Gå til innhold

Arbeidshansker - alternativ som sykkelhansker?


san

Anbefalte innlegg

Tiden vi går inn i medfører fort kalde fingre for meg. Har liggende ymse fingerhansker, hummer-hansker og muffe. De to sistnevnte blir liggende da fingerhansker er det foretrukkende. Men kaldheten opplever jeg nødvendigvis ikke skyldes lav temperatur alene men mer at vind trenger inn pga. både stoff og sømmer som "lekker".
Tenkte derfor å lete andre steder enn det som fremstilles som sykkelhansker - som arbeidshansker eller kanskje skihansker. 
Kom over denne varianten av arbeidshansker. Er det noe nom har prøvd noe slikt til bruk for sykkel?
https://www.engelbert-strauss.de/mechanikerhandschuhe-montagehandschuhe/


image.png.20c33c9296a29deae222fa8e922d7931.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang et par one-way fingerhansker til ski med vindtrekk man kunne brette over. Kunne det verdt noe? 🤔 Tilsvarende disse fra Craft. Synes det var ganske digg da skiløypene her blir mye stigning inn i marka, mens man suser ut igjen.

Sykler med muffe og liners nå, så ingen praktisk erfaring med sykling. De ble fort slitt. Muligens pga. mye bruk fordi det samme valget ofte gjaldt hele vinteren..

Endret av Soeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd disse, men arbeidshansker er typisk ikke utformet for å være noe særlig vindtette (det er typisk ganske små hastigheter ute i boden, garasjen, låven og hagen). For å finne noen rimelige, vindtette og varme hansker, kanskje også vanntette versjoner, har jeg god erfaring med å besøke butikker som henvender seg til folk på motorsykkel, ATV og/eller snøscooter...

Nå går jeg imidlertid for styremuffer når det blir kaldt ute, særlig på pendlesykkelen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sykler med hansker som egentlig ikke er gode å sykle med, typisk fordi de er litt for store, så bruker jeg disse inni:
https://www.24mx.no/product/palm-saver-raven-svart_pid-PIA-159076

Da slipper jeg som regel unna med å bruke en litt mer slafsete hanske uten å få masse træler og sår i hånda. Blir vel et slags alternativ til liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Granqvist M1009 stridshanske vinter og sommer til gåing, langrenn og sykling. Dette er skinnhansker slik at de ikke sklir, men tekstil på oppsiden som jeg tipper gjør at de puster litt. Eneste gangen jeg ikke bruker de er langrenn og fjellski når det er mange minusgrader, da bruker jeg votter.

Har fått diverse hansker fra sportsbutikker i gave, men disse blir ikke brukt. De er uten «grepsmateriale», sånn at alt man tar i sklir ut av henda, være seg dørhåndtak, mobil eller sykkelstyre.

Konklusjonen min er at til og med hagehansker kan være godt egnet til sykling, det spørs bare på utformingen

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (30 minutter siden):

Jeg bruker noen av de billigste Hestra arbeidshanskene du finner på Clas med et par liners inni. Det holder meg varm til 3-4 minusgrader.

Har med ekstra liners om jeg skulle bli våt på vinteren.

Tror det er disse: https://www.clasohlson.com/no/Hestra-Kobolt-arbeidshanske/p/40-9947-10 

De der så ikke så dumme ut!

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (4 timer siden):

Jeg bruker noen av de billigste Hestra arbeidshanskene du finner på Clas med et par liners inni. Det holder meg varm til 3-4 minusgrader.

Har med ekstra liners om jeg skulle bli våt på vinteren.

Tror det er disse: https://www.clasohlson.com/no/Hestra-Kobolt-arbeidshanske/p/40-9947-10 

Hestra hadde jeg helt glemt. Arbeidshanskene er betydelig billigere enn deres dedikerte sykkelhansker. Kobolt Winter ser ut til å være et godt alternativ, hvis de hadde hatt størrelse 11. Skal sjekkes videre. Ser forøvrig at Hestra har samme hansken til barn, samt flere andre vinter-alternativer.

https://www.hestrajob.se/handskar/vaderskydd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men steike så bra de sykkelhanskene  til Hestra sitter, uten irritasjonsmoment som borrelåspatenter. Kjøpte meg et par fra Troy Lee da jeg glemte dem på en Oppdalstur for litt siden, men de har ikke vært mer i bruk enn den turen.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 1.9.2023 den 21.51):

Men steike så bra de sykkelhanskene  til Hestra sitter, uten irritasjonsmoment som borrelåspatenter. Kjøpte meg et par fra Troy Lee da jeg glemte dem på en Oppdalstur for litt siden, men de har ikke vært mer i bruk enn den turen.

Troy Lee var gode en periode (air), og mine favoritter over mange år. Nå har de for et par år byttet design og kvaliteten har sunket brutalt. Har kanskje fem år gamle gammelt design i bruk, og fjorårets nytt design er allerede hullete.

45NRTH er eksperter på kaldt vær og har en del gansker for kaldere vær. Har et par Sturmfist, men de er for tykke i håndflate, som gjør at det blir vondt å sykle fordi jeg føler at jeg må holde hardere. 

Har hørt mange bruke håndbeskyttere a'la SendHit Nock guards eller AVS når det er kaldt, siden de også beskytter mot vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye Mechanix "The Original" hansker når det er kjøligere enn veldig varmt og ned til litt for kaldt. De holder lenge, sitter godt, er lagd for å holde ting og alle på bildene i MBA brukte dem på nittitallet. Dessverre er det for det meste de helt "taktisk" sort-på sort eller kamo man finner i butikk. Jeg liker bedre de som har masse hvite logoer på sort. De ser ikke så special forces ut. 

De kan testes og plukkes opp i jaktavdelingen på XXL. 

LarsB

 

Endret av LarsB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (45 minutter siden):

Jeg bruker mye Mechanix "The Original" hansker når det er kjøligere enn veldig varmt og ned til litt for kaldt. De holder lenge, sitter godt, er lagd for å holde ting og alle på bildene i MBA brukte dem på nittitallet. Dessverre er det for det meste de helt "taktisk" sort-på sort eller kamo man finner i butikk. Jeg liker bedre de som har masse hvite logoer på sort. De ser ikke så special forces ut. 

De kan testes og plukkes opp i jaktavdelingen på XXL. 

LarsB

 

Mechanix hanskene er meget gode. Jeg kjøper dog de helsorte. Brukes til sykkelturer i kjølig vær, jakt, og når de begynner å bli litt for slitt blir de arbeidshansker til de kastes. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har mange par 100% Hydromatic, og Hydromatic Brisker, Også ett par Brisker (ikke hydromatic).   For min del, Ion Scrub på sommeren og 100% Hydromatic på vinteren.  Alt annet av hansker jeg har eid er sånt jeg kjøper ett par av, og ikke fler.  Untatt Scrub og Hydromatic.  Hydromatic brukes også på ski, om vinteren, kanskje ikke den ene turen når det er -20 grader, men ca alltid ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker relativt lette hummervotter med ull liner inni.  Det skal bli ganske kaldt før det ikke duger.  Hummervottene ble kjøpt til skigåing en gang jeg brakk en finger for mange år siden, men har vist seg å fungere bra til vinter sykling også. Bonus: bare å ta av seg ull lineren hvis det skulle bli litt for varmt.

Jeg fryser også lett på fingrene - har "hvite fingre" syndrom. Men hummerhanske/liner fungerer bra. Hansker kan jeg stort sett ikke bruke i kaldt vær uansett.  Hver finger for seg blir alltid for kaldt, men to fingre samlet går fint!

 

Endret av MrBruce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...