Gå til innhold

Lagerhylle med oppbevaringsbokser


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en enkel og praktisk lagerhylle for en vegg på 2,3 x 2,3 m + oppbevaringsbokser som passer i dybden (tror 60 cm er bra her).

Et eksempel på noe som hadde passet bra er denne hyllen fra Bauhaus som jeg sikkert hadde bestilt dersom hylleplatene var på lager.

0111595a.jpg

En slik hylle ser ut til å romme fire slike bokser fra Europris med god margin. 

164397_main.webp

 

Er det noen som har forslag til lignende løsninger, gjerne med litt bredere hylle (< 2,3 m) og til tilsvarende eller lavere pris. Jeg likte hyllen over og har sett litt på alternative hylleplater, men da stiger prisen fort så det virker som om en komplett hylle er det mest kostnadseffektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange slike fra Biltema: https://www.biltema.no/bygg/oppbevaringshyller/frittstaende-hyller/oppbevaringshylle-250-kg-2000049859

160 brede, og 60 dype. Betydelig billigere. Fornøyd med de så langt, så kjøpt og tatt i bruk flere plasser.  Kanskje litt mindre enn du hadde sett for deg.

I ene boden jeg har dem har jeg også ~230cm lang vegg i dybden, og så ca. 180 bred bakvegg. Har de derfor slik at de møtes i en L. Da blir det jo 160+60 = 220cm innover, og 160cm bredt i bakveggen.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (12 timer siden):

Hvor mye vekt skal den tåle?

Vært innom litt forskjellig, men ender fort på Ikea Ivar med riktig gjennomsiktige Smartstore kasser fra Clas, bare enkelt å ha med å gjøre.

Trenger ikke tåle veldig mye vekt. Ivar er fin, men ikke billig og fås vel ikke dypere enn 50 cm?

perbl skrev (10 timer siden):

Ikke helt 60 i dybden (55), men ellers veldig happy med Bror-serien fra Ikea.

Det er nok mer aktuelt i garasjen ja. Ser bra ut også. Men akkurat her vi skal ha nå tror jeg 60 cm dybde er minstemål.

Sykkelmafiaen skrev (10 timer siden):

Jeg har mange slike fra Biltema: https://www.biltema.no/bygg/oppbevaringshyller/frittstaende-hyller/oppbevaringshylle-250-kg-2000049859

160 brede, og 60 dype. Betydelig billigere. Fornøyd med de så langt, så kjøpt og tatt i bruk flere plasser.  Kanskje litt mindre enn du hadde sett for deg.

I ene boden jeg har dem har jeg også ~230cm lang vegg i dybden, og så ca. 180 bred bakvegg. Har de derfor slik at de møtes i en L. Da blir det jo 160+60 = 220cm innover, og 160cm bredt i bakveggen.

Denne hadde passet veldig bra om den var bredere, eller smal nok til at det gikk to i bredden. Jeg har ikke plassen til å sette to i L dessverre. Biltema hadde en lignende som var 180 cm bred før, men denne selger de ikke lengre. Den kunne funket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å kappe hyllene selv fra større plater, eller få en trevareforretning til å gjøre det. En kan kanskje da kjøpe bittelitt mer solide plater. Skal sies at jeg kjøpte lignende hyller på Bauhaus og tenkte at MDF platene som fulgte med ikke ville holde mange år i garasjen. Det er vel 15 år siden.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (52 minutter siden):

Det er mulig å kappe hyllene selv fra større plater, eller få en trevareforretning til å gjøre det. En kan kanskje da kjøpe bittelitt mer solide plater.

Har sett på det, men platene jeg har sett på er forholdsmessig dyre. For eksempel koster denne 240x60-platen fra Biltema 649,- og da blir plutselig hylleplatene dyrere enn selve hyllen. Men det finnes kanskje enda rimeligere plater som jeg ikke har tenkt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil er platene som fulgte med mine Bauhaus reoler(de blå) MDF. Står på Bauhaussiden at de er i MDF og ikke egnet for fuktige miljøer. Mine reoler har vært i garasjen i alle år, og ser like skrøpelige ut som da jeg kjøpte dem. Ser det ikke står tykkelsen på MDF-platene, men jeg vil tippe 8-10mm. MDF-Plate 10mm 122x244 kr 399, kr 379 for 8mm.

Tror Bauhaus i f.eks. Lier har platesag. De bør vel bære behjelpelige med å kappe en plate uten kost og til kvm. pris, uten påslag, siden de ikke har hyllene på lager. En utfordring er størrelsen platen trenger å være, men vil anta de har utstillingsmodeller de kan sjekke dimensjonene på.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt disse: Oppbevaringshylle | Hard Head | Jula

De har hjørnehylle også hvis du vil gjøre det litt fancy.

Platene blir buede hvis du har tunge ting i midten og rommet er over gjennomsnittet fuktig. Snur platene hvis dette skje, så buer de seg tilbake igjen etter en stund. 

Har herjet med, demontert og montert to slike hyller etter flytting, funker fjell. Funker fint til de store IKEA plastkassene vi har, selv om de henger litt ut over kanten.

Har ikke funnet noe rimeligere ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bror-serien som garasjehylle, og den brukes med ulike plastkasser slik som den du har. Da holdes utstyr tørt og rent, og så har jeg merking på hver enkelt kasse for hva de inneholder.

Jula sin Hardhead-hylle ser også bra ut, betydelig mer robust enn Bror-serien. Jeg hadde et par kasser med sand i min hylle på nederste plan, og det bulket det nederste planet.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, andersar said:

Jeg har Bror-serien som garasjehylle, og den brukes med ulike plastkasser slik som den du har. Da holdes utstyr tørt og rent, og så har jeg merking på hver enkelt kasse for hva de inneholder.

Jula sin Hardhead-hylle ser også bra ut, betydelig mer robust enn Bror-serien. Jeg hadde et par kasser med sand i min hylle på nederste plan, og det bulket det nederste planet.

Bror-hyllene kan også fås med finerhyller, jeg har valgt å gå for disse på endel av platene mine, tror kanskje de er mer robuste. De pulverlakkerte blir ganske fort oppripa og stygge, ikke at det er så viktig i en bod/garasje da.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det veldig stor forskjell på kvaliteten på plasten på en del av disse, utrolig nok.

Noen er helt håpløse og knekker/brekker/sprekker bare du ser hardt på dem. Andre tåler mye deng.

Jeg syns jevnt over Ikea sine er ganske bra, selv om de ikke har noen bra låse-patent. De plastklipsene er jo bare tull.

Smartstore sine er robuste og fine, men jeg syns tidvis den klemma de har for å lukke er litt sårbar for uvøren håndtering. Er man forsiktig så er de veldigh bra. Spesielt om man kjøper de på salg, til fullpris syns jeg det blir litt dyrt om man har mye greier. (og det har vi jo alle sammen her på forumet...)

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smartstore finnes ofte på tilbud hos ymse COOP/Clas/Whatnot, så følger man litt med finner man dem nedsatt. Har et søk på prisjakt gående som jeg sjekker når jeg har behov for flere. Jeg liker det tighte lokket, IKEAs har jeg noen mindre av, men irriterer meg over lokk som ikke er fast.

Det blir fort noen hundringser om man skal ha noe , men synes de er verdt det, sånne billigkasser har gjerne lokk som sprekker om du ser litt olmt på dem som du sier.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, msteiro said:

Gamle Broder aka fingerkapperen: 
Ikea Broder | www.ikea.com/us/en/catalog/categories/range/10… | Flickr

Fingerkapperen.. 😆 Vet ikke om jeg vil høre historien 😅

Har fått litt sansen for eurokasser, så tenker at neste hylle må passe til disse (30x40 eller 40x60 cm). Men synes det er fordel at de er gjennomsiktig ja, ellers lykke til med å finne det du skal ha 🙂

Smartstore sine 59x39 passee jo bra sånn sett, men har også reagert litt på at de er dyre bare til å være tynn plast 🙂

Til hyllemateriale tenker jeg kryssfiner bør være rimelig sterkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (57 minutter siden):

Fingerkapperen.. 😆 Vet ikke om jeg vil høre historien 😅

De er mildt sagt ganske grove i kantene, innsiden av hyllene er rent kappet alu, greit å ha hansker på ved montering.

 

Men får man tak i de er det gull, får Elfa og lignende til å virke som papp i forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 3.3.2024 den 21.24):

Jeg fant ut at rommet var stort nok til å sette to av disse i en L så da ble det de. Tester dem i morgen, har troa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste vi gjorde i boden vår var å hive ut frittstående hyller som sto i L. Istedenfor satte vi opp skinner med knekter og hobbyplater. Da fikk vi mye bedre plass og var ikke begrenset av stolper ytterst. 

46 minutes ago, baroudeur said:

Jeg fant ut at rommet var stort nok til å sette to av disse i en L så da ble det de. Tester dem i morgen, har troa.

Så nei, ikke gjør dette. Det er noe av det dummeste du kan gjøre. Hilsen Kopperud 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det finnes mer effektive oppbevaringsløsninger. Dette er ikke i en bod, men en gang som er bred nok til å kunne brukes til midlertidig oppbevaring. Vi planlegger andre løsninger i bod og garasje, men nå er jeg så lei av å flytte på pappesker at jeg vil ha noe litt mer funksjonelt frem til vi har pakket helt ut, som fort kan bli en stund til. Der vi bodde før hadde vi faktisk bare knekter og plater i boden i ulike høyder. Funket bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...