Gå til innhold

n+1 killere - hva finnes der ute?


Anbefalte innlegg

Etter tråden om ny ramme til grusracer har jeg (igjen) begynt å se på hva som finnes av rammer/sykler som kan oppfylle krav både som grus og landeveisracer.

Nå snakker jeg ikke om at man KAN montere tynnere dekk på en bikepackingsykkel, men grusrammer som har geometri og egenskaper som gjør den potent på landeveien uten å bli for daff.

Det er vel fort sykler som er laget for de store grusracene istedenfor bikepacking og tur.

 

Fasiten er vel tidligere nevnt, men hva annet finnes det? 

- 3T Exploro

- Specialized Crux

- Scott Addict Gravel

- BMC Kaius

- Ridley Kanzo Fast

- Canyon Grail

 

Underdogs:

- Fairlight Secan

- On-One Free Ranger

On-One Free Ranger Shimano GRX RX810 Gravel Bike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • msteiro endret tittelen til n+1 killere - hva finnes der ute?

Interessant tema. Har absolutt erfart at geometri har mye å si. Hva slags mål er det man bør se på primært, seterørvinkel?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setevinkel (om den ikke er ekstrem) har lite å si for kjøreegenskaper. Du må se på f.eks styrerørsvinkel, kjedestagslengde, gaffelgeometri, akselavstand, etc. Da kan man danne seg er omtrentlig inntrykk. Også er det litt forskjell på teori og praksis, så da bør det jo helst testes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (2 timer siden):

Interessant tema. Har absolutt erfart at geometri har mye å si. Hva slags mål er det man bør se på primært, seterørvinkel?

Hvis man ønsker seg en landeveislik gravelsykkel så bør den være relativt kort bak <425 mm, samt ha et ganske lavt stack/reach-tall. Helst ikke særlig større enn 1,5. Kort reach kan bøtes på noe med lang stem. Noe som også gjør det litt lettere å sitte i et tett felt på veien eller grusen, da man kommer litt lenger fremover i forhold til forhjulet. 


I tillegg bør ikke vinklene være alt for slake. Setevinkelen kan dog være oppgitt til litt slakere enn på tilsvarende landeveissykkel da gravelsykler gjerne kommer med setepinne med lite eller ingen setback. Da blir reell setevinkel brattere.
At kranken på de fleste gravelsykler sitter noe lavere mellom akslingene enn på landeveissykler øker stack-målet, men gjør sykkelen stødigere i svinger og noe tregere fra side til side i spurt eller stående klatring med rask frekvens. 
Andre alternativer: 

Wilier Rave SLR: https://unaascycling.no/products/wilier-rave-sl

nye Colnago G4-X: https://www.colnago.com/en/products/g4-x-bike

Time ADHX 45: https://shop.timebicycles.com/products/adhx-45-sram-force-wide-2x

Superior X-road: https://birk.no/superior-x-road-9-5-gf-landeveissykkel 

Factor Ostro Gravel: https://factorbikes.com/bikes/ostro-gravel
 

Screenshot 2024-06-10 at 16.20.23.png

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (4 minutter siden):

Burde man forvente 45mm klaring, gitt utvikling på Unbound osv med større dekk? 

Skal du sykle Unbound ja, skal du sykle til Kikut nei. Så her kommer det helt an på hva du skal sykle.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (5 minutter siden):

Burde man forvente 45mm klaring, gitt utvikling på Unbound osv med større dekk? 

Til en kombinert landeveis- og grussykkel holder det kanskje med 42 mm dekk? Men det kommer an på hvilke grusveier man tenker å sykle på. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man må stille noen krav hvis man skal ha den ultimate n+1 killeren da?  Blir som å si at en endurancesykkel som tar 32mm KAN brukes til alt. Men tenker den ikke burde ha noe betydelig handicap. 35mm vs 45mm feks er ganske betydelig hvis det er litt vått og gjørmete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig nice med heldekkende skjermer også, da slipper man vann på sko, sand i tennene og svart stripe på ryggen. Da er det fint med litt ekstra plass i gaflene 🙂 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket mål er det Factor bruker i betegnelsen av størrelsene? Effektiv top tube? 56 har omtrent lik stack/reach som en Tarmac 58.

En Ostro i 54, med 120mm stem ser jo nesten ut som drømmegeometrien for meg på 185 med korte bein og myk rygg - 74° seterørvinkel og 1,41 stack/reach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (4 timer siden):

Det er veldig nice med heldekkende skjermer også, da slipper man vann på sko, sand i tennene og svart stripe på ryggen. Da er det fint med litt ekstra plass i gaflene 🙂 

Hva er forumstandard når det gjelder skjermsett for grusræser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKS Bluemels er jo et godt alternativ av de rimeligere. Bontrager NCS kan jo også være noe. NCS er vel litt enklere å tilpasse, men koster noe mer og synlig justeringmekanisme gjør noe med estetikken for meg.

Ellers kan Vitus Venon være aktuelt innenfor trådens tema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3Ts egne skjermer fungerer supert på RaceMax. Ganske smart løsning med miniakslinger gjennom akslingene. I hvert fall helt til man skal ha av hjulet på tur. 😉

På første generasjon RaceMax var det plass til 35 mm dekk under skjermene. Tror kanskje det er litt bedre plass nå på nyere RaceMaxer med lengre kjedestag. (415 mm -> 418 mm)

Home - 1 of 1.jpeg

Places - 1 of 2.jpeg

Places - 2 of 2.jpeg

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si det, noe av det viktigste for meg etter en vinter på halvhacka bluemels er skjermer som passer sykkelen min. Hadde lett betalt 1-2k for et par custom skjermer som faktisk passer. Har sånn skikkelig teit skråning under gaffelbroa som gjør det utfordrende der, og skifter-armen ved kranken spiser også inn i skjerm-territoriet så der måtte jeg gnage ut en bit 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (20 timer siden):

Etter tråden om ny ramme til grusracer har jeg (igjen) begynt å se på hva som finnes av rammer/sykler som kan oppfylle krav både som grus og landeveisracer.

 

Bike-stats har en funksjon der du kan søke opp en sykkel, evt justere geometrien selv, og deretter søke etter sykler med samme type geometri. Det kan kanskje gi noen morsomme funn.

https://www.bike-stats.de/en

Fremgangsmåte:
Compare Geometries 
velg en sykkel
'Search similar geometries' knapp

  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...