Gå til innhold

Kalorier etter tur


Anbefalte innlegg

Jeg var på et fordrag med Atle Kvålsvoll en gang og da var det snakk om mat og drikke etter sykkeltrening. Feilen mange gjør mente han var at de spiser/drikker så lite når de er ute og trener at når de kommer tilbake og er ferdig så overspiser de. Kjenner meg godt igjen i dette. Har enkelte ganger vært så sulten når jeg har kommet inn fra trening at det ble spising så jeg nesten kastet opp en halvtime etterpå. Har blitt flinkere til dette nå, og prøver å ha meg næring underveis slik at jeg unngår denne hungeren. Like ens så er jeg nøye med å ha meg en blanding av karbohydrater og proteiner. Feks så tar jeg 200g boks med "pudding" som inneholder 25g protein samtidig.

Disse proteinpuddingene med sjokolade/vanilje er forresten noe jeg har god erfaring i forhold til å være sulten i løpet av dagen når jeg er på Mallorca. Spiser som regel en til frokost i tillegg til det siste måltidet som er moiddag senest kl 19 slik at det gjerne blir tre i løpet av en dag (150 kcal pår 200g). MIddag er gjerne noe med karbohydrater i tillegg slik at jeg har bra energilager når jeg står opp. I tillegg blir det ca 12-13 timer faste noe som fungerer fint for meg når jeg først ble vant til det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver alltid innpå litt (banan, honning, mandler/nøtter) rett etter trening, så dusj også ett måltid.

Syns ofte slike kostholdsråd blir for generelle.
Om en ligger i nedre eller øvre del av BMI skalaen, om en ønsker å gå opp eller ned i vekt osv. 
Samme med fasting, hva er utgangspunktet og hva er målet?
Ligger en i øvre del av BMI skalaen og er en gjennomsnittlig mosjonist blir det mest sannsynlig ikke optimalt å sammenligne seg med en topptrent proff etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (1 time siden):

Jeg hiver alltid innpå litt (banan, honning, mandler/nøtter) rett etter trening, så dusj også ett måltid.

Syns ofte slike kostholdsråd blir for generelle.
Om en ligger i nedre eller øvre del av BMI skalaen, om en ønsker å gå opp eller ned i vekt osv. 
Samme med fasting, hva er utgangspunktet og hva er målet?
Ligger en i øvre del av BMI skalaen og er en gjennomsnittlig mosjonist blir det mest sannsynlig ikke optimalt å sammenligne seg med en topptrent proff etc.

 

Ja det er veldig mange "kommer an på" i denne sammenhengen

  • Hvor mye har man spist underveis i treningen sett opp mot hvor mange kalorier man har brukt. Brukt 400 og drukket en flask sportsdrikk pluss spist en bar, versus brukt 2500 og bare drukket vann, for å sette det på spissen. 
  • Alder (gamliser trenger generelt mere protein, ikke nødvendigvis rett etter trening, men det er en god anledning til å få i seg litt)
  • Kjønn
  • Vektnedgang eller oppgang som mål?
  • tid på dagen, tid til neste måltid osv. 
Endret av knuthaug

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (27 minutter siden):

Ja det er veldig mange "kommer en på" i denne sammenhengen

  • Hvor mye har man spist underveis i treningen sett opp mot hvor mange kalorier man har brukt. Brukt 400 og drukket en flask sportsdrikk pluss spist en bar, versus brukt 2500 og bare drukket vann, for å sette det på spissen. 
  • Alder (gamliser trenger generelt mere protein, ikke nødvendigvis rett etter trening, men det er en god anledning til å få i seg litt)
  • Kjønn
  • Vektnedgang eller oppgang som mål?
  • tid på dagen, tid til neste måltid osv. 

Enig, ernæring er ikke helt rett frem synes jeg. Har fulgt en del «fueling»-råd fra Trainerroad-podkastene/forumet med hell. Det er lansert en egen ernæringsapp med utspring derfra, Saturday.fit. Virker lovende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zwift skrev (På 13.4.2024 den 19.51):

(...)Hva gjør dere andre etter tur? Er det rett på en skikkelig middag?

 

 

 

Grovbrød med Bremykt og Vestlandsfår. Da plukker jeg opp karbohydrater, proteiner og salter. Og litt fett for smakens skyld. Har jeg tatt meg helt ut skjøter jeg på med et digert glass O'boy. Det er alltid noe sånt å finne hjemme hos oss (om ikke Mina har gjort slutt på O'boy. Det skjer ganske ofte) . I tillegg er det ganske enkelt og uvitenskapelig.

 

LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (På 16.4.2024 den 11.30):

Enig, ernæring er ikke helt rett frem synes jeg. Har fulgt en del «fueling»-råd fra Trainerroad-podkastene/forumet med hell. Det er lansert en egen ernæringsapp med utspring derfra, Saturday.fit. Virker lovende. 

SaturdayProFuelAndHydration har endel informative videoer på youtube. De forsøker å gjøre det ganske enkel, men samtidig må en forholde seg til litt matte og tall. Vil anta appen er ganske lik RP Strength Diet app, ved at en kun taster inn litt data, så hoster den ut resultater. En kan gjøre slikt selv i excel, om man har basalkunnskapen og formlene.

Virker som fokuset deres pre/post-trening ofte bare er å ha riktig "macro"-fordeling og så spise nok i løpet av dagen, men ikke for mye. Ikke så avansert som mange andre vil ha det. Dr. Alex Harrison har vel en kobling til RP Strength og de pusher "science based training/diet". Enkelt: Ikke trender, bare det faglitteraturen viser fungerer. På youtuben har de noen enkle videoer på tegn på at en spiser for lite på tur. En kan gjøre kosthold pre/under/post-trening veldig avansert, men for amatører, er det kanskje begrenset hvor store forskjellene kan bli. Sånn uten at hvis en ikke spiser nok i løpet av dagen, og har mer enn 10ish prosent* kaloriunderskudd, vil man kjenne på en solid fatigue.

*Varierer sikkert veldig fra person til person.  Husker ikke engang hvor jeg har 10% fra. Tror det var en Jeff Nippard-video hvor han snakket om muskelvekst og kaloriinntak.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet litt på rulleøkter som nok egentlig er så lite belastende at man ikke trenger å tilføre næring underveis, men tilført likevel. Hvis strava sier at jeg har brukt 700kcal og drukket 400kcal sukker så er det kun proteinshake etterpå. Økta er klemt ganske tett på leggetid med tre unger under 5 år i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (57 minutter siden):

SaturdayProFuelAndHydration har endel informative videoer på youtube. De forsøker å gjøre det ganske enkel, men samtidig må en forholde seg til litt matte og tall. Vil anta appen er ganske lik RP Strength Diet app, ved at en kun taster inn litt data, så hoster den ut resultater. En kan gjøre slikt selv i excel, om man har basalkunnskapen og formlene.

Takk! Ja, virker sånn. Man oppgir en del generelle opplysninger samt info om den enkelte økta (lengde, intensitet, forventet svetting (=varme?)), og så kommer det forslag basert på dette.

For mine rulleøkter denne uka på hhv. 90 m/0,79 IF og 60 m/0,83 IF var rådet 0,8 l vann med tre ss. sukker og én ss. salt og 0,7 l. vann med én ss sukker og kvart ss. salt om jeg husker riktig. Dette smakte høgg og var mer væske enn jeg normalt ville inntatt, men øktene var greie å gjennomføre  

Har testet div. excelskjema fra TR-forumet tidligere ifm. langturer. Litt monkeywork, men bra resultat. Spent på appen. 

Endret av MOB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet denne videoen i en annen ernæringstråd, men det er vel i denne videoen han kaster ut litt ratioes(Står litt i Science-FAQ delen på siden og) en kan følge med på:

Sidenote(kanskje nyttig for noen):

Jeg tror det er (vokser forhåpentligvis også, bra med mer konkurranse) en bølge av PhDs i Sport Physiology and Performance (usikker om de kommer fra samme utdannelsesinstitusjon eller om det kun er bekjentskaper), som 1 - er lei alle trender, kvakksalvere, de med bare supre gener og fake-nattys 2 - skjønt at mosjonister er villig til å bruke mye/endel penger 3 - det som er enkelt, har gjerne mer vitenskapelig evidens enn avokado-dietten og andre trender. Det virker ganske lukrativt. RP strength (og diet) app er seriøst kostbar, og den har mange brukere (mange har sikkert koderabatter).

Saturday-appen koster litt, men så koster også sportsernæring endel. Alex hevdet i en RPstrength-podcast (som ikke er verdt å høre på for andre enn meg som trenger distraksjon når jeg jogger) at de fleste som bruker appen vil spare penger siden han gir billige oppskrifter kontra MaxEnduranceIsolate5000. Sikkert en sannhet som kun gjelder de som bruker endel flytende sportsernæring. Litt av utfordringen er vel at media og helsepersonell peprer alle med at sukker(og alternativene) er dårlig, når det kanskje mest handler om måtehold og til hvilken bruk. Det gir grobrunn for mange sportsdrikkprodusenter til å selge sine magiske mikser. SaturdayProFuelAndHydration skriver litt om det i FAQ-delen.

Sett Dr. Mike Israetel (sikkert en kommende guru...ugh.. startet så bra) nevne i et par debatter at en må ikke spise helt clean(bodybuildere kan være litt ekstreme på det). At viktigste er at en kan klare å gjennomføre et bra kosthold/diet over tid (altså kcal/macro-ønske/plan), og at så lenge en klarte det, så kunne en f.eks. spise litt "dritt"/junk. Utfordringen med junk er jo at det er kaloribomber, som metter en halvtime, før man trenger et nytt skudd. Ikke et bærekraftig macroforhold heller. Relatert til min wok igår, 200gram squash er 34kcal. Det er vel nesten det samme som en Bamsemoms(internet sa 33kcal). Lettbrus og slikt, er jo gjerne ting som gjør det lettere å holde en diet. De som er veldig anti-lettbrus(søtningsstoffer viser ofte til litt dårlige studier. Det er dog en hel annen debatt.

Alex nevnte også i podcasten (tror han gjør det også i videoen) at det var viktig å drikke nok vann/væske når man drev med blandingene. Mange som har forsøkt gel har nevnt mageutfordringer, og det har vel litt med at de kanskje drikker lite vann. Samt at magen bruker litt tid på å venne seg til ting. Grønnsaker er f.eks. sunne saker, men går en fra slabbedaskPizzadieten til kun ren mat med mye grønt, blir det jo endel "romling" i tarm og mage. Flatulens om man skal være seriøs. Det tar vel gjerne en måned før magen er vant med ting.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg slår et slag for smoothie, det er ganske digg etter langturer, lager dette rett etter jeg kommer hjem, super i meg en solid porsjon før dusj, og litt mer etter dusj. Middagen tas litt senere.

Ingredienser: 

  • Ditt valg av frosne bær (Bruker en halv 400 grams pose av enten blåbær, bringebær eller jordbær)
  • En solid dæsj med yoghurt (jeg foretrekker vanilje)
  • En banan
  • Et eple 
  • En håndfull tomater (en av de små, søte typene)
  • En gulrot
  • En sup husholdningssaft uten tilsatt sukker
  • En sup lettmelk

Har alltid diverse frosne bær i fryseren, finnes i en frysedisk nær deg (tror jeg skal begynne med bærplukking i år, penger å spare og insentiver til frisk luft og skogturer). Fyller på med væske (saft og melk) slik at det dekker litt over de harde ingrediensene, da blir konsistensen ganske så fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...