Gå til innhold

Tråden for oss over 50


Anbefalte innlegg

Rart å tenke på at da jeg registrerte meg på terrengsykkel.no så var jeg akkurat midt i 30-årene. Nå holder jeg hardt i bordkanten for å stå imot 60-årskrisen som angivelig skal begynne om få år. Så hva er da mer naturlig enn å starte en ny tråd for alle som er med på den samme reisen?

Selv om vi selvfølgelig trener og holder oss i form og er like spreke som, eller sprekere enn, da vi var 30, så må det jo innrømmes at deler av kroppen begynner å kødde. Så det kan jo diskuteres her. Sammen med spørsmål om pensjonssparing, kamferdrops og ungdommens forfall.

  • Like 4
  • Thanks 2
  • Haha 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med et utstyrsspørsmål, for et problem som jeg håper at man kan kaste penger etter for å lindre. Artrose i venstre stortå er greia her og det er vondt. Lange vandreturer med stive fjellstøvler går greit. Mykere terrengsko går mindre greit. Sykling og truger er helt problemfritt siden tåa ikke bøyes i det hele tatt i de aktivitetene.

Men det som bokstavelig talt smerter mest er å ikke kunne ta gode telemarksvinger på fjellski. Jeg har så lyst å leke meg på fjellet men det er helt umulig å løfte hælen høyt nok. Så da er spørsmålet, finnes det avstivende innersåler som er så harde at de klarer å holde imot bøyningen i tuppen av skoen, og hva skjer i tilfelle i bindingen hvis den skal ta opp mye mer av hælløftet?

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på. Jeg liker å tro at 60-årene er langt der framme, men realitene innhentet meg ved påmelding Ultrabirken; klasse 55-60...

Trener og prøver å forhindre mer forfall, men det går den veien høna sparker. Planen er likevel å bevege meg på hjul, ski og føttene en stund til. Det verste er at algoritmene har begynt å sende meg titler som "How to train as an elder athlete" etc. 

Når det gjelder Telemarksspørsmålet, har jeg intet fornuftig å bidra med.

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?! Kommer det en 60-års krise også? Da har jeg vel i det minste 8 gode år igjen.

Endret av Juffe
  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 4 år blir jeg 40. Da skal jeg kjøpe Porche. Det lærte jeg som barn.

Fra spøk til alvor. @Dan, det finnes helt stive karbonsåler, men jeg vet ikke hvor godt det vil fungere. I utgangspunktet er det ment å bruke i forbindelse med brudd i fotbladet for å stive det av.

Har du sett på noe slik? https://www.rehaboteket.no/fot/ortopediske-saler-hallux-t

https://www.rehaboteket.no/fot/ortopedisk-innleggssale-hallux-stiff

Endret av torbjornhb
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 år om kun noen dager.  Feires med å sykle Flandern rundt og oppgradere stisykkelen. Jeg skjønner ikke konseptet "krise". Kompiser som snakker om pensjonering og bobil blir kastet ut av huset, eventuelt slått ned hvis det ikke går.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (53 minutter siden):

Om 4 år blir jeg 40. Da skal jeg kjøpe Porche. Det lærte jeg som barn.

Fra spøk til alvor.

 

Knappe to år igjen her. Men spøk?

GT3 RS med schvær vinge, fete magnesiumfelger, bøtteseter og INGEN plass til lurvete småbarn. Eller AMG GTR Pro.

Neida, jeg blir nok aldri så ufornuftig/mindre gjerrig at jeg faktisk realiserer det. Men drømme er gratis...

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (10 timer siden):

Takk! De der ser bedre ut enn de jeg selv klarte å google meg frem til. Så er spørsmålet om man skal gå for den dyreste, som erstatter en vanlig såle, eller den nest dyreste som man legger under den vanlige sålen. Det høres kanskje ut som at den som erstatter kan være tykkere og dermed stivere. Skal sende dem en forespørsel og se hva de anbefaler.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve Er skrev (10 timer siden):

60 år om kun noen dager.  Feires med å sykle Flandern rundt og oppgradere stisykkelen. Jeg skjønner ikke konseptet "krise". Kompiser som snakker om pensjonering og bobil blir kastet ut av huset, eventuelt slått ned hvis det ikke går.

Jeg har hittil bare hatt én alderskrise og det var da jeg fylte 25 og følte at jeg lå etter i løypa da kompisene begynte å etablere seg med kone og unger. Etter det har jeg bare seilet gjennom tiårene rimelig happy go lucky, med unntak av rehabiliteringsperioden etter en kneskade i de tidlige 30-årene som satte meg ut litt før jeg kunne være aktiv igjen. Så jeg har et håp om at 60-årsdagen skal kunne forseres like greit som 30-, 40- og 50-årsdagene. Men så var det kroppen da. Den dagen man våkner og står opp og føler seg som en gammel bil hvor flere og flere av varsellampene på dashboardet ikke slukkes igjen etter start så kan jeg tenke meg at man begynner å forbanne alderen sin. 🙂

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (53 minutter siden):

Jeg har hittil bare hatt én alderskrise og det var da jeg fylte 25 og følte at jeg lå etter i løypa da kompisene begynte å etablere seg med kone og unger. Etter det har jeg bare seilet gjennom tiårene rimelig happy go lucky, med unntak av rehabiliteringsperioden etter en kneskade i de tidlige 30-årene som satte meg ut litt før jeg kunne være aktiv igjen. Så jeg har et håp om at 60-årsdagen skal kunne forseres like greit som 30-, 40- og 50-årsdagene. Men så var det kroppen da. Den dagen man våkner og står opp og føler seg som en gammel bil hvor flere og flere av varsellampene på dashboardet ikke slukkes igjen etter start så kan jeg tenke meg at man begynner å forbanne alderen sin. 🙂

Liten ting å tenke på... Se for deg at vi levde i et samfunn der klokken ikke styrte oss. I et samfunn der det handlet om å skaffe mat for å overleve, og det handlet om å ta vare på deg seg selv og hverandre.

Da tror jeg ikke alder hadde blitt ofret en tanke, og det ville i større grad handlet om å føle at kroppen fungerte - enten man er 70 eller 20 år 🙂

Tips: Se denne flotte dokumentaren.

Lev til du blir hundre - Netflix

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (30 minutter siden):

Liten ting å tenke på... Se for deg at vi levde i et samfunn der klokken ikke styrte oss. I et samfunn der det handlet om å skaffe mat for å overleve, og det handlet om å ta vare på deg seg selv og hverandre.

Da tror jeg ikke alder hadde blitt ofret en tanke, og det ville i større grad handlet om å føle at kroppen fungerte - enten man er 70 eller 20 år 🙂

For oss som liker å utfolde oss med et aktivt liv i skogen og på fjellet så er jo det at kroppen fungerer selve definisjonen på overlevelse. Og det er vel kanskje derfor de eksistensielle krisene kommer når aktivitetene blir hemmet, og ikke ved en tilfeldig solpassering som er akkurat delbar med antallet fingre vi tilfeldigvis har blitt utstyrt med. 🙂

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60års krisen har rammet undertegnede hardt til samboers fortvilelse.

Jeg er i minst like god form som når jeg var 40år.
Så er jeg snart pensjonist og da kan jeg trene to ganger om dagen, reise til Langtvekkistan to-tre ganger i året uten å ta hensyn til noen eller bare dra på hytta og bli der.
Ungene er voksne og ett godt parameter for egen form, jeg ser frem til bar asfalt i Maridalen 🙂
Mulig jeg kjøper meg ny MC etterhvert, en Ducati 748 har stått på ønskelisten lenge men de er nesten like foreldet som meg. Japsepurke blir det ihvertfall ikke.
Ny bil uten tak kommer neste vår, garantert.

ett par negative ting er det jo, merker at jeg holder mer igjen på farta i utforkjøringer når jeg står på ski eller sykler. har blitt redd for å tryne skikkelig 😞 sjekker forøvrig heller ikke toppfarten på mc'n regelmessig heller

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen krise nå ved passerte 60 (65 i år og yngst i klasse 65-69 jippi). Være da jeg ble 40, tatoverte arm og skulder samt kjøpte Honda Shadow 700…

Godt å ha tid og økonomi til å gjøre det jeg vil. Kom til Mallorca lørdag og blir værende til første uka i mai. Satser på at formen er god når jeg står på start i Ceresrittet med skikkelig skille på armer og bein. Med god hjelp av ostekaka i Petra gjør det hverdagslivet til en i 60 åra upåklagelig. Kaniner er spenstige slik at det går en del i gulrot(kake) også.

IMG_0918.jpeg

IMG_0914.jpeg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (4 timer siden):

ett par negative ting er det jo, merker at jeg holder mer igjen på farta i utforkjøringer når jeg står på ski eller sykler. har blitt redd for å tryne skikkelig 😞 sjekker forøvrig heller ikke toppfarten på mc'n regelmessig heller

Konsekvensen av tryn er mye større når man er eldre, så det er ikke en negativ ting. Den samlede mengden morro blir antakelig høyere på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 her (71-modell). Manken er fremdeles heldekkende, men jeg begynner å ane mer refleksjon av lys fra skalpen i speilet på badet om morran enn tidligere. Er dette et tegn på forfall eller har jeg et problem med lyssettingen på badet?

Heldigvis har jeg en partner som er 18 cm lavere enn meg, så hun ser ikke dette (hevder hun). Om hun prøver å beskytte meg for å bevare min selvfølelse vet jeg ikke.

Endret av Raskall
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart snakk om beskyttelse. 😄 Det er ikke tvil om at så fort det skjer NOE der oppe som kan tolkes som tynning i rekkene så er det 100% åpenbart for alle andre, bare ikke for en selv, siden man ser så innmari flott ut rett forfra i speilet. Så gubber i alle aldre, don't kid yourselves! Det er bare å leve med det. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt gjøre som oss førtiskidsa som alltid har vært ganske tynne i håret med babyhår, og skinne ivei før det begynner å ramle av av seg sjøl 🙂

For noen år siden gikk jeg lei av 400-500kr-ish i frisørpris som fikk meg til å klippe meg sjeldnere enn jeg burde, så klikka meg innom Norsk Småfeservice og kjøpte verste monsterklippemaskina for afrofrisørbruk de hadde 🙂 Var jo inntjent på 3-4 droppa frisørbesøk.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Mitt største problem kroppslig er at øyelokkene har fått så mye slark at jeg nesten ikke kan se når jeg er stuptrøtt.  Vet jo at dette er en enkel operasjon,  men når jeg er kun parogfemti så vil de vel sige enda mere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (På 10.3.2024 den 12.27):

Jeg begynner med et utstyrsspørsmål, for et problem som jeg håper at man kan kaste penger etter for å lindre. Artrose i venstre stortå er greia her og det er vondt. Lange vandreturer med stive fjellstøvler går greit. Mykere terrengsko går mindre greit. Sykling og truger er helt problemfritt siden tåa ikke bøyes i det hele tatt i de aktivitetene.

Men det som bokstavelig talt smerter mest er å ikke kunne ta gode telemarksvinger på fjellski. Jeg har så lyst å leke meg på fjellet men det er helt umulig å løfte hælen høyt nok. Så da er spørsmålet, finnes det avstivende innersåler som er så harde at de klarer å holde imot bøyningen i tuppen av skoen, og hva skjer i tilfelle i bindingen hvis den skal ta opp mye mer av hælløftet?

Alt kan løses med penger, så se på Xplore; Bindingen er mye dyrere enn 75mm og NNN-BC, og det finnes også dyre sko til den 😜 Sålen er laget av Rottefella, ser ganske lik ut på alle sko og er ganske stiv. Hvis du aksepterer å kjøre på tærne så kan du kjøre telemark med standardfleksen, hvilket ser ut som de gjør i reklamefilmene:
https://www.youtube.com/watch?v=rVX6fCWS004&t=57s
https://www.youtube.com/watch?v=vP2tvGq_1FM&t=39s

En stødig sko som Crispi Futura CXP/Pro XP, Alfa Skaget, Fischer BCX Traverse eller Lundhags Abisku Expedition, eventuelt Alpina Pioneer Tech, kan gi god støtte og kontroll. Jeg har hatt Alfa Skaget et par år og syns den er super: den føles ikke komfortabel når jeg tråkker nedi, men når jeg snører den igjen så sitter den godt og behagelig, gir både støtte og komfort, samt har plass til tykke sokker for varme. Den er dog ikke vanntett og må behandles etter å ha blitt brukt en stund. Som alltid med sko så er det passformen på foten din som er viktigst.

Xplore er selvsagt bedre nedover med den harde fleksen, for da bøyer sålen på skoen seg og gir motstand som minner om 75mm vaierbinding. Jeg har brukt den med Skaget noen ganger, og syns det fungerer overraskende bra nedover. Bortover og oppover vil jeg si den harde fleksen er ubrukelig, men å bytte fleks går ganske raskt, selv om løse flekser er en middels god løsning.

I vinter kjøpte jeg et par brukte Alfa Free som jeg syns fungerte veldig bra sammen med Åsnes Falketind 62 på en topptur så langt (Storhornet på Oppdal). Oppover fungerte kortfeller og "free pivot plate" bra, og nedover var den stive fleksen fin. Jeg har ventet på alternativer til den skoen, for på grunn av konstruksjonen så knekker den ned på tærne, hvilket jeg merket med en gang da jeg prøvde den. Jeg syns dog Free virker som det beste alternativet på stødige sko til Xplore så langt, så da tok jeg en sjans og den ser heldigvis ut til å fungere for meg. Jeg hadde håpet på en oppgradert modell med full gummikant for beskyttelse og bedre/jevnere fleks, samt at det hadde ikke skadet om den var litt høyere og kanskje varmere, så når den var/er såpass dyr så ventet jeg selv om det har vært flere gode tilbud på den. Free er smalere i passformen enn de andre Alfa Xplore skiskoene.

Endret av rokkitan
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, rokkitan said:

Alt kan løses med penger, så se på Xplore

Enig, Xplore er bra. 
For min del startet jeg med Telemark på tidlig 80-tall med Åsnes MT52, så over på Tua og Asolo før det ikke ble så mye mer. Har blitt mest rando de siste årene, men Falketind 62 Xplore blir litt tilbake til røttene. Ikke full kontrol, men veldig gøy. Og du slipper i stor grad den knekken på tåa. Jeg har Alpina Pioneer Tech og er storfornøyd med den. Den er til og med delvis i karbon, og det bør jo være interessant på dette forumet.
Lett og fint utstyr som gir deg mye mer skiglede enn BC. Men ikke så aktuelt for heisbasert kjøring

Nå i helga blir det 3-dagers tur i fjellet med pulk og telt med dette utstyret. Og med noen innlagte toppturer. Satser på at de andre på BC blir frista til å bytte.

Og vi kaller det gubbetur og ikke guttetur, vi er jo i 50-åra..

 

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing av tråden, men jeg legger til litt. Xplore er ikke noen revolusjon, men det beste systemet på fjellski syns jeg, og det hørtes ut som det kunne passe deg veldig bra Dan. Ulempene er at man må vrikke litt på skoen når man tråkker inn (ala dynafiddle) for å sjekke at man sitter fast før man går, for ellers så kan skien løsne noen ganger. Man må også ut av bindingen for å bytte løse flekser. Ellers så er den lett å tråkke inn i, lett å komme ut av, har knapt slark, knirker ikke og veier lite. Gummien under innsatsen for pinnene slites ved gange på grus o.l., og langtids holdbarhet gjenstår også å se, samt Rottefella har kommet med utstyr for å smøre pinnene. Prisen for bindingen er som sagt mye høyere enn vanlig 75mm og NNN-BC, samt at skoene er litt eller en del dyrere.

Ellers så bøyer sålen seg ganske bra med den harde fleksen. Alfa Skaget her:
image.jpeg.07df4c2a3ec23c822753789136cc646c.jpeg

Den bøyer seg ganske jevnt og gir god motstand, mens jeg tror Alfa Free og noen andre knekker litt kraftigere på ett punkt, men jeg har ikke testet skikkelig.

 

Men tilbake til hovedtemaet i tråden. Jeg har akkurat passert 50 og krisa er i full gang. Kroppen går feil vei og kona passer på å påpeke at jeg er tynnere i håret når hun får en anledning. Løsningen er vel å bytte henne ut og kjøpe stæsj. Lotus Elise har stått på ønskelista siden den kom, men har rykket ned etter hvert som unger har kommet og utgifter har økt. Den burde rykke opp igjen syns jeg: Lotus Elise

Og det er geit å ta det litt roligere når man blir eldre. Vi gror saktere og dårligere, så mengden morro blir nok større totalt sett, uten at man trenger å bli helt pyse heller. Jeg tror dog arne_and drar på ganske bra likevel.

Endret av rokkitan
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...