Gå til innhold

Innhold og utseende


baroudeur

Anbefalte innlegg

Dan skrev (6 minutter siden):

Jeg kjører Firefox med standardfarger. Sykkelen på fanen blir ganske så bortevekk i mørkegrønn:

image.png.58c3ee882b4260b5d3133dd6e7064e58.png

Forslag til annen farge? Desto lysere, desto mindre synlig i enkelte lyse nettlesere så det er en balansegang der. Kanskje den lyse TS-grønn. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på alle andre ikoner på fanene jeg har åpne så er det en gjenganger at de som er uten bakgrunnsflate er vanskelige å se, mens andre, som Strava, er veldig gode og gjenkjennelige. Jeg ville ha valgt å sette en hvit sykkel i en mellomgrønn, fylt kvadrat. Grønntonen kan da være så lys som mulig så lenge det er god nok kontrast til den hvite sykkelen. Da vil man ha god styring på selve logoens synlighet og kvadraten vil sannsynligvis komme godt frem både på lys og mørk bakgrunn.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Takk for innspill, det er notert. Tenker du at det er teksten under emnetittelen som er overflødig? 

Støtter forslaget. Mener trådtittel, avsender og svar (ev. med max limit/«les mer») rekker, dvs. slik som på tsf.no  Antall klikk/svar i tråden var også nyttig. Synes eg. tsf.no var veldig kompakt og fin  (se vedlegg)

En annen ting: Hvor skal man egentlig klikke for å komme til svaret som vises? Mulig mine pølsefingre som kommer i veien, men jeg havner alltid på trådstart, forfatter, underforum. (edit: ah! ved å klikke på «[x] svar» kommer man til svaret som vises. ikke intuitivt isåfall - se vedlegg)

IMG_0215.jpeg

IMG_0214.jpeg

Endret av MOB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (7 minutter siden):

Støtter forslaget. Mener trådtittel, avsender og svar (ev. med max limit/«les mer») rekker, dvs. slik som på tsf.no  Antall klikk/svar i tråden var også nyttig. Synes eg. tsf.no var veldig kompakt og fin  (se vedlegg)

En annen ting: Hvor skal man egentlig klikke for å komme til svaret som vises? Mulig mine pølsefingre som kommer i veien, men jeg havner alltid på trådstart, forfatter, underforum. (edit: ah! ved å klikke på «[x] svar» kommer man til svaret som vises. ikke intuitivt isåfall - se vedlegg)

Forslagene er notert. Ting som krever endring i kildekode og som bør diskuteres i mer detalj med brukermassen er langtidsoppgaver og tas eventuelt når det er kapasitet og ressurser til det. 

Jeg har nå installert en counter i header som viser antall ulest innhold (relatert, men ikke det samme som det diskuteres her). Fin funksjon, ikke så fint utseende. Hører gjerne hva folk tenker om den.

  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (28 minutter siden):

Forslag til annen farge? Desto lysere, desto mindre synlig i enkelte lyse nettlesere så det er en balansegang der. Kanskje den lyse TS-grønn. 

Favicon-problematikken er nå løst ved å bruke svart sykkel på hvit bakgrunn. Ideelt sett skulle vi hatt ett ikon for dark mode og ett for light mode, men det er ikke umiddelbart tilgjengelig og ikke noe som prioriteres p.t. Med hvit bakgrunn og sort sykkel er det i det minste likt på alle nettlesere og i alle modus.

  • Like 1
  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (53 minutter siden):

5 er ikke for mye

3 er default og det er ingen enkel måte å øke counteren på uten å endre kildekode eller installere betalt plugin. Denne funksjonen er heller ikke tilgjengelig i baseversjonen av forumløsningen og vil kun være tilgjengelig i noen uker til før løsningen eventuelt oppgraderes. Alle disse tingene vil være avhengig av finansiering, noe som ikke er landet enda.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (18 minutter siden):

Forslagene er notert. Ting som krever endring i kildekode og som bør diskuteres i mer detalj med brukermassen er langtidsoppgaver og tas eventuelt når det er kapasitet og ressurser til det. 

Jeg har nå installert en counter i header som viser antall ulest innhold (relatert, men ikke det samme som det diskuteres her). Fin funksjon, ikke så fint utseende. Hører gjerne hva folk tenker om den.

Enig. Få forumet opp å stå som et alternativ til TS før det forsvinner og folket ikke vet hvor andre er blitt av. 
Ser at counter er på plass øverst til høyre. Et annet alternativ er å lage seg en snarvei i browser både for laptop og mobil:
https://www.sykkel.org/discover/unread/

Endret av san
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (31 minutter siden):

Er det mulig å endre slik at tidspunktet for siste svar i et innlegg vises i oversikten, i stedet for når det opprinnelige innlegget ble opprettet? Ev. begge deler.

Hvilken oversikt tenker du på? 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en tilsvarende widget/modul/whatnot med sist kommenterte tråder framfor den populær-saken som er her nå? Personlig synes jeg det hadde vært mer nyttig.

Må innrømme at de første gangene jeg var innom etter den var lagt til, så brukte jeg den for å se om noe nytt hadde skjedd, men innså etterhvert at det var tråder med endel svar som vises her, ikke det siste som har foregått. 

Dette er jo sikkert smak og behag, men lufter bare ideen i tilfelle flere skulle være enige.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endt med følgende måte å lese på: Gå på uleste innlegg og gå inn på de trådene man har lyst å lese. Etterpå, trykk "Merk side som lest". 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt apropos det: Hva synes man om counteren (den røde) øverst til høyre? Det er et tillegg og skal gjøre det litt lettere å se hvor mye ulest innhold man har. Jeg liker den ikke personlig selv om den tilbyr nyttig informasjon. Hva tenker dere?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en funksjon som kan aktiveres for å enkelt kunne merke poster som lest i oversikten over uleste? Jeg har feks ikke sjans til å være engasjert i ribbesteking i disse dager så hadde vært fint å kunne klikke den vekk fra oversikten uten å måtte åpne tråden 🙂
(eller kanskje det er en mulighet i dag jeg ikke har sett 😮 )

Men altså, dette begynner virkelig å bli bra 😄 men noe småtteri vil vel dukke opp i lang tid etterhvert som bruken øker.

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (11 minutter siden):

Finnes det en funksjon som kan aktiveres for å enkelt kunne merke poster som lest i oversikten over uleste?

Meg bekjent finnes det ingen funksjon som gjør dette uten å åpne tråden. Om du holder inne ctrl/command og klikker på den, så vil den registreres som lest uten at du *går inn* på tråden (du åpner den bare i nettleseren så forumet registrerer den som lest. Ikke nøyaktig det du er ute etter, men noe jeg selv gjør av og til.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (22 minutter siden):

Litt apropos det: Hva synes man om counteren (den røde) øverst til høyre? Det er et tillegg og skal gjøre det litt lettere å se hvor mye ulest innhold man har. Jeg liker den ikke personlig selv om den tilbyr nyttig informasjon. Hva tenker dere?

Den er ikke så pen å se på, men funksjonen er fin-fin.

Kunne i tillegg ha ønsket meg at antall varsler ble vist på fanen, slik det for eksempel er for Gmail. Men nå er jeg inne på skikkelig ønsketenking. 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (9 minutter siden):

Kunne i tillegg ha ønsket meg at antall varsler ble vist på fanen, slik det for eksempel er for Gmail. Men nå er jeg inne på skikkelig ønsketenking. 🙂

Nye reaksjoner viser i fanen, så den counteren er på en måte "tatt". Mulig det kun er når man ikke er aktiv i fanen og at dette varselet er deaktivert når man surfer på forumet, som kanskje ikke er optimalt.

Ellers er jeg enig i at det finnes andre fanecountere som kan være mer informative, men det meste av ekstrafunksjonaliteten i Invision koster penger (den counteren koster et par hundre i året for eksempel) så dette vil være noe begrensende nå i starten.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk nye reaksjoner jeg mente, slik at man ser når noen har svart på det man har skrevet, men da fantes det allerede. Med 24 åpne faner så blir fanene så små at man ikke ser telleren før man setter markøren på fanen. 😄

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dan Jeg vet ikke om du så oppdateringen min, men jeg lurer på om den counteren kun er aktiv når man ikke har en forumfane åpen. Altså at den teller uleste reaksjoner når man surfer på andre nettsider. Ikke helt sikker på det enda.

Edit: Counteren skal i hvert fall telle reaksjoner når man er på andre nettsider (gjenstår å kontrollere om den også teller når man er på selve forumet, men jeg tror kanskje det):

image.png.b11a0ec0992be40f04fd70ceddd62cde.png

Endret av baroudeur
  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q1: Fjerne tekstbakgrunn

Er det mulig å få inn valg om bakgrunnsfarge på tekst? Kopierer man inn formatert tekst fra noe med dark mode på, som f.eks.:

Eksempel

Finner jeg ingen måte å få bort bakgrunnen på, utenom å klippe ut og lime inn tekst uten formattering ("paste as plain text"). 

* Søkte litt før jeg postet dette. Ser ikke ut som det finnes noe innebygd for å bare fjerne bakgrunn i Invision. Dritt da.

Q2: Egen seksjon for guider?

Kunne det vært en idé å ha en egen seksjon for guider? Både for å samle de et sted, men også for å automatisk gjøre det slik at poster i denne forumkategorien kan editeres lenger enn default-timeout-en på 120 min (om jeg husker riktig): Man har gjerne behov for å oppdatere en guide lenge etter den ble laget.

Alternativet er jo å sende en PM til admin/moderator og be en post eller tråd om å ikke ha edit-timeout. Men det gir jo litt managment overhead.

Endret av olavrb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olavrb skrev (31 minutter siden):

Q1: Fjerne tekstbakgrunn

Er det mulig å få inn valg om bakgrunnsfarge på tekst? Kopierer man inn formatert tekst fra noe med dark mode på, som f.eks.:

Eksempel

Finner jeg ingen måte å få bort bakgrunnen på, utenom å klippe ut og lime inn tekst uten formattering ("paste as plain text"). 

* Søkte litt før jeg postet dette. Ser ikke ut som det finnes noe innebygd for å bare fjerne bakgrunn i Invision. Dritt da.

Tror dessverre ikke det er mulig per nå. Takk for at du tok et søk i samme slengen, det settes pris på.

olavrb skrev (31 minutter siden):

Q2: Egen seksjon for guider?

Kunne det vært en idé å ha en egen seksjon for guider? Både for å samle de et sted, men også for å automatisk gjøre det slik at poster i denne forumkategorien kan editeres lenger enn default-timeout-en på 120 min (om jeg husker riktig): Man har gjerne behov for å oppdatere en guide lenge etter den ble laget.

Alternativet er jo å sende en PM til admin/moderator og be en post eller tråd om å ikke ha edit-timeout. Men det gir jo litt managment overhead.

God idé! Hva tenker du om at denne i første omgang kan slås sammen med Brukeromtaler (til "Brukeromtaler og guider" eller omvent, alt ettersom hva forumet blir mest brukt til)?

Redigeringsbegrensninger settes på gruppenivå, så dette vil følge brukeren som poster. Det kan være aktuelt å lage en egen brukerkategori for de som bidrar med guider. 

En start kan i hvert fall være å opprette et eget område for guider og jeg foreslår at dette blir en del av Brukeromtaler. Tanker?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 minutt siden):

God idé! Hva tenker du om at denne i første omgang kan slås sammen med Brukeromtaler (til "Brukeromtaler og guider" eller omvent, alt ettersom hva forumet blir mest brukt til)?

Redigeringsbegrensninger settes på gruppenivå, så dette vil følge brukeren som poster. Det kan være aktuelt å lage en egen brukerkategori for de som bidrar med guider. 

En start kan i hvert fall være å opprette et eget område for guider og jeg foreslår at dette blir en del av Brukeromtaler. Tanker?

Å sette det på brukernivå (gruppe) funker vel. 🙂 Jeg har flere guider jeg muligens flytter hit etterhvert, f.eks. "Hvordan bygge sykkelhjul" som jeg nå har på diskusjon.no, og "Hvordan justere vandring på Fox Float" som jeg har på engelsk på Pinkbike. Å kunne endre i ettertid blir et krav før jeg i det hele tatt vurderer å legge ned arbeidet.

Hvor skal det ligge? Hmm, vet ikke. Synes ikke brukeromtaler og guider hører sammen. Samtidig kan det bli mange underforum etterhvert. Det finnes jo allerede underforum for mekking, men de er delt opp i MTB og landevei. Mekking trenger jo ikke nødvendigvis høre til en sykkelgren, eksempelvis gjelder hjulbygging begge grener. Fox Float-guide-en blir naturligvis i MTB.

Tror jeg konkluderer med at en egen kategori for guider hadde vært lurt. Da får man de samlet på en plass, som gjør det lett å se hvilke guider som finnes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...