Gå til innhold

Innhold og utseende


baroudeur

Anbefalte innlegg

Plankepetter skrev (58 minutter siden):

Nå ser man antall innlegg pr tråd.

Er det mulig å få med antall uleste innlegg pr tråd?

Det vil være mer interessant, særlig hvis man får lange tråder med mange innlegg.

Undersøker dette nå.

Edit: Ser ingen umiddelbare funksjoner for dette, men ser at det finnes ulike plug-ins for ulik content counts. Må nesten komme tilbake til dette ved ledig kapasitet.

Endret av baroudeur
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (2 timer siden):

Et par nye prøveendringer på forumforsiden:

  • Galleri på høyresiden.
  • Bruker- og forumstatistikk i bunn.

Tanker om dette?

Topp, fint å gjøre galleriet mer synlig. Hvordan er det med lagringsplass på hostingen (er det forresten PaaS eller separat hostet database/fillagring?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@baroudeur, det har "skjedd noe" med visning fra menyen "Ulest Innhold", normalt skal denne liste alt ulest innhold, men nå kommer det bare siden opp uten uleste diskusjoner. Går jeg derimot inn på forsiden, så vises det at flere kategorier har uleste diskusjoner.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (56 minutter siden):

@baroudeur, det har "skjedd noe" med visning fra menyen "Ulest Innhold", normalt skal denne liste alt ulest innhold, men nå kommer det bare siden opp uten uleste diskusjoner. Går jeg derimot inn på forsiden, så vises det at flere kategorier har uleste diskusjoner.

Nå er det i orden igjen 👌

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret navn på underforumet "Utflukt" til "Utflukt og ruter". Tanken er at denne skal favne om gamle "Utflukt" og "Stisykling" samt også inkludere et (b)landeveissvar på sistnevnte. Helt enkelt et underforum der utflukter og ruter diskuteres. Per nå er det ingen innlegg der og dersom det etter hvert blir behov for å kategorisere innholdet i flere underforum kan dette enkelt gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trua, takk for innsats,

Aldrende gubber klager og syter ofte på at fonter er altfor små. Plutselig har en blitt sånn selv.  Tok bare noen tiår.

Fontstørrelse er selvsagt noe en fikser selv, men når en poster noe, som en tror er bra nok, så viser det seg alltid at at det er fullt av skrivefeil, uansett, sikker pga gammelmannsyn.

Jeg noterte meg at tidsvinduet for redigering av egne innlegg er ganske kort.  Kan det parameteret skrus litt på, tro? Noen få timer, kanskje? Eller mange minutter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (9 minutter siden):

Her trua, takk for innsats,

Aldrende gubber klager og syter ofte på at fonter er altfor små. Plutselig har en blitt sånn selv.  Tok bare noen tiår.

Fontstørrelse er selvsagt noe en fikser selv, men når en poster noe, som en tror er bra nok, så viser det seg alltid at at det er fullt av skrivefeil, uansett, sikker pga gammelmannsyn.

Jeg noterte meg at tidsvinduet for redigering av egne innlegg er ganske kort.  Kan det parameteret skrus litt på, tro? Noen få timer, kanskje? Eller mange minutter?

 

Bra innspill. Endret til 120 minutter. Holder det? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (2 minutter siden):

Bra innspill. Endret til 120 minutter. Holder det? 

Det er passe, synes jeg. Bør ikke være åpent for endringer FOR lenge heller, det kan bli forvirrende å lese dialoger hvor svarene er basert på informasjon som er endret eller fjernet i ettertid. Kommer man på noe nytt etter to timer kan man jo legge det til i en ny replikk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@san Etterlyste et sted hvor gode tilbud kan opplyses om. På gamleforumet var dette en tråd, men siden vi nå har delt opp deleforumet i terreng og landevei, er det vanskelig å ha en felles tråd for alt. Derfor prøver vi med et dedikert underforum for nettopp dette i markedskategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Vidar skrev (1 time siden):

Er det noen måte for brukere å aktivere "compact view" eller lignende? Jeg har lett i egen profil uten å finne det. Det ser veldig bra ut som det er, men gøy å tilpasse hvis mulig. 

 

Jeg er litt usikker på hva du mener. Det som sannsynligvis uansett må være tilgjengelig for at brukere skal kunne tilpasse utseende (i særlig stor grad) er flere themes og noen av disse har kanskje compact view-funksjon. Per nå ligger kun default theme inne, men utseende er noe som skal oppgraderes på sikt, kanskje da også med modifikasjonsmuligheter på brukernivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (1 time siden):

Jeg liker forøvrig svært godt denne infoboksen til høyre i tråden. Ser gjerne den implementert i hele forumet. 

Jeg er enig og jeg har eksperimentert litt med ulike innholdsbokser på forumforsiden, uten å få til noe mer enn generell forum- og brukerstatistikk. Så slike rubrikker er ikke tilgjengelig som default så vidt jeg kan se, men kan garantert legges til flere steder med litt ekstra koding. Slike modifikasjoner er imidlertid et stykke unna enda, men på listen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mobil nettleser (Android 12, Duck Duck Go i mørk modus), så blir sidelogoen knapt synlig. Og adressenavnet får også tillegget "kategorier" når hovedsiden er lagret som favoritt. Legger ved eksempel sammen med terrengsykkelforumet.no (RIP).

Screenshot_20230709_163541_com.duckduckgo.mobile.android_edit_227738020670457.png.70a0493f41f32136b4a618d6d100da74.png

Kudos for å ha satt opp Discord og sykkel.org så bra og kjapt!

Endret av Skogsmatrosen
Bildet ble opp ned.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg likte betre strukturen på gamle ts.no enn siste åra på ts.no. Det vart, etter mitt syn for mange kategoriar og underfora siste åra. 

Her, på sykkel.org, forstår er ikkje heilt kva elsykkelkategorien skal dekke. Eg sykler i terrenget på ein fs elsykkel. Eg driv i mitt hode ikkje med elsykling, men med terrengsykling. 

Er det berre meg som synes det er litt unaturleg differensiering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (46 minutter siden):

Eg likte betre strukturen på gamle ts.no enn siste åra på ts.no. Det vart, etter mitt syn for mange kategoriar og underfora siste åra. 

Her, på sykkel.org, forstår er ikkje heilt kva elsykkelkategorien skal dekke. Eg sykler i terrenget på ein fs elsykkel. Eg driv i mitt hode ikkje med elsykling, men med terrengsykling. 

Er det berre meg som synes det er litt unaturleg differensiering? 

miscellaneous-worms-can-tin-opening_a_ca

😄

  • Haha 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmatrosen skrev (2 timer siden):

På mobil nettleser (Android 12, Duck Duck Go i mørk modus), så blir sidelogoen knapt synlig. Og adressenavnet får også tillegget "kategorier" når hovedsiden er lagret som favoritt. Legger ved eksempel sammen med terrengsykkelforumet.no (RIP).

Screenshot_20230709_163541_com.duckduckgo.mobile.android_edit_227738020670457.png.70a0493f41f32136b4a618d6d100da74.png

Kudos for å ha satt opp Discord og sykkel.org så bra og kjapt!

Takk for input! 

Grunnen til at favicon/logo blir nesten sort er at mørk modus i nettleseren behandler transparent som mørk grå i stedet for lys grå/hvit. En løsning på dette kan være å gjøre bakgrunnen til logo hvit, som igjen har andre utfordringer. Ved transparent bakgrunn følger logo det valgt nettleser definerer som gjennomsiktig. For de som bruker mørk modus blir logo da nesten helt sort. En mer universell løsning vil kunne være å la logo, altså sykkelen, ha en egenfarge som skiller seg fra typiske defaultfarger på gråtoneskala. Jeg skal ha dette i bakhodet når vi jobber mer med det visuelle. Takk! 

At kategorier kommer med når den lagres tror jeg kanskje løses hvis du fjerner som favoritter, går til forsiden, tar en hard refresh og lagrer igjen:

Screenshot_20230709_121757_DuckDuckGo.jpg.0e521e45d0cfdc4ccf4da294e7da5eb7.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (2 timer siden):

Eg likte betre strukturen på gamle ts.no enn siste åra på ts.no. Det vart, etter mitt syn for mange kategoriar og underfora siste åra. 

Her, på sykkel.org, forstår er ikkje heilt kva elsykkelkategorien skal dekke. Eg sykler i terrenget på ein fs elsykkel. Eg driv i mitt hode ikkje med elsykling, men med terrengsykling. 

Er det berre meg som synes det er litt unaturleg differensiering? 

Det kan godt hende det er unaturlig. Hva kunne vært en mer naturlig inndeling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (2 timer siden):

Eg likte betre strukturen på gamle ts.no enn siste åra på ts.no. Det vart, etter mitt syn for mange kategoriar og underfora siste åra. 

Her, på sykkel.org, forstår er ikkje heilt kva elsykkelkategorien skal dekke. Eg sykler i terrenget på ein fs elsykkel. Eg driv i mitt hode ikkje med elsykling, men med terrengsykling. 

Er det berre meg som synes det er litt unaturleg differensiering? 

Det er jeg uenig i. Elsykler har sin egne særarter og sin utvikling. Og om kanskje ikke så lenge får en også flere innslag av blandeveissykler innenfor den kategorien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne kanskje ønske meg litt mindre luft mellom hver rad i trådoversikten. Altså litt mindre hvitt der disse pilene peker:

image.png.251b36da077a6d54fa9aa64cb57b3342.png

 

Ikke veldig viktig, men litt mer kompakt visning her hadde kanskje gjort seg, om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (21 minutter siden):

Det kan godt hende det er unaturlig. Hva kunne vært en mer naturlig inndeling? 

Tja. Sidan det finnes el-sykkeltyper både innan typiske bysykler, blandeveg, pendlersykler (kva no det er), kanskje også landeveg (?), kunne ein kanskje berre droppa eigen kategori for el, slik at Elsykling, brukssykling og pendling berre vert brukssykling og pendling.

Så lenge det ikkje er batteri - eller motorspesifikke problem, er det veldig lite forskjell på ein elsykkelstisykkel og ein stisykkel, etter mitt syn. Eg "fryktar" ein situasjon der elsyklistar spør om feks demperservice under el-sykkelkategorien som dei som heng mest på terrengsykkelkategorien kanskje kan mest om, men ikkje svarar ut, fordi dei interesserer seg ikkje for el og dermed ikkje ser spørsmålet.

Men kanskje nokon synes det er eit "problem" at el blandar seg med resten.. (?)

 

Andre ting: Eg saknar forsåvidt tida då chitchat / Snikksnakk var øverst på gamle ts.no. Men det er kanskje berre meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag alt sammen. Jeg er enig i at elsykkel på sti kan høre naturlig hjemme i en generell terrengsyklingskategori. Spørsmålet er om det uansett vil være savn etter en egen elsykkelkategori. Slik det er i dag tenker jeg at det er helt naturlig at man kan poste elsykkelrelaterte ting i både terreng- og landeveissykkelkategoriene dersom det passer bedre der enn i elsykkel/pendlekategorien. Men det er sannsynlig at det blir endringer i forumstrukturen om litt så får vi ser hva det blir til slutt.

Angående ditt siste forslag tror jeg dette er noe flere savner og det kan hende at en mulig ny forumstruktur kanskje kan se ut slik, at Snikksnakk er øverst. Det var der jeg selv tilbragte mesteparten av tiden min i 06-08 da jeg først registrerte meg på gamleforumet og tenkte alltid at det var praktisk at den lå øverst. Mer om dette de kommende ukene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...