Gå til innhold

Innhold og utseende


baroudeur

Anbefalte innlegg

baroudeur skrev (4 minutter siden):

Kan begge disse dekkes av forumet "Utflukt"?

Bortsett fra at det begrepet er veldig nært knytta til det som starta som et konsept som har utvikla seg til en stor terrengsykkelfestival, synes jeg personlig det 🙂 

Føler aldri jeg helt har fått kontrollen på skilnaden på de to subforumene på terrengsykkelforumet, og det virker jo som at jeg langt fra er den eneste når jeg sjekker hva som er posta der. Begge to inneholder jo mye diskusjon om destinasjoner.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flat struktur er enklest for den som liker å holde seg oppdatert på hele forumet. Underkategorier er fint for de som vil leve i et landeveis- eller stisyklings-ekkokammer. 🙂 Ved å ha en flat struktur dyrker man allsidigheten og smitte-/inspirasjonseffekten som var en av styrkene til Terrengsykkelforumet.

I tillegg så er dagens sykkelmarked så fininndelt og spesialisert at det å prøve å gruppere typen sykling blir meningsløst. I gamle dager syklet vi sti med racersykkel hvis vi måtte og i dag bruker jeg helst terrengsykkelen også for landeveisykling, for å kunne kose meg litt ekstra i nedoverbakkene. Alt kan brukes til alt, så det er vel kun på utstyrssiden at det kan være nyttig med en inndeling mellom terreng og racer.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (1 minutt siden):

En flat struktur er enklest for den som liker å holde seg oppdatert på hele forumet. Underkategorier er fint for de som vil leve i et landeveis- eller stisyklings-ekkokammer. 🙂 Ved å ha en flat struktur dyrker man allsidigheten og smitte-/inspirasjonseffekten som var en av styrkene til Terrengsykkelforumet.

I tillegg så er dagens sykkelmarked så fininndelt og spesialisert at det å prøve å gruppere typen sykling blir meningsløst. I gamle dager syklet vi sti med racersykkel hvis vi måtte og i dag bruker jeg helst terrengsykkelen også for landeveisykling, for å kunne kose meg litt ekstra i nedoverbakkene. Alt kan brukes til alt, så det er vel kun på utstyrssiden at det kan være nyttig med en inndeling mellom terreng og racer.

Langt på vei enig i dette. Hva tenker du om strukturforslaget nederst på forrige side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes separat forum for å diskutere ruter, destinasjoner og aktiviteten stisykling (dekt av kategorien "Stisykling" på det gamle forumet) og en annen for å invitere på tur (kategori "Utflukt" tidligere) gir mening, fordi sistnevnte gjerne har kortlevde tråder som dør ut etter at nevnte tur er gjennomført, mens tråder i den førstnevnte kan leve lenge 🙂

 

Hvis det blir en egen "Foto og film"-kategori lover jeg å bidra med innhold, selv om denne kategorien etter hvert var litt i dvale på gammelforumet. Kanskje en kategori som samler både det som havnet i "Foto og Film" og "Fete Turrapporter" kunne fungert og stimulert til litt mer aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (6 minutter siden):

Forslag til ny (fortsatt tentativ) struktur:

Sykkel.org

  • Terrengsykler, deler og utstyr
  • Landeveissykler, deler og utstyr
  • Blandevei og bikepacking
  • Elsykling, brukssykling og pendling

Annet sykkelrelatert

  • Utflukt
  • Trening
  • Ritt og arrangementer
  • Proffsykling

Generelt

  • Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås
  • DIY
  • Forumet

Tanker?

Kan DIY dekkes av "Terrengsykler, deler, utstyr og mekking" og "Landeveissykler, deler, utstyr og mekking"?

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventle skrev (2 minutter siden):

Jeg synes separat forum for å diskutere ruter, destinasjoner og aktiviteten stisykling (dekt av kategorien "Stisykling" på det gamle forumet) og en annen for å invitere på tur (kategori "Utflukt" tidligere) gir mening, fordi sistnevnte gjerne har kortlevde tråder som dør ut etter at nevnte tur er gjennomført, mens tråder i den førstnevnte kan leve lenge 🙂

 

Hvis det blir en egen "Foto og film"-kategori lover jeg å bidra med innhold, selv om denne kategorien etter hvert var litt i dvale på gammelforumet. Kanskje en kategori som samler både det som havnet i "Foto og Film" og "Fete Turrapporter" kunne fungert og stimulert til litt mer aktivitet?

Denne forumløsningen tilbyr en egen gallerifunksjon (som er aktivt), men det er fullt mulig å opprette et eget underforum for foto og film også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (3 minutter siden):

Langt på vei enig i dette. Hva tenker du om strukturforslaget nederst på forrige side?

Jeg synes underforumene ser bra ut (med den lille innbakingen av DIY som jeg foreslo), men med så få underfora så ser jeg ikke noen egentlig grunn til å gjøre det tredelt. Jeg synes de kunne være i den rekkefølgen du har satt opp, men alt liggende under sykkel.org. Og med Snikksnakk på toppen som i gamle dager. 😄

For øvrig synes jeg Sykkel.org er et genialt enkelt navn på det nye stedet. Full score herfra! 🙂

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventle skrev (25 minutter siden):

Jeg synes separat forum for å diskutere ruter, destinasjoner og aktiviteten stisykling (dekt av kategorien "Stisykling" på det gamle forumet) og en annen for å invitere på tur (kategori "Utflukt" tidligere) gir mening, fordi sistnevnte gjerne har kortlevde tråder som dør ut etter at nevnte tur er gjennomført, mens tråder i den førstnevnte kan leve lenge 🙂

 

Hvis det blir en egen "Foto og film"-kategori lover jeg å bidra med innhold, selv om denne kategorien etter hvert var litt i dvale på gammelforumet. Kanskje en kategori som samler både det som havnet i "Foto og Film" og "Fete Turrapporter" kunne fungert og stimulert til litt mer aktivitet?

Jeg registrerer forslaget om å holde disse separert. Foreløpig eksisterer utflukt som en generell kategori for disse tingene, men det er helt uproblematisk å skille ut flere forum dersom det er ønskelig. Mottar gjerne flere synspunkter her, jeg er relativt nøytral til akkurat dette underforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (25 minutter siden):

For øvrig synes jeg Sykkel.org er et genialt enkelt navn på det nye stedet. Full score herfra! 🙂

Takk for det! Jeg synes det var viktig holde det stilnøytralt, enkelt og kollektivt. At Sykkel.org var ledig er kjempefint og jeg er glad for at det kan brukes på videreføringen av en så god ressurs som gamleforumet var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (38 minutter siden):

En flat struktur er enklest for den som liker å holde seg oppdatert på hele forumet. Underkategorier er fint for de som vil leve i et landeveis- eller stisyklings-ekkokammer. 🙂 Ved å ha en flat struktur dyrker man allsidigheten og smitte-/inspirasjonseffekten som var en av styrkene til Terrengsykkelforumet.

Åååå som du sa det!

Må innrømme at den "Tihi, landevei er mildt teit da!"-humoren som herjer litt på Discorden i mine øyne er nesten like døll humor som "Kjøp ny sykkel"-humoristene på Sykkelprat-fjasegruppa på FB.

Ja takk til inkluderende greier der folk kan inspireres til å oppdage at nye ting også kan være morsomt, og ikke rene baggyshorts eller lycra-ekkokamre der man disser traktorer eller snurrestyrer.

  • Like 3

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (8 minutter siden):

Et generelt spørsmål: Dersom folk ønsker beskrivende tekst under hvert underforum er det bare å si i fra, gjerne med forslag til tekst.

Noen liker å holde det enkelt, andre liker forumbeskrivelser. Hva liker dere?

Jeg sier et ja til dette, om ikke annet for å peile folk til rett forum for sitt spørsmål. Har ikke forslag til tekst enda, det er kanskje ikke relevant før man har landet på en endelig forumstruktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (22 minutter siden):

@ventle Tenker du at Foto og film kunne passet under "Generelt"? Eller ville du hatt det under "Annet sykkelrelatert"?

Det er et godt spørsmål, jeg for min del kommer primært til å dele sykkelrelaterte bilder og videoer, så jeg stemmer vel for under sykkelrelatert 🙂 Så kan ikke-sykkelrelatert fotostoff sendes til Snikksnakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkel.org er ikke søkbart ennå på Google, hadde det vært en idé å legge det til eksplisitt i Google Search Console? https://support.google.com/webmasters?sjid=16705568843277698894-EU#topic=9128571

Hadde det også vært en idé å få terrengsykkelforumet til å linke til denne siden i meldingen sin om at det gamle forumet legges ned?

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (Akkurat nå):

Ser lovende ut dette altså 🙂 En liten ønskeliste:

- Et forum for kjøp/salg

- Et forum for tapt/funnet

- Et testforum der nye og gamle brukere kan eksperimentere med div features (formatering, media, linking, etc)

 

Kjøp og salg er fint ja. Noe av det sterkeste med TS-forumet var jo å kunne kjøpe ting fra folk jeg har dannet meg et inntrykk av opp gjennom åra, og det var veldig betryggende å handle ting fra folk man anser som seriøse og flinke til å ta vare på tinga sine.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Takk for det! Jeg synes det var viktig holde det stilnøytralt, enkelt og kollektivt. At Sykkel.org var ledig er kjempefint og jeg er glad for at det kan brukes på videreføringen av en så god ressurs som gamleforumet var.

Enig, det er en glede å se at du drar i gang dette som du gjør her nå, Barodeur! Liker måten du inkluderer kollektivet i utviklingen på, hatten av for inititativ og finfin start! Hilsen gammel dude som drev med noe liknende for over 20 år siden, og som nå setter pris på at det tas videre. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prima med nytt forum!

Mitt tips: En utflukt/bli med på tur-, eller en tips til bra turer-undergruppe kan muligens deles inn geografisk på et eller annet vis? 

Lettere å finne frem til aktuelle turer/ruter i sitt område.

instagram.com/asmundisaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invision har ganske bra funksjonalitet for kalender og events: https://invisioncommunity.com/4guides/events/creating-events-r225/

Også mulig å integrere med en kalenderfeed fra f.eks Google Calendar: https://invisioncommunity.com/4guides/events/settings/events-from-calendar-feeds-r223/

Bra støtte for lokasjon/kart også, ser det ut til. Jeg tror dette kan være veldig nyttig for annonsering av fellesturer hvis man får satt det opp riktig. Enda bedre om man kan abonnere på forumkalendere og få events rett inn på telefonen sin 🙂

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (4 timer siden):

Sykkel.org er ikke søkbart ennå på Google, hadde det vært en idé å legge det til eksplisitt i Google Search Console? https://support.google.com/webmasters?sjid=16705568843277698894-EU#topic=9128571

Hadde det også vært en idé å få terrengsykkelforumet til å linke til denne siden i meldingen sin om at det gamle forumet legges ned?

Godt tips, men jeg tror ikke det er mulig å bruke Google Search Console fordi jeg ikke kan verifisere domenet nå som det brukes som registrartjeneste opp mot forumet. Hvis jeg konfigurerer DNS for å bekrefte eierskap så ryker koblingen til forumtjenesten, men jeg skal se nærmere på andre SEO-triks ved anledning.

Det andre punktet ditt hadde jo vært veldig praktisk. Vi får håpe de er åpne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (4 timer siden):

Ser lovende ut dette altså 🙂 En liten ønskeliste:

- Et forum for kjøp/salg

- Et forum for tapt/funnet

- Et testforum der nye og gamle brukere kan eksperimentere med div features (formatering, media, linking, etc)

 

Enig. Har opprettet et forslag. Tror det holder med en generell kjøps- og salgskategori. Hva tenker dere? Og kan tapt/funnet passe inn under kategorien "marked"? Litt for å balansere forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...