msteiro Posted June 10 Share Posted June 10 Etter tråden om ny ramme til grusracer har jeg (igjen) begynt å se på hva som finnes av rammer/sykler som kan oppfylle krav både som grus og landeveisracer. Nå snakker jeg ikke om at man KAN montere tynnere dekk på en bikepackingsykkel, men grusrammer som har geometri og egenskaper som gjør den potent på landeveien uten å bli for daff. Det er vel fort sykler som er laget for de store grusracene istedenfor bikepacking og tur. Fasiten er vel tidligere nevnt, men hva annet finnes det? - 3T Exploro - Specialized Crux - Scott Addict Gravel - BMC Kaius - Ridley Kanzo Fast - Canyon Grail Underdogs: - Fairlight Secan - On-One Free Ranger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted June 10 Share Posted June 10 Interessant tema. Har absolutt erfart at geometri har mye å si. Hva slags mål er det man bør se på primært, seterørvinkel? Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoeT Posted June 10 Share Posted June 10 Setevinkel (om den ikke er ekstrem) har lite å si for kjøreegenskaper. Du må se på f.eks styrerørsvinkel, kjedestagslengde, gaffelgeometri, akselavstand, etc. Da kan man danne seg er omtrentlig inntrykk. Også er det litt forskjell på teori og praksis, så da bør det jo helst testes. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted June 10 Author Share Posted June 10 Her kan man feks se hvordan 3T feks er kortere bak enn On-One sin, og kanskje derfor litt mer livlig: Mens Crux er ikke så dramatisk kortere, men mer utstrakt foran. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted June 10 Share Posted June 10 York skrev (2 timer siden): Interessant tema. Har absolutt erfart at geometri har mye å si. Hva slags mål er det man bør se på primært, seterørvinkel? Hvis man ønsker seg en landeveislik gravelsykkel så bør den være relativt kort bak <425 mm, samt ha et ganske lavt stack/reach-tall. Helst ikke særlig større enn 1,5. Kort reach kan bøtes på noe med lang stem. Noe som også gjør det litt lettere å sitte i et tett felt på veien eller grusen, da man kommer litt lenger fremover i forhold til forhjulet. I tillegg bør ikke vinklene være alt for slake. Setevinkelen kan dog være oppgitt til litt slakere enn på tilsvarende landeveissykkel da gravelsykler gjerne kommer med setepinne med lite eller ingen setback. Da blir reell setevinkel brattere. At kranken på de fleste gravelsykler sitter noe lavere mellom akslingene enn på landeveissykler øker stack-målet, men gjør sykkelen stødigere i svinger og noe tregere fra side til side i spurt eller stående klatring med rask frekvens. Andre alternativer: Wilier Rave SLR: https://unaascycling.no/products/wilier-rave-sl nye Colnago G4-X: https://www.colnago.com/en/products/g4-x-bike Time ADHX 45: https://shop.timebicycles.com/products/adhx-45-sram-force-wide-2x Superior X-road: https://birk.no/superior-x-road-9-5-gf-landeveissykkel Factor Ostro Gravel: https://factorbikes.com/bikes/ostro-gravel 1 Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted June 10 Author Share Posted June 10 Kjedestag tilpasset størrelse på sykkel burde være en greie, blir fort veldig høy trekant bak hvis kun høyden justeres. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted June 10 Author Share Posted June 10 Burde man forvente 45mm klaring, gitt utvikling på Unbound osv med større dekk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olechr Posted June 10 Share Posted June 10 msteiro skrev (4 minutter siden): Burde man forvente 45mm klaring, gitt utvikling på Unbound osv med større dekk? Skal du sykle Unbound ja, skal du sykle til Kikut nei. Så her kommer det helt an på hva du skal sykle. 2 Quote Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted June 10 Share Posted June 10 msteiro skrev (5 minutter siden): Burde man forvente 45mm klaring, gitt utvikling på Unbound osv med større dekk? Til en kombinert landeveis- og grussykkel holder det kanskje med 42 mm dekk? Men det kommer an på hvilke grusveier man tenker å sykle på. Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted June 10 Author Share Posted June 10 Tenker man må stille noen krav hvis man skal ha den ultimate n+1 killeren da? Blir som å si at en endurancesykkel som tar 32mm KAN brukes til alt. Men tenker den ikke burde ha noe betydelig handicap. 35mm vs 45mm feks er ganske betydelig hvis det er litt vått og gjørmete Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kopp Posted June 10 Share Posted June 10 Når blir 45mm dekklaring standard på landeveissykler? 2030? 35? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
York Posted June 10 Share Posted June 10 Det er veldig nice med heldekkende skjermer også, da slipper man vann på sko, sand i tennene og svart stripe på ryggen. Da er det fint med litt ekstra plass i gaflene 🙂 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted June 10 Share Posted June 10 Hvilket mål er det Factor bruker i betegnelsen av størrelsene? Effektiv top tube? 56 har omtrent lik stack/reach som en Tarmac 58. En Ostro i 54, med 120mm stem ser jo nesten ut som drømmegeometrien for meg på 185 med korte bein og myk rygg - 74° seterørvinkel og 1,41 stack/reach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted June 10 Share Posted June 10 Til orientering; One free ranger har vel samme ramme som xxl's husmerke grussykkel? GX Interceptor GRX 1x11 22, grussykkel, unisex - Cyclocross & Gravel - GX Interceptor GRX 1x11 22, grussykkel, unisex | XXL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howard Posted June 10 Share Posted June 10 York skrev (4 timer siden): Det er veldig nice med heldekkende skjermer også, da slipper man vann på sko, sand i tennene og svart stripe på ryggen. Da er det fint med litt ekstra plass i gaflene 🙂 Hva er forumstandard når det gjelder skjermsett for grusræser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted June 10 Share Posted June 10 Howard skrev (31 minutter siden): Hva er forumstandard når det gjelder skjermsett for grusræser? Carbon Fibre Mudguards 700C x 35/40/50mm and 650B x 45mm/50mm/58mm, 20 – Velo Duo Cycles ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howard Posted June 10 Share Posted June 10 Sun Flyer skrev (2 minutter siden): Carbon Fibre Mudguards 700C x 35/40/50mm and 650B x 45mm/50mm/58mm, 20 – Velo Duo Cycles ? 😲😲😲 Det var… dyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted June 10 Share Posted June 10 Howard skrev (1 minutt siden): 😲😲😲 Det var… dyrt. Men stilig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olelovold Posted June 10 Share Posted June 10 Howard skrev (53 minutter siden): Hva er forumstandard når det gjelder skjermsett for grusræser? Portland Design Works Full Metal Fenders Har hatt både 45mm og nå 37mm utgaven. Bunn solide og problemfrie. Quote https://www.strava.com/athletes/11575516 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soeder Posted June 11 Share Posted June 11 SKS Bluemels er jo et godt alternativ av de rimeligere. Bontrager NCS kan jo også være noe. NCS er vel litt enklere å tilpasse, men koster noe mer og synlig justeringmekanisme gjør noe med estetikken for meg. Ellers kan Vitus Venon være aktuelt innenfor trådens tema Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted June 11 Author Share Posted June 11 Cervelo Aspero ble glemt i farten 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted June 11 Share Posted June 11 Howard skrev (9 timer siden): 😲😲😲 Det var… dyrt. Jeg høyner med orginalskjermene til min sykkel😎 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SykkelØyvind Posted June 11 Share Posted June 11 3Ts egne skjermer fungerer supert på RaceMax. Ganske smart løsning med miniakslinger gjennom akslingene. I hvert fall helt til man skal ha av hjulet på tur. 😉 På første generasjon RaceMax var det plass til 35 mm dekk under skjermene. Tror kanskje det er litt bedre plass nå på nyere RaceMaxer med lengre kjedestag. (415 mm -> 418 mm) 2 Quote Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted June 11 Share Posted June 11 Skulle til å si det, noe av det viktigste for meg etter en vinter på halvhacka bluemels er skjermer som passer sykkelen min. Hadde lett betalt 1-2k for et par custom skjermer som faktisk passer. Har sånn skikkelig teit skråning under gaffelbroa som gjør det utfordrende der, og skifter-armen ved kranken spiser også inn i skjerm-territoriet så der måtte jeg gnage ut en bit 😞 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EspenS Posted June 11 Share Posted June 11 msteiro skrev (20 timer siden): Etter tråden om ny ramme til grusracer har jeg (igjen) begynt å se på hva som finnes av rammer/sykler som kan oppfylle krav både som grus og landeveisracer. Bike-stats har en funksjon der du kan søke opp en sykkel, evt justere geometrien selv, og deretter søke etter sykler med samme type geometri. Det kan kanskje gi noen morsomme funn. https://www.bike-stats.de/en Fremgangsmåte: Compare Geometries velg en sykkel 'Search similar geometries' knapp 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.