene, så kan GPSen din være i motsatt ende av toleransen som da gir +-30m og da mulighet for konstant feilmelding, kanskje.

Det viktigste, brukGPSen mye og på nye steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykla OV i fjor og liker gjerne å finne nye stier og lage nye ruter, så jeg har noe erfaring. For at UB skal gå smertefritt så er det bare en ting som gjelder og det er å øve. Hvis du ikke har sykla på gps i fart tidligere så er det en del nytt å forholde seg til - og mye av det lærer du kun gjennom praksis.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kva slags Garmin er det? Dei store modellane (10x0) er nesten eit must om du skal følge med på eit kart. Og så kan eg anbefale IQ-appen MapDashboardMS for å ha nyttig info tilgjengeleg på kartskjermen.

Og ja, å skru av automatisk omruting er heilt avgjerande om du skal følge eit spor.

Lydsignalet ved ute av kurs er veldig kjekt å ha, og bør ikkje ignorerast.

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer eter 7 år med Offroad Valdres:

-Ha på forhåndsvarsling. Kryss kan komme fortere enn du antar.

-Bruk lydalarm som varsler dersom du er "off course"

-Studer eventuelle kryssinger eller repeteringer av spor på kartet på forhånd. GPS aner ikke om du er på et sted for første eller andre gang og er likeglad bare du følger sporet fra første runde en gang til, så da må du ha kontroll på dette selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (På 1.3.2024 den 13.32):

Hva er dine Do's and dont's ved navigering med sykkel-gps i terrenget? 

Preferansene er nok veldig forskjellig fra person til person. For egen del tar jeg i mot minst mulig hjelp fra Garmin og trives godt med det. 

Dvs. at jeg:

1. Skrur av feltet på toppen av skjermen

2. Bruker ikke noen navigasjonsfunksjoner aktivt, ingen lyder, ingen omruting

3. Viser ruta jeg ønsker å følge med en farge som er lett synlig på skjermen - dvs. "Vis alltid" på valgt rute

4. Kurs opp - alltid

5. I det siste har jeg begynt å bruke MapDashboard som gir deg inntil 6 felt nederst på skjermen 

6. Ha nok detaljer framme på skjermen, typisk 80-200 meter avhengig av terreng 

Det funker fint for min del, gjør også at dersom jeg ønsker å ta noen avstikkere så blir ikke Garmin hysterisk ift. omruting, men det krever jo at en følger mer med på kartet underveis. En kan også ha alternative ruter oppe samtidig noe jeg ofte benytter meg av når jeg ønsker å kombinere noe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Lars-Erik said:

 For egen del tar jeg i mot minst mulig hjelp fra Garmin og trives godt med det. 

 

Jeg vet at du mener Garmin er veldig dårlige på SW, så jeg burde sikkert ikke erte deg for dette, men here goes 😉 
Litt underlig definisjon av minst mulig hjelp, da kunne du jo latt være å bruke kart og rute på garminen i det hele tatt? Det virker jo tvert om som at du tar imot veldig mye hjelp fra garminen din til navigering. 😉😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at du mener Garmin er veldig dårlige på SW, så jeg burde sikkert ikke erte deg for dette, men here goes 😉 
Litt underlig definisjon av minst mulig hjelp, da kunne du jo latt være å bruke kart og rute på garminen i det hele tatt? Det virker jo tvert om som at du tar imot veldig mye hjelp fra garminen din til navigering. 😉😉 

Jeg er ikke sikker på hva du egentlig prøver å si må jeg tilstå. Med minst mulig hjelp mener jeg at jeg ikke bruker aktiv navigasjon fra Garmin sin side, dvs. ikke turn-by-turn, ingen signaler, ingen piler etc - dvs. jeg starter ikke navigasjonsfunksjonen i det hele tatt. Men at jeg har et kart oppe med ruta tydelig foran meg er det som gjør susen for meg, men det er ikke Garmin som står for navigasjonen, det er meg. 

 Som jeg skrev er preferansene for dette forskjellig fra person til person, men dette er det som fungerer for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig tråd, takk @Stefan77

Jeg gikk i baret på Ultrabirken 2022 i løypekryssingen oppi hva det nå heter. 

Jeg hadde løypa oppe på computeren, ingen passet på meg, en rytter foran og klar bane ut av matstasjonen. Den peip litt om reruting, men hallo det var merket løype. Så jeg mistet sju kilometer og fikk tidsstraff etter å ha meldt meg selv. Så jeg støtter poenget om å øve, og har gjort det innimellom siden. I tillegg er Wahoo veldig kjappe med å rerute. Næmest før man ser at man er ute av kurs. Så er enig i å slå av reruting også. 

Jeg tar til med alle tipsene jeg også. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å vise hvor du er på et kart, vise ruter på kart, hvor langt det er igjen, kunne zoome inn og ut, osv osv er en del av navigeringen. Hvis du virkelig ikke skulle hatt noe hjelp av garminen til navigering kunne du latt være å bruke kart/rute i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Lars-Erik skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på hva du egentlig prøver å si må jeg tilstå. Med minst mulig hjelp mener jeg at jeg ikke bruker aktiv navigasjon fra Garmin sin side, dvs. ikke turn-by-turn, ingen signaler, ingen piler etc - dvs. jeg starter ikke navigasjonsfunksjonen i det hele tatt. Men at jeg har et kart oppe med ruta tydelig foran meg er det som gjør susen for meg, men det er ikke Garmin som står for navigasjonen, det er meg. 

 Som jeg skrev er preferansene for dette forskjellig fra person til person, men dette er det som fungerer for meg. 

Velger du/har du prøvd denne modellen også dersom du skal følge et spesifikt spor og får "straff" om du havner for mye utenfor, altså ritt?

Endret av knuthaug

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (8 minutter siden):

(...)Men at jeg har et kart oppe med ruta tydelig foran meg er det som gjør susen for meg (...)

Klassisk brødsmule-spor. Det funker når det er et stykke mellom stiene. Er det tett synes jeg det blir vanskelig, og jeg må ett stykke frem før jeg ser at det er feil sti. Men det funker sikkert fint om man øver med det oppsettet også. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (10 minutter siden):

Det å vise hvor du er på et kart, vise ruter på kart, hvor langt det er igjen, kunne zoome inn og ut, osv osv er en del av navigeringen. Hvis du virkelig ikke skulle hatt noe hjelp av garminen til navigering kunne du latt være å bruke kart/rute i det hele tatt.

Ok, da skjønner jeg hva du mener -sånn sett bruker jeg den til navigering, men jeg lar ikke den lede meg - det gjør jeg selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, nohgod said:

-Studer eventuelle kryssinger eller repeteringer av spor på kartet på forhånd. GPS aner ikke om du er på et sted for første eller andre gang og er likeglad bare du følger sporet fra første runde en gang til, så da må du ha kontroll på dette selv.

Dette er kriseviktig. Nå syntes jeg de i OV har vært flinke til å supplere med skilt der slike situasjoner kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...