Gå til innhold

Canyon Spectral CF, Ibis Ripmo AF, eller noe helt annet?


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter ny sykkel til sti i Bærum og Nordmarka. Det er jo over snittet kupért så det blir mye opp og ned.

I utgangspunktet har jeg sett etter karbon med 29" på Finn, men det dukker opp lite som passer meg på 188cm/86cm inseam.

Sett mye på nyeste Spectral med 29" og Ibis Ripmo. Spectral ser ut som passer i L, og Ripmo i XL.

Ny så kommer Spectral i karbon med SLX omtrent likt i pris som Ripmo i aluminium. Geometrien ser også ganske lik ut mellom de to.

Utover at karbon ser veldig mye freshere ut, så klarer jeg ikke å lage noen veldig gode argumenter den ene eller den andre veien. DW-link er vel kanskje et poeng i favør til Ripmo.

Noe innsikt som kan legges på vekta den ene eller andre veien? Eventuelt noe tilsvarende som er verdt å sjekke?

Endret av androa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • androa endret tittelen til Canyon Spectral CF, Ibis Ripmo AF, eller noe helt annet?

Bird Aeris AM bør stå på lista. Relativt billig, kan spekke selv, super kundeservice, bra løsninger og ikke minst knallbra sykler. Har ikke prøvd AM, men har hatt en AM9 og der er blandt de bedre sykler jeg har hatt. Regner man inn prisen så er det vel den aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

androa skrev (12 timer siden):

Jeg er på jakt etter ny sykkel til sti i Bærum og Nordmarka. Det er jo over snittet kupért så det blir mye opp og ned.

Utover at karbon ser veldig mye freshere ut, så klarer jeg ikke å lage noen veldig gode argumenter den ene eller den andre veien. 

Du skriver jo innledningsvis at det blir mye OPP og ned. Sånn sett taler det til fordel for karbon og lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flytende budsjett, avhengig av nytt vs brukt. Med mindre det er helt vanvittige greier så tenker jeg brukt under 30k og nytt rundt 40k.

Det ligger en fin Ripley i XL på Finn nå, men det frister jo med den ekstra vandringen Ripmo har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt fullt i min sykkelstall og jeg har både Ripmo V2 og Ripley V4 i toppspek hvorav nok minst en skal ut. Begge disse er like det som produseres i dag, med unntak av støtte for UDH. 

Begge er X01 AXS, begge har Reverb AXS (ene er splitter ny i eske, andre har hatt fullservice akkurat), begge har karbonrammer og karbonhjul med hhv. i9 Hydra og i9 Torch. Ripmoen har kun gått 1.100 km totalt, Ripley 3.200 km, og begge har ikke gått mer enn ca, 10 mil siden forrige demperservice. Ikke stort av bruksmerker eller annet på noen av disse, og de har vært lagret temperert når de ikke er i bruk. 

Kan også nedgradere fra Ibis S35 til 938 på hjulfronten om ønskelig. 

Begge er brukt i Oslomarka og Gressvikmarka som sitt primære nedslagsfelt. 

Om noen av de er av interesse så kan du jo ta kontakt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for både Ripmo og Ripley. Hadde en 2016 Spectral AL 7.0 EX før, og natt og dag forskjell i tråkkeffektivitet med DW-link! 
 

Har både en Ripmo AF og en Ripley V4. Har ikke prøvd nye Spectral, men kan ikke annet enn å skryte av Ibis!

IMG_1596.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jrm said:

Du kan sikkert finne noe passende her: https://www.probike.no/sykler#modellsalg

Jeg så litt på disse, men de Ripmoene er så vidt jeg skjønner en eldre versjon av ramma? Men jeg klarer ikke helt å finne nøyaktig hva som er endret. Prisen er jo veldig hyggelig.

De er vel kanskje modellen som testes i artikkelen jeg linka til øverst.

Endret av androa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

androa skrev (27 minutter siden):

Jeg så litt på disse, men de Ripmoene er så vidt jeg skjønner en eldre versjon av ramma? Men jeg klarer ikke helt å finne nøyaktig hva som er endret. Prisen er jo veldig hyggelig.

De er vel kanskje modellen som testes i artikkelen jeg linka til øverst.

Ibis gjorde en mindre endring ifm. at de gikk til UDH. Da har f.eks Ripmo gått fra V2 til V2S, Ripley V4 til V4S. Eneste forskjell er endringen i bakramma for å støtte denne standarden, ellers er geometrien helt lik. Funksjonelt sett er det ingen forskjell med unntak av at en aldri kan sette Transmission på de som ikke har UDH. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest vesentlige forskjellen på utstyrspakka til V2 og V2S ser ut til å være demperen. Marzocchi Bomber Air vs DVO Topaz 3 Air. Bomber Air har ikke hurtigbryter for klatring, men argumentasjonen for er at demperen + DW-link er såpass vakker kombinasjon at man ikke trenger det.

Men trenger man det? 😄 Jeg har det på sykkelen nå, og det er jo natt og dag i forskjell, men så er det jo en 20+ år gammel Mojo, så litt har vel skjedd siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker bryteren ein del på min Ripmo AF (Jada x coil) men kun på vinsjing opp bratt grus og på asfalt. Der låser eg først og fremst for å ligge oppe i vandringa istadenfor på sagpunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (22 timer siden):

+1 for både Ripmo og Ripley. Hadde en 2016 Spectral AL 7.0 EX før, og natt og dag forskjell i tråkkeffektivitet med DW-link! 
 

Har både en Ripmo AF og en Ripley V4. Har ikke prøvd nye Spectral, men kan ikke annet enn å skryte av Ibis!

IMG_1596.jpeg

Har også hatt en Spectral AL 7.0 2015, er 183 høy og ca 90kg med utstyr. Fikk aldri Spectralen til å funke skikkelig. Enten gynga det bare i bakdemperen eller så var den så stiv at det var vondt bortover og nedover. Gikk så til Santacruz Hightower 2018 mod i XL, milevis bedre enn Spectralen. Har nå Ibis Ripmo V1 2019 i L, og den er igjen hakket bedre enn Santacruzen. Så bakopphenget har mye å si ihvertfall for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

androa skrev (5 timer siden):

Den mest vesentlige forskjellen på utstyrspakka til V2 og V2S ser ut til å være demperen. Marzocchi Bomber Air vs DVO Topaz 3 Air. Bomber Air har ikke hurtigbryter for klatring, men argumentasjonen for er at demperen + DW-link er såpass vakker kombinasjon at man ikke trenger det.

Men trenger man det? 😄 Jeg har det på sykkelen nå, og det er jo natt og dag i forskjell, men så er det jo en 20+ år gammel Mojo, så litt har vel skjedd siden den gang.

Ingen erfaring med nevnte bakdempere, men mine dempere er «set and forget» på hhv Ripmo med X2 og Ripley med DPS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

androa skrev (21 timer siden):

Den mest vesentlige forskjellen på utstyrspakka til V2 og V2S ser ut til å være demperen. Marzocchi Bomber Air vs DVO Topaz 3 Air. Bomber Air har ikke hurtigbryter for klatring, men argumentasjonen for er at demperen + DW-link er såpass vakker kombinasjon at man ikke trenger det.

Men trenger man det? 😄 Jeg har det på sykkelen nå, og det er jo natt og dag i forskjell, men så er det jo en 20+ år gammel Mojo, så litt har vel skjedd siden den gang.

Vi har 1 Ripmo V2 med DVO Topaz + Onyx og 1 med Fox Factory 38 + X2 på lager av overliggere. 
Ellers er forskjellen på V2 og V2S som det nevnes over her kun girørekompabilitet, på V2S kan man bruke UDH og Transmission.
Send oss gjerne en mail for mer utfyllende info. 🙂 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en ripley evt en ripmo med dvo-shock. Jeg er hinsides fornøyd med min ripley, men burde vel snart kjørt en spleis for å få bytta bakdempern… 😛

Stisykkel og graveln deler tydeligvis samme mastercard…

 

Tøys tilside, har bytta bakbrems til shigura, ville prøve da jeg likevel hadde defekt kaliper. Endra vandring foran til 140mm samt mer rise på styret. 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå endte det med Ripmoen til @Lars-Erik. For en maskin 😁 Jeg forventet noe forskjell fra min 20 år gamle sykkel, men det var vesentlig større forskjell enn jeg trodde.

Mest overrasket hvor utrolig stor forskjell det er på klatring, den er jo som limt til bakken når det går oppover. Og som @Lars-Erik sier over, dempingen er virkelig set-and-forget.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...