Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

olve skrev (52 minutter siden):

Hvordan er utbredelsen av ultralydvaskere her på forumet? Noe som er kjekt å ha, eller er det sylteøyglass med white spirit som gjelder?

Har Biltema-modell. Syltetøyglasset er ti ganger bedre og koster en tjuedel av prisen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, olve said:

Hvordan er utbredelsen av ultralydvaskere her på forumet? Noe som er kjekt å ha, eller er det sylteøyglass med white spirit som gjelder?

Syltetøyglass med white spirit for grovvask alltid først uansett. Ultralydvasker for finrens til slutt. Husk bare å skylle vekk white spirit før du vokser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oooh. 
Bare vent. Så kommer ultralydvaskerne anført av @baronKanon og forteller at det er utenkelig å ele sykkel uten å ha ultraludvasker 😉
Selv er jeg mer pragmatisk og ser at a) Syltetøyglass virker fint b) ultralydavskere er store klumper jeg ikke har plass til. 

Nye kjeder rister jeg i whitespirit noen minutter før jeg tørker av dem og rister i blåsprit/isopropanol til de er helt reine. Jeg lar dem tørke før voksing. Dette hadde kanskje vært enklere med en ultralydvasker men det er på ingen måte særlig tidkrevende eller vanskelig på "gamlemåten" heller. I alle fall så lenge det er et nytt kjede. Er det møkkete og oljete trengs det masse-masse whitespiritristing i ulike bad. 

Underveis i kjedets livsløp holder det å skylle i det varmeste vannet fra springen før ny voksing. 

LarsB

Edit: Jeg så ikke svarene på denne siden før jeg skrev innlegget. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne man lagt en rist nedi glasset med whitesprit, og satt glasset oppå vaskemaskinen for automatristing? Skitt er stort sett tyngre enn whitesprit og vil ramle ned gjennom risten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ultralydvaskar, og er sånn passe fornøyd. Eg trur eigentleg avfettinga eg har oppi har mykje meir betydning enn sjølve ultralyden. Uansett, eit kjede blir ganske reint etter ein halvtime oppi der og med litt tørking med klut etterpå.

Varmvoksing er eg også sånn passe fornøyd med 😄 Eg ser ut til å berre få 2-300 km ut av det før det treng ny runde. Det blir litt mykje styr. Etterbehandling med dryppvoks er vel vegen å gå.

Og så vintersyklinga då, der er det endå meir styr. Eg tok varmvoksing fredag, hadde ein 5 timars klubbtur på laurdag, og gløymde/gadd ikkje å spyle av då eg kom heim. No ser kjedet temmeleg lite bra ut. Når eg heller gjer det på den enkle måten og smører ordinær tørr olje ved behov, så er det (nesten) null styr, og alt fungerer bra.

Og så eit lite apropos: den voksen som nye kjeder kjem innsmurt i, den må jo av før du skal voksbehandle sjølv, det veit vi jo. Men dersom du ikkje skal voksbehandle, så er den fabrikkvoksen noko av det beste som finst. Eg køyrde heile London-Edinburgh-London med eit sånt kjede, og hadde ikkje behov for å olje ein einaste gong! Dette var riktignok under tørre forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, torhovland said:

Varmvoksing er eg også sånn passe fornøyd med 😄 Eg ser ut til å berre få 2-300 km ut av det før det treng ny runde. Det blir litt mykje styr. Etterbehandling med dryppvoks er vel vegen å gå.

Dette er vel den eneste grunnen til at jeg ikke har vokset enda. Det sies vel at dryppvoksen skal sitte på kjedet i 12-24 timer før sykkelen tas i bruk igjen, men er en på en lengre tur har man ikke alltid tid til det. Så man ender opp med å sykle med et kjede som har flytende voks på, og da er man like langt mtp. forurensning som wet lube f.eks?

Det er heller ikke et alternativ for min del å ta med et ekstra kjede på tur.

La merke til at @saktetur vokser kjedet på tur over primusen. Hvordan fungerer dette  i praksis mtp. rengjøring av kjedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (11 minutter siden):

Dette er vel den eneste grunnen til at jeg ikke har vokset enda. Det sies vel at dryppvoksen skal sitte på kjedet i 12-24 timer før sykkelen tas i bruk igjen, men er en på en lengre tur har man ikke alltid tid til det. Så man ender opp med å sykle med et kjede som har flytende voks på, og da er man like langt mtp. forurensning som wet lube f.eks?

Det er heller ikke et alternativ for min del å ta med et ekstra kjede på tur.

La merke til at @saktetur vokser kjedet på tur over primusen. Hvordan fungerer dette  i praksis mtp. rengjøring av kjedet?

Dryppvoks når du kommer inn fra tur, skal vel gjerne sove og spise litt mellom slaga. Nå er jo jeg en terreng/grusmann, men på pendlingen med litt grus miksa i så har jeg kommet meg 6-900km før jeg følte behov for å dryppvokse/revokse. Nå på vinteren har det fint gått 3-400km, har bare dryppvokset en gang. Er nå på mitt siste ferdigvoksa kjede som også er EPT, så jeg tror jeg blir å prøve å pushe det ut vinteren med dryppvoks også re-vokse alle de tre kjedene mine derfra.

Men klart, voks er ikke alltid best i alle situasjoner. Men det må noen med mer erfaring uttale seg om, jeg har iaf vært veldig fornøyd, og for mitt bruk med pendling og dagsturer på grus/asfalt har det vært perfekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er dessverre litt lat, så meir intens fjerning av fabrikkvoks og generell pleie mellom kvar runde med voks hadde sikkert bidratt positivt til resultatet. Men det betyr jo meir styr igjen, då.

Hmm, no fekk eg litt lyst til å prøve å sjå kor godt eg kan ta vare på ei kjede. Men antar at eg gløymer av heile prosjektet etter to dagar 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg varmvokser på tur, ikke altid, men ved behov og noen ganger bare fordi det passer og da kan det være slik:

Er varslet drittvær neste dag, eller neste, eller.... kjøper noe boksemat jeg har lyst på og spiser den. Boksen skylles og fylles med vann som varmes på primus. Som regel putter jeg kjedet oppi boksen og rister og så ut med kjedet som henges i noe passende. Heller så ut vannet og legger i voksen og kjedet i boksen og passer på at det ikke koker. Rister boksen, eller bruker en pinne for å bevege kjedet litt rundt fra tid til annen.

I mitt liv er ikke dette noe som påkaller stress og kjedet smøres jo mens jeg drikker kaffe, sjekker ruta som ligger foran meg, eller ligger i lyngen og ser på skyene.

Skrur av primus og fisker ut kjedet når voksen får snerk og så helles voksen tilbake i en REAL-pose.

En litt kjappere metode, men ikke fylt av så mye nytelse er å varmvokse kjedet i nevnte pose mens denne varmes i et vannbad. Vist man da bruker kjelen som også skal stå for mat og vann kan det være greit at posen ikke etterlater rester av parafin i kjelen🤢

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (8 timer siden):

Kunne man lagt en rist nedi glasset med whitesprit, og satt glasset oppå vaskemaskinen for automatristing? Skitt er stort sett tyngre enn whitesprit og vil ramle ned gjennom risten.

Altså... bare å skaffe seg bagasjebrett på sykkelen og teipe fast glasset der? Forutsetter vel at du har to kjeder å rullere på men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar Nilsen said:

Altså... bare å skaffe seg bagasjebrett på sykkelen og teipe fast glasset der? Forutsetter vel at du har to kjeder å rullere på men...

Eller kanskje bare bruke en "voks" som holder seg flytende, og la kjedet sitte på sykkelen og la dritten riste av av seg selv mens man sykler. 

 

Nei, vent...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, torhovland said:

Og så vintersyklinga då, der er det endå meir styr. Eg tok varmvoksing fredag, hadde ein 5 timars klubbtur på laurdag, og gløymde/gadd ikkje å spyle av då eg kom heim. No ser kjedet temmeleg lite bra ut. Når eg heller gjer det på den enkle måten og smører ordinær tørr olje ved behov, så er det (nesten) null styr, og alt fungerer bra.

Eg hadde ikkje lyst til å smusse til ei nyvoksa kjede med olje, men eg hadde heller ikkje lyst til å ta ein ny, full runde. Så eg berre heiv på litt Squirt i dag tidleg og lot det stå. Ny flaske, har aldri prøvd den før. Og i kveld kjendes drivverket riktig bra! Etter tørking med klut ser det ikkje så ille ut lenger heller. Var nok berre litt overflaterust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testet Silca sin ultimate chain stripper her? Virker veldig greit kontra å styre med white spirit og andre greier. Kjøpte ny sykkel i høst som jeg ikke rakk å sykle på før det ble kaldt og glatt ute og har en plan om å vokse kjedet før sesongen starter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, saktetur said:

Ja, jeg varmvokser på tur, ikke altid, men ved behov og noen ganger bare fordi det passer og da kan det være slik:

Er varslet drittvær neste dag, eller neste, eller.... kjøper noe boksemat jeg har lyst på og spiser den. Boksen skylles og fylles med vann som varmes på primus. Som regel putter jeg kjedet oppi boksen og rister og så ut med kjedet som henges i noe passende. Heller så ut vannet og legger i voksen og kjedet i boksen og passer på at det ikke koker. Rister boksen, eller bruker en pinne for å bevege kjedet litt rundt fra tid til annen.

I mitt liv er ikke dette noe som påkaller stress og kjedet smøres jo mens jeg drikker kaffe, sjekker ruta som ligger foran meg, eller ligger i lyngen og ser på skyene.

Skrur av primus og fisker ut kjedet når voksen får snerk og så helles voksen tilbake i en REAL-pose.

En litt kjappere metode, men ikke fylt av så mye nytelse er å varmvokse kjedet i nevnte pose mens denne varmes i et vannbad. Vist man da bruker kjelen som også skal stå for mat og vann kan det være greit at posen ikke etterlater rester av parafin i kjelen🤢

Vannbad er uansett anbefalt, da voksen mister viktige egenskaper hvis den blir for varm. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT??

"My recommendation is to convert the ultrasonic cleaner over to a hot wax melting machine, because ultrasonic waxing is without a doubt the most effective way to wax the chain."

Har han røyka eit eller anna, eller er dette verdt eit forsøk?

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må en gjennom den hellige renselsesprosessen(ultralydrenser/spritglass/prest) hvis en bruker KMC EPT kjeder?

Kjedet på elsykkelen min blir jevnlig smørt med Snake-Oil(ifølge Baronen) dry. Det lukter godt etter smøring, men resultatet er ikke så bra. Godt rustent allerede nå. Ser at et EPT kjede må bestilles sporenstraks.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPT trenger også grundig avfetting. Det er fordi fettet/oljen hindrer voksen å hefte seg fast i metallet. WS2 som er i Molten og Silca setter seg i porene i metallet og dette gir den ekstra gode smøringen. Da må alt som er i veien forsvinne, dvs olje, møkk og vann osv.

EPT vil også ruste etter hvert hvis det blir stående i saltslaps eller kommer i kontakt med rustet stål over tid. Voks beskytter etter min erfaring ikke veldig godt mot rust, men smøreegenskapene og renhet og holdbarhet er fortreffelig. Selv fyller jeg på med Synergetic underveis hvis det er krise eller hvis det er mye saltslaps. Det gjør at jeg kan prokastinere ekstra lenge til neste voksing. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje fått skaffa meg Silca chain stripper enno, men har lyst til å gjere voksjobben grundigare og meir etter boka enn eg har gjort til no (med varierande resultat). Her er Silca sine råd:

https://silca.cc/blogs/silca/complete-guide-to-cleaning-your-chain

Men i alle dagar??

White spirit (mineral spirit) skal kun brukast på ny kjede, ikkje brukt, møkkete kjede. For møkkete kjede skal rett i ultralydvaskaren med avfetting...?

Kor er logikken her? (Dei skriv at white spirit fører til rust.)

Etter avfetting er det aceton som gjeld. Blåsprint/isopropanol/rubbing alcohol går an, men kun "in a pinch".

Då er det berre å få tak i alle kjemikaliane på ein rimeleg måte. Biltema er gode å ha der. Dei har både white spirit, aceton og isopropanol. Men kva med avfetting? Kva for eit av dei mange alternativa til Biltema passar til kjederens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...