Gå til innhold

Gode intervallbakker


Joaaso

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg det kunne være fint å samle tips til gode intervallbakker for landeveissykling. For min del er det mest interessant med Oslo-området, men sleng gjerne inn fra andre steder og.

Når jeg er ute etter tips til gode bakker for intervaller går det primært på at bakken må ha relativt jevn stigning/færrest mulig flater, ha en passende stigning (5-10%), ha ok asfalt og helst ikke være altfor trafikkert.

Vi kjenner vel alle de mest populære bakkene i Oslo; Grefsenkollen, Tryvann og Ekeberg i ulike lengder og varianter, men hvilke andre gode bakker har vi og hva slags intervaller kjører du der?

For å starte med noen av de jeg bruker mest;

- Olaf Bulls vei er vel den mest brukte utenom de 3 ovennevnte og tilbyr omtrent det samme som øverste halvdel av Grefsenkollen i lengde og stigning. Typisk sone 4-bakke for drag på 5-7min for min del, men har litt jevnere stigning og mer busstrafikk enn GK, men lite annen trafikk.

Romsås bruker jeg mye til typ høy sone 4 eller sone 5-drag på 3-4min. Nyasfaltert i fjor, men tidvis noe trafikk, mest buss.

- Isdammen ved Årvoll er i utgangspunktet veldig fin bakke til sone 5/6 med dragtid på 1,5-2min, men asfalten er stedvis dårlig og det er mye inn og utkjøring fra parkeringshus og gateparkering, så tips til bedre, liknende bakker mottas gjerne!

Jeg er også litt på leting etter gode bakker for 8-10min (og egentlig 12min) drag rundt terskel. Nedre halvdel av Tryvann, altså opp til flata ved Holmenkollen, er det eneste gode alternativet jeg har funnet til nå, men trafikkmengden der er ikke alltid like moro og jeg skulle helst sett at den var litt lengre før flata kom. 8-min drag går fint, men 10min er i grenseland for min del. Grefsenkollen fra Skeidbanen er også helt klart lang nok, men man kommer ikke utenom å inkludere midtpartiet som både har flere flater og de bratteste partiene  (+ at jeg kjører desidert mest i GK, så litt variasjon hadde vært fint). Andre alternativer, eller må man ut av Oslo for å finne nok høydemetre? 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joaaso skrev (2 timer siden):

Andre alternativer, eller må man ut av Oslo for å finne nok høydemetre? 

 

Alt er jo (nesten) bedre utafor oslogryta, spesielt trafikken :classic_laugh:. Jeg, og mange andre på denne kanten bruker Gjelleråsen fra rundkjøringen og helt til toppen av boligfeltet mellom Skillebekk og Gjelleråsen (veldig nesten oslo, men bare en god oppvarming unna). https://www.strava.com/segments/9689173 Ganske ujevn i stigningen, men 3.5km/153høydemeter. 8-9-10-11 minutter, avhengig av hvor sprek du er. Er du ned mot 7 er det kom-materiale. Bonus er sykkelvei hele veien bortsett fra de siste hundre meterne, men der er det ikke mye trafikk. Snitt på 3,6% men flere brattere partier. Som sagt litt ujevn i gradienten. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nede i Vestfold har vi faktisk en del bakker, tro det eller ei. Hanekleiva fra øst er fin, mange syklister som sliter seg opp og ned der. Hvarnesbakken og Gregershølet er også gode asfaltbakker i indre Vestfold. Med gravelsykkel er jo bakken opp til Hajern i Hof en god bakke som gir deg +- 30 minutters drag. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørensens sløife byr på mange bakker med litt ulik karakter og lengde. Etter min mening en veldig flott runde, særlig om våren hvor du kan følge med på hvordan hagene på Nordstrand våkner til liv og skolekorpsene er ute og lufter lunger og instrumenter.

https://strava.app.link/99yHiPEggCb

En nær perfekt 4 min bakke er Hellerudtoppen. Jevn stigning med en liten knekker helt til slutt. Nedkjøring på en tilstøtende vei slik at blir en fin runde og du får hver gang et bredt panorama over Oslo.

https://www.strava.com/segments/698909

Hvis du våger deg ut på litt fingrus så er Hammeren til Skjennungstua via Ullevålsseter en lang bakke uten trafikk. Topp servering i mål og flott utsyn over Nordmarka i det du runder den verste kneika. Tar du den under 20 min er du god form. En klassiker i Østmarka er klatringen til radaren på Haukåsen. Anbefales!

Tar du en tur sør for Oslo finner du en fin bakke opp til Svartskog kirke og ikke minst den beryktede Vassumbakken i nordenden av Årungen. Mange som sykler langt for å unngå den 😉

Billingstad Horror Show er kanskje den aller lengste motbakken i Oslo-området. Starter på sletta og går opp til det gamle radaranlegget. Tar du den under 30 min er du på Topp 10 💪

https://strava.app.link/fDMR55AggCb

Når du først er i det området kan du også ta klatringen til Tanum kirke fra Kirkerud. En riktig ryssare. 

https://www.strava.com/segments/734891

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knardal bakken på baksiden av Nesoddbakkene har lite trafikk og er ca 10min lang.
Litt i bratteste laget i bunn med 12-13% og noen platå, men det er den lengste sammenhengende bakken jeg har funnet i Follo

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbakken og kneika i Stølsvegen på Årvoll kan være alternativ til Årvollveien opp til Isdammen
Turveien fra Refstad og opp forbi fotballbanen og opp mot badedammen
Stigningen fra Sinsenkrysset og opp forbi Tonsen Kirke

Brattbakken fra bunn av Grefsenkleiva og opp til Trollvann (grus)
Akebakken fra Akebakken BL og opp til Grefsenkollen (grus)
Det er en del lokale brattbakker på Kjelsås/Grefsen som kan sjekkes ut av ivrige selvplagere

Utforløypa i Grefsenkollen,  bratt og løst underlag

Hagatjern GP i 3050
Opp til Landfalltjern bak sjukehuset i Drammen. Bratt hele veien som bare øker på etterhvert
Lierbakkene i Lier, mye og velge i området rundt her for de som liker det bratt og vil ha litt utsikt på toppen
Grusveien opp til Lurtopp i Lier. Liers lengste grusbakke, flere kjekke motbakker på grus i området

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse for det aller meste:

a) Kirkeveien fra Hvalstad til Jansløkka skole i Asker (5min)

b) Lierbakkene (10min)

c) Solliveien, nedre del (4-6min)

d) «Syremila» fra Sandvika til Sandungen. Ca 20min all-out. Finfin FTP test om den kjøres solo.

 

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til et par til med veldig lite trafikk. 

Fra Sundvollen opp til Kleivstua - ca 4,5 km på 7,2% - det er avslutningen på Sundvolden Grand Prix

Fra innerst i Steinsfjorden og opp til Damtjern ca 4,3 km på 8,0% - kommer litt an på hvor du starter

Er man først på den siden kan man også ta Ringkollen 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

Brattbakken fra bunn av Grefsenkleiva og opp til Trollvann (grus)

Evt har man Brattbakken+Bekkelagsveien langs Mosseveien (asfalt): https://www.strava.com/segments/3546668

Den er gøy for noen få minutter stående full gass (for bratt for sittende med min utveksling på landeveissykkelen i hvert fall)

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (13 timer siden):

For å legge til et par til med veldig lite trafikk. 

Fra Sundvollen opp til Kleivstua - ca 4,5 km på 7,2% - det er avslutningen på Sundvolden Grand Prix

Fra innerst i Steinsfjorden og opp til Damtjern ca 4,3 km på 8,0% - kommer litt an på hvor du starter

Er man først på den siden kan man også ta Ringkollen 

 

 

 

Enig, disse bakkene er fine for intervaller, tilsvarer Grefsenkollen og Tryvann ganske godt. Det var disse to og Minneåsen jeg hadde i tankene når jeg spurte om man må ut av Oslo for å finne tilsvarende. Damtjern har veldig dårlig asfalt dog, men skulle gjerne kjørt intervaller i disse ofte, hadde jeg bodd nærmere. Men for meg blir det fort en 100km-tur om jeg skal legge ruta via disse, så da blir det som regel med ett drag - evt. ett i begge.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (12 timer siden):

Les deg opp til overskudd med Alpers:

https://www.landevei.no/sykkelturer/klatringen-ved-vestmarksetra

Veldig fin klatring bla. fordi du sykler på fin asfalt midt inne i skogen. Se opp for sauer som plutselig hopper ut i veien 😅

Den kjørte jeg etter å ha lest den saken den gang..! 😁Morsom bakke, men stiger nok litt for ujevnt til at jeg ville lagt intervalløkta der - det måtte i tilfelle blitt kortere drag i utvalge deler av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (14 timer siden):

Sørensens sløife byr på mange bakker med litt ulik karakter og lengde. Etter min mening en veldig flott runde, særlig om våren hvor du kan følge med på hvordan hagene på Nordstrand våkner til liv og skolekorpsene er ute og lufter lunger og instrumenter.

https://strava.app.link/99yHiPEggCb

En nær perfekt 4 min bakke er Hellerudtoppen. Jevn stigning med en liten knekker helt til slutt. Nedkjøring på en tilstøtende vei slik at blir en fin runde og du får hver gang et bredt panorama over Oslo.

https://www.strava.com/segments/698909

Hvis du våger deg ut på litt fingrus så er Hammeren til Skjennungstua via Ullevålsseter en lang bakke uten trafikk. Topp servering i mål og flott utsyn over Nordmarka i det du runder den verste kneika. Tar du den under 20 min er du god form. En klassiker i Østmarka er klatringen til radaren på Haukåsen. Anbefales!

Tar du en tur sør for Oslo finner du en fin bakke opp til Svartskog kirke og ikke minst den beryktede Vassumbakken i nordenden av Årungen. Mange som sykler langt for å unngå den 😉

Billingstad Horror Show er kanskje den aller lengste motbakken i Oslo-området. Starter på sletta og går opp til det gamle radaranlegget. Tar du den under 30 min er du på Topp 10 💪

https://strava.app.link/fDMR55AggCb

Når du først er i det området kan du også ta klatringen til Tanum kirke fra Kirkerud. En riktig ryssare. 

https://www.strava.com/segments/734891

Hellerudtoppen har jeg kjørt en gang, den var fin - men er det rolig nok der til at det funker å kjøre intervalløkter der? Det var vel litt midt i et boligstrøk med mye gateparkering såvidt jeg husker? Mener jeg var litt var på å gi full gass

Har kjørt opp til Skjennungen på aero-racer med 25mm dekk, så ja, helt klart en mulighet 😉 Særlig biten fra Ullevålseter og opp er et fint drag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (14 timer siden):

På vei til Kleivstua er Skansebakken fin, 10 km @ 3,8%. Sub 30 er sterkt.

https://www.strava.com/segments/710253

Har sykla ned her, men aldri tenkt på at det er en fin grusklatring - merkelig nok, for jeg har et veldig bevisst forhold til den på langrenn - den er en av få langbakker i Oslomarka som er relevante for å teste form før Birken.. Det er liksom den og Store Skillingen-Gjerdingen-Snøploghøgda, som sikkert også er en fin grusklaring på sykkel, men nå har det vært stengt pga ras der et par år. Men det er jo en alternativ variant der og.. Begge har dog en liten dump nedover midtveis, Skansebakken har en del flater også, så jeg hadde kanskje ikke kjørt dem som intervaller i sin helhet, men man kan jo fint dele opp i kortere drag med aktive pauser i så lange bakker. Det blir fort litt lange pauser i bakker på 3-4km++ hvor man må ned til bunnen for å ta et nytt drag..

 

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (16 timer siden):

Lierbakkene i Lier, mye og velge i området rundt her for de som liker det bratt og vil ha litt utsikt på toppen

Lierbakkene hadde jeg brukt mye om jeg bodde nærmere ja..! Når du nevner det kommer jeg på at jeg har kjørt Gullaugkleiva en del ganger på langtur på den kanten - den må jo være en knall intervallbakke for typ 5min-drag - med mindre den er litt for bratt? Er vel iallfall lite trafikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden Trondheim og Skistua ble nevnt, må jeg foreslå et par andre bakker her. De er generelt litt lenger unna Trondheim sentrum, som er like greit ettersom man selvsagt trenger litt oppvarming...

  • Leinbakkan ved Ringvål, 2,0 km og 6,8 %, med god asfalt og lite trafikk (mye mindre sammenliknet med f.eks. Vestoppfarten). Utmerket intervallbakke litt sørvest for Trondheim. 
  • Løvsetbakken på Melhus, 1,8 km og 6,9%, med asfaltert g/s-veg man kan bruke for å unngå trafikk. Tror den brukes mye av Melhus VGS og Gauldal SK...også sykla det mange kjendiser forbi der på Arctic Race of Norway 2022, men de var selvsagt langt bak de lokale heltene 😉  
    • Løvsetbakken nordfra for å få litt variasjon. Kortere og brattere, 1,2 km og 9,7 %. Sikkert fint å dra fram og tilbake over denne haugen...
  • Finnåsen/Vigdalsvegen sør for Buvika, 1,5 km og 8.0 %. Lite trafikk, stort sett fin asfalt. 
  • Eggkleiva er en litt lengre variant (også litt lenger unna byen), 3,2 km og 7,2 %, med antydning til hårnålssvinger. 
  • Hommelvikbakken er finfin, særlig for de som bor på østsida av byen. 2,3 km og 6,0 %. Hårnålssvinger helt nederst. Dessverre litt mer trafikk enn alternativene nevnt ovenfor. 

 

PS. For Oslo-området ble jeg litt forundret over at Vassumbakken ikke er nevnt ennå. Er den for kort for dere? 😉

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (19 timer siden):

 

PS. For Oslo-området ble jeg litt forundret over at Vassumbakken ikke er nevnt ennå. Er den for kort for dere? 😉

Er ikke noe som heter for kort bakke, du har bare ikke kjørt hardt nok. Jeg har ekstremt mange bakkedrag i https://www.strava.com/segments/842296 som bare er 550m og ofte bruker jeg bare halve bakken også. 45/30, 60/30, 2m drag etc, langt over terskel. 
 

tror ikke det er noen som klager over at bakkene i Flandern ikke er så lange i klassikerne heller, det handler om hvordan man kjører dem.

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det spørs vel hva slags intervaller du skal ha. Hvis du vil kjøre 6-8 minuttersdrag eller lengre er det "upraktisk" å ha en 3-4 minutter lang bakke med nedoverbakke etterpå 🙂 Men Vassumbakken tar vel fort opp mot 4-6 minutter, avhengig av nivå og tempo...

 

Her i Trondheim har vi en god del lengre bakker vi kan bruke (Ila-Skistua er nok den mest brukte andrekategoriklatringa), men hvis man "trenger" en førstekategoriklatring må man ut på grus (Kvål-Vassfjellet eller Hommelvik-Vennafjellet).

Når vi først er inne på grus, er Lia Pukkverk opp til Liaåsen ganske mye brukt. Best egnet når pukkverket ikke er åpent. Shit, jeg innser nå at det er 11 år siden sist jeg sykla der... Vi pleide å kjøre elghufsintervaller i dette pukkverket da jeg var junior - finfin og lang bakke men ikke spesielt naturskjønt, så det er lett å fokusere på intervallene i stedet for utsikten 😉

Endret av anderfo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (20 timer siden):

PS. For Oslo-området ble jeg litt forundret over at Vassumbakken ikke er nevnt ennå. Er den for kort for dere? 😉

Tenkte på den, den er jo morsom, men jeg pleier som regel å si meg fornøyd etter ett drag  🥵😅
I varighet blir den ikke så langt unna Grefsenkollens øvre del for meg, men GK stiger mye jevnere - Vassum er jo veldig bratt første halvdel og så falsk flate siste halvdel. Så da blir det oftest GK for min del, siden den også er nærmest for meg. Men kunne kjørt første halvdel av Vassum som mer eksplosive intervaller, er bare litt usikker på om den nesten blir for bratt - jeg sliter med å få god flyt når det går over 10%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...