Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

Ivar Nilsen skrev (11 minutter siden):

Hva slags ultralydvaskere har folk erfaring med?
Er dette nok til et kjede? https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/rengjoring/ultralydrengjoring/luxorparts-ultralydvask-165-w-p40331

 

En anmeldelse av produktet virker relevant: 

"Denne egner seg mest til småting som klokker, briller mm. Kjøpte denne for å rengjøre et fabrikknyt sykkelkjede slik at fabrikkblandingen ville falle fra den. Selv om jeg forberedte med 80 grader varmt vann som jeg helte i maskinen og kjørte 2 sykluser på 480 sekunder, var kjedet like "skittent" som før. Trenger minst dobbelt så mye i motoren for å løse opp oljesmuss osv."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kjerts Ja jeg så den men jeg aner ingenting om hvem som har skrevet den eller hvordan de har brukt maskina, så jeg kommer ikke til å basere hele avgjørelsen min på 1 enkelt anonym review som for alt jeg vet kan være fra noen med et konkurrerende produkt. Derfor spør jeg også her.

Endret av Ivar Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (1 time siden):

En anmeldelse av produktet virker relevant: 

"Denne egner seg mest til småting som klokker, briller mm. Kjøpte denne for å rengjøre et fabrikknyt sykkelkjede slik at fabrikkblandingen ville falle fra den. Selv om jeg forberedte med 80 grader varmt vann som jeg helte i maskinen og kjørte 2 sykluser på 480 sekunder, var kjedet like "skittent" som før. Trenger minst dobbelt så mye i motoren for å løse opp oljesmuss osv."

 

Er jo ikke entydig hva vedkommende har puttet i ultralydsvakseren her.

Om hen tenkte at varmt vann og ultralyd er nok til å fjerne fabrikksmøring på et kjede, så tenker jo jeg at hen er ganske naiv og at det må sterkere løsemidler til, selv med ultralyd (selv om jeg ikke bruker ultralydsvasker selv). 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor generisk 30L som selges under diverse navn som Vevor etc. Jeg fulgte med en god stund og fikk til slutt bestilt den fra Polen eller Tsjekkia, til veldig gunstig pris ink frakt og mva.

Har brukt den på diverse deler som siste rensetrinn, og er i grunn fornøyd men det er ikke noe jeg bruker mer enn et par ganger i mnd så kunne nok klart meg med en mindre modell og heller kjørt flere runder.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet akkurat kjedet mitt, det hadde gått 1200km, varmvokset fra start, så etter 500km (det var sikkert litt for tidlig) og nå hadde det gått 700km og det føltes fortsatt bra. Jeg byttet fordi jeg fikk ny kjedemåler som tilsynelatende viste .75 slitasje, men når jeg målte "skikkelig" etter å ha tatt det av viste det mindre enn 0.5. Så det blir å komme tilbake når det nye har gått 13-1800km tror jeg, vi får se hvordan forholdene blir utover vinteren.

Jeg har også kjøpt UFO drip (wet) som jeg skal prøve å etterfylle med for å se. Men hvis jeg bare trenger å varmvokse et kjede en gang eller to i sin levetid så er jo dette utrolig lite innsats for bra resultat. Utrolig digg å kunne bytte kjede uten å bli nedgrisa av olje.

Så med 1200km med varmvokset kjede under beltet er dommen som følger:

Veldig digg

Rent og pent

For tidlig å se om det har noe effekt på slitasje, men synes det ser bra ut.

Litt bråkete i noen gir-kombinasjoner, ikke noe du merker på grusknusing, men om du sykler på landevei uten headset kan det kanskje være plagsomt.


Jeg har et ekstra kjede til ferdig vokset (EPT belegg), så jeg tenker å kjøre gjennom vinteren også komme med en endelig dom en gang før sommeren, men så langt så bra.

Ikke 10/10, men mye bedre enn olje.

e: fant akkurat ut at strava lar deg pensjonere utstyr, men ikke ta det ut av pensjon. Sjukt irriterende mtp varmvoksing og tracking 😕

 

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (23 timer siden):

Feature request som du så kan vente 5+ år på før det (kanskje) blir implementert ? 🙂

Components can be retired or deleted, but there are a few things to consider when retiring a component:

  • Unlike retired bikes and shoes, retired components cannot be un-retired.
  • Bikes can only have a single component of any type associated with them. If a component has been retired and a new component of that same type is added to the bike, the retired component will disappear from the list of components.
  • Once you retire a frame, you won't be able to add a new frame to the existing bike. If you wish to add a new frame, you'll need to retire the entire bike and create a new bike with the new one.

100% idiotisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 9.10.2023 den 19.35):

e: fant akkurat ut at strava lar deg pensjonere utstyr, men ikke ta det ut av pensjon. Sjukt irriterende mtp varmvoksing og tracking 😕

Jeg bruker TrainingPeaks til dette, pga den begrensningen i strava. Fant ut at jeg ikke trengte å telle km per sykkel på både Strava, TP og intervals, så på TP har jeg satt opp hvert kjede som en egen «bike»

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 10.10.2023 den 22.19):

retired components cannot be un-retired.

Ser nå at Intervals, i settings, trolig har en bedre løsning for dette. Har ikke utforsket dette tidligere, siden jeg satte opp alt i Strava og TP flere år før intervals ble et reelt alternativ.

I intervals kan både sykler og komponenter opprettes og listes opp uavhengig av hverandre, pensjoneres og avpensjoneres, samt at komponenter kan legges til og fjernes for en gitt sykkel så mye man vil. Hvis man fjerner et komponent fra en sykkel, slettes ikke komponentet, men ligger fortsatt i komponentlista med sin kilometerstand. Forhåpentligvis vil man da senere kunne legge komponentet til i sykkelen igjen og kilometerstanden da fortsette å løpe fra der den slapp sist. Har dog ikke fått testet dette - rop ut hvis noen kan bekrefte/avkrefte dette..!

Såvidt jeg kan se kan man ikke angi komponenter i aktivitetene direkte dessverre, så man må inn i settings for å holde orden. Dvs at det kan bli utfordrende å oppdatere historikk bakover, samt å korrigere feil bakover (hvis man f.eks. glemte å bytte komponent i intervals når man byttet kjede forrige uke), men ved kjøp av nye kjeder og med litt disiplin på fortløpende endring av komponenter når kjeder byttes, kan det forhåpentligvis fungere. Men det er en svakhet at bruks/byttehistorikken på et komponent ikke er synlig noe sted - men dette kan man jo lage en feature request på evt.
 image.png.23d18a63da6f1c7c0316fa3896d0957d.pngimage.png.21f1348b308a876cc9cbedbeb7460f44.png
(PS: Calculate-knappen ser ut til å telle opp kilometer utfra de syklene komponentet er lagt til i der og da, så den bør man nok ligge unna hvis man har en "usynlig" byttehistorikk)

Det som imidlertid er fint, og en mulig løsning/foreløpig omvei for den manglende komponent historikken, er at et komponent kan brukes på flere sykler. Man kan derfor sette opp et system likt det jeg har hatt for kjedene i TP, og likevel få summert totalen for f.eks. rammene eller drivverket når de er lagt inn i alle "sykler". Da kan man bruke de ulike "syklene" til å angi kjedebruk bakover i historikken. Dette har jeg testet ut at fungerer også i intervals, bare med felger, som man ser av eksempelet over. Dette satte jeg opp i strava opprinnelig, med en egen "sykkel" per ramme/felg-kombo, så historikken ble jo da videreført til intervals når jeg synket opp der. Trengte da bare å legge til ramme og wheelset som komponent i disse syklene i intervals, så hadde jeg totalene for rammene automatisk. Men det er klart, det blir mange "sykler" om man skal holde oversikt over både kjede- og felgbruk på den måten. Om man ikke ønsker et slikt system med ørten "sykler", kan man nok likevel bruke det for å legge inn historikk, og deretter avvikle systemet ved å pensjonere de aktuelle "syklene" når man er ferdig. Så oppretter man en ny sykkel med de samme komponentene til slutt - komponentene pensjoneres ikke selvom syklene pensjoneres. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere kjeder til syklene, bytter til et nyvoksa når det lager litt mer lyd, vokser nå det passer seg og det ikke er noen flere ferdi voksa å bytte med. 

Måler strekk og fjerne kjede fra rotasjon når det har blitt for slitt. Axs kjedene mine slites jo knapt, har ikke bytta ut et eneste enda. Men 11-girs kjedene har jeg byttet kanskje et i året eller litt sjeldnere. 

Ser ikke behov for noe logging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har køyrd eit slags blandingsregime dei siste åra. Når eg monterer nytt kjede, blir det bada i varm dryppvoks. Eg innbiller meg at det gir betre penetrering. Deretter er det ettersmøring med same type dryppvoks. Som mange andre brukte eg Squirt i nokre år, men no har eg gått over til Effeto Mariposa. Kan henda er det ikkje fullt så bra som MSW og den slags, men for meg har det vore ei praktisk kompromissløysing.

Til vinterbruk synest eg voks fungerer ganske dårleg. No framover kjem eg til å testa den nye wet luben til Silca. Dersom produktet viser seg å vera like bra som Zero Friction hevdar at det er, vurderer eg å gi opp voksing og heller leggja noko meir innsats i reinhald.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se i vinter, men jeg har merket enorm forskjell fra Squirt til varmvoks. Spesielt mtp overflaterust og resistens mot vann (har ikke syklet sjukt mye i pessregn dog).

Jeg har fått ceramicspeeds wet dripwax som jeg tenker å etterfylle med, men så langt så har kjedet holdt fint 5-700km mellom varmvoksinger.

Eneste minuset imo er at kjedet kan bråke litt mer på noen/flere girkombinasjoner enn et veloljet kjede.

Jeg fikk også akkurat inn en pose med silca hot wax som jeg blir å ta i bruk ved neste vokserunde (har et ekstra kjede med voks som skal brukes først).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg et par YBN anti corrosion kjeder som jeg skal teste ut i vinter. 

Voks funker godt også på vinteren og gir mye mindre slitasje, men det er vanskelig og unngå litt rust. 

Har brukt å skylle drivverk i lunka vann, har varmtvann og sluk i garasjen, når jeg kommer hjem og tørke over med en mikrofiber for å få bort verste saltet... Har fra før best erfaring med XX1 kjede. De holder lenge. De billige pc1110 kjedene ruster bare de hører saltebilen borti gata. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (4 timer siden):

....men du skal ikke bruke alt det der til å bytte kjede i tide. Det måler man jo på det faktiske kjedet. 
Så hvorfor logge alt det der om kjeder?

Logginga er mtp revoksing, ikke kassering av utslitt kjede. 

Jeg bruker Molten Speed Wax, de anbefaler revoksing hver 500km og etter hver tur i regnvær. Med mange kjeder, sykler, utvekslings- og derailleur-komboer i rullering, blir logging den enkleste måten å holde oversikt 😉

Har prøvd lydmetoden, men mine er bare stille så lenge det er voks på utsiden av kjedet, altså 50-100km, og voksen utapå har jo ingen slitasjemessig funksjon, så det gir ikke mening for meg da å rullere så hyppig. Fra 100km til langt over 1000km klarer ikke jeg å høre forskjell på hvor lenge de har gått..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er en liten oppdatering siden starten for meg, merk at kjedet med 1350km gikk på sommer/høst, og 750km har gått primært på vinterføre. De er heller på ingen måte utslitte, men hyppig spyling av vinterkjedet har fjernet voksen ca dobbelt så raskt. Får se om EPT-kjedet holder lenger enn 750km før revoksing, men vil definitivt si at ting ser bra ut og at jeg trives godt med voksing hvis jeg kun trenger å re-vokse en gang hvert halvår med tre kjeder. Det jeg tok av i går (Silver) hadde ingen målbar slitasje etter 750km med pedros chain checker pro, men hadde begynt å lage litt lyd.

Jeg har drypp-vokset silver-kjedet en gang etter varmvoksingen, en rask og smertefri opplevelse, men jeg tror ikke det ville blitt like bra å drypp-vokse det på nytt nå.

 

bilde.png.524801c7765bec05dcca424ae44c80f9.png

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (På 30.8.2023 den 13.00):

Opplever at revoksing (Molten) kan bli nødvendig etter bare en tur eller to i regn, sand og søle (terreng). Under tørre forhold holder det veldig lenge.

Egentlig ikke noe problem å vokse på nytt, men føler jeg pusher quick-linken litt vel mye? Hva er liksom tegnet på en utslitt link?

Når det ikke knepper i låsen i det heletatt,  så kaster jeg de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...