Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

Fra rensing:

baronKanon skrev (1 time siden):

Jeg vasker først et par runder i white spirit, så kanskje en runde i ultralydvasker med sitrus, så en runde eller to i isopropanol, før det skal tørke helt. - på nytt kjede. Man kan skippe ultralydvasker der. 5 min i rensemiddel er absolutt greit.

Ufo clean og Silca chain prep er visstnok veldig gode 1-stegsmidler.

Hvis man skal begynne med voks, er det viktig at voksen får feste rett på metall. Derfor er det klart viktig å få det skikkelig rent først for å få optimalt resultat.

 

Til hvilken (varm)voks:

Molten

Silca

Stearinlys

etc

 

 

Til refills (takk @Jamez til svar om Molten speedwax)

Zero Friction Cycling
Hey there - you can use products like squirt, smoove and grax - and they will be ok - with some caveats. Basically they use a different wax base - we believe they use slack wax or something very similar. this is a more oil wax - which is why they can have greater treatment longevity vs the very refined drip waxes like ss drip, ufo, tru tension etc. Being more oily / less refined paraffin base - they are not as compatible to use with immersive waxing. However, if one say applies a treatment of squirt / smoove/ grax - runs that treatment until chain is starting to sound / feel a bit dry- a rewax over that goes fine - and many do this for cycling holiday etc to get through holiday until back to wax pot. It doesnt go as well if one has mutliple treatments applied and starting to get some build up. You are trying to wax over something that will not just melt off in the wax pot, and the wax will have some trouble trying to bond to chain metal for an immersive wax coating that will behave as normal. hope that helps!

Til diverse annet, her kan voksne voksere og nyfikne diskutere og spørre.

 

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kjede på grævln nå som har Molten voks, det blir å få en runde til før Bikeshop sier de klarer å få Silca sin voks (ca 2 uker)

To hovedgrunner til at jeg lener mot Silca:

1) Har egen drypp-voks man kan bruke som refill mellom varmvoksinga

2) Posen voksen kommer i tåler varme og kan gå rett oppi vannbadet

Det første er viktig fordi med Moltens anbefaling må jeg varmvokse på nytt en gang i mnd (500km ca), så det blir enten mye mas eller mye quick-link angst 😄

 

Så når Silca kommer i hus kjører jeg (hvis kjedet ikke er utkjørt) kokt vann for å løse opp all Molten, tørk, også oppi Silca-voksen. Da hiver jeg også oppi et reservekjede og vinter(ept)-kjede som jeg oppbevarer i en åpen plastpose til jeg trenger de.

 

På terrengsykkelen har jeg 3 kjeder med Molten og den har ikke rulla en meter siden jeg varmvoksa så det får holde enn så lenge 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt Molten med både Silca Drip og UFO drip som påfyll. Syns UFO sin er enklere å påføre. Silca var litt klumpete og samtidig mer rennete. 

Hadde vært gøy å teste Rex sin Black Diamond voks. Kanskje det blir det neste gang , når MSW er brukt opp, men det ser ut som det kan ta noen år... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jamez Noen tanker om UFO wet vs "normal?" Gidder ikke ha flere typer 100ml flasker, så lurte på om wet var grei allrounder til tross for at været her stort sett er tørt (siste 2mnd unntatt)

Hvis noen vil ha en halvfull halvlitersflaske Squirt er det bare å svinge innom 😄

Endret av Ndreas
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga bort min squirt til en på jobb 😄

@Ndreas, jeg kjøpte nylig en wet og har en tidlig utgave UFO fra før de kom med 3 varianter. Kan ikke si jeg merker så stor forskjell. Tipper du fint kan bruke wet som allround ja. 

Endret av Jamez
lagt til svar på redigering i forrige innlegg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et svar fra Molten-gutta om dryppvoks-refill:

Sitat
Thanks for your interest, we're proponents of using waxed backup chains instead of drip lubes. This way you can simply install another waxed chain on your bike when the current one needs to be re-waxed, then wax two or three when you wax which makes the hot wax process efficient. 
 
Installing a new waxed chain is faster than applying drip lube to a chain. Additionally, every time a chain is hot waxed it cleans the chain and the contamination level is basically reset to zero; this isn't true when drip lubes are applied and they need at least overnight to dry otherwise they attract dirt like a magnet.
 
We've been noticing some very short chain life on customers' chains that have been lubed with wax-based drip lubes. The wax lubes are viscous and if the lube doesn't penetrate to the pin there's no lubrication distributed to the most important area of the chain. One manufacturer even suggests three applications of their wax-based lube when a chain is new to fully lubricate. In sum, hot wax is a better alternative and if you use backup chains it really doesn't take anymore time than applying drip. The benefit is a cleaner, faster chain.
 
Hope this helps, let us know if you have any other questions and thanks again,
 
John Thompson
 

MSPEEDWAX

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste eller YT for en stund siden at om man bruker drip lubes bør du som nevnt ta på i flere omganger. Årsaken er at de inneholder over halvparten med et løsningsmiddel for at det skal være flytende. Når løsningsmiddelet er fordampet sitter du igjen med under halvparten med voks. Derfor må du ta det i flere omganger om du skal få full effekt og fyllt opp hulrom som eller kan fylles med drit. Tror tre omganger ble nevnt til å holde.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (29 minutter siden):

Leste eller YT for en stund siden at om man bruker drip lubes bør du som nevnt ta på i flere omganger. Årsaken er at de inneholder over halvparten med et løsningsmiddel for at det skal være flytende. Når løsningsmiddelet er fordampet sitter du igjen med under halvparten med voks. Derfor må du ta det i flere omganger om du skal få full effekt og fyllt opp hulrom som eller kan fylles med drit. Tror tre omganger ble nevnt til å holde.

Jeg bruker egenprodusert voks og til revoksing bruker jeg Tynner som hjelpestoff i dryppvoksen. Snurrer nok også noen runder, kanskje 3-4 med dryppvoksen og så spinnes kjedet noen ganger før jeg tørker av.

Hjemme blir det dryppvoks for ettervoksing og varmvoksing etter behov. På tur stort sett det samme. Tur på, la oss si 2-3 dager tar jeg bare med en flaske med dryppvoks. Strekker turen seg over noe lenger tid bruker jeg en kombinasjon av dryppvoksen og varmvoksing. Har da i tillegg til dryppvoks med litt voks som etter et måltid i camp enten havner i den tomme hermetikkboksen, eller i en tom pose fra REAL som senkes i en kjele vann. I begge tilfeller skal de opp på primusen, altså spise først, vokse etterpå, mens jeg nyter en kaffidråpa.

Det er nå litt over 5 år siden jeg konverterte til voks og til min sykkelbruk fungerer det veldig bra. Personlig syns jeg den største fordelen er, et rent kjede, de gangene jeg må ha fingrene borti der. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er veldig vanskelig å angi noe intervall basert på enten distanse eller timer. Det kommer helt an på forholdene. 
Kjedet på raceren som dessverre primært har levd sitt liv på rulla de siste årene har voksen fra 2021 enda. Ved særlig våte og litt mindre støvete forhold på terrengsykkel er det selvsagt mye kortere. På tørr asfalt kan man se på produsentenes anbefalinger. Jeg vokser på nytt når enten a:) kjedet bråker for mye eller b:) det kjennes veldig tørt når jeg beveger på det. 

Jeg hadde nyvokset kjede som var innkjørt 8,8 km (en jobbtur) med MSW før Birken og var overbevist om at kjedet ville slites forbi grensen på de våte og sølete forholdene. Men når jeg hadde vasket det var det fortsatt mykt og fint. Og ikke noe slitasje å måle heller. Kjedet er et SRAM Eagle XX1 og har gått opp mot 3000 km. Så myten om at SRAM kjeder lever lenge og voksbehandling forlenger levetiden er hermed anekdotisk bevist!

LarsB

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst spørsmålet var til meg ?  Litt vanskelig å svare på egentlig da jeg synes været påvirker mer enn km slik jeg bruker sykkelen. Er jeg hjemme og været er tørt setter jeg på "nytt" vokset, eller varmvokser kjede etter ca 250-300km. Dette gjør jeg konsekvent. Er været sånn som her på østlandet den siste måneden må jeg være flittig med dryppvoksen og ny varmvoksing tas hyppigere og etter behov.

Du hører veldig lett at ting ikke er på stell og krever tiltak av noe slag. Jeg føler vel at regn og voksing ikke er en like god kombo og at det krever litt mer arbeid , enn da jeg oljet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg med flaks og et par tidlige morgener unngått regnsykling her på østlandet, og nå ser det ut som en god uke uten nedbør. Sykler 150k i uka, men molten anbefalte hver 500km, så det er vel til å leve med. Iaf når jeg skal preppe et par reservekjeder samtidig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever at revoksing (Molten) kan bli nødvendig etter bare en tur eller to i regn, sand og søle (terreng). Under tørre forhold holder det veldig lenge.

Egentlig ikke noe problem å vokse på nytt, men føler jeg pusher quick-linken litt vel mye? Hva er liksom tegnet på en utslitt link?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (1 time siden):

Opplever at revoksing (Molten) kan bli nødvendig etter bare en tur eller to i regn, sand og søle (terreng). Under tørre forhold holder det veldig lenge.

Egentlig ikke noe problem å vokse på nytt, men føler jeg pusher quick-linken litt vel mye? Hva er liksom tegnet på en utslitt link?

Linker er (egentlig) ikke ombrukbare. Men funker gjerne 3-4 ganger før det er hadebra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (1 time siden):

Opplever at revoksing (Molten) kan bli nødvendig etter bare en tur eller to i regn, sand og søle (terreng). Under tørre forhold holder det veldig lenge.

Egentlig ikke noe problem å vokse på nytt, men føler jeg pusher quick-linken litt vel mye? Hva er liksom tegnet på en utslitt link?

Tegnet er "alltid ha en quicklink på sykkelen" 😄

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men her er John fra Molten ref det å levere voksen i en varmebestandig pose for å eliminere behovet for en egen voks-kjele:

Sitat
We're not proponents of the bag idea. In order to homogenize the friction modifiers in the wax and penetrate the wax into the interior of the chain the bag needs to be shaken and it's not a good idea to shake a bag with molten hot wax inside. Much better to use our Swisher Tool in a slow cooker. Second, plastic is not good for the environment, we switched from a plastic bag to paper tube for this reason.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker på det der:
Tror nok miljødelen er noget overvurdert, iaf for sluttbrukeren. Ser for meg at en pose varer gaaanske lenge. Spesielt om man renser voksen innimellom. Men klart som produsent sparer man jo en del plastikk ved å ikke tilby det. Den agiteringen kommer vel mest an på hvor stor posen er/hvor mye man legger i det, men ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen tanker så langt med ca 800km under beltet på grussykkelen med Molten varmvoks:

  • Utrolig deilig med "tørt" kjede. Ingen gris, flekker eller sprut på ramma.
  • Tar noen (10-15) minutter å kjøre inn, knatrer ganske bra til det overflødige er slitt av.
  • Holder veldig bra på tørt, men merkes når jeg har vært ute i vått vær på en lengre (70km) grustur. Da bråker kjedet mer.
  • Varmvokset på nytt for første gang etter ca 550km, føltes ikke veldig nødvendig, men knatra litt mer enn jeg likte.
  • 800km er ikke langt for et kjede, men så langt ser jeg ingen tegn til slitasje. Dette blir spennende å se på framover.

 

Det største minuset er at det blir litt bråkete etter mye vann+grus/sand, da får jeg lyst å varmvokse på nytt selv om det kanskje ikke er nødvendig. Det er også ikke like lett å se om det trenger smøring som et oljet kjede. Med vanlig gullkjede fra KMC har jeg ikke hatt noe rustproblematikk selv om det har fått lufttørke.

Nå har jeg et vanlig kjede og et ept-kjede vokset ferdig slik at når dette begynner å knatre mye kan jeg bytte kjapt også vokse alle sammen samtidig når alle er "tomme".

Prøvde såvidt å etterfylle med squirt, selv om det fikk stå i solsteken i 20min å dampe av sugde det til seg mye skitt, så det blir jeg ikke å gjøre noe mer av. Gjenstår fortsatt å teste med Silca voks+dryppvoks. Hvis jeg kan etterfylle med en dryppvoks når kjedet begynner å knatre så vil jeg si at voks er 100% overlegent olje. Iaf til min bruk.

Har også 3 ferdigvoksa kjeder til terrengsykkelen, mangler bare energi/motivasjon til å komme meg ut på den 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå 430 km på nytt kjede med Molten voks. Mitt første voks-kjede. 
Selv i et SRAM Force-drivverk er det fortsatt relativt stillegående. Jeg har syklet grus på alle turene med kjedet og vasket sykkelen 2 ganger, uten at kjedet virker å være ferdig med første voksing. Jeg er blitt for gammel til at jeg sykler særlig i regn og søle frivillig, men der for meg at jeg ville ha byttet til et ferskt vokset kjede hvis jeg skulle sykle en 10-miler i regn nå. 
Ser for meg at jeg venter 100+ km til før jeg flytter over det litt eldre kjedet jeg har hengende på en knagg i boden. 

Forresten er det noen som har erfaring med SRAM XX1 Eagle 12-delt kjede i XT-drivverk? Jeg har to Eagle-kjeder i uåpnede pakker, men XT på terrengsykkelen. Jeg bruker dog terrengsykkelen med XX1 10-50 kassett fra tid til annen, da dette står på det grovere stihjulsettet jeg monterer når det skal går rolig oppover, men desto fortere nedover. 


 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...