Gå til innhold

Rask grusracer


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For noen uker siden sendte jeg en mail til info@vitusbikes.com for å spørre om Venon ville bli tilgjengelig i butikk igjen snart. Fikk feilmelding om at e-posten ikke kunne leveres…

Kanskje noen som har Instagram kan prøve å nå dem der?

Endret av HenrikG
glemte .com
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AtleR skrev (På 7.5.2024 den 13.27):

Jeg er toppfornøyd med BMC Kaius. Den brukes nå, og noen uker til, som landeveissykkel men har rukket noen turer med grus hjul/dekk også og den leverer som bare det 🙂.
Den var ikke tilgjengelig når jeg handlet i vinter men helt enig med deg i at den nye Bianchien ser veldig bra ut. Ellers burde vel 3T kikkes på også

Jeg er på min andre 3T Exploro RaceMax nå. Den forrige ble brukt til lange turer, kompisritt og Gran Fondo-ritt på landevei, grusritt som Dalsland Gravel x2, Halmstad World Series og Gravel VM i Italia i fjor høst, 
Den nye er tiltenkt tilsvarende bruk - både som landeveissykkel og som gravelracer. Jeg har hatt den nye i et par måneder og er så langt godt fornøyd. Noe jeg da også var med forrige, hvis ikke hadde jeg ikke kjøpt en ny. 
Alternativer jeg har sett på er BMC Kaius, Factor Ostro Gravel, Crux, Ridley Kanzo Fast, Wilier Rave SLR og Superior X-Road. Nå har også Ridley Grifn RS og nye Cervelo Aspero dukket opp 

Vil ha dobbelkrank og ganske landeveisvennlig geometri. Har størrelse 56 med 120 stem for å komme ganske lavt i front. Jeg er 184 cm høy. 
 

Endret av SykkelØyvind

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (26 minutter siden):

For noen uker siden sendte jeg en mail til info@vitusbikes for å spørre om Venon ville bli tilgjengelig i butikk igjen snart. Fikk feilmelding om at e-posten ikke kunne leveres…

Kanskje noen som har Instagram kan prøve å nå dem der?

Du, bestefar, den epostadressa der er ikke en epostadresse.. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Gaute R. skrev (1 time siden):

 

Usikker. Nettsida til Vitus ser fin og fjong ut, men man må klikke på knappen "Shop with preferred partner" for å sendes videre til Wiggle eller CRC. Førstnevnte er nedlagt, sistnevnte ser iofs levende ut, men ingen Vitus å finne der i et generelt skrantent utvalg. Men prisen på Venon EVO-GR er faktisk ikke avskrekkende, synes jeg: 4300 GBP. Og det med 1 x 12 Force AXS, tilsynelatende fine karbonhjul og greier. Den treffer bra på hva jeg ser etter i en sånn type sykkel, jaffal.

Enig. Jeg har også sett utsolgt eksemplar hos Bikester, så krysser fingrene for at de tar inn fler. Enklest om de blir tilgjengelige et sted med veoc/ddp 🤞

Endret av Soeder
Glemte sitat/svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (1 time siden):

Ingen som nevner fara? En sykkel som er rask nok til å vinne traka er sansynligvis også rask nok til trådstarter?

Screenshot_20240508-145330.png

Fara bør helt klart med i vurderingen. Kul og ambisiøs satsing på grus både i Norge og internasjonalt. Mye sykkel for pengene også. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg må si at fargene og prisen på Fara er veldig bra! Liker veldig godt den røde og fjord green. Veldig god pris på ferdig bygg. Custom bygg med force 1x, modular cockpit (veldig få str. igjen, ingen i 400 bredde). De billigste 700c-hjula. 54k Det må jo være veldig bra? 
 

Rammesettet må jo være litt feil prisa? 35k for rammesett. Hvis man velger de billigste delene, men force gruppe, kommer prisen på 46k. Så 10k for force gruppe, hjul, sete, styre og stem? Eller er det noe jeg ikke ser? 

Endret av Even
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke helt uvanlig at produsentene selger rammesett pinlig nærme prisen av komplett sykkel. Noen ganger kan det nesten lønne seg å kjøpe komplett sykkel og alliere seg med noen som trenger gruppesettet.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Denne tråden fikk meg til å kjøpe geometrygeeks månedslisens, anbefales hvis man vil se hvilke sykler som ligner hverandre på mål ihvertfall, er selvfølgelig forskjell på kjøreegenskaper, men kult å søke bakover på geometri.

Endret av msteiro
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
msteiro skrev (17 minutter siden):

Denne tråden fikk meg til å kjøpe geometrygeeks månedslisens, anbefales hvis man vil se hvilke sykler som ligner hverandre på mål ihvertfall, er selvfølgelig forskjell på kjøreegenskaper, men kult å søke bakover på geometri.

Jeg bruker det selv, men gratis? 
Googler det bare og putter inn ønsket sykkel eller flere og så sammenligner. 

Endret av Even
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Even skrev (12 minutter siden):

Jeg bruker det selv, men gratis? 
Googler det bare og putter inn ønsket sykkel eller flere og så sammenligner. 

Brukt gratisversjonen mye selv, men på "pro" kan man søke på konkrete mål og få opp alle syklene som er innenfor det man angir. Feks hvis man vil se alle som har ca lik geometri som en man har, eller drømmer om 🙂 

Fant feks ut at min grusracer har ca lik geometri som Cervelo Aspero. Noe jeg ikke hadde forventet...

Det beste hadde jo vært om man kunne valgt en spesifikk modell og så søkt etter alle med ca lik geometri som den.

Endret av msteiro
La til litt
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (8 minutter siden):

Brukt gratisversjonen mye selv, men på "pro" kan man søke på konkrete mål og få opp alle syklene som er innenfor det man angir. Feks hvis man vil se alle som har ca lik geometri som en man har, eller drømmer om 🙂 

Fant feks ut at min grusracer har ca lik geometri som Cervelo Aspero. Noe jeg ikke hadde forventet...

Det beste hadde jo vært om man kunne valgt en spesifikk modell og så søkt etter alle med ca lik geometri som den.

Skjønner. Det høres ut som et godt hjelpemiddel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på det med geometri - hvordan vil man egentlig at grussykkelen skal være i forhold til en landeveissykkel? Hvilke mål skal jeg se på og sammenligne? Er ikke så belest på sykkelgeometri enda. Vi kan f eks ta utgangspunkt i behovet til @Even, som er ganske nærme mitt eget:

«Ønsker en rask grusracer for «tullekjøring» sammen med venner, langturer og et og annet ritt. Er ikke aktuelt med bikepacking eller type bright midnight per nå.»

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Maggan skrev (11 minutter siden):

Når vi er inne på det med geometri - hvordan vil man egentlig at grussykkelen skal være i forhold til en landeveissykkel? Hvilke mål skal jeg se på og sammenligne? Er ikke så belest på sykkelgeometri enda. Vi kan f eks ta utgangspunkt i behovet til @Even, som er ganske nærme mitt eget:

«Ønsker en rask grusracer for «tullekjøring» sammen med venner, langturer og et og annet ritt. Er ikke aktuelt med bikepacking eller type bright midnight per nå.»

1-2 grader slakere styrevinkel, 05-20 mm høyere stack, 5-15 mm kortere reach og 10-15 mm lengre kjedestag. Ofte er kranken senket til 73-78 mm under hjulakslingene - landeveissykler har gjerne kranken 65-70 mm under akslingene. 
Når det gjelder reach er jo også en del grusracere vesentlig lenger enn landeveisracere i lik størrelse, da er de tiltenkt kort stem - litt som moderne geo på terrengsykkel. BMC Kaius og nye Canyon Grail er eksempler. 

Ønsker man en sykkel som skal brukes både til landevei og grus med to hjulsett er det ikke sikkert lang reach/kort stem er ideellt. 

Her med Tarmac SL8 som ldv-representant. Alle tilsvarende 56. 

Screenshot 2024-05-08 at 21.18.02.png

Endret av SykkelØyvind
  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Maggan skrev (29 minutter siden):

Når vi er inne på det med geometri - hvordan vil man egentlig at grussykkelen skal være i forhold til en landeveissykkel? Hvilke mål skal jeg se på og sammenligne? Er ikke så belest på sykkelgeometri enda. Vi kan f eks ta utgangspunkt i behovet til @Even, som er ganske nærme mitt eget:

«Ønsker en rask grusracer for «tullekjøring» sammen med venner, langturer og et og annet ritt. Er ikke aktuelt med bikepacking eller type bright midnight per nå.»

Jeg er absolutt ingen ekspert, men jeg kan fortelle hvordan jeg gjør det. Først må man lære seg hva de forskjellige tingene betyr. F. Eks stack, reach, chainstay osv. Så tenker man vinkler. Særlig kanskje styrevinkel og gravel. Tenk en harley Davidson med laaang gaffel kontra en sykkel brukt til motorcross og hvordan de er forskjellig i styring. 
Når jeg ser på en sykkel pleier jeg å bruke produsentens size chart og hva de anbefaler for min høyde, da har du et utgangspunkt. Så putter jeg sykkelen inn i geometry geeks, så velger jeg sykler jeg har/har hatt å sammenligne med. Da ser jeg fort hvordan den vil være i forhold til det jeg sammenligner med. Hvis man har pro-versjonen som @msteiro kan man f. eks putte inn målene til en kjent sykkel man trives veldig godt på å få andre lignende sykler. 
 

Hvis du sammenligner bildet med geometrien med det @SykkelØyvind skriver så er en gravel: vil ha en slakkere front, og høyere front, «kortere» og lengre fra krank til senter bakhjul. 

IMG_2484.png

Endret av Even
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her feks kan jeg se hvordan min er ift andre som tas opp som referanser her, og noen ting er veldig likt mens andre har veldig store variasjoner, da er det greit å vite hvilke mål som varierer med hvordan sykkelen er utformet uten at det påvirker kjøreegenskaper, som feks vinkel på overrør.  

Slammer jeg stemmet på min og hiver på noe rødt, så kan jeg få en "Willier at home" 🙂

image.png.d178e584f065682e91ce7441d9b0196e.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...