Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

Ndreas skrev (På 8.1.2024 den 10.26):

Du og den vaskemaskina ass 😄

en enkel substitutt for rist vil jo være å lime noen spiral-fjærer i bunnen hvis man ikke har/finner en passende rist.

To be fair, når man først har ødelagt/annektert nevnte maskin til sykkel-spesifike oppgaver, så må den jo få maksimal levetidsutnyttelse.

Er det andre bruksområder vi overser her? Blanding av sportsdrikke i bulk, 40-50 liter i slengen? Varmvoksing inni maskina kombinert med tørketromling? Tromling av sykkeldeler med slitemidler for å få rustikk overflatefinish?

 

Her er det mange muligheter! 

  • Like 1
  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i denne posten om smurning i saltslaps , så har jeg testet et YBN anti corrosion kjede. Ble satt nytt og nyvoksa på sykkeln tidlig i november. 

Har sykla rett over 500km på det kjedet nå, med kun en runde med dryppvoksing i desember. Det syns jeg er ganske bra i Trondheimsvinter, selv om november var eksepsjonelt tørr... 

Nå ble det plukka av, rensa og voksa på nytt. Det er utrolig nok null rust på dette kjedet, så det funker i så måte. Og i motsetning til EPT, så virker det til å tåle at man trør over 500w også. Men, ser skuffende ut mtp levetid uansett. Har strekt seg så mye at jeg kommer ikke til å kjøpe fler av disse. Tipper det er kaputt etter 1000 eller 1500km.  XX1 kjedene til sram holder mye lengre i så måte.  Men, de ruster litt mer på vinterføre med salt om man ikke er nøye. Gir mer levetid per krone de kjedene og kommer nok til å fortsatt være min goto for vintersykling. Er ikke sikker på at litt rust på utsia av kjedet betyr at det også er rust inni, for der regner jeg med det ligger igjen litt mer voks. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke biltema fører blåsprit. Vag husk fra forrige handlerunde, men endte iaf med å måtte bestille fra en random nettbutikk etter å ha vært innom biltema på rud (og spurt etter hjelp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Ndreas said:

Tror faktisk ikke biltema fører blåsprit. Vag husk fra forrige handlerunde, men endte iaf med å måtte bestille fra en random nettbutikk etter å ha vært innom biltema på rud (og spurt etter hjelp).

Huh! Den gamle kondensfjernaren til Biltema var isopropanol/blårens. Den nye er etanol!

Uansett, Jernia, OBS Bygg, Clas, Bygger'n, etc. har.

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (27 minutter siden):

Mine KMC-kjeder har fått noen tusen km seg imellom, og fortsatt ikke gåene. Helt vanlig X11 EPT. Har også et E11 liggende, som er for elsykkel, men det er for tungt 😛

Bare dårlig erfaring med X11 EPT jeg: 

image.png.bcd8314bca1e8e1e41f01d70ccdf003a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (6 minutter siden):

Biltema eller ikkje Biltema, kor er det greit å handle eit passe stort (meir enn ein liter) volum avfettingsmiddel som fungerer bra på kjede og ikkje kostar så mykje?

Eg ser Bikeshop har 5 liter til kr 629. Men Biltema har 4 liter til kr 129. Spørsmålet er om det fungerer bra.

Hva i alle dager skal du med så mye, du er jo i varmvokstråden, og her avfetter vi en gang pr. kjede?


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja, det er jo sant. Fram til no har eg veksla mellom voks og olje på dei same kjedene, og då blir det jo meir behov for rens, ikkje berre av kjede, men av kassettar og sånt også.

Og så har eg filtrert citrus degreaser i kaffefilter for å ikkje sløse så mykje. Men gråfargen går ikkje bort av slik filtrering.

Det er nok på tide å gå all-in med voks.

Men likevel: greit å kunne bruke billig avfetting dersom det fungerer like bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på @torhovland her. Fint hvis vi kunne laget en liste over hvilke kjemikalier man kan kjøpe på Biltema i litervis og som dekker behovene rundt avfetting og rens. Tenker jo at i behovet kan dekkes uten å måtte kjøpe merkeprodukter som heter UFO og det som verre er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varm/vokset siden 2018 og har hele tiden renset med bensin. Kan muligens være noe kjappere å ta første rens med f eks lampeolje vist det er nytt kjede før det får bade i bensin.

Fortsatt i tvil om det er helt rent så kan et avsluttende bad i rød/blå-sprit, aceton, tynner, etc hjelpe på trua.

Allerede vokset kjede rengjør jeg i varmt vann. En gang i året, eller ved behov får kjedene en ny runde i bensin. Pleier også sjekke/rense resten av drivverket ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2024 at 9:10 PM, Viceroy said:

Noen som har testet Silca sin ultimate chain stripper her? Virker veldig greit kontra å styre med white spirit og andre greier. Kjøpte ny sykkel i høst som jeg ikke rakk å sykle på før det ble kaldt og glatt ute og har en plan om å vokse kjedet før sesongen starter igjen.

Liten oppdatering her. Etter en ukes venting på en pakke som stod helt stille i posten fikk jeg omsider testet ultimate chain stripper i dag, og det ser ut til å ha funket som bare juling. Tok kanskje 10-15 min. totalt og så vidt jeg kan se/føle er alt av fabrikkolje borte. Skal la det henge til tørk over natten så er planen å varmvokse etter arbeid i morgen.

Jeg kjøpte den topakningen med en flaske chain stripper og en med dryppvoks for å fylle på litt etter hvert, og det eneste jeg er litt skeptisk til er at Silca hevder den lille flasken med chain stripper skal være nok til ca. 4 kjeder. Jeg endte opp med å bruke ca. 3/4 av flasken for å dekke hele kjedet i et vanlig syltetøyglass.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket hva den oppdaterte varianten koster, men jeg kjøpte en flaske UFO chain cleaner for et par år siden til en hundrelapp eller to og den har vart og vart. I følge produsenten skal du kunne fjerne fabrikksmørningen på fem kjeder med 100 ml av produktet. Jeg bruker sikkert litt mer, men har vel satt rundt ti nye kjeder i rotasjon siden jeg kjøpte flasken. Tipper jeg har brukt 2/3.

Prosedyre for rens er omtrent som følger: Legg kjedet i 100 ml rens, la ligge fem minutter, rist litt, skyll av. Ferdig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med interesse lest hele tråden, og sitter i hovedsak igjen med ett spørsmål:

Må man gjennom tilsvarende renseprosess med kassetter, drev og trinsehjul i forkant av første runde varmvokset kjede? Det har hittil vært min dørstokkmil for å sette i gang.

Jeg tror jeg har alt som skal til:

  • Hvit- og blåsprit
  • Voks (MSW og absoluteblack GraphenWax)
  • Slowcooker
  • Kjeder

Koz til alle kunnskapsrike varmvoksere der ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noe der utover en klut/børste. Brukte maks 20min på hele sykkelen.

Sånn jeg har skjønt det så er det kritiske rommene rundt "rullerne" inni kjedet, ingenting annet enn kjedet i drivlinja som er borti de, så drivverket er greit om man gjør det litt halvveis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ingenting, men om du f.eks. kjøper UFO Clean kan du jo bare pensle litt på kassett, drev og trinsehjul ifm. sykkelvask. Jeg gjør ofte dette uansett siden det blir litt voksrester rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter at eg lærte kor enkelt det er å teste ultralydvaskaren med litt alufolie, og kor sjukt stor betydning det har å de-gasse løysemiddelet før bruk, fekk eg lyst til å teste litt sjølv. Det gav ein del overraskande resultat.

PXL_20240128_182907143_2.jpg.afff26e0931f24aab16ebd9210ea6f0b.jpg

Merk at dei riftene på skrå på stripe 2 og 4 var der frå før.

Stripa til venstre er ubehandla alufolie.

Nummer to er resultatet av 1 minutt i ultralyd med 1 liter kaldt vatn rett frå springen. Det var overrasking nummer ein. Her hadde eg eigentleg forventa tilnærma null effekt.

Nummer tre er det same vatnet, men etter de-gassing, det vil seie 29 minutt med ultralyd utan noko oppi. Her ser vi at det verkeleg skjer saker og ting.

Nummer fire er den velbrukte citrus degreaseren min som har vore gjennom kaffefiltrering fleire gongar. Det var neste overrasking. Det er nemleg bra futt i den.

Nummer fem er Morgan Blue Chain Cleaner. Det var den store overraskinga. Her skjer det jo ingenting. Eg har ikkje brukt denne i ultralyd enno, men eg rensa eit kjede i syltetøyglas med dette, og det fungerte veldig bra. Så denne forventa eg skulle slå citrusen ned i støvlane.

Nummer seks er det same etter de-gassing. Framleis ikkje bra.

Skal tru kva dette skal bety. Zero friction cycling nemne at ulike typar løysemiddel passar betre med ultralyd enn andre. Om eg tolkar resultata riktig, så betyr det at Morgan Blue like gjerne kan brukast i syltetøyglas. Å legge på ultralyd har null effekt.

Det kunne ha vore interessant å også prøve citrus med de-gassing, samt å prøve white spirit.

Ikkje prøv dette heime:

29 minutt med ultralyd var nok til å varme opp Morgan Blue til 65 grader. Eg veit ikkje kva antenningstemperaturen er, men white spirit har flammepunkttemperatur på 40 grader, som betyr at du skal vere svært aktsom med gnister i området. Bør nok de-gasse kortare, eller i to omgangar.

Endret av torhovland
Advarsel
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No skal eg gladeleg innrømme at dette, det forstår eg ingenting av!

Sidan eg har starta eit nytt og betre liv trengte eg å rense ei kjede etter Fat Viking. Dette er ei nokså ny kjede, men likevel frå før mitt nye og betre liv. Så det trengte avfetting. Og sidan eg no hadde Morgan Blue klar i ultralydvaskaren tenkte eg kvifor ikkje, sjølv om eg altså har forutbestemt at det kjem til å vere meiningslaust.

De kan kanskje gjette kva som skjedde? Så fort eg trykte på start fossa det svart guffe ut av kjeda, og den fine blå, transparente væska vart nesten umiddelbart grå og grumsete.

Kan nokon forklare det med alufolien lenger oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...