Gå til innhold

Den store boktråden


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat blitt ferdig med en bok på Kindle og trenger noe nytt. Har nylig oppdaget Allbok og låner digitale bøker fra biblioteket som leses på iPad. Funker supert bortsett fra at iPad suger sammenlignet med Kindle. På stranda med lesesolbriller så er iPad helt uleselig.

Altså, boktips ønskes og jeg håper at denne tråden kan bli av interesse for flere. Her kan man briefe med litteraturinteressen sin eller med sine faginteresser og spesialområder. Eller bare skryte en bok opp i skyene som man tilfeldigvis snublet over.

Ingen diskriminering av format eller språk. Selv om jeg selv siden mange år er ferdig med å lese på døde trær og har lett for å sovne av lydbøker så er det sikkert andre som har glede av boktips for disse formatene også. Og språk, for min egen del så går det mest i engelsk siden jeg leser på Kindle (og synes eBok.no er dyrt) men nå også mye i norsk etter at jeg oppdaget Allbok.

Emner? For min egen del så liker jeg mye, men unngår sjangerpreget krim og science fiction-historier som trenger mer enn én bok for å komme til poenget eller der forfatteren har blitt overinvestert i sin egenoppbyggede verden. Historiske romaner er min favorittsjanger, tett fulgt av vitenskapshistorie.

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat fullført https://www.goodreads.com/series/298928-the-divide

De var gode scifibøker med nok driv til at jeg venter på neste bok i serien.
Neste på lista er https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ministry_for_the_Future da det skulle være noe så sjeldent som en utopisk framtidsnovelle med en vei framover. Det har jeg savna noen årtier nå...

 

Endret av Ndreas
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket appen BookBites? Det er biblioteket sin egen låne-app🙂

Eiers er det jo veldig mye bra på Kindle Unlimited som gir et enormt utvalg bøker til en lav månedspris. Tror de har kampanje nå med 3 måneder til type 0.99£ eller noe.

Hvis du leser historiske romaner så videreformidler jeg er tips som Kjetil Jansrud kom med; Conn Igulden.

https://www.amazon.com/Emperor-Gates-Novel-Julius-Caesar-ebook/dp/B000FBFMMK/ref=sr_1_6?keywords=conn+iggulden&qid=1661423069&s=digital-text&sr=1-6

 

Personlig liker jeg godt alt av Clive Cussler. Humoristisk, spenning, og lærerikt. Hovedpersonen er en blanding av James Bond og Indiana Jones 🙂

 

Har du forsøkt deg på Wheel of Time?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg for det meste lest sykkelbøker, men veksler litt med annen non-fiksjon, akkurat nå The Language of God og The Chimp Paradox (ikke helt urelatert til sykling da).

Jeg foretrekker også å lese på engelsk og har stort sett bestilt fra Book Depository, som nå dessverre er nedlagt. Jeg har hørt at BetterWorldBooks skal være en god erstatter, men har ikke testet den enda. Finner jeg bøkene brukt på Amazon, kjøper jeg dem gjerne der. Begynte å høre på lydbøker i fjor og synes det fungerer greit, men liker også å ha gode bøker i papirform og beholder både alle jeg har lest og alle jeg har lovet meg selv å lese, som er langt flere enn førstnevnte.

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (36 minutter siden):

Har du forsøkt deg på Wheel of Time?

Ta med at det er 25ish år siden jeg leste, men de første 5-6 bøkene er kjempegode, deretter ramla jeg (og flere venner) rett og slett av.

I samme gate vil jeg i rekkefølge anbefale Malazan: the book of the fallen, Prince of Nothing serien til R. Scott Bakker og Game of Thrones

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Ta med at det er 25ish år siden jeg leste, men de første 5-6 bøkene er kjempegode, deretter ramla jeg (og flere venner) rett og slett av.

I samme gate vil jeg i rekkefølge anbefale Malazan: the book of the fallen, Prince of Nothing serien til R. Scott Bakker og Game of Thrones

Haha, jeg stoppet også på bok 6. Ble liksom for lite fremgang. Men nå fikk jeg litt lyst til å fullføre.. 

Ble akkurat ferdig med Jordboere av Sayaka Murata. Den tok helt av, så litt usikker på om jeg vil anbefale den med mindre man vil lese noe annerledes. Men Døgnåpent av samme forfatter koste jeg meg med, den kan virkelig anbefales!

Og når vi er inne på japanske forfattere: 1Q84 av Haruki Murakami. Spennende på en uspennende måte, hvis det går an å si.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Rain-serien til Barry Eisler er fin om en liker krim. Min kveldsbok for tiden.

Min andre bok for tiden er Pål Ringholm - Rik på gjeld. En veldig interessant og lærerik bok, men er nok for spesielt interesserte.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Ta med at det er 25ish år siden jeg leste, men de første 5-6 bøkene er kjempegode, deretter ramla jeg (og flere venner) rett og slett av.

I samme gate vil jeg i rekkefølge anbefale Malazan: the book of the fallen, Prince of Nothing serien til R. Scott Bakker og Game of Thrones

Malazan er god sort, men kanskje ikke det første en bør hoppe i om en vil ha litt oversiktlig, lineær og ryddig narrativ. (er blodfan og har lest _alt_).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 timer siden):

Ta med at det er 25ish år siden jeg leste, men de første 5-6 bøkene er kjempegode, deretter ramla jeg (og flere venner) rett og slett av.

I samme gate vil jeg i rekkefølge anbefale Malazan: the book of the fallen, Prince of Nothing serien til R. Scott Bakker og Game of Thrones

Jeg har aldri kommet i gang med bøkene, men har lyst til å se serien på Amazon Prime. Og aller helst å finne roa med en av bøkene på Kindle´n som ligger nesten urørt. Elsker den jo egentlig🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (17 minutter siden):

Jeg har aldri kommet i gang med bøkene, men har lyst til å se serien på Amazon Prime. Og aller helst å finne roa med en av bøkene på Kindle´n som ligger nesten urørt. Elsker den jo egentlig🙂

Det var tross alt 25år siden jeg leste, men jeg likte serien veldig godt så langt 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (16 timer siden):

Malazan er god sort, men kanskje ikke det første en bør hoppe i om en vil ha litt oversiktlig, lineær og ryddig narrativ. (er blodfan og har lest _alt_).

Blir det tungt å lese med mange nye karakterer hele tiden? Har ikke penset inn på den serien pga jeg leste at den var veldig uoversiktlig. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blant annet lest The Stranger in The Woods: The Extraordinary Story of The Last True Hermit i sommer. Om Christopher Knight, som bodde 27 år i skogen i Maine uten å ha kontakt med noen som helst, kun et par kilometer fra bebyggelse, og livnærte seg på å stjele mat fra diverse hytter. Utrolig fascinerende (sann) historie, og mange interessante perspektiver fra Knight. Anbefales veldig.

  • Like 2

Journalist i Landevei og Terrengsykkel.

@knut_lone på Instagram og Twitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kal92 skrev (6 minutter siden):

Har blant annet lest The Stranger in The Woods: The Extraordinary Story of The Last True Hermit i sommer. Om Christopher Knight, som bodde 27 år i skogen i Maine uten å ha kontakt med noen som helst, kun et par kilometer fra bebyggelse, og livnærte seg på å stjele mat fra diverse hytter. Utrolig fascinerende (sann) historie, og mange interessante perspektiver fra Knight. Anbefales veldig.

Fascinerende. Vet du om det er litt samme stilen som "Into the wild", hvis du har lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (35 minutter siden):

Fascinerende. Vet du om det er litt samme stilen som "Into the wild", hvis du har lest den?

Ikke lest «Into The Wild», men er kjent med historien, og «The Stranger In The Woods» er vel ofte sammenlignet litt med den.

Når vi først er inne på «Into the Wild», så er jo Krakauers «Into Thin Air» også sterkt å anbefale. Kanskje en historie som er kjent for mange, og laget film av (Everest, 2015), fra tragedien på Mount Everest i 1996 med 12 omkomne. Krakauer var selv en del av ett av lagene som gikk til toppen, og forteller ekstremt godt om dramaet som utspilte seg.

Endret av kal92
  • Like 2

Journalist i Landevei og Terrengsykkel.

@knut_lone på Instagram og Twitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (51 minutter siden):

Blir det tungt å lese med mange nye karakterer hele tiden? Har ikke penset inn på den serien pga jeg leste at den var veldig uoversiktlig. 

Det vil jeg ikke si, hver bok holder seg gjerne til et "lite" antall karakterer", men litt som i Pratchetts discworld så brukes hver bok til å illustrere "sin" del av verdenen. Så du har 3 bøker om gruppe x, så to bøker om gruppe y, så en bok om gruppe x, så to bøker om gruppe z etc. Hver bok forteller sin (ofte avsluttede historie) og blir også en del av det helhetlige lappeteppet.

Såvidt jeg husker det, begynte på serien i 2009 og avsluttet akkurat når sisteboka kom i 2013 eller noe 😄

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kal92 skrev (27 minutter siden):

Ikke lest «Into The Wild», men er kjent med historien, og «The Stranger In The Woods» er vel ofte sammenlignet litt med den.

Når vi først er inne på «Into the Wild», så er jo Krakauers «Into Thin Air» også sterkt å anbefale. Kanskje en historie som er kjent for mange, og laget film av (Everest, 2015), fra tragedien på Mount Everest i 1996 med 12 omkomne. Krakauer var selv en del av ett av lagene som gikk til toppen, og forteller ekstremt godt om dramaet som utspilte seg.

Takk for innspill. "Into thin air" har jeg faktisk stående i bokhyllen. Fikk den tilsendt sammen med noen stykker fra Osprey, men glemte den helt bort. Kanskje verdt å sjekke ut både den og boken du nevner 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (7 timer siden):

Blir det tungt å lese med mange nye karakterer hele tiden? Har ikke penset inn på den serien pga jeg leste at den var veldig uoversiktlig. 

Det jeg liker med Malazan er at Erikson og Esselmont (ja, det er 2 forfattere) er at de er arkeologer som begge har jobba i akademia, og det gjør at de har god oversikt over ulike verdier, stammekultur, måter å strukturere samfunn på. Dette sees i bøkene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos underholdende bøker, synes jeg flere av Andy Weirs er bra.

Både The Martian og Project Hail Mary holdt meg lesende mer eller mindre konstant. Artemis likte jeg ikke så godt, selv om det og var en underholdende bok ble det litt cringe-faktor når han skal skrive en kvinnes indre monolog…

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...