Gå til innhold

Skikkelig dårlig erfaring med SRAM GX Eagle 12spd. Hva synes du?


Anbefalte innlegg

Har en grov sti / enduro rigg med SRAM GX. Kjøpt ny denne sesongen og brukt medium mye (15ish dager). Synes dette gearsystemet fungerer skikkelig dårlig. Har hatt sykkelen til justering hos LBS, men ble i grunn ikke mye bedre. Det er spesielt nedovergearingen som jeg synes fungerer dårlig. Kjede "henger" gjerne en halv eller en runde rundt før det slipper. Når jeg gir litt moment og gearer ned (noe man gjerne gjør når det går nedover), må jeg i blant slippe litt opp på tråkket for at kjede skal slippe tannhjulet i kasseten og slippe seg et hakk ned.

Er GX faktisk så dårlig, eller lar det seg justere inn?

Det er spesielt de mellomste girene som jeg sliter med. Nå er det ikke sånn at det er helt krise og usyklbart, men det er merkbart dårligere enn XT-systemene jeg har hatt før og gir på ingen måte noen go'følelse.

Rear Derailleur - SRAM GX Eagle, 12spd
Right Shifter - SRAM GX Eagle, 12spd
Cassette - SRAM XG1275 Eagle, 12spd, 10-50t

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trøblet litt med innjusteringen av b skruen på mitt Eagle gir, til tross for perfekt justert iht mal. Dette skal gjøres ved sag, og ikke på ubelastet sykkel. Jeg fikk kona til å sitte på setet mens jeg justerte iht mal, og det ble bra. Jeg tok så en tusj og markerte på malen hvordan det sto uten last på fjæringen og det har vært enkelt å justere inn etter det.

 Men det kan jo også være at girøret ditt er litt skjevt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GX eller noen av SRAM sine 12 delte systemer står ikke tilbake for Shimano sine i mitt hode.

Så lenge girøre er rett, B justering korrekt og ingenting er for mye slitt så girer det perfekt.

Ulempen med 12 delt er at marginene for feil er mye mindre enn på 10 og 11 delte systemer.

 Jeg merker for eksempel med en gang om kjede begynner å nærme seg 0.5% slitasje, da er det alltid treigt ned på de to tyngste girene.

Begynner jeg å justere for å kompensere det så blir det bare kødd, skift kjede og juster tilbake til 0, så er alt ok igjen. 

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, GX er ikke så dårlig, så her har din LBS gjort en dårlig jobb med å finne årsak. 

For at et 12 girs system skal fungere plettfritt på hele kassetten må den være satt riktig og girøret må være rett. Når det er til stedet fungerer det helt topp. 

De to mest vanlige årsakene til utilfredsstillende giring er nevnt i tråden, riktig oppsett av b-tension og at girøret faktisk er rett. Det er ikke direkte uvanlig at f.eks girøret får seg en trøkk under transport. 

Ellers har jeg vært ute for at det har vært en oppflising av wire som slettes ikke var synlig fra utsiden på splitter ny sykkel, men da var det mellom 1 og 2 gir, nedover som var mitt problem, den skapte faktisk litt grå hår. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GX eagle funker helt prima hos meg. Kontra til tipsene her, så har jeg stort sett aldri måtte fikle med justeringer. Nesten greit å montere med slegge og rørleggertang, finjustering på skruen ved hendel ved behov. Skifter kjedet relativt hyppig. Måler, men et std GX Eagle kjede holder for meg ca 120-150 mil.

Handlet nylig ny sykkel med SLX, og ble skuffa over kjip giring og svak clutch. Kjører nå med GX kasett, og det funker nydelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er spesifikt det midterste girene så kan det hende giret eller girøret har fått seg et slag. Da blir det fort rar giring.

Høres ut som din LBS ikke vet hva de driver med for dette finner man ut ganske fort.

Ellers er GX et solid stykke arbeid som abre virker å virker, men jeg måtte skifte bakgir nettopp sjøl etter at giret laget litt for nære bekjentskap med en stor stein. 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips.

Da skal det være håp og får ta en tur tilbake til LBS. Gear-øret skal være rett, byttet det for sikkerhets skyld, men ikke umulig at derailleur'en har fått seg et kakk uten at det synes. 

Endret av Teknor

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (46 minutter siden):

Takk for gode tips.

Da skal det være håp og får ta en tur tilbake til LBS. Gear-øret skal være rett, byttet det for sikkerhets skyld, men ikke umulig at derailleur'en har fått seg et kakk uten at det synes. 

Har vært borti at "paralellogrammet" har blitt slått litt/vridd seg, da er det umulig å fikse i praksis, må kjøpe nytt gir.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (31 minutter siden):

Jeg ville målt kjede i samme slengen.

Er det bortimot 0,5% strukket så er det så fleksibelt sideveis at det vil hemme presis giring.

Burde jo absolutt ikke være slitt så mye på "15 dager" altså 15 turer, med mindre han har slurvet ekstremt med smøring/renhold.

 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sram GX er et mer primitivt system enn Shimano, mer bøyd plate, mer lyd og en hel del mindre smuud enn XT drivlinje. Når det er sagt har mitt gir og skifter gått snart 6000 kilometer og fungerer fortsatt like klankete og greit nok som når det var nytt. 

Som andre sier er systemet bortimot hysterisk på justering av B-skrue og etter mer enn 20 år mekking på egne sykler fikk jeg det ikke bra uten plastmalen. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (11 minutter siden):

Burde jo absolutt ikke være slitt så mye på "15 dager" altså 15 turer, med mindre han har slurvet ekstremt med smøring/renhold.

 

Det hadde jeg ikke vært så skråsikker på om det er et GX kjede eller ennå værre KMC. 

Bytta til et GX kjede på jentungen sin sykkel og der var kjedet ferdig etter 300-350km sykling i ferien.

Ikke slurvet med hverken renhold eller smøring, men det var jo en smule vått på den tida.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 minutt siden):

Jeg synes Sram GX er et mer primitivt system enn Shimano, mer bøyd plate, mer lyd og en hel del mindre smuud enn XT drivlinje. Når det er sagt har mitt gir og skifter gått snart 6000 kilometer og fungerer fortsatt like klankete og greit nok som når det var nytt. 

Som andre sier er systemet bortimot hysterisk på justering av B-skrue og etter mer enn 20 år mekking på egne sykler fikk jeg det ikke bra uten plastmalen. 

LarsB

Opplever det ikke som hysterisk på B-skruen, man justerer en gang, så er man ferdig.

Fulldempere med litt mengde vandring er litt mer kompliserte, men igjen, set an forget.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (3 minutter siden):

Det hadde jeg ikke vært så skråsikker på om det er et GX kjede eller ennå værre KMC. 

Bytta til et GX kjede på jentungen sin sykkel og der var kjedet ferdig etter 300-350km sykling i ferien.

Ikke slurvet med hverken renhold eller smøring, men det var jo en smule vått på den tida.

Oi, det er lite. Jeg har jevnt fått 600-700 på mye bratt sti, knapt noe transport/grus, med GX kjede.

Får mer på X01/XX1 ja.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mye vann og mye grus sykling i ferien, men frøkna tråkker jo ikke så mye watt heller så er skikkelig skuffa over levetiden.

Kjøpte KMC sine titanium nitride gold i X12 utgave siden jeg ikke fikk tak i noe anna og det har vert en skikkelig skuffelse med under 300km på kjedet på min sykkel.

Bytta kvelden før Valdresrittet og fikk bada det skikkelig i gjørma der oppe i 53km, men etter det så var det stort sett greie forhold. 

Ifølge Strava så fikk jeg 280-290km utav det kjedet.

Det blir X01 eller XX1 på meg fremover uten tvil selv om innkjøpskosten er høy.

Kjørte stort sett hele fjorsommeren på et X01 kjede så levetiden der er vesentlig bedre.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt meg til Shimano, stort sett i alle år, men i sommer handlet jeg meg brukt sykkel med GX Eagle, og det var ca dråpen som fikk meg til å droppe Shimano framover, når jeg skal handle igjen.

Jeg har reparert GX for andre, og deletilgangen er en annen verden i forhold til Shimano,  GX er jo litt følsom for kakk mot bakgiret, som gjerne fører til at låseringen som holder giret (presist) fast i bolten som går inn i girøret, spretter løs, og da vil det bli dårlig giring,  og plage med fjuskete giring.  Lett å fikse om man vet åssen låseringen skal sitte på, og dessuten er det billg å få tak i ny bolt/låsering, om man vil erstatte den. 

Sykkelen jeg kjøpte hadde bikket 1% kjedeslitasje, så jeg puttet et nytt X01-kjede på, og null trøbbel, dvs ingen glipping, pga evt. utslitte drev, og presis giring, også.

Sjekk gjerne at giret sitter sideveis fast på bolten.  Om det er løst, ta det av og sjekk at låseringen ikke har sluppet taket.  

 

 

Endret av ØysteinS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (21 minutter siden):

Jeg synes Sram GX er et mer primitivt system enn Shimano, mer bøyd plate, mer lyd og en hel del mindre smuud enn XT drivlinje. Når det er sagt har mitt gir og skifter gått snart 6000 kilometer og fungerer fortsatt like klankete og greit nok som når det var nytt. 

Som andre sier er systemet bortimot hysterisk på justering av B-skrue og etter mer enn 20 år mekking på egne sykler fikk jeg det ikke bra uten plastmalen. 

LarsB

Det handler nok først og fremst om personlige preferanser om en foretrekker Shimano eller SRAM. Personlig går jeg for SRAM, siste sykkel som ble levert med Shimano 12 spd  XT-drivlinje ble jeg rett og slett skuffet over. For mine preferanser var det såpass nedtur at jeg konverterte den sykkelen til SRAM. I dag er det kun en pendlersykkel jeg har Shimano-drivlinje på, den har SLX. 

B-skruen er ikke hysterisk i sine krav, men den må sitte mellom noen toleransepunkter skal det bli bra. Jeg har stilt den på øyemål og fått det helt fint, selv om jeg foretrekker å bruke plastdingsen. Det var en av de sakene jeg synes var kjipt med XT 12 spd, den var adskillig mer følsom på riktig innstilling. 

Ellers har jo ikke akkurat Shimano briljert på innovasjonsfronten de siste årene, den jobben har de stort sett overlatt til SRAM når det kommer til terrengsykling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om GX og sånn. Clutchen på min er ikke som den en gang var, og i sin visdom har SRAM fikset så det er umulig å gjøre noe med det. 
Som en hjelp på dette har jeg montert en "Hall-Lock" som hindrer giret i å svinge frem. Ser funker riktig bra. Oppskrift her:

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=printthread&Board=19&main=250923&type=thread

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet flere sesonger med å få GX giret på forrige sykkelen til å gå helt smooth, bytta girøret også for å være sikker på at det var rett. Endte til slutt med å bøye ut girøret så det faktisk var litt bøyd utover og da fikk jeg det veldig bra og bedre enn når sykkelen var helt ny. Så dersom girøret er rett men giret fortsatt ser ut til å være litt bøyd innover kan det være verdt å teste, i hvert fall om du har ekstra girøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i at SRAM GX Eagle er dårlig, her må det skorte litt på justeringer eller at girøret er skeivt. Tror i alle fall det må være noe muffens. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusO skrev (22 timer siden):

Jeg slet flere sesonger med å få GX giret på forrige sykkelen til å gå helt smooth, bytta girøret også for å være sikker på at det var rett. Endte til slutt med å bøye ut girøret så det faktisk var litt bøyd utover og da fikk jeg det veldig bra og bedre enn når sykkelen var helt ny. Så dersom girøret er rett men giret fortsatt ser ut til å være litt bøyd innover kan det være verdt å teste, i hvert fall om du har ekstra girøret. 

Selv om girøret er nytt, betyr det ikke at det er rett. Girøreverktøy som Gullars nevner er viktig. Har bøyd til girører som var skeive fra butikken - og ja, etter at man har byttet girøre. 

Det finnes billige, helt ok retteverktøy på Aliexpress, f.eks. ZTTO HAG3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...