Gå til innhold

Bikepacking - hva anbefales?


Anbefalte innlegg

Litt treg start på jobb, så her kommer en ny (gammel) klassiker som jeg tror vil ha verdi.

Personlig har jeg bare erfaring med halv rammeveske og burritobag fra Restrap, og spesielt rammeveska er jeg utrolig fornøyd med. Lett å feste, sitter som et skudd og funker bra.

BB'en har jeg ikke hatt så mye bruk for enda, men den virker god. Jeg kjøpte også en stor styreveske fra Restrap, men ikke brukt enda.

Også har jeg inspirert av @geiranders akkurat bestilt Tubus Vega med seteklemme-feste, som skal både la meg transportere laptopen til/fra jobb mandager og torsdager, og kunne pakke liggeunderlag og telt/sovepose bakpå i vanntette sekk(er). Men er litt i beit etter noen gode stropper e.l for å feste dette.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voile Straps er mye brukt. Bruker det selv til packraft på bagasjebrett, der vil vanlige stropper løsner litt når det humper. Sea to Summit og Black Diamond har lignende, men noen på internet(...) sier de ikke er like bra.

Har du først bagasjebrett hadde jeg investert i gode vesker. Har nevnt det før (iallfall på gamle forumet), men vesker er mye raskere å pakke enn alle småbagene bikepacking har. Som regel var jeg ikke halvveis engang, før en kompis med Tailfin var ferdig pakket. Dette ble veldig synlig en gang jeg oppdaget at min Aliexpress-hengekøye, ikke hadde knottsikker myggnetting, og vi måtte evakuere fra Helgeren rundt midnatt. Bagasjebrettvesker og bikepackingvesker har litt forskjellig nytte, så en må ofte finne ut selv hva en ønsker. Til turer over flere dager er gjerne bikepackingbager det beste, men til raske utflukter er gjerne bagasjebrettvesker enklere. Ingen fasit. Liker man tur, bruker man gjerne begge. Skal en ha med seg novise på tur, er det greit å ha litt ekstra vesker, da de fleste har ingenting.

Har selv Ortlieb Back-Roller, som er en av de mest populære veskene. Siden du skal jobbpendle finnes det en "Commuter insert" til laptop, som kan være nyttig. Ortlieb har også noen rendyrkede Office bags, men de lar seg kanskje ikke helt kombinere med dine eventyr i villmarken. Vet ikke på sparket kompatibiliteten mellom Tubus og Ortlieb, men tubene på min Ortlieb Three Rack er 10mm, likt som Vega, og det følger med inserts til festemekanismen. Nedre del av festemekanismen er justerbar.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte vektgrensa på Vega, men du har nok et godt poeng med å få en sideveske til pc'en. Føles veldig ghetto med en laptop på et bagasjebrett, selv hvor nedstrappa det er

Tror på at sidevesker er mer praktiske, men sånn jeg ser for meg riggen blir sovepose, underlag og telt reservert bagasjebrettet, så får de andre småveskene stå for rotet ellers 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mest redd for at laptopen falt av eller fikk harde støtt om jeg hadde den direkte på bagasjebrettet. Så lenge oppsettet ditt fungerer kan det godt se litt ghetto ut. En passe stor drybag du "moser" hard og stropper fast på toppen er en veldig fin og lettvindt løsning. Sett mange som kjører et sånt oppsett. Prioritering 1 er som regel å slippe å ha en sekk på ryggen. Det er oppskrift på svett skjorte(rygg) i hverdagen, og vond rygg på eventyr.

Når du først finner ditt foretrukne oppsett, blir det mye lettere å dra på tur. Kjenner flere som synes det er så ork å "pakke/pakke ut" at de aldri kommer seg på tur. Selv har jeg laget en ganske grei prosedyre hvor det tar 20ish minutter å pakke, og 10ish minutter å pakke ut. Man bruker jo som regel samme utstyr hver gang, utenom litt justeringer etter sesong.

Storflåtan og Vesleflåten er fine steder i Sørkedalsvassdraget.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo ville definitivt lagt inn noe padding på brettet pluss neoprensleeven til pc'en. Kanskje en treplate med et sitteunderlag på eller noe, har jo et fint gult et fra Fjallräven, mangler da bare den spesh+FJ styreveska så kjører jeg skikkelig svenske farger på riggen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (16 timer siden):

Jeg likte vektgrensa på Vega, men du har nok et godt poeng med å få en sideveske til pc'en. Føles veldig ghetto med en laptop på et bagasjebrett, selv hvor nedstrappa det er

Når jeg har med laptop til jobb, så putter jeg den i min Osprey Transporter-ryggsekk og stapper hele sekken ned i Ortlieb Backroller-veska, den passer ganske akkurat nedi og jeg får lett rullet toppen på sideveska sammen til en vanntett lukking. Jeg har ofte med litt harddisker og kameragreier også, som går i Osprey-sekken sammen med evt litt skiftetøy. Veska blir stående på sykkelen i sykkelgarasjen på jobb (luksus å ha det, selvsagt), og så tar jeg bare sekken på ryggen opp til kontoret. Hvis jeg trenger å ha med ekstra mye klær/sko i tillegg, bruker jeg en ekstra sideveske. Alt for å kunne nyte jobbsykling med fri luft langs ryggen 🙂

Endret av geiranders
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Da fikk jeg surret meg til å legge inn en bestilling på topprørsveske, tilpasset rammeveske og styreveske på Rogov Bags. 280 euro er ikke ille for dette - men blir trolig litt mer mtp. tilpasningene jeg vil ha på rammeveska. 

Legger ut bilder etc. i denne tråden når de har kommet og er satt på sykkelen, om interesse. 

Noen gode tips når det gjelder tilpasning av rammeveska? Jeg er litt bekymret for gnissing på karbonramma - men det kan vel ikke løses annet enn ved bruk av rammeteip. Er en fullramme-veske jeg har bestilt, og tenkte å la den være stroppeløs der jeg har muligheter til skruefester - dvs. ved flaskeholderne på seterøret og underrøret og under topprøret.  

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror rammeteip - god klassisk 3m helikopter/steinsprutteip -  er det enkleste. Er vel noen som har en slags neoprenlignende-holder, som holder de litt bedre på plass. Utfordringen er at hvis du ikke polerer/vokser sykkelen din etter hver tur, vil det kommer sandkorn og annet som skaper friksjonsmerker. På slikt fungerer rammeteip godt. 

Aldri hatt en hel rammeveske, men vil anta at det er viktig med noe internt slik at fasongen på vesken ikke blir bredt. Antar de fleste veskeprodusentert har en løsning på det.

Gjerne legg ut bilder! Tråden blir bedre jo fler bilder som dukker opp.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg syklet med rammeveske og seterakett i fjor sommer kjøpte jeg noe slags beskyttelsesfolie på Biltema og teipet der festene på veskene var. Fungerte ypperlig og var lett å fjerne etterpå også. Mener det var denne i en eller annen variant:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilstyling/beskyttelsesfilm/beskyttelsesfilm-8-x-500-cm-2000034957

Endret av rosandholm
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som @rosandholm beskyttelsesfilm fra Biltema med varenr. 33-310. Har det på "alle" syklene i heimen. På noen brukes det som steinsprut-beskyttelse og på mine sykler også som beskyttelse på ramme/setepinne til Bikepackingveskene mine.

Det er denne jeg bruker.

CFB5E74B-E285-43D0-A5B1-9B71FED04AD8.jpeg.5e1a2aca5965d583a8f75030492973d9.jpeg

Relativ tykk, men lett og legge på og lette å fjerne. 10cm bred og 300 lang.

17D24B61-2CF2-477E-BD0A-566DB262A402.jpeg.f0db1ad8709949b6d8bb3d673e73ecd8.jpeg

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hadde et svakt øyeblikk i går og bestilte en Route Werks styreveske:

Skjermbilde2024-06-26kl_13_24_44.png.fac3188a2f7708cc8b304b2abc5f11b8.png

Med årene er jeg blitt veldig glad i styreveske som kan åpnes i fart på bikepacking-tur. Ja, de veier en del, men bruks- og trivselsverdien gjør det absolutt verdt det på lengre turer for meg. Har alltid med speilløst kamera på flerdagerstur, og det er digg å kunne stue det vekk nedi ei styreveske i stedet for å ha det hengende over skuldra og bak på ryggen. Også praktisk til ting som powerbank, earpods, sol- og ballekrem, snop, nøkler, telefon og lett tøy, altså ting man trenger rask tilgang til. 

Spent på hvor bra denne vil funke, og om det blir plass til den + extensions til lys på mitt smale FSA styre. 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha kjøpt sin første sykkel ønsker min kjære nå at jeg skal komme med handleliste på bikepacking-vesker.

Jeg tenker at bagasjebrett med pakkposer og stropper kanskje blir beste løsning i første omgang, siden det er praktisk å ha når han sykler til jobb. Samt at vi ikke kommer til å gå til innkjøp av nytt campingutstyr med det første, så det er fare for at det han har ikke får plass i de snertne spesifikke bikepacking-veskene.

Han har en White GX LTD, ser ut som det skal gå fint å feste bagasjebrett bak fint? Synes Topeak sine ser fine ut, noen som har anbefalinger/innspill? Bare bak? Foran og bak? Liker godt looken med kurv foran, er det noen åpenbare grunner til å ikke gå for det om en ser bort fra vekt? 

Ble litt fristet av den Route Werks styreveska i posten over meg, han er veldig glad i å ta bilder så tenker enten brett foran eller en lignende, solid veske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg som pakkesel nå nettopp. 70 mil på tvers av sør-norge. Telt og hele pakka. Tok sjansen og kjøpte meg en Aeroe bagasjebærer som festes på setestag. Litt skeptisk til å starte med, men fungerte veldig bra. Veldig enkelt å feste drybags og det var stivt og lydløst. Har ikke sjekket ramma etter tur, men tror setestagene er hele fortsatt.

20240708_113054~2.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bagasjebrettene som festes med skruer eller de som festet med klemmer? Hvis sistnevnte, har Thule også et fint et, dog, noen vil kanskje si det ser litt overdimensjonert ut.

100090.640.jpeg

Finnes også litt andre modeller, som ser litt mindre bagasjebrett ut og kanskje mer pakkposefokusert enn standard sidevesker.

Hvis turutstyret ikke er "bikepacker-vennlig" (enda) er det letteste slik du beskriver. I hverdagen er bagasjebrett veldig fint. Tittet selv på Topeak sine og de virker fine. De har vel MTX feste på toppen, så det finnes mye vesker/kasser til de. F.eks. denne fra Topeak (NB: Tungt):

tb2008-2.640.jpeg

Valgte Orlieb Rack Three fordi jeg var redd MTX feste skulle skrape packraften jeg har på bagasjebrettet. Det er litt vel beefy, men Ortlieb har to Quick-Rack modeller en kan ta av ganske lett. Her et bilde fra Bikepacking sin test.

Ortlieb-Quick-Rack-Review_24.jpg

Ortlieb Backroller Classic sidevesker/panniers er veldig populære og gode. Veldig fornøyd med mine, og de virker solide. Synes å huske noen forummedlemmer har nevnt de har hatt sine i 10-15år. De leveres med et par adaptere, så de kan hektes på forskjellige dimensjoner av rør.

Jeg vurderte lenge en front rack eller frontbærer (mange navn) til packraft/utstyr, men følte at på en lett gravelsykkel så var det ikke så behagelig å ha mye vekt foran. På en 30kgish elsykkel merker man det litt, men ikke så mye. Gravelsykler er gjerne 1/3 av vekten og langt mer responsive. En fastmontert bærer kan sikkert ta litt mer vekt, men den er jo også fastmontert, og dere sykler kanskje endel turer hvor bagasje ikke er tema? Da virker bagen  @olelovold kjøpte veldig fin. Den unngår min største irritasjon til min Restrap Bar Bag Large, at gravitasjonen drar den litt ned og at den kan subbe på hjulet om det rister litt. En fix på det kan være Restrap Bumper Bar, som jeg har, men det er jo enda en ting som veier noe og som må monteres. 

rshdwbmpblk.640.jpeg

En bedre løsning (enn den jeg har) om en velger klassiske styrebags, kan være Revelate Designs Harness kit, som har litt bedre fester. Føler kanskje det er styrebag v.2. Husker den (eller en som ligner) har blitt anbefalt ved tidligere styrebagtråder.

rd004393.640.jpeg

Styrebagutfordringer har gjerne litt med størrelsen på sykkelen. De som har L/XL sykkel sliter i mindre grad med det kontra de som har S sykkel.

Hvis dere skal sykle litt lengre turer kan han ha bagasjen bak, noe som er fint siden vekten føles mindre dominerende når den lastes på bakakslingen.

Tubus er en bagasjebrettprodusent som ofte går igjen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med et slik Topeak brett. Tror jeg har dette, med tilhørende MTX bag inkludert foldbare sidevesker. Klikkes rask av for å dra med seg på jobb f. Eks. Aldri hatt noe annet å sammenligne med.

Ser dedikerte fester for brett på bilde av sykkelen, og ville gått for en slik løsning når man har det.

Fastmontert frontrack virker drøyt for pendling ihvertfall. Ville vurdert styreveske. Selv veldig fornøyd med Vaude trailfront. Er ekstra stropp oppå, så kan ha liggeunderlag over sovepose f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (8 timer siden):

Er det bagasjebrettene som festes med skruer eller de som festet med klemmer? Hvis sistnevnte, har Thule også et fint et, dog, noen vil kanskje si det ser litt overdimensjonert ut.

Festes med stropper rundt rammen og de strammes med skruer. Tar 5 min å montere og jeg kommer aldri til å bruke romperaketten min igjen. Hadde jeg vært mye på overnattingstur hadde jeg hadde ramme med bagasjebrettfester, men dette var veldig bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...