Gå til innhold

Wera Hex Plus, kanskje mitt favorittsett med unbrakonøkler


perbl

Anbefalte innlegg

Det er mange gode unbrakosett der ute, men dette er anmeldelsen av mitt. Dette ganske gamle settet ble kjøpt på Clas Ohlson for mange herrens år siden.

IMG_2785.jpeg.373014bf33da57c9719c7ba90db2704b.jpeg

Dette var ett av mine første innkjøp da jeg begynte å skru sykkel litt mer seriøst på egen hånd for flere tiår siden, og utrolig nok har jeg ikke rota bort noen av nøklene i løpet av mye mekking opp gjennom åra.

Hex Plus-profilen med litt konkave profiler gjør at de griper bra og sliter lite på boltene, og når en først har fått dem på plass er det veldig trygg følelse når en skrur. Jeg har også kanskje det som virker som bransjestandardsettet for verksted med Park Tools T-nøkler, men profilen på disse føles langt mer utrygg for å strippe bolter, særlig de mindre dimensjonene. Spesielt gjelder dette kulehodet på enden, med Park Tools nøkler må en være veldig påpasselig med vinkelen for å unngå glipptak, med disse føles det som jeg har mye mer tak når det er trangt.

IMG_2786.jpeg.d3e3578c06fbe70629f745692161a143.jpeg

 

IMG_2787.jpeg.035d35addfbb2b913bc27fe159a5b4a6.jpeg

Prisen på disse var også bare rundt 300kr mener jeg å huske, noe som gjør dem enda bedre. Selv om disse har vært mine goto-unbrakoer gjennom mange sykler og kanskje 100 intensive gratis sykkelverksted jeg har bidratt på, føles de fortsatt som nye.

Dagens variant er runde med farger, men har de fortsatt samme profil på de som omtales som Hex Plus kan jeg ikke si annet enn løp og kjøp.

IMG_2788.jpeg.f05c011a31768a86e1f8ae8ad4104e7b.jpegIMG_2789.jpeg.714ef27c0acd9a1118d818a074af002d.jpeg

  • Like 7
  • Thanks 3

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@perbl jeg er 110% enig! Jeg har akkurat det samme settet selv og har kjøpt samme sted, også for lenge siden. Om jeg skulle tvinges til å velge noe favorittverktøy tror jeg 5mm nøkkelen der kommer veldig langt opp på lista. Jeg har ikke vært like heldig som deg, så enkelte av mine opprinnelige mindre nøkler befinner seg utilgjengelig under verandaplattingen etter at Mina lekte "putte-lek" for mange år siden. Jeg har supplert med WÜRTH merkede til en drøy pris pr stk, og det skulle forbause meg mye om det ikke er akkurat de samme med annen merking. 

Jeg leste en 10.000 ord sak på cyclingtips mens jeg var covidsyk om vinteren om unbrakonøkler og så at Wera Hex Plus ble rost og tenkte at jeg skulle oppgradere de gamle greiene og at noe som var så mye bedre enn noe gammalt ræl fra Clasern måtte være himmelrike for mekking.  Så kikket jeg på de jeg hadde og oppdaget at det var akkurat de samme uten fargeglad plast på. Oppgradering ble selvsagt lagt på is, og jeg er bare enda mer glad i settet mitt etter det. 

 

Men Wera Torx med fine farger ble det. 

 

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (54 minutter siden):

Jeg så også på disse, men får inntrykk av at dette settet ikke har de konkave profilene som beskrives av @perbl. Tar jeg feil? Jeg har forøvrig samme sett beskrives i trådstart, men skulle gjerne hatt et til.

Jeg _tror_ de har det i businessenden, selv om de har flat form for det meste, på samme vis som de farga er runde. Men ville nok prøvd å få tatt en titt først.

Mener det er den konkave formen som er hex plus-designet.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 sett Hex Plus nøkler.

Et som er godt slitt og pensjonert fra sykkel skruing degradert til "ikea" nøkkel erstattere og sannsynligvis kjøpt på Clas eller liknende for veldig mange år siden.

IMG_4724.JPG.ed53378aacc80307964b683150571586.JPG

Det nye settet er blankt men ellers likt og kjøpt på Bauhaus

IMG_4722.JPG.d46ad9090660e0cfdcc637f71807dee5.JPG

Det nye settet brukes på alt som det er litt viktig at ikke rundes.

Har T nøkler fra CRC og et rimeligere sekskant sett, men Wera er ganske nærme toppen i næringskjeden på denne typen nøkler.

Har et miniskralle sett med bits, også fra Wera som er utrolig hendig og brukes mye.

  • Like 4

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (34 minutter siden):

Jeg _tror_ de har det i businessenden, selv om de har flat form for det meste, på samme vis som de farga er runde. Men ville nok prøvd å få tatt en titt først.

Mener det er den konkave formen som er hex plus-designet.

Ser det nå! Bildet til @Gullars gjorde det enklere å se profilen enn det lille produktbildet som var tatt helt uten kontrastskygger. Skylder på produktfotografen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert fargekodet Wera Hex Plus mange ganger. Virker veldig praktisk med farger, men så har jeg verktøyholder til mekkestativet med hull for unbrako, og lurer på om de fargerike plasthylsene gjør at jeg ikke vil få nøklene ned i hullene?

En annen ting jeg lurte på: Svart eller skinnende blank metall? Hva er den praktiske forskjellen?

Endret av tron
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig må jeg innrømme at jeg har blitt såpass vant opp gjennom åra at jeg ikke synes jeg bruker særlig tid på å finne de rette størrelsene av det jeg bruker mest, så savner ikke fargene så veldig. Men skal man kjøpe noe nytt ser det jo ikke ut til å være en direkte ulempe da.

Er det hull for gitte størrelser i stativet? I mitt Park Tool-stativ og bord er det nå mer generiske hullstørrelser der jeg bare stapper nedi det som passer, har egentlig ikke tenkt på at det og det hullet er for en gitt størrelse (som oftest blir det jo bare kaos etterhvert lell når jeg skrur 🙂 )

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen alkymist, men har unngått Wera sine rene rustfrie bits siden de ofte er litt svakere enn tradisjonelle bits. Vet ikke hvor stor praktisk betydning det har når det kommer til unbrakonøkler beregnet for sykkelmekking da det ofte ikke er snakk om veldig høyt moment. Selv om det kan forekomme. Det er ofte av større betydning når en bruker bits og momenttrekker i byggeprosjekt.

De blanke på Bauhaus er ikke rustfrie, men "Chrome Plated"/"Rustfrie forniklede" L-nøkler, ref. Wera L-Keys oversikt og EAN-nr. Høyere korrosjonsbeskyttelse sammenlignet med de svarte, bra om en tilfeldigvis glemmer settet ute i regnet.

Hvis en skrur veldig mye sykkel kan fargekodene være hendige. Ellers tror jeg det er mest nyttige om en har en medhjelper så en kan si "Gi meg den blå L-formede dingsen i det fargerike settet på bordet/i verktøykassa/i skuffen". Sparer fort 5 minutter fordi en slipper forklare hva en unbrako er og si seg enig i at skriften på unbrakoen kunne vært større. På bilde til Gullars ser det ut som Wera er enige, og de kun har størrelsen på plastholderen.

Wera har en egen side for Wera: Tools for bicycles and E-bikes. Har et Wera-Tool-Check-hylsenøkkelsett som har vært overraskende praktisk. Plus-utgaven inneholder nesten alt en trenger i et lite portabelt sett. Mtp. den bittelille skrallen er nok maks 13mm hylse fornuftig. Utover en Wera Impaktor bitsholder som ikke overlevde et fall fra garasjetaket (påmontert en momenttrekker), har jeg enda ikke ødelagt noe fra Wera. Prisen på kun bitsholderen er dog skammelig høy, at jeg får leve med en fra Dewalt, som egentlig gjør jobben helt fint.

En veldig maskulin video, som bør ses i lys av at den lille skralla ser passende ut i hånda til en baby.

Sykkelsettet som linket over:

Edit: Multicom har Wera 950/9 til kr 330. Siden jeg måtte bestille verdens kjedeligste ting(lasertoner) tok jeg med en for å spare (host) på frakt.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PB Swiss sine sekskant-nøkler. Synes det er fint med fargene. De er heller ikke konkave i sidene, men holder høy kvalitet. Har unngått å miste noen på seks-sju år også, inkludert bytting av bopel tre ganger. 
De gir meg fortsatt litt ekstra glede når jeg tar dem fram for å skru. 
Justerer B-tension skruen på bakgiret på gravel-road-sykkelen hver gang jeg bytter hjul med tilhørende kassett, da er det digg med en 2,5 mm som er skarp selv i kulehode-enden. 



spacer.png

Endret av SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Jeg har PB Swiss sine sekskant-nøkler. Synes det er fint med fargene. De er heller ikke konkave i sidene, men holder høy kvalitet. Har unngått å miste noen på seks-sju år også, inkludert bytting av bopel tre ganger. 
De gir meg fortsatt litt ekstra glede når jeg tar dem fram for å skru. 
Justerer B-tension skruen på bakgiret på gravel-road-sykkelen hver gang jeg bytter hjul med tilhørende kassett, da er det digg med en 2,5 mm som er skarp selv i kulehode-enden. 



spacer.png

Mye lekkert der ute, har sett på disse selv. I tillegg må jeg jo innrømme jeg sikler litt når Vanilla Ninja har dratt fram Silca-settet sitt i treboks når jeg har mekka sykkel sammen med ham.

Men PT-serien er hvertfall meget lite brukt i mitt verktøyskrin til tross for at jeg har alle størrelsene, jeg opplever de griper på et mye dårligere vis enn Weraene, spesielt kula. Selv om ergonomien er veldig bra med T-designet.

 image.png.2ca9b81b07546dc4a7d6af981fb0251b.png

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (13 timer siden):

Men PT-serien er hvertfall meget lite brukt i mitt verktøyskrin til tross for at jeg har alle størrelsene, jeg opplever de griper på et mye dårligere vis enn Weraene, spesielt kula. Selv om ergonomien er veldig bra med T-designet.

 image.png.2ca9b81b07546dc4a7d6af981fb0251b.png

Wera har også sett med T-håndtak i HexPlus-serien, men har ikke funnet med kule som lar deg skru i vinkel. Derimot har de kule som holder fast skruen: https://theloamwolf.com/2021/07/06/review-wera-t-handle-hex-plus-toolset/
Uansett synes jeg T-håndtaket er litt unødvendig på sykkel, kanskje med unntak av når pedalene skal av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg hadde lave forventninger og tenke størrelsen ikke telte, men det nye Wera-settet får mitt gamle unbrakosett til å virke litt ynkelig. Over en halvkilo med unbrakonøkler.

Edit: Oppdatering etter litt bruk: Ball End er verdt en oppgradering i seg selv. Spesielt når en holder på litt knotete steder på sykkelen. Liten detalj, men det gjør det lettere å jobbe raskt.

Wera – Kopi.jpg

  • Like 7

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (På 5.9.2023 den 22.02):

Men for f..., En liten tur innom sykkel.org og brått ligger det verktøy fra Wera for 3000 i handlekurven 🙈

Bare vent, plutselig finner du ut at man kan få tak på store verktøybenker/skap med opp mot 1000 forskjellige deler, og da kan du legge på en null og gange med 2 🙂

spacer.png

  • Like 4

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (9 minutter siden):

Bare vent, plutselig finner du ut at man kan få tak på store verktøybenker/skap med opp mot 1000 forskjellige deler, og da kan du legge på en null og gange med 2 🙂

spacer.png

Av og til er jeg glad jeg bor i leilighet og har litt fysiske begrensninger jeg må forholde meg til mtp bodplass og sånt.

  • Haha 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (43 minutter siden):

Bare vent, plutselig finner du ut at man kan få tak på store verktøybenker/skap med opp mot 1000 forskjellige deler, og da kan du legge på en null og gange med 2 🙂

spacer.png

Hvis jeg ender opp på kjøret ditt, så koster det ikke meg 60 000, men 15 000 000 🙈. Siden jeg bor i leilighet og har ikke plass til noe sånt verktøysett 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...