Gå til innhold

Snittpuls 181 @ 75 min: Mot normalt?


runermm

Anbefalte innlegg

Har aldri målt eller sett på puls tidligere, men fikk en innskytelse om at det kunne vært interessant, særlig i kombinasjon med Garmins alle mulige analyser og algoritmer.

Sykla i dag opp til Juvass (15 km/1.300 høydemeter @ 1.15) med mer eller mindre full gass. Hadde fremdeles litt krefter når det 500 meter igjen, så ganske bra pacing tror jeg.

Bra watt til meg å være ble det og, men ble overrasket av pulsen:

Snitt på 181 og maks på 201 🤔 I utgangspunktet skal jeg som er 52 ha makspuls på 177?! 😱

Er det normalt med så stort avvik fra «standarden»? 181 i snitt over 75 min virker for meg å være veldig høyt. Hvilepulsen min tror jeg er ca 50. Kan pulsbelte måle feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig garmin pulsbelte rundt brystet som satt sånn passe stramt? Isåfall tenker jeg at det stemmer. Den tommelfingerregelen om 220-alder i makspuls er bare tull på et individnivå, og sier egentlig at det er rimelig å forvente at makspulsen synker med alderen (i gjennomsnitt ett slag i året). Noen har 160 i makspuls, andre har 200. Ville ikke bekymret meg for 180 i snittpuls over en time.

Pulsbelte kan måle feil, men da er det gjerne perioder hvor det er heeelt off. Siden maks var 201 høres det ikke helt sånn ut. 

Neste gang du tråkker på litt kan du jo ta en liten kontrollmåling på håndleddet over 10 eller 20 sek for å se hva du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsbelter som måler feil, viser seg vel ofte mer som spikes og skyldes vibrering/blafring fra trøyer typisk i nedoverbakker, eller liknende årsaker som neppe er aktuelle her? Pulsbelter regnes vel generelt også for å være ganske presise, i motsetning til f.eks. optisk måling på håndledd.

Høres nok mer ut som om du har høyere makspuls enn teorien tilsier. Og så kan det være at du i tillegg har hatt uvanlig god dagsform, kanskje tilogmed en av de ca.10 super-dagene i livet som Dæhlie og Alsgaard har snakket en del om, der man aldri stivner uansett hva man gjør. Jeg har hatt noen av de selv og det som har utmerket seg da er pulsen som har vært mye høyere over lengre tid, enn hva jeg normalt klarer.

Dæhlie var også inne på dette når han var på "I det lange løp" nylig, at det med puls og form i hans øyne er litt motsatt av hva mange tror - man tenker at dårlig form er lik høy puls bare man går opp en liten trapp, og at pulsen går ned når formen bedres, men for han var det motsatt; når han var ute av form stivna han på lav puls, men på de beste dagene stivnet han "aldri" og dermed steg pulsen opp på verdier han vanligvis ikke så. Hjertet leverer det beina krever og ingenting er i veien for det, rett og slett. Men om du ikke vanligvis registrerer puls er det jo vanskelig å si om dette var en outlier eller der du normalt ligger.

Grattis med bra tid iallfall - har et mål om 1:15 opp Juvass selv, men måtte nøye meg med å komme under 1:20 når jeg prøvde meg i sommer. 2 uker i Hellas rett i forkant gav vel ikke den beste dagsformen..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 181 i snittpuls på 1t 15m på et ritt på lørdag. Maksen under rittet var 190, og maksen jeg opererer ut fra er 203 bpm. Sjelden jeg når den maksverdien, men var der sist vinter på test så vet den er realistisk. Jeg er 39 år da, men madammen har en makspuls som er vesentlig høyere enn min. Vi snakker 10 slag eller mer. Hun er oppi >200 på trening ukentlig. Den der trekke fra alder malen er bare å glemme. Folk er forskjellig 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord! Var en fin klatring og kanskje mest fornøyd med at jeg klarte å holde en fin pace hele veien. Jeg hørte faktisk på Dæhlie-intervjuet tidligere i sommer og tenkte på det han sa om jevn, høy puls på vei opp.

Har sykla noen andre turer i etterkant av Juvassturen og at jeg har høy makspuls stemmer nok. Men 181 i snitt i over en time blir det nok lenge til jeg orker igjen 😉

For øvrig synes jeg  både Garmin og Strava gir god og utvidet innsikt når jeg nå kombinerer både watt og puls. Motiverende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (På 21.8.2023 den 21.02):

Tror dette stemmer bra. Min makspuls er vel rundt 170, skal kjøre ganske hardt over en periode for i det hele tatt å bikke 160 bpm.

 

Det er bare en måte å finne makspuls og hvilepuls på og det er å måle den med pulsmåler. det går ikke an å regne seg frem til makspuls, glem det.
Estimere er bare ett annet ord for gjetning

 

 

Endret av Lucky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (34 minutter siden):

Det er bare en måte å finne makspuls og hvilepuls på og det er å måle den med pulsmåler. det går ikke an å regne seg frem til makspuls, glem det.
Estimere er bare ett annet ord for gjetning

 

 

Bare for å presisere, så mente jeg at utsagnet om at tommelfingerregelen er bare tull stemmer bra, så vi er nok enig på det punktet at man ikke kan regne seg frem til makspuls.

Når det gjelder estimering, så vil jeg vel i mange tilfeller strekke meg til å definere det som kvalifisert gjetning. Men er enig i at mye som (feilaktig?) omtales som estimering er ren gjetning ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en annen episode av "I det lange løp", den som heter "Alt som kan måles". Ble ganske kjapt påpekt at måle var feil ord - estimering var det det handlet om i all hovedsak, selv med såpass pålitelige hjelpemidler som wattmålere og pulsbelter..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin-systemet kødda det brutalt til for meg forrige uke, da pulsmåleren min hadde fått vanninntrengning og korrosjon rund batteripolene, så jeg fikk plutselig 194 i puls. Dette var jo definert som ny makspuls og økten var merka som anaerob, og Garmins treningsutregnerting hadde status "Jobber for hardt", og alt var bare drit ifølge Garmin. Ikke hjalp det at jeg også holder på å komme tilbake etter ferie og sykdom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (57 minutter siden):

Garmin-systemet kødda det brutalt til for meg forrige uke, da pulsmåleren min hadde fått vanninntrengning og korrosjon rund batteripolene, så jeg fikk plutselig 194 i puls. Dette var jo definert som ny makspuls og økten var merka som anaerob, og Garmins treningsutregnerting hadde status "Jobber for hardt", og alt var bare drit ifølge Garmin. Ikke hjalp det at jeg også holder på å komme tilbake etter ferie og sykdom.

Har skjedd med meg også, da jeg hadde ei sykkeløkt med håndleddsmåling fra klokka. Syklet intervaller på watt, men kringkastingsfunksjonen til Garminklokka opp mot Edge-enheter er ræva, så alt ble feil. Connect ble negativ som bare juling.

Minuset med at alle skal gå rundt med såkalte wearables hele tiden er at man på et tidspunkt vil få negativ feedback. Dette kan være drepen for mange i en tid der det virker som flere og flere lar seg påvirke i større grad av alt rundt seg. Folk får jo spiseforstyrrelser av Strava... Hvorfor det har blitt sånn er en annen diskusjon. Flere av disse algoritmene for å beregne belastning, VO2Max etc forutsetter at man kontinuerlig øker treningsvolumet og det lar seg jo selvsagt ikke gjøre i evig tid. Jeg mener de kun har verdi for folk som skjønner grunnleggende treningsprinsipper som har et normalt forhold til treningsmotivasjon, og selv da er det bare å drite i de 75% av tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (25 minutter siden):

Har skjedd med meg også, da jeg hadde ei sykkeløkt med håndleddsmåling fra klokka. Syklet intervaller på watt, men kringkastingsfunksjonen til Garminklokka opp mot Edge-enheter er ræva, så alt ble feil. Connect ble negativ som bare juling.

Minuset med at alle skal gå rundt med såkalte wearables hele tiden er at man på et tidspunkt vil få negativ feedback. Dette kan være drepen for mange i en tid der det virker som flere og flere lar seg påvirke i større grad av alt rundt seg. Folk får jo spiseforstyrrelser av Strava... Hvorfor det har blitt sånn er en annen diskusjon. Flere av disse algoritmene for å beregne belastning, VO2Max etc forutsetter at man kontinuerlig øker treningsvolumet og det lar seg jo selvsagt ikke gjøre i evig tid. Jeg mener de kun har verdi for folk som skjønner grunnleggende treningsprinsipper som har et normalt forhold til treningsmotivasjon, og selv da er det bare å drite i de 75% av tida. 

Synes Garmin-guideline er grei nå som jeg har hatt over en måned avbrekk fra trening pga Covid, sofa, øl og sjokolade (ferie). Det gir meg en indikasjon på at jeg ikke går rett i taket og mister fremdrift sånn sett. Hadde beregnet VO2Max på 60 før ferien, men på mandag datt jeg ned på 55. Ikke øl før jeg er tilbake på 58. Alt dette er bra, og jeg sykler fort, en faen, det føles ikke bra uansett. I-landsproblem. Terskeleffekten snakker vi ikke om, for den har stupt brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er snittpulsen i et 10km-gateløp (45-50 min) rundt 185.  Jeg har antakelig makspuls litt over 200. 

Men det må gjerne være en sånn type setting for å få det til. Jeg klarer sjelden eller aldri å motivere meg til å pushe meg selv på den måten på en vanlig treningstur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 år og godt over 200 i puls her også. 

Av erfaring ville jeg sjekket å endre sonene i Garmin e.l. manuelt, så de stemmer med din makspuls. Tror de automatisk (i alle fall Apple) bruker den standard 220 minus alder som utgangspunkt. Jeg bruker Olympiatoppen sin http://www.tcyk.no/doc/grupper/ungdom/pulssoner.pdf

Endret av noggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er fornøyd med temporesultatene når jeg konkurrerte i aldersklassen 40-44!
Angående puls er jeg nå 45 år og høyeste puls på rulla i år er 198, den 16. Oktober. Dette var ikke en makspulstest og jeg tror den ville vært høyere med løping oppover på f.eks tredemølle.
https://www.strava.com/activities/10050696097
Puls er individuelt, og makspuls betyr ingen ting. Forenklet sagt:
Det som betyr noe, er forholdet mellom makspuls/hvilepuls og hvor mye blod hjerte pumper. Der man i dårlig form er det lett å få opp pulsen hvis man vet hva man skal gjøre. Er man i god form er det vanskelig. Husker godt en tempokonkurranse med ca 190 i snittpuls og to uker senere lå jeg kun 10 watt under en av de beste  og unge proffene med mye lavere snittpuls.

Endret av John_Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

st3inar skrev (På 23.8.2023 den 12.11):

Gjengen på NTNU har kommet frem til ny formel for estimert makspuls, 211 - 0,64*alder. Til tross for dette er du nok langt over uansett!

https://www.ntnu.no/cerg/hfmax

Som alle sier er dette i stor grad individuelt. Jeg har makspuls på 194, alder 35. 

Beregninger av makspuls stemmer ikke for 50% av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John_Harald skrev (På 15.11.2023 den 21.50):

Beregninger av makspuls stemmer ikke for 50% av befolkningen.

Jeg vil gå så langt som til å si, at beregningene ikke stemmer for 99%...
Svært få vil være rett på linja. 
Finner ikke datasettet fra den opprindelige forskningen, men her er eksempel fra samme type studie, men med fokus på barn og unge. Bildet for voksne viste like stor spredning, med et spenn på opp mot 100 bpm fra laveste til høyeste makspuls for samme alder og kjønn...

image.png.c9bae2882df6195203b7d606de7882fc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

burde det ikke måles hvor mye Watt gjennomsnitt generert samtidig med alder, vekt og puls?

 

For eksempel nå når jeg har startet å sykle for et par dager siden, har jeg målt gjennomsnitt 97bpm og 105W
Det blir kanskje lite i forhold til dere så er trente og erfarne syklere. men nå har jeg egentlig ikke syklet eller trent noe i årevis

Endret av krb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...