Gå til innhold

Sykkelcomputer: Wahoo eller Garmin?


jokr

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg en Wahoo Elemnt V2 i våres, og var i utgangspunktet fornøyd med det. Når man senere la til pulsbelte så ble jo infoen enda bedre. Nå mangler bare watt pedaler. Ja, jeg er svak for dippedutter.
Men, som med alt man har begynner man etterhvert å reagere på ting. PÅ Wahoo så synes jeg den er for treg under oppstart, tar gjerne 5 minutter før den er klar å bruke, og i tillegg er den way off på høyde. Når jeg drar fra jobben, rett ved siden av Oslo S mener den jeg er ute å dykker på -27 meter, kommer hjem, og da er jeg plutselig på 468 meter, noe som er ca 300 meter for høyt. De første 2 gangene dette skjedde trakk jeg bare på skuldene, men nå begynner det å bli irriterende. Er det noen her som har erfaring fra begge både wahoo og Garmin? Og hvilke foretrekker dere? Personlig heller jeg mot å bytte til Garmin av flere grunner da sykkelcomputeren spiller med sportsklokka, og det er samme app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Garmin 1030.

Den pleier å være klar til bruk på under 1. minutt.

Den har barometrisk høydemåler som pleier å være veldig bra.

Hvis man legger inn høyden på de stedene man som regel starter kalibrerer den seg automatisk til disse også.

Den kan bli helt på jordet i mye regn hvis det setter seg en regndråpe i hullet til sensoren, løser seg ofte med å blåse på hullet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Garmin 520, gikk over til Elemnt Roam før jeg kjøpte Garmin 1040.. Ville helt klart valgt Garmin igjen foran Wahoo. Veldig glad i den store skjermen og er en flittig bruker av Garmin Connect for å analysere øktene. Hjelper selvfølgelig på at jeg har Forerunner klokke også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende Garmin produkter: Epix2, 1030 og 1040 Solar. 

Av disse er 1040 Solar, som også skal være  "the latest and greatest" den desidert største skuffelsen for min del. Jeg kjøpte den på lanseringsdato, og det tok nesten ett helt år før den var på nivå med 1030. Det er ganske så elendig, og oppfølgingen fra Garmin support var av tilsvarende kvalitet. Det skal sies at den fungerer som den skal nå, men det er altfor dårlig i min bok. 

De mest alvorlige feilene jeg har hatt: 

1. Kompasset og kartet roterer ut av kurs når stillestående. Når nord blir til sørvest eller noe helt annet er det ikke veldig lett å navigere på en fornuftig måte. Det sendte meg på villspor mer enn en gang, aldri noe alvorlig, men heller ikke noe gøy når du er ute på mørkesykling alene. Ukjent antall som har hatt denne feilen, men såpass mange at de forsøkte seg på en skjult kalibreringsfunksjon (som ikke fungerte). Fungerte først i 17.26 - første versjon av firmware var vel 12.09 el. Det tok altså nesten ett helt år.  

2. Fullstendig heng uten mulighet for å få enheten opp igjen. Har bare skjedd meg en gang, men da skulle jeg sykle på bare delvis kjente stier - måtte til slutt snu og hente 1030. Den kom seg igjen senere, og det var i forbindelse med at den hadde fått ny firmware, og at Garmin i sin visdom hadde lagt opp til at den skulle laste ned ekstra språk, tale etc. via mobil i parallell ved første gangs bruk senere. La den noen timer i ro påskrudd så ordnet det seg. 

Så et par e-bike spesifikke feil ifm. Shimano EP8

3. Jeg har AXS giring, og når man har forbindelse til både STEPS (EP8) og AXS samtidig så forsvinner alle AXS-data fra displayet, selv om den er tilkoblet. Har alltid fungert fint på 1030. Tok nærmere seks måneder, svært mange brukere var berørt. 

4. Sync via Garmin Connect eller Wifi når turen er ferdig stoppet på et tidspunkt å virke. Tok minst tre måneder - i mens måtte jeg synke via USB-kabel og PC. Svært mange brukere var berørt. 

Hardwaren holder mål iht. det den skal, skjermen kunne for såvidt vært bedre, men er helt ok. Problemet er at Garmin er dårlige på software. 

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 840 og 130, har hatt 1030, 1000, 5xx og noen eldre som jeg ikke husker. 

840 er fin og kjapp. Climb-funksjonen er skuffende unøyaktig. Også opplevd litt snåle høydemålinger. 

130 tar en evighet å synke mot mobilappen. Ellers helt ok. Nett på MTB-styret. 

Fortsatt nysgjerrig på Hammerhead, men har lite tålmodighet med bugs. @runermmhadde en entustiastisk anmeldelse på gammelforumet en tid tilbake. Spent på om den står seg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Bolt orginal og Bolt V2. Er godt fornøyd med den, men som du sier, den tar (ofte)noen minutter før den er klar. Dette har jeg løst med å slå den på når jeg kler på meg. Da er den alltid klar. Har ikke helt løst hvordan jeg best skal sykle etter spor i terrenget. Senest i OV fikk det konsekvenser som endte med feilsykling og etterhvert DNF. Dog er nok dette mest min feil, både måten jeg har lagt inn spor og at jeg rett og slett har trent for lite på det. På landeveisturer/grusturer funker det godt selvsagt, men er jo mye enklere mht kryss og den slags en i terreng og da spesielt kryssende spor. 

Liker str, skjerm, men kunne tenkt meg lenger batteritid en 15-16 timer. Noen som vet om de kommer med mer batteritid evt V3 ? Roam har vel noen timer mer batteritid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt og fått deres erfaringer tror jeg det blir all inn på garmin. Men da ikke 1040. Liker garmin Connect. Gir mye info og der fungerer jo enhetene sømløst sammen sies det. Driver med flere aktiviteter så greit å samle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (2 timer siden):

Har 840 og 130, har hatt 1030, 1000, 5xx og noen eldre som jeg ikke husker. 

840 er fin og kjapp. Climb-funksjonen er skuffende unøyaktig. Også opplevd litt snåle høydemålinger. 

130 tar en evighet å synke mot mobilappen. Ellers helt ok. Nett på MTB-styret. 

Fortsatt nysgjerrig på Hammerhead, men har lite tålmodighet med bugs. @runermmhadde en entustiastisk anmeldelse på gammelforumet en tid tilbake. Spent på om den står seg. 

Jeg har brukt Hammerhead i flere år og liker den veldig godt. Jeg kjøpte meg likevel en 1040 i sommer. Bakgrunnen for det var at jeg skulle delta på Jotunheimen rundt og Offroad Valdres Helvegs. På begge de rittene kommer Hammerhead til kort rett og slett pga. manglende batteritid. I JR hadde det vært til å leve med. I fjor brukte jeg min gamle 810 som backup og spleiset sporet i etterkant. På Offroad Valdres, derimot, er det helt nødvendig å ha en levende gps med kart og spor hele veien. Det er ikke Hammerhead kapabel til. Ennå.

1040en har jeg ikke brukt så mye ennå, men nok til en god sammenligning, som kan oppsummeres raskt: Garmin har best hardware. Hammerbest er best på software.

Batteritida på 1040 er bare helt utrolig. Etter JR på 17 timer hadde jeg 82 % igjen av batteriet! Da kjørte jeg med aktiv løype slik at jeg fikk alle stigninger m.m., men slo av kartvisning og hadde battery save mode på. OV tok 11 timer og da var batteriet på 55 % i mål. Spar batteri-modus satt på her også, men med aktivt spor selvsagt ,full kartvisning og lys på skjermen kontinuerlig. Mektig imponert!

HH er vesentlig mer logisk oppbygd med hensyn til grensesnitt og interaksjon. Den er er en fryd å bruke. På 1040 har de lagt til flere og flere features uten å tenke på helheten. Det er et villniss og ganske mye greier som jeg neppe kommer til å bruke og generelt vanskelig å finne fram. Det jeg liker kanskje aller best med 1040 er at kartvisningen også viser aktuell høydeprofil i bunn. Både HH og 1040 har egne sider for klatringer, men de egner seg bedre på landevei hvor du møter lange, lange stigninger uten nav-utfordringer. På sti med sporfølging så må kartet være framme hele tida. Den lille høydeprofilen i bunn gjør da mye enklere å fordele kreftene i klatringene.    

Trenger du lang batteritid er 1040 det eneste riktige. Hvis du klarer deg med begrenset levetid på batteriet er HH et like godt valg til en litt billigere penge. Det ryktes om en ny versjon av HH med lengre batteritid, men den blir vel først aktuell neste sesong. PS! 1040 har en meget solid brakettløsning. HHs alternative løsning er ikke bra. De bør gå tilbake til Garmins variant og oppgradere fra plast til alu. 

Endret av runermm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokr skrev (10 timer siden):

Etter å ha lest litt rundt og fått deres erfaringer tror jeg det blir all inn på garmin. Men da ikke 1040. Liker garmin Connect. Gir mye info og der fungerer jo enhetene sømløst sammen sies det. Driver med flere aktiviteter så greit å samle det. 

Har Garmin 1040. Den fungerer utmerket. Tror ikke du finner noe bedre, men du finner helt klart enklere produkter hvis ikke du trenger så mye funksjoner og valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (1 time siden):

Har Garmin 1040. Den fungerer utmerket. Tror ikke du finner noe bedre, men du finner helt klart enklere produkter hvis ikke du trenger så mye funksjoner og valgmuligheter.

@jokr - Jeg kom som sagt fra 1000-serien, og savner ikke større skjerm på 840-en. Jeg bruker sjelden navigasjon, og da ser jeg ikke poenget med å gå opp. Ellers er enhetene omtrent identiske AFAIK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest i noen tester at 1040 har nytt GUI/UX som skiller den fra alle øvrige i Garmins lineup, men har ikke helt forstått hva som eventuelt er nytt. Du får sjekke opp om det betyr noe, antagelig ikke. 
 

1040 styres bare med tøtsj. HH og 840? har knapper i tillegg. Fungerer overraskende bra selv i tungt regnvær. HH-skjermen tåler ikke regn, da må tøtsj skrues av, hvis ikke går den bananas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (2 timer siden):

Har lest i noen tester at 1040 har nytt GUI/UX som skiller den fra alle øvrige i Garmins lineup, men har ikke helt forstått hva som eventuelt er nytt. Du får sjekke opp om det betyr noe, antagelig ikke. 
 

1040 styres bare med tøtsj. HH og 840? har knapper i tillegg. Fungerer overraskende bra selv i tungt regnvær. HH-skjermen tåler ikke regn, da må tøtsj skrues av, hvis ikke går den bananas. 

1040 var første modell med det nye grensesnittet fra Garmin og de har sagt at det ikke kommer til å rulles ut til eldre modeller. Så vidt jeg har skjønt har også de nye 540 og 840 som er lansert etter 1040 samme grensesnitt. 

Det er også gjort en forbedring i fonter som er brukt på de vanlige sidene en setter opp selv, de har rett og slett bedre lesbarhet. 

Hardwaren er som flere har sagt bra, det man får på kjøpet er software som kunne vært bedre. Min 1040 Solar gjør det den skal nå, så det er lov å håpe at produktet er stabilisert og at den ufrivillige alfa/beta-perioden for oss som kjøpte produktet tidlig er over. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Typografi, estetikk og og lesbarhet synes jeg er veldig bra og særlig typo er bedre enn HH. 
Men resten av UX er et virrvarr altså. De har tydeligvis tenkt en del nytt, men likevel beholdt masse som jeg kjenner igjen fra 810. De burde begynt helt fra scratch etter mening og bygd det opp på en vesentligere mindre kompleks måte.

Endret av runermm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en grunn til at Garmin 840 er dyrere enn Garmin 1040? 200kr dyrere hos f.eks. Bikeshop.

Liker størrelsen på 840, og trenger sjeldent kart. DC Rainmaker sa vel noe som at 840 var den første modellen med touch han ville valgt over 540(500-serien), siden det fremsto som at softwaren var mer beregnet for touch.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 9.8.2023 den 16.04):

Liker størrelsen på 840, og trenger sjeldent kart. DC Rainmaker sa vel noe som at 840 var den første modellen med touch han ville valgt over 540(500-serien), siden det fremsto som at softwaren var mer beregnet for touch.

Den omtalen har jeg ikke lest, men 1040 og 840 deler samme grensesnitt og at 840 skulle være bedre på touch anser jeg som helt utenkelig siden de er fra samme serie, den ene sluppet marginalt etter den andre og at 1040 tross alt er toppmodellen. Det sagt vet jeg at i tidligere tider har toppmodellen sakket akterut fra de mindre, men klarer ikke å se de denne gangen siden de er så tett på hverandre. 

Det som skiller de fysisk bortsett fra størrelsen er at 840 har fått en haug med knapper (7 stk), hvorav 1040 har to. Kan ikke tolke det som at den mindre skjermen gjør det mer krevende å operere, slik at man må ha flere knapper. At det skulle være en fordel kan jeg vanskelig se. 

Jeg er kritisk til Garmin sin produktkvalitet som sådan på SW, men akkurat touch-funksjonaliteten på 1040 har jeg ingenting å si på, selv ikke i øs/pøs regnvær, noe som ikke min gamle 1030 var så veldig god på, da måtte jeg låse skjermen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som flere andre. 
-Vil man ha noe som er enkelt å sette opp, som fungerer bra og ikke krever master i plundring. Wahoo Bolt
-Er man i Garmins økosystem, eller vil ha livet/treningen styrt av en app, og ikke har noe i mot å fikle en del, og har tålmodighet til å være med på veien til at dingsen blir skikkelig bra via firmvareoppgraderinger. Garmin et-eller-annet. 

Jeg hoppet av Garmin etter at jeg mista 530 og har personlig ikke sett meg tilbake.

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (4 timer siden):

Har en Wahoo Bolt V1 , og digger den. Keep it simple stupid. 

Billig, lett å konfigurere til å vise akkurat de data jeg ønsker til enhver tid, liten og lett, lang batteritid. Hva mer trenger man? 

Det han sa^^. Har en garmin klokke og - eneste jeg kanskje savner litt derfra i Bolten er intervall-byggeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (4 timer siden):

Kan legge til at jeg også har garmin forerunner. Men syns hele connect opplegget er helt på bærtur, og gir meg svært lite nytte. 

(Intervals.icu er evig mye bedre enn connect.) 

Foreløpig liker jeg connect. På håndleddet har jeg flyttet meg fra fitbit til garmin og der er det en verden av forskjell i mine øyne. Og det at mye av det du betaler for hos fitbit er gratis hos garmin er jo bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Garmin Edge 1000 i over 8 år. Plasten rundt knotten morknet så knappen falt ut og det ble et hull inn i enheten. Vanlig feil. Funker i penvær ved å skru på med en fyrstikk.

Kjøpte en ny Garmin  Edge 1040. Nesten som å oppgradere mobil, overførte data og innstillinger via app fra den gamle.  Veldig enkelt og ikke noe knot. Alt funket med engang.

Uten at jeg har kvalitets sikret alle data, så hadde jeg omtrent samme høyder og avstander som han jeg syklet sammen med, regner med det fungerer perfekt.

Utnytter kanskje 10% av potensialt for denne enheten. Kjøpt den mest for tilgang til kart når mobilen ikke har dekning og at batteri er tilpasset kontinuerlig visning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
jokr skrev (På 8.8.2023 den 15.37):

PÅ Wahoo så synes jeg den er for treg under oppstart, tar gjerne 5 minutter før den er klar å bruke, og i tillegg er den way off på høyde.

Hvis du sletter alle kart du ikke bruker, og oppdaterer de du bruker til nyeste versjon, så går det kanskje litt bedre. Min bruker ca. 15 sekunder på å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...